کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چه کشورهایی مقصد سفرهای نوروزی ایرانیان هستند؟


کد خبر : ۳۴۶۶۰چهارشنبه، ۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۳۹۱۰۰۴۰ بازدید

بیشترین سفر نوروزی خارج از کشور ایرانیان به ترکیه انجام می‌گیرد. برخی مقامات کشورمان برخلاف سال‌های گذشته به این مسئله اعتراض ...
چه کشورهایی مقصد سفرهای نوروزی ایرانیان هستند؟چه کشورهایی مقصد سفرهای نوروزی ایرانیان هستند؟

بیشترین سفر نوروزی خارج از کشور ایرانیان به ترکیه انجام می‌گیرد. برخی مقامات کشورمان برخلاف سال‌های گذشته به این مسئله اعتراض کردند. ارمنستان، آذربایجان هم نسبت به سال‌های پیش بیشترین مسافر نوروزی را از ایران دارند.

مقام‌های ایرانی سفر به لبنان، عراق را بجای تورهای ترکیه پیشنهاد کردند. برخی از تارنماهای آژانس تورهای خارج از کشور مسافرت به این کشورها را با قمیتی نازل یا با تخفیف ارائه دادند. به رغم اینکه تورهای نوروزی ۹۶ تحت تاثیر تبلیغات سیاسی کشور قرار داشت، اما به اعتراف مسئولین تاثیری در سفرهای ایرانیان به ترکیه نداشت.

چند تن از نمایندگان مجلس در واکنش به سفر گردشگران ایرانی به ترکیه خواستار برخورد با آژانسها مسافرتی ارائه‌دهنده این تورها شدند. 

محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز در مجلس، ضمن اعتراض به سفر ایرانیان به ترکیه می‌گوید: «هیچ کدام از اتفاقات تروریستی نتوانست از حجم گردشگران ایرانی راهی این کشور بکاهد یا مبادلات اقتصادی با این کشور را محدود کرده یا تحت‌الشعاع قرار دهد، لذا کوتاهی مسئولان در روانه کردن مردم به ترکیه بیش از این قابل اغماض نیست.»

این نماینده مجلس بر برخورد با آژانس‌های ارائه‌دهنده تورهای ترکیه تاکید کرد.

شهاب نادری نماینده اورامانات و نایب رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و مناطق آزاد مجلس خواستار جایگزینی تورهای ارمنستان و تاجیکستان به جای تورهای ترکیه شد.

"نوروز را نباید سیاسی کرد"

اما به عقیده افشار سلیمانی، سفیر سابق ایران در کیف و باکو برخورد نمایندگان مجلس با سفرهای توریستی ایرانیان به ترکیه "سیاسی" است و باید با در نظر گرفتن معیارهای فرهنگی و صنعت گردشگری با این مسئله مواجه شد. این دیپلمات سابق ایران به دویچه وله میگوید اینگونه واکنشها پس از اظهارات اردوغان در سفر منطقه ای خود به برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و سخنان چاووشاوغلو در اجلاس امنیتی مونیخ مبنی بر دخالت ایران در کشورهای منطقه صورت میگیرد. او تاکید میکند که جایگزین نمودن ارمنستان و سایر کشورهای همسایه با ترکیه ازسوی توریستهای ایرانی از لحاظ اقتصادی، توریستی و فرهنگی هیچ توجیهی ندارد.

به نظر سفیر پیشین ایران در آذربایجان و اوکرائین در مقایسه با سال گذشته شرایط امنیتی ترکیه بهتر شده و دیگر از عملیات تروریستی سال گذشته خبری نیست و اینکه چند ایرانی در ترکیه  مورد آزار قرارگرفتهاند را نباید به عهده دولت ترکیه گذاشت.او تاکید میکند حقوق شهروندان ایرانی را باید مطالبه کرد اما به این دلیل مجموعه سفرهای توریستی را نباید زیر سئوال برد.

افشار سلیمانی خاطرنشان میکند: «ارمنستان با ترکیه قابل مقایسه نیست، ارمنستان درحد یکی ازاستانهای ترکیه است، مزید بر اینها مگر ایرانیها در ارمنستان و سایر کشورهای همسایه با مشکلاتی مواجه نشدهاند؟ بنابراین به نظر بنده ترکیه باید مسائل خود را با ایران شفافتر و دوستانه‌تر مطرح کند تا با چنین موضع‌گیری‌هایی از سوی ایران مواجه نشود که منجر به کاهش سفرهای توریستی ایرانیها  به این کشور شود و زیان مالی برای ترکیه در پی داشته باشد.»

ارمنستان ویزا را حذف کرد

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا از "افزایش چشم‌گیر سفر نوروزی ایرانیان به ارمنستان" خبر داد. به نوشته ایسنا ساتِنیک هوانیسیان دبیر مطبوعاتی اداره کل شرکت هواپیمایی ارمنستان گفت شرکت‌های هواپیمایی " آسمان" و "ماهان ایر"  قرار است ۶۷ پرواز منظم و غیر منظم به ارمنستان انجام دهند.

داوود زیودار، از شرکت "ایرانیان ارمنستان" که در زمینه گردشگری ایرانیان در ارمنستان فعالیت میکند به دویچه وله میگوید: «یکی از دلایل اصلی افزایش سفر ایرانیان به ارمنستان بر هم خوردن امنیت ترکیه است. برداشته شدن ویزای ارمنستان و خسته شدن ایرانیان از دبی، تایلند هم دلایل دیگری است. برای ایرانیانی که قصد سفر خارج را دارند و هزینهشان به اروپا نمیرسد، ارمنستان به پاتوق و محلی تبدیل شده است. هزینههای سفر به ارمنستان برابر است با سفر یک تهرانی به شمال. یک دلیل دیگر برخورد خوب ارامنه با ایرانیان است.»

طبق برآورد این کارشناس امور گردشگری، تعداد مسافرین نوروزی به ارمنستان به ۳۵ هزار نفر میرسد. 

کاهش ارزش پول آذربایجان و رونق تور باکو

اما در میان کشورهای قفقاز آذربایجان بیشترین گردشگر را به خود جذب کرده است. در طی سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارگردشگر وارد آذربایجان شدند. که بیش از ۱۱ درصد آنها ایرانی بودند و شمار گردشگران ایرانی طی سال گذشته در باکو نسبت به سال قبل بیش از ۶۶ درصد افزایش داشته است.

دالغا خاتین‌اوغلو، مدیر اخبار ایران بخش انگلیسی خبرگزاری "ترند" آذربایجان درباره دلایل سفر ایرانیان به آذربایجان به ویژه رشد تورهای باکو میگوید: «ایرانی ها از طریق اینترنت میتوانند درخواست ویزا کنند و نیازی به صف های طولانی در کنسولگریها نیست. دوم اینکه ارزش منات آذربایجان نسبت به دلار یا ریال طی سال گذشته دو برابر کاهش یافته و الآن با صرف دلار یا ریال کمتری میتوان به گردشگری در باکو پرداخت. موضوع سوم بهبود روابط دو کشور، خصوصا از لحاظ تجاری و سیاسی است.»

دالغا خاتین‌اوغلو درباره سیاسی شدن مسئله تورهای خارجی هم میگوید توریسم نه تنها منبع درآمد، بلکه واسطه ای برای دوستی ملتها و آشنایی با فرهنگ کشورهاست و نباید از صنعت توریسم بعنوان اهرمی سیاسی برای فشار برای دولتهای همسایه استفاده کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها