کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وزیر نیرو از مردم خوزستان عذرخواهی کرد


کد خبر : ۳۳۴۵۱شنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳:۰۴۱۶۰۹ بازدید

وزیر نیرو از مشکلات به وجود آمده برای مردم خوزستان در خصوص قطع آب و برق عذرخواهی کرد.

 وزیر نیرو از مشکلات به وجود آمده برای مردم خوزستان در خصوص قطع آب و برق عذرخواهی کرد.

حمید چیت چیان که برای بازدید از بررسی مشکلات به وجود آمده در برخی شهرستان های استان وارد اهواز شده بود ، در ارتباط با خبر ۱۴ سیما افزود : از صبر و تحمل مردم در ایجاد مشکل به وجود آمده تشکر می کنم.

وصل برق ۹۰ درصد از مشترکان خوزستان

وزیر نیرو گفت: طی اقدامات صورت گرفته برق بیش از ۹۰ درصد کل مشترکان خوزستان تاکنون وصل شده و تا ساعت ۱۶:۰۰ نیز کل مشترکین از نعمت برق برخوردار خواهند شد.

حمید چیت چیان در خصوص قطعی آب و برق استان خوزستان اظهار کرد: همزمانی رطوبت و گرد و غبار با هم برای صنعت برق مشکل ساز شده بود؛ به گونه ای که شاهد قطعی این دو مهم از شب گذشته بوده ایم امکا باید گفت که رطوبت به تنهایی مشکل ساز نبوده همانطور که برخی از شهرهای کشور زیر بارش سنگین باران در برخی ایام قرار می گیرند و گرد و غبار نیز به تنهایی مشکل ساز نیست اما تاکید این دو با هم باعث گل آلود شدن و رسوخ املاح مختلف به سیستم های برق می شود.

وی ادامه داد: سیستم های امنیتی مخصوص برق عایق بندی شده هستند، اما در این شرایط نقش هادی را ایفا کرده به همین خاطر یا خاموش و یا منجر به اتصال کوتاه می شوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه حادثه ای در درون تأسیسات اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق از بالاترین استانداردها برخوردار هستند و این شرایط محیطی استثناء به حساب می آید.

وی با بیان اینکه بر اثر این اتفاق پنج نیروگاه از مدار خارج شده است، گفت: با تابش آفتاب و کاهش رطوبت هوا به تدریج پست ها وارد مدار شده اند و درحال حاضر تنها نیروگاه رامین به مدار وارد نشده است.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: نبود برق باعث تعطیلی تصفیه خانه ها و پمپاژ آب شده بود که این امر قطعی آب برخی از شهرهای این استان را به دنبال داشت که طی ساعت ۱۲:۰۰ و ۱۳:۰۰ امروز به تصفیه خانه با برخورداری از سیستم برق ویژه ای به فعالیت خود ادامه داده اند که طی دو یا سه ساعت آینده و پر شدن لوله ها مجددا آب منازل وصل خواهد شد.

به‌گفته وی، برای پیشگیری از اتفاقات مشابه ۱۰۰ میلیارد تومان در خصوص تکمیل زنجیره خطوط ، عایق بندی پست ها و خرید ۱۵ مقر برای شستشو در نظر گرفته شده است.

ساعات فلج در خوزستان!


امروز گرد و غبار و رطوبت بالا موجب قطع مجدد برق در ۱۱ شهر استان خوزستان همچون خرمشهر، آبادان، شادگان و اهواز شد. اتفاقي كه باعث شد تمام مدارس شهرهاي اهواز، ماهشهر، دشت آزادگان، حميديه، هويزه، هنديجان، باوي و كارون، آبادان، خرمشهر و شادگان و همچنين تمام ادارات، بانك‌ها و موسسات آموزشي اين شهرها امروز تعطيل شوند. اين اتفاق در 10روز گذشته براي دومين بار در خوزستان رخ داده و باعث شد كه حميد چيت‌چيان وزير نيرو فورا عازم خوزستان شود.

درحالي كه تهران، پايتخت ایران، روزهاست درگير حواشي جشنواره بين‌المللي فيلم فجر بوده است، حدود 900 كيلومتر آن سو‌تر، در استان مرزي ايران، گرد و غبار نفس خوزستان را بريد. تلفيق گرد و غبار و رطوبت در نهايت باعث شد، براي دومين بار در 10 روز گذشته، بخش عظيمي از استان در تاريكي فرو برود. تاريكي‌اي كه يكي از كاربران توييتر در استان خوزستان آن را حتي گسترده‌تر و شديدتر از دوران جنگ تحميلي توصيف مي‌كند.

يكي ديگر از كاربران توييتر در اين استان، ديروز در ساعت 15 عصر با بيان اينكه 13 ساعت است كه آب و برق منطقه‌شان قطع شده است از مسوولان خواست تا وقايع را روي دور تند بزنند تا حداقل مردم كمتر اذيت شوند. كنايه‌يي كه نشان مي‌دهد مردم خوزستان از عدم اقدام موثر مسوولان در كنترل بحران خوزستان، دلي پر از درد دارند. برخي ديگر از ساكنان استان خوزستان نيز وضعيت پيش‌آمده را با بحران‌هاي دوران جنگ تحميلي مقايسه كرده و نوشتند كه در روزهاي جنگ حداقل مي‌توانستند «جان» خود را فدا كنند اما حالا بايد نظاره‌گر وضعيتي باشند كه خود در به وجود آمدن آن نقشي نداشته و امكاناتي نيز براي كنترل آن ندارند.

هفته گذشته و در حالي كه يك روز از قطعي برق استان خوزستان مي‌گذشت، حميد چيت‌چيان وزير نيرو در نشست خبري خود به اين مساله اشاره كرد تنها راهي كه مي‌توان با معضل قطع برق و به تبع آن آب در خوزستان به واسطه ريزگردها مبارزه كرد، سيليكوني كردن خطوط انتقال و پوشش عايقي براي تاسيسات استان است. در واقع تجهيزاتي كه اكنون در اين استان مورد استفاده قرار گرفته با اقليم فعلي منطقه سازگاري نداشته و دردسرهاي فراواني را براي مردم ايجاد كرده و خواهد كرد. چيت‌چيان اما در اين نشست خبري طرح سيليكوني كردن پوشش تاسيسات را هم به‌شدت هزينه‌بر و هم نيازمند موقعيتي خاص توصيف كرده و گفت براي چنين اقدامي بايد شبكه برق در زمان تغيير پوشش قطع شود.

بحران خوزستان هر چند به دليل رخ دادن در دولت يازدهم، زمينه‌يي از سوي مخالفان دولت براي زير سوال بردن مديريت اين دوره ايجاد كرده است اما در واقع حاصل پياده‌سازي حدود 3دهه سياست‌هاي غلط در استان به ويژه در حوزه سدسازي و همچنين عدم پيش‌بيني صحيح از تغييرات اقليمي منطقه و تخصيص تاسيسات برق با جنس سازگار براي استان است. در عمل در وضعيت فعلي، هر راهكاري صرفا مسكني بسيار كوتاه‌مدت خواهد بود كه عمر آن ممكن است 10 روز بيشتر طول نكشيده و دوباره مردم را به دل تاريكي و بي‌آبي فرو ببرد. وضعيتي كه باعث شده است در منطقه‌يي كه قديمي‌ترين محل سكونت فلات مركزي ايران بوده و پيشينه سكوت انسان در آن به 2700سال قبل از ميلاد مسيح مي‌رسد، 97درصد مردم اهواز به عنوان يكي از مهم‌ترين شهرهايش در يك نظرسنجي اعلام كنند كه در صورت فراهم بودن امكانات، مايل به مهاجرت از اين منطقه هستند.

 ديروز پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو به نقل از رضا غضنفري مديرعامل شركت توزيع نيروي برق خوزستان نوشت كه از ساعات اوليه بامداد مطلع شديم كه ايستگاه اصلي برق 400 كيلوولت ماهشهر از مدار خارج شده و به همراه آن پست‌هاي فوق توزيع نيز از مدار خارج شده و شهرستان‌هاي ماهشهر و هنديجان و بندر امام بي‌برق شده‌اند.

وي با اشاره به تشكيل جلسه ستاد بحران در ساعت 6 صبح امروز در ماهشهر گفت: در اين جلسه قرار شد تا كاركنان حوزه توزيع نيروي برق به كمك پرسنل انتقال نيرو به شست‌وشوي ايستگاه‌هاي فوق توزيع مبادرت كنند.

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق خوزستان علت خارج شدن ايستگاه‌هاي برق از مدار را رطوبت توام با آلاينده‌ها اعلام كرد كه روي ايزولاسيون شبكه قرار گرفته و باعث اتصال كوتاه خطوط و قطع ايستگاه‌هاي برق شده‌اند و در ادامه گفت: چندين مورد پارگي زنجير مقره در خطوط انتقال در حواشي نيروگاه رامين نيز اتفاق افتاد كه باعث خارج شدن بخشي از پست‌هاي فوق توزيع و انتقال از مدار شد.

وي با اشاره به اينكه هواشناسي اعلام كرده امروز به تدريج پديده مه مرتفع خواهد شد، اظهار داشت: زمان وقوع اين رويداد، رطوبت نسبي هوا در شهرستان اهواز 97درصد و افق ديد 50متر گزارش شده و مه شديد در منطقه به‌صورت گسترده در مناطق ماهشهر، آبادان و اهواز حكمفرما بوده كه سبب ايجاد اين قطعي‌هاي مكرر شده است.

غضنفري با اشاره به تاثير نوع ريزگردها براي وقوع اين حادثه افزود: در بيشتر اوقات ريزگردهايي كه شامل نمك و گوگرد با ميزان چسبندگي بالاست، در زمان بروز رطوبت باعث اتصال كوتاه در مدار و قطع شبكه‌هاي برق مي‌شود.

او با بيان اين مطلب كه براي جلوگيري از اين‌گونه قطعي‌ها در برنامه كوتاه‌مدت نياز به شست‌وشوي مقره‌ها، تجهيزات پست‌ها و شبكه است، افزود: در مراحل بعدي نيز بايد نسبت به ايزولاسيون شبكه اقدام شود.

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق خوزستان در ادامه افزود: اگر اين شرايط جوي‌ در خوزستان حاكم باشد از اين پس نبايد از پست‌هاي GIS و گازي در اين منطقه استفاده شود و سيليكون كردن خطوط انتقال و پوشش عايقي براي مقره‌هاي فوق توزيع و تجهيز صنعت برق خوزستان به سامانه‌هاي مقره‌شوي بخش ديگري از اقدامات براي جلوگيري از حوادث مشابه است. غضنفري حدود ساعت

12 ظهر روز گذشته با بيان اينكه هم‌اكنون از طريق پالايشگاه آبادان بخشي از اين شهر برق‌دار شده و خطوط مربوط به پمپاژ شهيد كشتكار كه بخش عمده‌يي از مركز شهر و اروندكنار را آبرساني مي‌كند وصل شده است، گفت: ايستگاه‌هاي برق استان نيز به تدريج در مدار قرار خواهند گرفت.

 در نهايت پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو در ساعت 15 عصر ديروز، نخستين خبر مرتبط با حضور حميد چيت‌چيان در خوزستان را منتشر كرده و نوشت كه وزير نيرو عنوان كرده است برق 90درصد مشتركان استان وصل شده و مابقي نيز تا ساعت 16 وصل خواهد شد.

وزير نيرو با حضور در خوزستان از مردم اين استان بابت چنين رخدادي «عذرخواهي» كرد. چيت‌چيان با بيان اينكه رطوبت به تنهايي و گردو غبار به تنهايي نمي‌توانند روي سامانه‌هاي برق‌رساني اثر نامطلوب داشته باشد، افزود: زماني كه گرد و غبار با رطوبت هوا توام باشد، گردو غبار گل‌آلود شده و رله‌هاي حفاظتي كه بايد عايق باشند تبديل به هادي شده و در چنين وضعيتي، رله‌ها با آرك‌هاي شديد و اتصال كوتاه باعث مي‌شوند تا تاسيسات از مدار خارج شوند.

وزير نيرو در ساعت 15 روز گذشته با بيان اينكه حدود 1400مگاوات خاموشي در اهواز، جنوب و جنوب شرقي خوزستان حادث شده بود، افزود: 5 پست اين استان از مدار خارج شده بودند كه با تلاش متخصصان صنعت آب و برق استان، هم‌اكنون 4 نيروگاه زرگان، خرمشهر، آبادان و ماهشهر در مدار قرار دارند و با تمام توان به توليد برق مشغول هستند و تا دو ساعت آينده (ساعت17) نيروگاه رامين نيز وارد مدار خواهد شد. وزير نيرو خاطرنشان كرد: نبود برق باعث تعطيلي تصفيه‌خانه‌ها و پمپاژ آب شده بود كه اين امر قطعي آب برخي شهرهاي اين استان را به دنبال داشت كه طي ساعت 12:00 و 13:00 امروز به تصفيه‌خانه با برخورداري از سيستم برق ويژه‌يي به فعاليت خود ادامه داده‌اند كه طي دو يا سه ساعت آينده و پر شدن لوله‌ها مجددا آب منازل وصل خواهد شد.


گرد و غبار بر دامن نفت

قطعي برق طولاني مدت بخش عظيمي از استان خوزستان، بر توليد نفت منطقه نيز تاثير گذاشت. به گزارش «تعادل» و به نقل از فانوس بيژن عالي‌پور مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب در اين باره گفت: اگر چه قطع برق روي توليد نفت اثر منفي داشت اما ما تلاش كرديم اين اثر منفي به ميادين مشترك غرب كارون منتقل نشود.

وي افزود: ما با كاهش توليد 768 هزار بشكه‌يي نفت در ميادين مستقل داخلي مواجه بوديم اما تلاش كرديم با كاهش توليد در اين بخش مانع كاهش توليد 300 هزار بشكه نفت در ميادين مشترك غرب كارون شويم و اين نفت را براي صادرات به تلمبه‌خانه‌ها ارسال كرديم.

وي با اشاره به قطع برق 11 شهر استان خوزستان گفت: مشكل اصلي ما قطع برق تاسيسات فرآورش بود اما چون تاسيسات فرآورشي ميادين مشترك ما در غرب كارون به برق سراسري نياز نداشت و نيروگاه مستقل داشت توليد نفت از اين بخش كم نشد. مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب با اشاره به كاهش توليد نفت از ميادين مستقل داخلي گفت: ‌اگر توليد از ميادين داخلي را كم نمي‌كرديم امكان دريافت نفت از ميادين مشترك غرب كارون را نداشتيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها