کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تحريم‌ها نتيجه معكوس داشت


کد خبر : ۳۳۷۴۱دوشنبه، ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱:۴۷۱۸۱۲ بازدید

پنجاه و سومين كنفرانس امنيتي مونيخ كه به سبب اهميت آن در عرصه سياسي و امنيتي بين‌الملل به داووس امنيتي نيز مشهور است، روز يك‌شنبه ...

پنجاه و سومين كنفرانس امنيتي مونيخ كه به سبب اهميت آن در عرصه سياسي و امنيتي بين‌الملل به داووس امنيتي نيز مشهور است، روز يك‌شنبه به كار خود پايان داد. محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان كه به همراه عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي معاونان خود براي شركت در اين كنفرانس به آلمان سفر كرده است، پس از ايراد سخنراني در نشست عمومي اين كنفرانس، بيش از 20 ديدار نيز با مقامات ارشد بين‌المللي در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ داشت.

وي همچنين در ادامه سفر خود به آلمان امروز در جمع ايرانيان مقيم آلمان حضور يافت و با اشاره به ظرفيتي كه آنها براي معرفي فرهنگ و تمدن ايراني دارند، تصريح كرد: ايرانيان نماد فرهيختگي، كوشش، صداقت و قانون‌مداري هستند. وي همچنين در ادامه به موضوع محدوديت ورود ايرانيان به امريكا اشاره كرد و افزود: رفتار دولتمردان امريكايي موجب بطلان ادعاهاي امريكا و نماد دشمني با مردم ايران است. وزير خارجه كشورمان با تحسين مقاومت و ايستادگي مردم كشورمان، نظام جمهوري اسلامي ايران را برآمده از آرا و حمايت مردم دانست و با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپيمايي ٢٢بهمن تاكيد كرد: مردم ايران با ايستادگي و مقاومت خود نشان داده‌اند كه تهديد را برنمي‌تابند.

وي همچنين با اشاره به جايگاه و اهميت ايرانيان مقيم آلمان تصريح كرد: وظيفه كليه نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور دفاع از حقوق ايرانيان و حمايت از كارآفرينان و متخصصان ايراني درراستاي توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و علمي است. وزير امور خارجه در ادامه تاكيد كرد: تلاش‌ها بايد در حوزه جذب سرمايه‌گذاري، انتقال فناوري و درراستاي كمك به اشتغال و بهبود معيشت مردم باشد.

 
تهديد عليه ايران كارساز نيست

وزير خارجه كشورمان همچنين در دومين مصاحبه تفصيلي خود با رسانه‌هاي خارجي در گفت‌وگو با شبكه ان‌بي‌سي امريكا با تاكيد بر اينكه توافق هسته‌يي ميان ايران و گروه 1+5 ادامه خواهد يافت، اظهار داشت: تهديد عليه ايران كارساز نخواهد بود. ايران پاسخ خوبي به اين ادبيات و تهديد نمي‌دهد و تحريم‌ها موثر نيست. اگر آنها تصميم بگيرند كه با زبان احترام و با ادبياتي مبتني بر منافع دوجانبه صحبت كنند، بسيار بهتر خواهد بود.

به گزارش ايسنا، ظريف در ادامه گفت‌وگوي خود با ان‌بي‌سي تصريح كرد: برنامه جامع اقدام مشترك يك توافق چندجانبه است و توافقات چندجانبه نمي‌توانند مجددا مورد مذاكره قرار گيرند؛ چراكه اين كار موجب باز شدن جعبه پاندورا خواهد شد. اگر امريكا به‌طور يكجانبه تصميم به مخالفت و كناره‌گيري از اين توافق بگيرد، ايران همچنان گزينه‌هاي متعددي براي مواجهه با آن دارد.


ايران تمايلي به مناقشه ندارد

وي در پاسخ به سوالي درباره احتمال ديدار با ركس تيلرسون وزير امور خارجه جديد امريكا گفت: اگر ضرورت گفت‌وگو درباره (اجراي) توافق هسته‌يي ايجاب كند، چنين ديداري غيرممكن نيست. تاكنون درخواستي براي اين ديدار مطرح نشده و امكان آن به‌وجود نيامده است، اما اگر نياز به گفت‌وگو درباره مسائل مربوط به توافق هسته‌يي وجود داشته باشد ما سازوكارهايي در اين توافق داريم تا وزيران خارجه بتوانند با يكديگر ديدار كنند. رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين درباره اقدام رييس‌جمهور امريكا براي ممنوعيت موقت ورود اتباع هفت كشور مسلمان ازجمله ايران گفت: اين اقدام نشان‌دهنده خصومت امريكا در برابر تمام ايراني‌ها حتي اعضاي ايراني پارلمان‌هاي اروپايي است؛ چراكه وزيران و نمايندگاني در اروپا وجود دارند كه در ايران متولد شده‌اند اما اكنون قادر به ورود به امريكا نيستند. اين كار ناپسند است. دولت امريكا با اين كار خود چه پيامي مي‌خواهد ارسال كند؟وي در پاسخ به سوال ديگري درباره احتمال افزايش تنش‌ها ميان تهران و واشنگتن در دوران رياست‌جمهوري ترامپ گفت: ايران تمايلي به مناقشه ندارد. من باور دارم كه در نهايت خرد و عقلانيت فائق خواهد آمد. اين كار هيچ كمكي نمي‌كند و هزينه هنگفتي هم بر جاي خواهد گذاشت.


ما تنها از خودمان دفاع مي‌كنيم

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين در ادامه گفت‌وگوهاي خود با رسانه‌هاي بين‌المللي، در گفت‌وگويي با شبكه بي‌بي‌سي انگليسي اعلام كرد: ما نمي‌خواهيم هيچ‌ كسي را تحريك كنيم و قصد برانگيختن هيچ خصومتي را نداريم. ما هيچ جنگي را آغاز نكرده‌ايم و قصد چنين كاري را نداريم اما ما از خودمان دفاع مي‌كنيم. من فكر نمي‌كنم افرادي كه نگاهي به تاريخچه و توانمندي‌هاي ما كرده‌اند هرگز تصميم به مشاركت در چنين حادثه ناگواري بگيرند.

وي در پاسخ به سوالي درباره اقدام اخير واشنگتن براي تحريم ايران به بهانه آزمايش موشك‌هاي بالستيك و تهديد دولت امريكا مبني بر هشدار به ايران، گفت: موشك‌ها ابزار دفاعي ما هستند. اگر شما هشت سال در ايران بوديد زماني كه تمام نظام بين‌الملل شامل امريكا گرايش‌شان در جنگ تحميلي به سمت عراق بود، مي‌دانستيد وقتي همه به كشور ما تجاوز كردند هيچ كس حتي ابزار اوليه دفاعي دراختيار ما قرار نداد.


از قانون جنگل صحبت نمي‌كنيم

ظريف در پاسخ به سوالي درباره اظهارات امريكا، رژيم‌صهيونيستي و عربستان مبني بر اينكه اگر ايران اقدامات خاصي را انجام دهد آنها نيز گزينه‌هايي را روي ميز دارند، گفت: اول از همه ما از قانون جنگل حرف نمي‌زنيم. ما از قانون بين‌الملل صحبت مي‌كنيم و بر اساس حقوق بين‌الملل اين گزينه‌ها نقض قوانين بين‌المللي هستند. من به آنها توصيه مي‌كنم كه نه تنها به قوانين بين‌المللي احترام بگذارند بلكه دقت كنند خود را به يك دردسر جدي نيندازند. رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره توافق هسته‌يي ايران و گروه 1+5 كه در دولت پيشين امريكا حاصل شد، گفت: من بر اين باورم كه دولت پيشين امريكا به اين دليل با ايران به توافق رسيد كه انتخاب ديگري نداشت.

آنها سخت‌ترين و فلج‌كننده‌ترين تحريم‌ها را به كار گرفتند. اين تحريم‌ها دقيقا نتيجه سياسي معكوس داشت. امريكا فشار اقتصادي بر ما وارد كرد اما مردم ايران مقاومت كردند. مردم ايران در برابر اين فشارها روي پاي خود ايستادند. ما به همه توصيه كرديم كه توافق هسته‌يي يك توافق عقلاني است. اين توافق همه آنچه آنها مي‌خواهند و تمام آن چيزي كه ما مي‌خواهيم، نيست اما يك توافق متوسط قابل‌قبول است. از نظر من اگر دولت پيشين امريكا گزينه‌هاي ديگري داشت آن را امتحان مي‌كرد بنابراين اين به معني آن نيست كه ما از يك رابطه دوستانه به يك رابطه خصمانه حركت خواهيم كرد. سياست امريكا در قبال ايران هرگز در طول 38 سال گذشته دوستانه نبوده و همواره خصمانه بوده است. مردم ما نشان دادند كه اين خصومت هرگز با پاسخ مثبت مواجه نخواهد شد.

- روزنامه تعادل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها