کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رشد 14 درصدی مصرف نوروزی بنزین در کشور


کد خبر : ۳۴۷۷۰پنجشنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴:۵۵۹۵۰ بازدید

موج نخست سفرهای نوروزی این هفته به پایان رسید. سفرهایی که اغلب مسافران آن را با خودروهای شخصی‌شان تجربه کردند و همین موضوع ...
رشد 14 درصدی مصرف نوروزی بنزین در کشوررشد 14 درصدی مصرف نوروزی بنزین در کشور

موج نخست سفرهای نوروزی این هفته به پایان رسید. سفرهایی که اغلب مسافران آن را با خودروهای شخصی‌شان تجربه کردند و همین موضوع در روزهای نخست سال حجم وسیعی از تردد در راه‌های بین شهری رقم زد. اما ترافیک حاصل از تردد خودروها تنها مربوط به جاده‌ها و راه‌ها نبود؛ بلکه از همان ابتدای تعطیلات پمپ‌بنزین‌ها نیز با صف‌های طولانی خودروها مواجه شدند. چراکه این خیل عظیم خودروها برای تردد نیاز به بنزین داشتند. در این شرایط تأمین بنزین خودروها موضوع مهمی بود که مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص آن به گفت‌و‌گو با «ایران» پرداخت.

منصور ریاحی با بیان اینکه خوشبختانه پیش از آغاز تعطیلات برای تأمین سوخت مسافرت‌های نوروزی تمام تمهیدات و تدابیر لازم اندیشیده شد، اظهار کرد: ما در این مدت توانستیم بدون هیچ مشکلی سوخت مورد نیاز خودروها را تأمین کنیم. حتی در یک روز تقاضا برای بنزین به بیش از 105 میلیون لیتر رسید که با تدابیر اتخاذ شده به این حجم از تقاضا پاسخ داده شد.

به گفته ریاحی روز 28 اسفند 1395 یعنی در روزهای نخست تعطیلات 105 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین مصرف شد که این رقم بالاترین میزان مصرف بنزین در سال 95 بود. مصرف روزانه بنزین در شرایط عادی حدود 70 میلیون لیتر است.

در حال حاضر روزانه بیش از 63 میلیون لیتر در کشورما بنزین تولید می‌شود که بزودی با راه‌اندازی فاز نخست واحد بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین پایان طرح‌های افزایش کمیت و کیفیت تولید بنزین پالایشگاه‎های بندرعباس و لاوان، روزانه ١٦ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد. فاصله میان تولید فعلی کشور با میزان مصرف از محل ذخایر بنزین و همین‌طور واردات آن تأمین می‌شود.

ریاحی با بیان اینکه با وجود سپری شدن بیش از 10 روز از تعطیلات نوروزی هنوز ذخایر بنزین کشور بیش از یک میلیارد لیتر است، گفت: این ذخایر سوپاپ اطمینانی برای تأمین سوخت کشور محسوب می‌شود.

گفتنی است شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با ٣١ میلیون مشتری (خودرو و موتورسیکلت) است که روز به روز بر تعداد آنها افزوده نیز می‌شود.

اما در ادامه نگاهی به میزان مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی که در عمل، چند روز قبل از تحویل سال شروع می‌شود می‌اندازیم. ارقامی بزرگ که ایران را به یکی از کشورهای پرمصرف بنزین در جهان تبدیل کرده است. در این باره مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: مطابق با آخرین آمار از روز 25 اسفندماه سال 95 نمودار مصرف بنزین بر مدار صعودی قرار گرفت. به طوری که میانگین مصرف تا روز 30 اسفندماه به 93 میلیون و 500 هزار لیتر در هر روز رسید. پیک مصرف بنزین سال 95 نیز همان‌طور که اشاره شد در این بازه زمانی یعنی در روز 28 اسفند رقم خورد.

وی ادامه داد: از ابتدای فروردین سال 96 تا روز گذشته نیز میانگین مصرف به 83 میلیون لیتر در هر روز رسید که خوشبختانه با وجود رشد متناوب 10 تا 12 درصدی مصرف اما مشکلی در تأمین و توزیع آن وجود نداشت. چراکه از قبل این میزان مصرف را پیش‌بینی کرده بودیم.

به گفته ریاحی مسئولان مربوطه در این شرکت نیز در این مدت با دقت بالایی تأمین و توزیع بنزین و سایر فرآورده‌ها را رصد کرده‌اند و این نظارت و دقت کماکان تا چند روز پس از تعطیلات به شکل ویژه تری نسبت به گذشته ادامه دارد.

ریاحی رشد مصرف بنزین در ایام تعطیلات نوروز را نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.1 درصد دانست. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی میزان مصرف گاز مایع را نیز در این مدت میانگین 11 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: این رقم 12.8 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.

وی میزان رشد مصرف نفت سفید را 15.4 درصد و نفت گاز(گازوئیل) را 7.5 درصد دانست و گفت: میزان مصرف نفت گاز اگرچه نسبت به مدت مشابه افزایش دارد اما نسبت به ایام دیگر سال کاهش داشته است چراکه پلیس به خودروهای سنگین اجازه تردد در تعطیلات نوروزی را نمی‌دهد. در تعطیلات نوروزی میزان مصرف نفت گاز رقمی در حدود میانگین 23 میلیون لیتر در روز بود.

در این مدت نفت سفید نیز که سوخت هواپیما محسوب می‌شود روزانه حدود یک میلیون و 500 هزار تا 3 میلیون و 600 هزار لیتر تقاضا داشته است که می‌تواند نشانگر افزایش ترددهای ناوگان هوایی کشور باشد.

به گفته ریاحی در تعطیلات نوروزی روزانه حدود 11 میلیون و 700 هزار لیتر نفت کوره نیز مصرف شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 24.5 درصد کاهش داشته است. ریاحی در پایان گفت: در ایام تعطیلات نوروز 96 سوخت نیروگاه‌ها نیز بدون کم و کاست در اختیارشان قرار گرفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها