کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پرده نشینی پرده‌های داخلی


کد خبر : ۳۳۳۸۵جمعه، ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۵۳۱۸۹۵ بازدید

همیشه می‌گفتند زیبایی خونه به فرش و پرده است. آن روزها مغازه‌های پرده‌فروشی تنوع زیادی نداشتند و با کلی ذوق درنهایت همان پرده توری را می‌خریدند.
پرده نشینی پرده‌های داخلیپرده نشینی پرده‌های داخلی

همیشه می‌گفتند زیبایی خونه به فرش و پرده است. آن روزها مغازه‌های پرده‌فروشی تنوع زیادی نداشتند و با کلی ذوق درنهایت همان پرده توری را می‌خریدند.

در گذشته کمتر کسی فکر می‌کرد پرده و کاغذ دیواری و محصولات وابسته به آنها علاوه بر طرح در مواد، قطعات و موارد دیگر دارای این مقدار تنوع شود و حتی روزی از آن به‌عنوان صنعت بزرگ یاد کنند. صنعتی که علاوه بر ایجاد اشتغال برای افراد زیادی، در حال حاضر به‌جایی رسیده که ضمن صادرات در برخی موارد گوی سبقت را از نمونه‌های خارجی ربوده است. این اتفاق ثمره ثابت‌قدمی قدیمی‌ها و ایده‌های مبتکرانه جوانان است که توانست این محصولات از صفر تا صد به‌طور کامل تولید داخل شود. این مهم گامی بزرگ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

امروز اگر قصد خرید این نوع محصولات را دارید، حواستان به زمان باشد، به این علت که مغازه‌های پرده‌فروشی و کاغذ دیواری، رنگ و بوی دیگری پیدا کرده و محصولات به حدی متنوع شده‌اند که برای تهیه یکی از این اجناس باید زمان زیادی را در فروشگاه صرف کنید. از آنجایی که این محصولات جزو نیازهای اساسی زندگی محسوب می‌شوند و از نظر اقتصادی برای کشور ارزآوری دارند، صمت سراغ فعالان و کارآفرینان این عرصه رفته تا از چند و چون این بازار مطلع شود. با گذر از بازارها جوانانی را می‌بینید که عصای پیری پدر شده‌اند. در این میان محمد دارستانی جا پای پدر گذاشته تا با استفاده از تجربیات او و خلاقیت‌های خود تحولی در عرصه پرده و قطعات آن ایجاد کند. مجموعه آنها از سال ۵۱ ازسوی حسن دارستانی تاسیس شد. شروع کار با تولید لوازم پرده پارچه‌ای بود و بعد از انقلاب لوازم پرده‌های لوردراپه و کرکره را به چرخه تولید اضافه کردند. از افتخارات این تولیدکننده، تامین کرکره کل تعاونی کشور به مدت ۲۵ سال است. محمد دارستانی در حوزه کارآفرینی به‌صورت مستقیم ۷۰ نفر را مشغول به‌کار کرده است. اما با توجه به نوع فعالیت، با مجموعه‌های مختلفی در روند تهیه کالا همکاری می‌کنند و با احتساب آنها بالای ۳۰۰نفر می‌شوند.


رقیب سرسخت نمونه خارجی

این کارآفرین جوان درباره جدیدترین محصولات خود به صمت گفت: در حال حاضر به‌جز قطعات پرده‌های پارچه‌ای، پرده‌های بالارو شامل شید، زبرا و دبل شید را تولید می‌کنیم. تولید پرده و کاغذ دیواری‌های چاپی به‌صورت اختصاصی از دیگر خدمات ما هستند. تولیدکننده پرده و قطعات آن به صد در صد ایرانی بودن محصولات خود اشاره کرد و افزود: برخی از کارها را برون‌سپاری کردیم و مابقی را خود تولید می‌کنیم. تمامی محصولات مجموعه ما چه در زمینه قطعات و چه مواد همگی از صفر تا صد تولید داخلی است. وی همچنین به تولید کاغذ دیواری سه بعدی اشاره کرد و گفت: در واقع رل‌های کاغذ دیواری است که قابلیت چاپ روی پارچه دیواری و مواد اولیه کاغذ دیواری را به‌صورت مجزا دارد.

از مزایای کاغذ دیواری ما نامحدود بودن در ابعاد چاپی است که در نتیجه ابعاد دلخواه مشتری چاپ و با کنار هم قرار گرفتن از دور تصویر را به‌صورت سه بعدی نمایش می‌دهد. محمد دارستانی در پاسخ به این سوال که مزیت کالای تولید شما نسبت به کالای خارجی چیست، گفت: ارزانتر بودن، سهولت در دسترسی و نبود مشکلات حمل‌ونقل از مزایای محصولات ما و در کل تولیدات داخلی است. تولیدکننده پرده و قطعات آن درباره تفاوت قیمت با نمونه خارجی گفت: تولید لوازم پرده به طور تقریبی نصف نمونه خارجی است. در برخی موارد حتی بیشتر از نصف. در پرده‌های بالارو هم به طور تقریبی ۳۰درصد پایین‌تر است. وی بی‌تاثیری قیمت پایین بر کیفیت محصولات را مثبت تلقی کرد و ادامه داد: از نظر کیفیت ما رقیب سرسختی برای نمونه خارجی هستیم.

محمد دارستانی از تفکر مردم به ارجحیت کالای خارجی به داخلی ابراز نگرانی کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات محصولات داخلی همین است. حوزه کاری ما هم از این قضیه مستثنی نیست. متاسفانه برای جلوگیری از ورشکستگی، فروشنده این محصولات را با نام خارجی به مشتریان می‌فروشد. اما واقعیت حال حاضر بازار حداقل در زمینه کار این است که بیشتر اجناس موجود تولید داخل است اما به همان علت که گفتم به اسم خارجی به مشتری عرضه می‌شود. وی درباره صادرات تولیدات خود گفت: به افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، قزاقزستان، گرجستان و آذربایجان قطعات پرده صادر می‌کنیم و در این حوزه بسیار پویا هستیم. تولیدکننده پرده و قطعات آن میزان ارزآوری در سال جاری را تا به‌حال یک میلیون دلار برآورد کرد.


چالش بزرگ تولیدکنندگان 

کارآفرینان با مشکلات متعددی روزانه دست و پنجه نرم می‌کنند. اما برخی از آن مشکلات با راهکارهای ساده قابل برطرف شدن هستند که در نتیجه سنگ جلوی پای تولید برداشته خواهد شد و با رغبت بیشتری گام در جهت تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی برخواهند داشت. راحله برزگر تولیدکننده کاغذ دیواری است که دست پرمهر مشکلات بر سر مجموعه او نیز کشیده شده است اما وی با همت مجدد فعالیت خود را ادامه داده و توانسته در حال حاضر حرفی برای گفتن داشته باشد. راحله برزگر خود را نخستین تولیدکننده کاغذ دیواری تصویری در کشور مطرح می‌کند و می‌گوید: سال‌ها با برندی که حاصل تلاشمان بود کار کردیم اما به علت ثبت نشدن این برند فرد دیگری با ثبت آن شروع به‌کار کرد و ما مجبور شدیم با برند جدیدی به ادامه فعالیت بپردازیم. به همین علت است که خود را نخستین تولیدکننده می‌دانیم. تولیدکننده کاغذ دیواری درباره تعداد شغلی که ایجاد کرده، گفت: در مجموعه ۶ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار هستند. با توجه به نوع فعالیت به‌صورت غیرمستقیم با افراد زیادی که در فرآیند تولید این محصول کار می‌کنند، همکاری می‌کنیم. از آن طرف هم فروشندگانی هستندکه با تهیه کالا از ما در عرصه فروش فعالیت می‌کنند.

وی درباره مزیت محصول تولیدی گفت: این کاغذ دیواری تصویری با محدودیتی رو به رو نیست. همچنین با تصویر دلخواه مشتری قابلیت چاپ شدن دارد. تولیدکننده کاغذ دیواری در پاسخ به این سوال که این محصول چه میزان تولید داخلی است، گفت: صد در صد تولید داخلی است. هم مواد اولیه و هم لوازم جانبی در کشور تهیه و در اختیار ما قرار می‌گیرد. راحله برزگر درباره صادرات اظهار کرد: تا به‌حال برنامه‌ای برای صادرات نداشتیم، اما در برنامه‌های آینده وارد این عرصه نیز خواهیم شد. وی موانع حوزه کارآفرینی را چنین عنوان کرد: فعالیت خانم‌ها در صنف کاری اولویت ماست. برندی که سال‌ها پرورش داده بودم اما به دلیل مشکلات نتوانستم آن را به ثبت برسانم که از سوی شخص دیگری به‌نام آن فرد به ثبت رسید و مجدد مجبور به برندسازی جدید شدم و این کار از نظر اعتبار برای یک تولیدکننده اسیب زننده است.

راحله برزگر به سختی کار در زمینه تولید اشاره کرد و ادامه داد: تولیدکننده مواد اولیه، محصول با کیفیت پایین ارائه می‌دهد. در نتیجه این اقدام باعث تولید کالا با کیفیت پایین و در نهایت نارضایتی مشتری می‌شود که خود چالش بزرگی برای ما است. این تولیدکننده کاغذ دیواری درپاسخ به سوال اینکه چرا محصول بی‌کیفیت تولید می‌کنند، گفت: به این علت که از مواد ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند تا قیمت تمام‌شده برای آنها مقرون به صرفه باشد که این کار شکایت مشتریان را در پی دارد. وی تمایل مصرف‌کننده به خرید محصولات خارجی را چالش دیگر تولید داخلی عنوان کرد و افزود: مشتری به‌دنبال کالای خارجی است و وقتی متوجه داخلی بودن محصول می‌شود از سفارش منصرف می‌شود. راحله برزگر راهکار حل موانع را چنین عنوان کرد: تولیدکنندهای جنس خام کیفیت محصولات را بالا برده تا ما به عنوان تولیدکننده نهایی یک محصول کالای با کیفیت به مشتری تحویل دهیم و نظر مردم را برای خرید کالای داخلی جلب کنیم. تولیدکننده کاغذ دیواری در پاسخ به این سوال که بالا بودن قیمت تمام شده باعث بی‌رغبتی مشتری برای خرید می‌شود، گفت: از نظر من تهیه محصول باکیفیت ارزش هزینه از طرف مشتری را دارد.

پس تولیدکنندگان مواد خام در راستای بالابردن کیفیت، قیمت خود را به شکل منطقی بالابرده و ما هم به طبع آن. در این شرایط مشتری باتوجه به بالا بودن کیفیت اعتراضی نخواهد کرد. در گذر از خیابان‌های شهر با فروشگاه‌های رنگارنگی روبه‌رو می‌شویم که عرضه‌کننده محصولات پارچه و یا کاغذ دیواری‌اند. تنوع در طرح و رنگ و جنس هوش از سر هر مشتری می‌برد اما باید گفت در میان این زرق و برق دغدغه‌هایی وجود دارد که اگر سروسامانی برایش یافت نشود این صنعت را از پای خواهد انداخت.  یکی از آن دغدغه‌ها بی‌میلی مشتریان به خرید کالای ایرانی و در مقابل رغبت برای خرید کالای خارجی است. این نوع تفکر باعث شده فروشندگان به ناچار و تنها برای گذران زندگی تولیدات ایرانی را با نام خارجی به مشتریان عرضه کنند که این اقدام خلاف میل باطنی آنها است. کافی است نگاهی به کشورهای پیشرفته بیندازیم.

روزی با کاشتن نهال حمایت از تولید داخل با وجود کیفیت پایین الان صاحب درختان تنومندی شدند که میوه آن را علاوه بر خوردن، صادر هم می‌کنند. اینکه ما برای رفع هر مشکلی سراغ دولت رفته و دستان او را به تنهایی برای گره‌گشایی به‌کار گیریم صحیح نیست.  مردم همواره در طول تاریخ نشان دادند از عزم بالایی برخوردارند و هر زمان نیاز به حمایت بوده دولت را تنها نگذاشته‌اند. بی‌شک در این برحه زمانی برای از پا نیفتادن این صنعت که اهرم مهمی برای چرخه اقتصادی کشور است نیاز به تغییر تفکر از سوی مردم است.

کار و کارآفرینی / صمت



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها