کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارزش هر برگه 2 میلیون/ سود سالانه 100 تا 200 هزار تومان


کد خبر : ۳۳۹۷۷دوشنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲:۰۰۵۲۴۵ بازدید

رئیس سازمان خصوصی سازی ارزش هر برگه سهام عدالت را 2 میلیون تومان و سود سالانه هر کدام را 100 تا 200 هزار تومان برآورد کرد که از سال ...

رئیس سازمان خصوصی سازی ارزش هر برگه سهام عدالت را 2 میلیون تومان و سود سالانه هر کدام را 100 تا 200 هزار تومان برآورد کرد که از سال آتی توسط شرکتهایی که سبد سهام عدالت را تشکیل می دهند پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از شهروند، از هفته دوم اسفندماه طرح ساماندهی سهام عدالت آغاز می‌شود و مشمولان سهام عدالت می‌توانند صورتحساب سهام خود را دریافت کنند. این موضوعی است که روز گذشته میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری خود مطرح کرد.

به گفته پوری‌حسینی طبق مصوبه هفته گذشته شورای عالی اصل ۴۴، سازمان خصوصی‌سازی موظف شده است سود سهام عدالت را به اندازه‌ای که به مشمولان تعلق دارد، وصول و توزیع کند که این موضوع موجب برداشت‌های نادرستی شد.

سهام عدالت را سیاسی نکنیم

او از اقداماتی که در روزهای اخیر در جهت سیاسی‌کردن سهام عدالت انجام شد، گلایه کرد و گفت: برخی افراد و رسانه‌ها با توجه به قرینه ذهنی که دارند، این‌طور عنوان کردند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری، دولت می‌خواهد پولی را بین مردم توزیع کند و این موضوع را با توزیع سیب‌زمینی رایگان شبیه‌سازی کردند؛ در حالی ‌که روال طبیعی این است که مجامع شرکت‌ها در تیر ماه تشکیل می‌شود و شرکت‌ها هشت ماه فرصت دارند که سود را به صاحبان سهام بدهند که زمان آن اسفندماه می‌شود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اینکه نباید سهام عدالت را سیاسی کنیم و اصل کار این است که به دهک‌های پایین جامعه پولی داده شود و کامی شیرین شود، اظهار داشت: سهام عدالت در دولت هشتم تصویب شد و در دولت نهم و دهم ادامه پیدا کرد و در دولت یازدهم به سرانجام رسید. بنابراین تمام جناح‌های سیاسی کشور در شکل‌گیری آن سهیم بوده‌اند و نمی‌توان این طرح را متعلق به گرایش خاصی دانست.

اصلاح سبد سهام در جهت شفاف‌سازی است

پوری‌حسینی در ادامه با اشاره به مصوبه هفته گذشته هیأت دولت در مورد اصلاح سبد سهام گفت: پس از این مصوبه عده‌ای به دولت حمله کردند که سهام عدالت آب رفت و سهام عدالت را بردند و خوردند؛ در حالی‌که مصوبه اصلاح سبد سهام در جهت شفاف‌سازی و بهبود سهام است تا مشمولان از سهام بهتری برخوردار باشند.

به گفته این مقام مسئول با پایان پذیرفتن ١٠‌ سال باید مجموعه اقداماتی برای ساماندهی سهام عدالت انجام شود که سه مرحله برای آن در نظر گرفته شده و مرحله نخست ارایه و صدور صورتحساب برای مشمولان است تا سود آن مشخص شود، اما مراحل بعدی هنوز نهایی نشده و بنابراین فعلا اعلام نمی‌شود.

سامانه سهام عدالت راه‌اندازی شد

پوری‌حسینی در عین‌حال تأکید کرد که هم‌ اکنون در مرحله نخست قرار داریم و قرار نیست ورقه سهمی به مشمولی داده شود، بلکه تنها ارایه صورتحساب‌ها در دست اقدام است و برای تشریح اقداماتی که در مرحله نخست انجام می‌شود، سامانه سهام عدالت راه‌اندازی شده است.معاون وزیر اقتصاد نسبت به این موضوع که مشمولان به غیر از سامانه رسمی سهام عدالت، با هیچ سامانه دیگری تماس نگیرند، هشدار داد و تأکید کرد: راه‌اندازی هر سامانه و دریافت هر نوع وجوه از مشمولان طرح سهام عدالت غیرقانونی و جرم است.پوری‌حسینی عنوان کرد که این سامانه از یک ماه پیش فعال شده اما صفحه صورتحساب هنوز بالا نیامده است و فقط در حد اطلاع‌رسانی است و کار نهایی این است که صفحه صورتحساب هم فعال شود.

به گفته این مقام مسئول برای راحتی افرادی که نمی‌توانند با سامانه رسمی سهام عدالت تماس بگیرند، یک مرکز تلفن به شماره ٨٣٣٣٨ با ٩٠ خط راه‌اندازی شده و این مرکز تلفن از روز شنبه هفته جاری فعال شده است. پوری‌حسینی با اشاره به اینکه صورتحساب ٤٩‌میلیون و ٢٢٦‌هزار نفر آماده شده است، گفت: باید بتوانیم به ٥٠‌میلیون نفر صورت حساب‌شان را ارایه دهیم و هفته آینده این سامانه رونمایی خواهد شد و عملیات ارایه صورتحساب کلید می‌خورد.به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی امکان اینکه ٥٠‌میلیون نفر به یک‌باره به این سامانه مراجعه کنند و پاسخ بگیرند، به لحاظ تئوریک امکان‌پذیر بود؛ اما هزینه داشت و امکان قفل‌کردن سیستم هم وجود داشت و بنابراین تصمیم بر آن شده که اگر سامانه ١٥ اسفند ماه آغاز به کار کرد، کسانی که سمت راست کد ملی‌شان عدد ٥ است امکان ورود به سایت را داشته باشند، ۱۶ اسفند افرادی که سمت راست کد ملی‌شان عدد ٦ است، امکان ورود داشته باشند و این روال برای ١٠ روز ادامه بیابد.پوری‌حسینی در عین‌حال تأکید کرد که پس از گذشت ١٠ روز مورد نظر فیلترها برداشته خواهد شد و تمام افراد با هر کد ملی می‌توانند وارد سامانه رسمی سهام عدالت شوند.او با اشاره به افرادی که ثبت‌نام قطعی نشده‌اند و یا متوفی هستند، عنوان کرد که حدود ۲‌میلیون نفر در مرحله اول شناسایی شده‌اند اما مراحل را تا آخر انجام نداده‌اند و ثبت‌نام قطعی از آنها به عمل نیامده است و در نتیجه این افراد در این مرحله مشمول سهام عدالت قرار نمی‌گیرند، بلکه تنها کسانی که مراحل ثبت‌نام را تا آخر انجام داده‌اند و از تعاونی شهرستان خود کاغذی برای تکمیل ثبت‌نام دریافت کرده‌اند، مشمول این طرح قرار می‌‌شوند.

دولت در تمام پالایشگاه‌ها ٢٠‌ درصد سهام خواهد داشت

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ٩ پالایشگاه در این شرکت وجود دارد، عنوان کرد که دولت در ٧ پالایشگاه هیچ سهمی ندارد و تمام سهام آن در ٢ پالایشگاه است و از آنجا که پیش‌بینی می‌کردیم در آینده اتفاقات خوبی رخ ندهد، این تدبیر اتخاذ شد که دولت در تمام پالایشگاه‌ها به یک اندازه سهام داشته باشد تا رانتی برای پالایشگاه‌های دولتی ایجاد نشود و به پالایشگاه‌های خصوصی هم فشاری وارد نشود.

به گفته معاون وزیر اقتصاد در نتیجه قرار شده که دولت در تمام پالایشگاه‌ها ۲۰‌درصد مالکیت داشته باشد تا اگر فایده‌ای برای شرکتی داشت، بقیه شرکت‌ها نیز از آن بهره‌مند شوند. در این صورت در پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی‌ درصد مشخصی به سهام عدالت تعلق می‌گیرد و با این کار ارزش سبد سهام نه‌تنها کم نشده بلکه افزایش نیز داشته است.

باید قاعده بازی را پذیرفت

در ادامه رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال «شهروند» در مورد اینکه اگر بانک‌ها جزء شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت هستند، با توجه به زیاندهی آنها تکلیف سهامداران چه می‌شود، گفت: بالاخره در کشور یک زمانی اتفاقی می‌افتد و ارزش سهمی دوبل دو قیمت آن دو برابر می‌شود و خوش به حال سهامداران آن ازجمله سهام عدالت. زمانی هم ارزش سهامی افت می‌کند و اتفاق است و خارج از اراده ما است و ما آن رفتار را انجام نمی‌دهیم و ما هم به نوعی وکیل و کارگزار سهامدار هستیم. پوری‌حسینی اظهار داشت: بعد از اینکه نماد بانک‌ها بازگشایی شد، سهام آنها افت کرد و شاخص کل بورس را هم تحت‌تأثیر قرار داد و امیدواریم از این به بعد اتفاقاتی که می‌افتد، به نفع مشمولان و سهامداران باشد. این رفتاری است که بازار دارد و باید قاعده بازی را پذیرفت.

400 بنگاه روی دستمان مانده است

در ادامه پوری‌حسینی با انتقاد از مقاومت‌هایی که جلوی راه خصوصی‌سازی وجود دارد، گفت: به خاطر مقاومت‌هایی که وجود دارد، خصوصی‌سازی پرهزینه است و هنوز ٤٠٠ بنگاه روی دستمان مانده و بنا به دلایل اغلب موجه ٣٠٠ بنگاه هم از لیست واگذاری خارج شده‌اند.به گفته معاون وزیر اقتصاد برخی از نمایندگان مجلس اصل ٤٤ را مطالعه نکرده‌اند و مطلع نیستند و تمام اینها موجب می‌شود که یک نماینده مجلس بگوید که اگر فلان بنگاه را واگذار کنید، خودم را آتش می‌زنم و این حال و روز خصوصی‌سازی ماست.
رئیس سازمان خصوصی سازی عنوان کرد که اگر قانون بد است، باید اصلاح شود یا اینکه سازمان خصوصی‌سازی تعطیل شود و من دست کسانی که این کار را کنند، می‌بوسم اما تا زمانی که اینجا و در این سمت هستم، برای خصوصی‌سازی می‌جنگم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها