کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا آتش‌پلاسکو با هلیکوپتر خاموش نشد؟


کد خبر : ۳۲۶۹۷شنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۲۷۱۱۵۶ بازدید

محسن پیرهادی، رئیس بسیج شهرداری و عضو شورای شهر تهران در این یکی دو روز بعد از اتفاقات پلاسکو بیش از سایرین ...

روزنامه تماشاگران امروز نوشت: محسن پیرهادی، رئیس بسیج شهرداری و عضو شورای شهر تهران در این یکی دو روز بعد از اتفاقات پلاسکو بیش از سایرین در میدان حضور داشته و بیشتر حرف زده است. او البته امروز نکات جالبی درباره این حادثه گفته است. او می‌گوید تیم شهرداری کار سیاسی نکرده اما بقیه چرا!

این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

شما گفتيد كه هفت اخطار در اين سه سال داده‌ايد و در عين حال هر ساله شهرداري عوارض سالانه را بسيار جدي از آنها گرفته‌ است؟

بايد ببينيم قانون چه مي‌گويد. قانون در موضوع آتش‌نشاني، به شهرداري بيشتر موضع نظارتي مي‌دهد؛ آن هم براي ساختمان‌هايي كه در حال بهره‌برداري هستند... 

*چطور در مورد ساختمان علاءالدين كه سياسي شد، شهرداري و شوراي شهر پاي ماجرا ايستاد تا در آخر ساختمان تخريب شد ولی در اينجا نتوانست؟

مشكل در مورد ساختمان علاءالدين از نوع ساختماني بود نه آتش‌نشاني. قوانين ماده ۱۰۰ شهرداري‌ها و قانون ماده ۵۵، قوانيني از جنس رفع خطر ساختمان است. ما در مورد رفع خطر ساختمان هم ضابط هستيم. يكي از خواسته‌هايي كه من از دوستان رسانه دارم اين است كه از مجلس بخواهند خود سازمان آتش‌نشاني را در اين موضوع ضابط قضايي قرار دهند.

*شما و همكاران‌‌تان در 24 ساعت گذشته فقط مالكين را مقصر خطاب مي‌كنيد درحالي كه مردم و تعدادي از اعضاي شورا به عدم امكانات مناسب آتش‌نشاني تأكيد دارند. 

اين نواقص همه بايد در كنار هم اصلاح شود‌ اما مالك بايد خودش پيگير اين تجهيز شدن باشد.

*از آنجا كه ساختمان متعلق به بنياد مستضعفان بوده است، شما در اين ماجرا با اشخاص سر و كار داشته‌ايد يا اين نهاد؟ 
ما با خود هيأت‌مديره ساختمان سر و كار داشتيم.

*نقش بنياد در آنجا چه بوده است؟

بنياد، مالك آن ساختمان است ولي سرقفلي‌داران و ۵۷۰ مغازه‌دار آنجا از ميان خودشان، براي ساختمان، هيأت‌مديره انتخاب كرده بودند. يعني نامه‌اي كه از شهرداري براي آنها فرستاده مي‌شده است به دست مدير ساختمانش مي‌رسيده.

*آقاي حافظي اعلام كردند كه امسال بايد ۱۴۰ ميليارد به آتش‌نشاني مي‌داده‌اند ولي از آن مقدار فقط ۲۵ ميليارد را داده‌اند، كه آقاي سرخو هم آن را تأييد كرد‌‌؛ از طرفي ديگر هم همه مردم مي‌دانند كه كمبود تجهيزات باعث شد كه آتش‌نشان‌ها مجبور شوند از جان مايه بگذارند. 

نه، اين‌طور نيست. در ساختمان‌هايي با اين ابعاد بايد خودشان اقدامات اوليه براي اطفا حريق را انجام دهند كه اين ساختمان اين كار را نكرده بود. در دوره پيش ما به مديرعامل آتش‌نشاني پيشنهاد بودجه بيشتر را داده بوديم و خود او گفت نياز ندارد. او در همان جلسه گفت كه بدم نمي‌آيد شما به من پول بدهيد ولي نمي‌خواهيم.

*يعني مثلاً هلي‌كوپتر نیاز نداشتند؟ در همين آتش‌سوزي مي‌گويند اگر هلي‌كوپتر بود يا اگر از كف استفاده مي‌كردند... 

در تهران تا صحبتي از اطفاي حريق مي‌شود سريع مي‌گويند بايد هلي‌كوپتر داشته باشيم. هلي‌كوپتر براي اين نوع آتش‌سوزي‌ها كاربرد زيادي ندارد و از آن براي خاموش كردن آتش در جنگل‌ها كه محيطي باز است، استفاده مي‌شود. اينكه مي‌گويند چرا از كف هم استفاده نكرده‌اند، بحث كارشناسي است و اين‌طور تشخيص داده بودند كه براي خاموش كردن آن نوع آتش بايد از آب استفاده کنند. فرمانده ميدان تصميم گرفته آتش را با آب خاموش كند. آن حدود ۲۰ نفر آتش‌نشان كه هنوز از ساختمان خارج نشده‌اند، از بهترين آتش‌نشان‌ها بوده‌اند و فرماندهان ايستگاه‌ها براي این مأموريت از بهترين نيروهاي خود استفاده كرده بودند. احساس مي‌كنم برخي با طرح اين مسائل مي‌خواهند داستان را به سمتي ديگر ببرند وگرنه ما در اين اتفاق مشكل مالي نداشتيم.

*ولي مثلاً خود آقاي طلايي با گلایه آتش‌نشانان ميدان از کمبود امکانات مواجه شده.

ديشب آقاي طلايي در مورد اين ماجرا با من صحبت مي‌كرد كه مردم در شبكه‌هاي اجتماعي الكي عليه‌‌اش چيزهايي نوشته‌اند. مأموري آن شب اول به آقاي طلايي گفته بود كه «جرثقيلي كه با آن كار مي‌كنم مدل ۳۰ سال پيش است. كاش بودجه بيشتري براي نوسازي آنها براي ما مي‌گذاشتيد»؛ اين صحبت او ناگهان موجي ايجاد كرده است. ولي اين به آن معنا نيست كه ما تجهيزات آتش‌نشاني نداريم. تعداد ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني ما در تهران هم طبق استاندارد بين‌المللي است.

* شاهدان عيني مي‌گويند بعد از دو ساعت از شروع آتش‌سوزي ساختمان، فقط سه یا چهار جرثقيل آب‌پاش كه به طبقه دهم ساختمان برسد وجود داشته است!

آنها آتش را مهار مي‌كنند! ريزش ساختمان به مهار آتش مربوط نبوده است. بعد از مهار آتش، مأموران آتش‌نشاني به داخل ساختمان مي‌روند تا آنجا را چك كنند كه كسي نمانده باشد، در همان زمان سقف ساختمان پايين مي‌ريزد.

*دليل آتش‌سوزي و انفجارها چه بوده است؟

دو احتمال وجود دارد؛ يا كپسول گاز پيك‌نيكي منجر به آتش‌سوزي شده است يا تانكر گازوئيل در نزديكي ساختمان منجر به اين اتفاق شده است.

*تا اين لحظه (حدود ۲۴ ساعت پس از فروريختن ساختمان) دقیقا چند نفر در زیر آوار مانده‌اند؟ اعم از آتش‌نشان و كسبه كه براي برداشتن مدارك‌شان از سد پليس گذشته و به آنجا رفته‌اند؟

نبايد تعداد زيادي باشد. بايد اعضاي گمشده را پيدا كنيم. از مأموران ما حدود 20 آتش‌نشان هنوز زیر آوار هستند.

*يعني دقيقاً چند نفر؟

دقيقاً 24 نفر. 

*يكي از بحث‌هاي اساسي درباره اتفاقات پلاسكو سياسي شدن ماجراست. 

بله در فضاي رسانه‌اي اين اتفاق افتاده؛ اما در جلسه ستاد بحران اصلاً اين‌طور نبود. اصلاً چنين جوي نداشتيم. من خودم در جلسه بودم. شخص آقاي جهانگيري هم به آقاي قاليباف گفتند دولت در كنارتان است و گذاشتند که شهردار مسئول عمليات باشد. اصلاً فضاي تقابلي نبود. هم معاون اول و هم وزير كشور از اقدامات حمايت كردند. همه ارگان‌ها تلاش‌شان اين بود كه كمك كنند. منتها در بيرون عده‌اي دنبال سياسي‌كاري و تخريب بودند. اين دوستان اصلاح‌طلب...
*دوستان اصلاح‌طلب فقط؟
بله دوستان رسانه‌اي اصلاح‌طلب. 

*اما خود همشهري و تيم رسانه‌اي شهرداري با تيترهايي مثل قطار شرمساري، سياسي‌كاري كردند يا ماجراي كاريكاتوري كه براي آقاي هاشمي كشيدند؟

در مورد آقاي هاشمي چون ايشان فوت كردند خيلي ماجرا داغ شد وگرنه اگر ايشان در قيد حيات بودند، اين مسئله يك انتقاد سياسي بود. در موارد ديگر هم فكر مي‌كنم كار حرفه‌اي روزنامه‌نگاري باشد...

*آقاي قاليباف از ابتداي عمليات در محل حضور داشتند؟ مي‌گفتند ايشان در سفر قم بوده‌اند و دير رسيده‌اند. 

من خودم از ابتداي عمليات بودم و شهردار هم از همان ابتدا در آنجا حضور داشت. تا همين حالا هم پيگير همه مسائل است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها