کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سلب امتیاز سیم کارت‌های غیرفعال، فاجعه‌آور است


کد خبر : ۳۳۹۰۸شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴:۳۱۹۳۲۶ بازدید

سال 92 بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طرحی را تصویب و ابلاغ کرد که بر مبنی آن اپراتور ها این اجازه را خواهند داشت ...

سال 92 بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طرحی را تصویب و ابلاغ کرد که بر مبنی آن اپراتور ها این اجازه را خواهند داشت سیم کارت هایی را که بیش از سه ماه غیرفعال باشند از مشترکان سلب امتیاز و به مشترکان جدید واگذار کنند. دلیل این کار هم «سوء استفاده از کارت های قدیمی» و «حمایت از ثروت ملی» عنوان شد.

از سوی دیگر این قانون از همان ابتدا با مخالفت هایی روبه رو شد و اپراتورهای ارتباطی برای کاهش هجمه های منتقدان، آن را با نرمش بیشتری اجرا کردند؛ به طوری  که سیم کارت هایی که بیش از 9 ماه از آنها استفاده نمی شد، قطع و به مشترکان جدید واگذار می شد.

بماند که در هیچ  بندی از قرار داد چندین صفحه ای مشترکان قدیمی، چنین قانونی ذکر نشده و می توان گفت که مصادره سیم کارت آنها بر خلاف توافق مشترک با اپراتور است.

البته در این مصوبه آمده است که «اپراتور قبل از سلب امتیاز سیم کارت باید مشترک را از این اقدام آگاه کند» و اپراتور ها برای رعایت این بند قبل از مبادرت به قطع خدمات، یک پیامک هشدار به سیم کارتی که خاموش است ارسال می کنند!

حالا حدود سه سال از اجرای این مصوبه می گذرد و گویا این قانون بسیار باب  میل اپراتور ها قرار گرفته و سیم کارت های بلااستفاده یکی پس  از دیگری از چنگ مشترکان اولیه خارج و به مشترکان جدید با عنوان سیم کارت بدون کارکرد یا همان «صفر» فروخته می شود. اما گزارش های میدانی نشان می دهد، مشترکان دل  خونی از اجرای این قانون دارند و معتقدند که این کار حق مالکیت را نقض می کند.

نازنین پورشوقی یکی از مشترکانی که برای شکایت به این قانون به نمایندگی یکی از اپراتور ها مراجعه کرده، به «فرصت امروز» می گوید: من دو روز پیش سیم کارت جدیدی را خریداری کردم که تنها توانستم پنج ساعت از آن استفاده کنم، چون به محض روشن کردن گوشی با انبوهی از پیامک ها مواجه شدم که عمده آنها فحاشی و تهدیدآمیز بود.

وی افزود: حتی یک تماس دریافتی هم داشتم که فرد پشت خط مرا تهدید به مرگ کرد که بعد از این تماس گوشی خود را خاموش کردم و تا به الان روشن نکردم.

این مشترک ناراضی اظهار کرد: در حال حاضر هم به این مرکز مراجعه کردم تا فکری به حال این موضوع شود که در نهایت مسئولان این نمایندگی وعده داده اند تا یک سیم کارت دیگر به من ارائه دهند.

وحید ایزد یار یکی دیگر از مشترکان به «فرصت امروز» گفت: وقتی سیم کارت جدید را دریافت کردم، اپلیکیشن تلگرام را روی گوشی نصب کردم و پس از دریافت کد امنیتی که از سرور تلگرام برایم پیامک شد، متوجه شدم شرکت تلگرام به من اجازه نمی دهد با این سیم کارت حساب مختص به خود را ایجاد کنم چون مشترک قبلی هنوز از حساب تلگرامی این خط استفاده می کند.

وی افزود: حالا برای رفع این مشکل به نمایندگی مراجعه کرده ام که متاسفانه هیچ جوابی نگرفتم .حال یا مجبورم با این مشکل کنار بیایم یا به امید اینکه سیم کارت دیگری این مشکل را نداشته باشد، یک سیم کارت جدید خریداری کنم.

ایزدیار ادامه داد: بدون شک مشکل من برای مشترک قبلی نیز رخ داده و اگر او هم از سرورهای تلگرام در خواست ارسال کد امنیتی را داشته باشد، کد به خطی که حالا به نام من است ارسال می شود و او هم دیگر دسترسی به حساب خود نخواهد داشت و با قانون سلب امتیاز سیم کارت های غیر فعال، دو نفر با مشکل مواجه خواهند شد.

علیرضا خوش فکر، کارشناس شبکه های مخابراتی درباره قانون سلب امتیاز سیم کارت های بلا استفاده به «فرصت امروز» گفت: بدون شک این قانون بدون کارشناسی تصویب شده و بیشتر برای حفظ منافع اپراتور ها در نظر گرفته شده است. وی افزود: در حال حاضر شاهد آن هستیم که کمترین حقوق مشترکان زیر پا گذاشته شده است و چه مشترکان اولیه و چه مشترکان ثانویه از این قانون چندان دل خوشی ندارند.

این کارشناس ادامه داد: گفته می شود حدود نیمی از سیم کارت های فروخته شده به مشترکان بلااستفاده هستند، اما به نظر من مسئولان برای برطرف کردن این مشکل می توانند در واگذاری سیم کارت ها تجدید نظر کنند تا اینکه سیم کارت های به فروش رفته را پس بگیرند.

خوش فکر گفت: بسیاری از کشورها برای رفع این مشکل خط را روی گوشی تلفن همراه به مشترکان واگذار می کنند و شاید بد نباشد که مسئولان ما نیز اجرای چنین طرحی را مورد بررسی قرار دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها