بازار صادرات آلمان علیرغم تحولات بزرگ سیاسی از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا همچنان پررونق است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا واردکنندگان اصلی کالاهای آلمان هستند.
صادارت آلمان همچنان در مسیر صعود گام بر میدارد. آنگونه که آمار و ارقام نشان میدهند تحولات بزرگ سیاسی در جهان مانند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا مانع از این روند صعودی نشده است.
اداره کل آمار آلمان روز پنجشنبه (9 فوریه / 21 بهمن) اعلام کرد که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) مجموعا به ارزش یک هزار و ۲۱ میلیارد یورو کالا از این کشور به سراسر جهان صادر شده است.
این میزان 1.2 درصد بیشتر از حجم صادرات آلمان در سال 2015 است و این کشور اکنون برای سومین سال پیاپی موفق به رکوردشکنی در این عرصه شده است.طبق گزارش اداره آمار آلمان حجم واردات این کشور در سال گذشته میلادی با افزایشی 0.6 درصدی به بیش از 954 میلیارد یورو رسیده که این نیز خود رکوردی تازه است. به این ترتیب موازنه تجاری آلمان بسیار مثبت بوده و بر نزدیک 252 میلیارد یورو بالغ شده است.
قدرت و موفقیت اقتصادی آلمان در عرصه صادارت همواره بحث و انتقاداتی به همراه داشته است. یکی از تازهترین انتقادها در این رابطه از آمریکا به گوش میرسد. پیتر ناوارو، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ، آلمان را متهم کرده است که با "ضعیف نگهداشتن یورو" آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را استثمار میکند.
ینس وایدمان، رئیسبانک مرکزی آلمان این، انتقاد را رد کرده و در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی آمریکا گفته است: «شرکتهای آلمانی به خاطر این موفق هستند که در بازارهای جهانی جایگاه مطلوبی دارند و با محصولات نوآورانه خود توجه جهانیان را جلب میکنند».
بیشترین مشتریان آلمان را کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل میدهند. حجم صادرات آلمان به این کشورها در سال گذشته میلادی با افزایشی 2.2 درصدی در مقایسه با سال 2015 و به حدود 708 میلیارد یورو رسید. این در حالی است که حجم صادرات آلمان به دیگر کشورهای جهان با توجه به بحرانهای گوناگون 0.2 درصد کاهش یافته و به حدود 500 میلیارد یورو رسیده است.
تجارت با ایران
وزارت اقتصاد آلمان پس از اجرایی شدن برجام در نخستین روزهای 2016 ابراز خشنودی کرده بود که با رفع تحریمها روابط تجاری و بانکی با ایران نیز عادی شود.
اگر چه خوشبینیهای اقتصاد آلمان به طور کامل تحقق نیافته، اما روابط تجاری و معاملات میان آلمان و ایران در مجموع روندی صعودی را تجربه کرده است.
اتاق بازرگانی آلمان و ایران در یکی از گزارشهای اخیر خود اعلام کرده بود که در 9 ماه نخست سال 2016 به نسبت مدت زمان مشابه در سال 2015 از آلمان به میزان 21.4 درصد بیشتر کالا به ایران صادر شده است. آخرین ارزیابیها حاکی از آن است که حجم صادرات آلمان به ایران در سال گذشته میلادی بر حدود 2 و نیم میلیارد یورو بالغ شده است.این رقم در مقایسه با سالهای تحریم قابلتوجه است، اما همچنان با سطح مبادلاتی که مورد انتظار فعالان اقتصادی دو کشور است فاصلهای زیاد دارد.
یکی از موانع احیای سریع روابط تجاری میان دو کشور مشکلات موجود در زمینه تامین مالی پروژهها و تنگناهای مبادلات بانکی و مالی است که هنوز کاملا برطرف نشدهاند و احتمال میرود که با آغاز دوران ریاستجمهوری آمریکا و تحریمهای تازهی این کشور علیه کشورمان، روند کنونی نیز با کندی پیش رود.