کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایمن‌سازی پلاسکو بر عهده مالک بوده است


کد خبر : ۳۲۷۴۴یکشنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۲۰۴۷۸۵ بازدید

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) تاکید کرد: خوشبختانه مستاجران پلاسکو با توجه به تعداد زیادشان و ...
ایمن‌سازی پلاسکو بر عهده مالک بوده استایمن‌سازی پلاسکو بر عهده مالک بوده است

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) تاکید کرد: خوشبختانه مستاجران پلاسکو با توجه به تعداد زیادشان و با عنایت به نحوه وقوع حادثه قادر به احقاق حق خواهند بود.

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مستاجرین حاضر در ساختمان پلاسکو تا جایی که من می‌دانم صاحب حق کسب، پیشه و تجارت (همان حقی که در زبان مردم به آن سرقفلی گفته می‌شود) بوده‌اند و هستند، اظهار کرد: عین ملک یعنی زمین آن و ساختمان متعلق به مالک بوده است که اینک معلوم شده که بنیاد مستضعفان است. این مالک با آن مستاجرین رابطه استیجاری داشته و قطعا از آنها اجاره دریافت می‌کرده و یا مستاجرین مدیون اجاره بها هستند.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به اینکه در هر حال تعمیرات اساسی و ایمن‌سازی ملک بر عهده مالک و موجر است، مستاجران نه می‌توانستند و نه حق داشتند اقدامات کلی و اساسی در این خصوص انجام دهند، گفت: بنابراین مسئولیت خرابی‌ها آن هم به این شکل با مالک است که به موقع درصدد رفع خطر و محکم‌سازی بنا برنیامده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر گفته شود ساختمان اصولا قابل ترمیم نبوده است خواهیم گفت در این حالت مالک حق کسب، پیشه و تجارت مستاجران را طبق نظر کارشناس و زیر نظر دادگاه پرداخت و ملک را تخلیه می‌کرد. از طرف دیگر وزارت کار نیز طبق ماده 105 قانون کار می‌بایست نسبت به ایمن‌سازی تک تک دکاکین و تذکر به کارفرما  - یعنی همان مستاجری که حضور داشت و کارگرانی را به استخدام درآورده بود  - اقدام می‌کرد.

کشاورز با بیان اینکه در این میان ظاهرا شهرداری طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری اقدام به اخطار کرده است، عنوان کرد: اما شهرداری ظاهرا پیگیر قضیه نشده است. به هر حال حق کسب و پیشه و تجارت مستاجران یا همان سرقفلی به قوت خود باقی است و با توجه به نظر اداره حقوقی قوه قضاییه در این خصوص مستاجران می‌توانند با رضایت مالک و در صورت عدم رضایت او، با نظر دادگاه راسا در این محل احداث بنا کنند و هر یک دکانی را که قبلا داشته‌اند تصرف کنند و البته باید اجاره محل را به مالک بدهند، ولی کماکان صاحب حق کسب و پیشه و تجارت خواهند بود. نظر به اینکه اموال نیز به آنها تعلق دارد، تخلیه محل‌ها نیز به سادگی ممکن نخواهد بود.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) افزود: در هر حال از یک سو اینکه افراد شجاع و دریادلی در این ماجرا شهید شده‌اند مهم‌ترین و اولین افسوس را ایجاد می‌کند. از بین رفتن محل کسب مستاجران نیز در جای خود درخور تاسف است.

وی در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه مستاجران با توجه به تعداد زیادشان و با عنایت به نحوه وقوع حادثه قادر به احقاق حق خواهند بود، اظهار کرد: امید است مالک که خوشبختانه ثروتمند هم است ترتیبی بدهد که مثلا محلی در مدتی محدود ساخته و دکان هر مستاجر به او تحویل شود، البته باید از کارگران این واحدها نیز تا آماده شدن دکاکین به نحو مطلوبی حمایت شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها