کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت پایه واگذاری سهام 2 دارایی در خودرو اعلام شد


کد خبر : ۳۳۱۴۶جمعه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴:۴۳۱۱۱۸ بازدید

گروه ایران خودرو در حالی از قیمت گذاری سهام پایه 2 دارایی مدیریتی قابل واگذاری خود خبر داده که به نظر می‌رسد این واگذاری برای سرمایه‌گذاری ...

گروه ایران خودرو در حالی از قیمت گذاری سهام پایه 2 دارایی مدیریتی قابل واگذاری خود خبر داده که به نظر می‌رسد این واگذاری برای سرمایه‌گذاری با نگاه کسب سود سهام جذابیتی برای خریداران احتمالی نداشته باشد.

تازهترین اطلاعات دریافتی از بورس تهران نشان می‌دهد  معاون اقتصادی گروه ایران خودرو در نامه‌ای به سازمان بورس ضمن ارایه شرایط فروش بلوکی سهام دو شرکت سرمایه پذیر خود از قیمت پایه این دو دارایی خبر داده است.

این اطلاعیه پیرو اطلاع رسانی این شرکت در تاریخ 22 بهمن ماه امسال مبنی بر واگذاری 16.6 درصد از سهام گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و نیز 14.4 درصد از سرمایه گذاری «خگستر» در شرکت بیمه پارسیان از طریق مزایده عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار پس از طی مراحل کارشناسی منتشر شده است.

گروه ایران خودرو هدف از این 2 مزایده را سیاست‌ها و نحوه واگذاری سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های این شرکت بورسی عنوان کرده اما در عین حال هیچ تاریخ مشخصی برای برگزاری این مزایده اعلام نکرده است.

به گزارش فارس؛ گروه ایران خودرو در اطلاعیه خود به سازمان بورس قیمت پایه هر سهم قابل واگذاری بلوک 14.11 درصدی سهام بیمه پارسیان را 375 تومان اعلام کرده است.

این بلوک معادل 282 میلیون و 279 هزار و 181 سهم بیمه پارسیان است که باید خریدار یا خریداران احتمالی آن بطور نقد و یکجا مبلغی معادل 105 میلیارد و 900 میلیون تومان برای ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری کنار بگذارند.

ترکیب کنونی سهامداران این شرکت بیمه‌ای شامل گروه مالی بانک پارسیان با 20.29 درصد، سرمایه گذاری تدبیر با 18.45 درصد، گروه گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با 14.75 درصد، سرمایه گذاری پارسیان با 11.38 درصد و سایر سهامداران 35.13 درصد می باشد.

بر اساس این گزارش گروه ایران خودرو برای واگذاری بلوک مدیریتی 16 درصدی سهام معادل 240 میلون سهم از کل سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو نیز رقمی معادل 168 میلیارد تومان را به عنوان ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری تعیین کرده است. به این ترتیب ارزش پایه هر سهم «خگستر»در این مزایده 700 تومان تعیین شده که باید بطور نقدی از سوی خریدار پرداخت شود.

در ترکیب سهامداری گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو هم اکنون گروه ایران خودرو با 74.89 درصد و سایر سهامداران با 25.11 درصد از کل سهام به عنوان مالک این دارایی به شمار می روند.

به گزارش فارس با توجه به قیمت کارشناسی مزایده این 2 دارایی و در عین حال ترکیب سهامداری ایران خودرو و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در بیمه پارسیان می‌توان گفت در صورت ثبات سایر شرایط، دو مزایده مذکور تنها می‌تواند از بابت تهاتر بدهی‌ها و یا تسویه برخی مطالبات مجموعه سرمایه پذیر ایران خودرو و یا برخی مجموعه های قطعه سازی قابل تامل باشد.

چرا که با توجه به عدم جذابیت منابع سرمایه گذاری برای خرید بلوک مدیریتی «خگستر» و ادامه نفوذ ایران خودرو با توجه به مالکیت کنترلی این سهم نمی توان به حضور در هیات مدیره بیمه پارسیان بواسطه تملک بلوک مدیریتی این سهم دلخوش بود.

در عین حال عدم تملک سهام ایران خودرو از سوی دو شرکت فوق نیز برای مجموعه هایی همچون کمپانی قطعه سازی کروز که رویای تیک آور سهام غول های خودرو ساز کشور را دارد نیز جذابیتی نخواهد داشت.

همچنین با توجه به سبد دارایی های بورسی «خگستر» که سهام چند بانک را به خود اختصاص داده و همچنین سبد دارایی های غیر بورسی این شرکت ، می توان گفت با توجه به عدم توزیع سود در مجامع بانک ها و همچنین کاهش سودآوری سایر دارایی ها ، سناریوی سرمایه گذاری با نگاه کسب دیویدنت(سود سهام) از مجامع سالیانه از طریق تملک سهام مدیریتی این دارایی چندان با حساب و کتاب سرمایه گذاری جور در نمی‌آید.

بنابراین می‌توان گفت مزایده واگذاری سهام مدیریتی دو دارایی مذکور از سوی ایران خودرو با فرض سایر شرایط در بهترین حالت می تواند گزینه ای برای تهاتر و یا تسویه بدهی ها با زیر مجموعه ها و یا شرکت های قطعه ساز در صورت وجود این بدهی ها باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها