کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز تولید نفت در پارس‌جنوبی توسط ایران از عصر امروز


کد خبر : ۳۴۶۲۶یکشنبه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵:۴۲۱۲۷۳ بازدید

پس از سالها تأخیر در توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، عصر امروز ایران نخستین محموله نفتی خود را از این میدان مشترک برداشت می کند.

پس از سالها تأخیر در توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، عصر امروز ایران نخستین محموله نفتی خود را از این میدان مشترک برداشت می کند.

پس از سالها تأخیر در اجرای پروژه توسعه ای لایه نفتی پارس جنوبی توسط ایران، امروز نخستین بشکه نفت تولیدی ایران از این میدان مشترک برداشت می شود.

لایه‌های نفتی پارس جنوبی در فاصله تقریبی 100 کیلومتری ساحل ایران، در میانه خلیج فارس در مجاورت مرز مشترک آبی ایران و قطر قرار دارد. برآوردها در خصوص میزان نفت درجای لایه نفتی پارس جنوبی بسیار متفاوت است به‌طوری که میزان نفت درجا در این مخزن مشترک بین ایران و قطر از 1.6 میلیارد بشکه تا 20 میلیارد بشکه برآورد شده است.

این مخزن مشترک نفتی در سمت ایران با نام "لایه‌های نفتی پارس جنوبی" و در سمت قطر با نام میدان "الشاهین" شناخته می‌شود. در حالی که قطر از سال 1992 میلادی (1371 شمسی) توسعه لایه نفتی مشترک با ایران در پارس جنوبی را آغاز کرده بود و تولید قطر در سالهای اخیر به 300 هزار بشکه در روز رسیده است؛ شرکت ملی نفت ایران در سال 1383 قرارداد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی را با شرکت توسعه پتروایران امضا کرد اما اجرای این پروژه بیش از 12 سال به طول انجامید. عصر امروز با گذشت بیش از 12 سال، نخستین برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی توسط ایران انجام می شود.

«غلامرضا منوچهری» معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت در این خصوص گفت: نخستین چاه‎های لایه نفتی پارس جنوبی از امروز (٢٩ اسفندماه ٩٥) همزمان با میلاد دخت نبی اکرم (ص) و سالروز ملی شدن صنعت نفت، باز می‎شوند و برداشت نفت خام از این پروژه به تدریج به روزانه 35 هزار بشکه در روز می‎رسد.

وی افزود: به طور طبیعی برداشت از هر چاه با روزانه پنج هزار بشکه آغاز می‎شود و ظرف پنج تا هفت روز به تدریج به رقم برداشت روزانه 35 هزار بشکه می‎رسیم و این رقم تولید استمرار خواهد داشت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: به محض این که ظرفیت مخزن شناور پالایشی کوروش که همزمان کار جمع آوری و تصفیه نفت خام را انجام می‎دهد به مقداری مشخص رسید، نفتکش برای بارگیری محموله نفتی در کنار آن پهلو می‎گیرد و امیدواریم که ظرف 30 تا 45 روز آینده نخستین محموله صادراتی از لایه نفتی پارس جنوبی را داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به این که نخستین باری است که این کار در ایران انجام می‎شود، گفت: پروتکل صادراتی و پیش نیازها برای صادرات نخستین محموله نفت خام برداشتی از لایه نفتی پارس جنوبی از همین حالا آماده شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها