کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اول آموختن ریاضیات، بعد وعده انتخاباتی!


کد خبر : ۳۵۶۲۳چهارشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۶:۵۷۴۷۵۷ بازدید

اول ریاضی یاد بگیرید بعد وعده بدهید! این حرفی است که این روز‌ها بسیاری از شهروندان و کارشناسان اقتصادی می‌زنند؛ ماجرا را هم همه ...

اول ریاضی یاد بگیرید بعد وعده بدهید! این حرفی است که این روز‌ها بسیاری از شهروندان و کارشناسان اقتصادی می‌زنند؛ ماجرا را هم همه می‌دانند: دوران تبیلغات انتخاباتی شروع شده است و برخی از نامزد‌ها که در دوره‌های قبل بار‌ها از رقبای خود شکست خورده‌اند، فکر می‌کنند با دادن شعار‌های پوپولیستی بالاخره می‌توانند به ساختمان پاستور راه پیدا کنند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از آرمان، عجیب نیست که این روز‌ها می‌شنویم که کسی می‌گوید چهار ساله پنج میلیون شغل ایجاد می‌کند، در مدت کوتاهی درآمد کشور را چند برابر می‌کند، یارانه را سه، چهار یا حتی پنج برابر می‌کند و... هم مردم و هم کارشناسان کاملا به این امر واقف‌اند که بسیاری از این کار‌ها نشدنی است و حالا که مدام بر آن اصرار می‌شود مجبورند به وعده دهندگان بگویند لطفا بروید ریاضی یاد بگیرید!

دوره موج‌سواری گذشته است

برخی نامزد‌های انتخاباتی و طیف‌ها و رسانه‌های حمایت کننده از آنها احتمالا دولت قبلی و شعار‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق را به یاد می‌آورند و می‌خواهند با استفاده از آن روش‌ها مردم را مجاب کنند به آنها رای دهند. واقعیت اما این است که دیگر شعار‌های پوپولیستی خریداری ندارد، چرا که مردم متوجه شده اند اقتصاد علم است و آن هم علم عدد و رقم و محاسبه. به سادگی می‌توان با یک محاسبه امکان پذیر نبودن اجرای برخی وعده‌ها را متوجه شد، اما جالب این است که برخی از نامزد‌های انتخاباتی علاقه‌ای به چنین محاسباتی ندارند یا آنطور که به تازگی معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به وعده انتخاباتی ایجاد پنج میلیون شغل طی چهار سال گفته است «این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی‌شود.»

آموختن اصول اولیه ریاضیات

روز گذشته یک اقتصاددان در واکنش به وعده‌های پوپولیستی برخی نامزدها با تاکید بر اینکه 2.5 برابر شدن اقتصاد ایران ظرف چهار سال با معیارهای ریاضی و علم اقتصاد همخوانی ندارد، گفت: گویا سیاستمداران ما به ریاضیات اعتقاد ندارد و تصور می‌کنند، حضور آنها در یک جایگاه ملی، حاصل‌ضرب دو در دو را هم تغییر می‌دهد. به گزارش ایرنا، احمد حاتمی یزد ادامه داد: اینکه ظرف چهار سال درآمد کشور 2.5 برابر شود نیازمند سالی 25 درصد رشد اقتصادی است که امکان پذیر نیست. حاتمی یزد افزود: بالاترین نرخ رشدی که یک کشور در چهار دهه گذشته ثبت کرده، مربوط به کشور چین است که در اوج رشد اقتصادی خود توانست سالانه 13 تا 14 درصد رشد را ثبت کند. وی حداکثر ظرفیت رشد اقتصادی کشور را در شرایط امروز، سالانه هشت درصد برآورد کرد.

این تحلیلگر مسائل پولی و مالی با یادآوری اینکه رشد اقتصادی چین نیز در شرایط کنونی تک رقمی شده و به حدود شش درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: چین زمانی به رشد اقتصادی بالا دست یافت که کمتر از شرایط کنونی توسعه یافته بود و توانست سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی جذب کند. حاتمی یزد گفت: این کشور در دوره اوج رشد اقتصادی خود سالی حدود 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب می‌کرد تا به رشد‌های بالا دست یافت. این تحلیلگر اقتصادی رشد اقتصادی را تابع میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشورها ارزیابی کرد و گفت: باید توجه داشت که قدرت سرمایه‌گذاری داخلی در ایران محدود است و حداکثر می‌توان 30 درصد درآمد ناخالص ملی را سرمایه‌گذاری کرد و بیش از آن اصلا امکان ندارد. حاتمی یزد افزود: اگر 30 درصد درآمد ناخالص ملی کشور به طور کامل سرمایه‌گذاری شود، شاید بتوان رشد اقتصادی را در سطح شش تا هفت درصد ثبت کرد.

این اقتصاددان یادآور شد: اگر به دوران 40 سال گذشته نگاه کنید، می‌بینید که بالاترین رشد اقتصادی کشور در دوران دولت اصلاحات به ثبت رسید که سالی هشت درصد رشد تحقق یافت؛ اگر آن دوره رشد بار دیگر تکرار شود، در یک دوره چهارساله حداکثر می‌توان 32 رشد اقتصادی به دست آورد که در بهترین شرایط و با نگاه خوش بینانه شاید بتوان به رشد 40 درصدی رسید، اما این رقم با وعده 2.5 برابر شد درآمد کشور که برخی بیان کرده‌اند همخوانی ندارد. وی در ادامه با انتقاد از آنچه به عنوان برنامه ششم توسعه در مجلس تصویب و به قانون تبدیل شده است، گفت: متاسفانه برنامه ششم، برآیند پیش‌بینی‌های دولت نیست بلکه مجلس آن را تهیه و تصویب کرد و نتیجه آنکه اجزای آن با یکدیگر همخوانی ندارد.

توهین به شعور مردم

همزمان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: نباید به شعور مردم توهین کرد؛ اینکه یارانه‌ها را وسیله قرار دهیم و به نوعی انتخابات را به مزایده بگذاریم، کار غلطی است. کاظم جلالی افزود: نظام انتخاباتی را نباید به سمت رقابت اشخاص پیش ببریم بلکه رقابت‌ها باید به سمت رقابت در برنامه‌ها باشد. او ادامه داد: بهترین وضعیت این است که مردم ارزیابی کنند چه کسی وضعیت کشور را بهتر می‌شناسد.این نماینده مجلس با اشاره به اینکه صحنه سیاسی انتخابات باید با نشاط باشد، اضافه کرد: بهترین حالت در صحنه انتخابات این است که کاندیداها برنامه‌های خود را اعلام کنند.جلالی اظهار داشت: دوران سوپرمن بودن گذشت؛ اینکه افراد خودشان را طوری معرفی کنند که یک‌شبه می‌توانند مشکلات را حل کنند، گذشته است. نامزدها باید کار تیمی کنند؛ باید با کار تیمی مشکلات را حل کرد و دارای برنامه بود. او تاکید کرد: واقعیت‌های اقتصاد امروز کشور را باید کاملا دریافت و بر اساس آن صحبت کرد، کاندیداها باید بتوانند حرف‌های خود را منتقل کنند و مردم ارزیابی درست داشته باشند. این نماینده مجلس اظهار داشت: انتخابات باید با نشاط برگزار شود، توهین و تخریب نشود، زیرا توهین و تخریب در انتخابات جواب نمی‌دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها