کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

در حادثه پلاسکو چه کسی مقصر است؟


کد خبر : ۳۲۶۹۶شنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۳۱۵۴۱ بازدید

یک کارشناس شهرسازی با بیان این‌که شهرداری‌ها ابزار قانونی برای اجرای وظایف محوله در اختیار ندارند گفت: همه مسوولیت‌ها را از شهرداری‌ها ...

یک کارشناس شهرسازی با بیان این‌که شهرداری‌ها ابزار قانونی برای اجرای وظایف محوله در اختیار ندارند گفت: همه مسوولیت‌ها را از شهرداری‌ها گرفته‌اند و بعد انتظار دارند آنها پاسخگوی حوادثی مشابه فروریختن ساختمان پلاسکو باشند.

سعید آگشته در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرداری وظیفه‌اش پایش مستمر است و برای ایمنی و پایداری سازه‌ها از طریق سازمان‌های ذی‌ربط به مالکان اخطار می‌دهد اما متاسفانه خلاء قانونی در این بین وجود دارد که این ارگان به عنوان متولی امر، ضمانت اجرایی برای اجرای نتیجه‌ی پایش خود در اختیار ندارند. شهرداری موضوعی را پایش می‌کند، اخطار می‌دهد و بعد که مالک یا مالکین نسبت به اخطارها بی‌توجهی نشان می‌دهند مساله مسکوت می‌ماند.

شهردار لاهیجان ادامه داد: تمام ارگان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران از روز پنج‌شنبه که حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو اتفاق افتاده زحمت می‌کشیدند، شهردار تهران فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته و در عین حال اولین متهم بوده است. اما آیا واقعا شهرداری مقصر تمام و کمال این اتفاق است؟ به اعتقاد من این‌گونه نیست.

وی در عین حال با بیان این‌که شهرداری تهران باید موضوع ایمنی ساختمان پلاسکو را پایش می‌کرده، گفت: در تهران و شهرهای دیگر صدها ساختمان قدیمی وجود دارد که نیازمند ایمن‌سازی است. مثلا ماه گذشته در شهر لاهیجان بر اثر وزش باد، دیواری با قدمت ساختمان پلاسکو فرو ریخت و جان یک شهروند را گرفت. شهرداری قبل از آن طی دو مرحله به مالک اخطار داده بود ولی ضمانت اجرایی و ابزار قانونی در اختیار شهرداری نبود. شهرداری که وظیفه ندارد دیوار را تخریب کند یا هزینه بازسازی را بدهد بلکه این مسوولیت بر عهده‌ی مالک است.

آگشته تاکید کرد: نمی‌شود از شهرداری تمام  مسوولیت‌ها را بخواهید و هیچ ابزار تحکمی در اختیار آن قرار ندهید. لذا باید تمهیدات لازم برای این‌که شهرداری بتواند به عنوان ضابط قضایی عمل کند در اختیار این ارگان قرار گیرد.

این کارشناس با بیان این‌که متاسفانه در برنامه ششم توسعه مسوولیت‌های شهرداری‌ها  افزایش و اختیارات آنها کاهش یافته است گفت: قرار است طبق برنامه ششم ارزش افزوده به حساب خزانه ریخته شود و بازگشت این پول به حساب شهرداری‌ها بخصوص در شهرهای کوچک و دورافتاده بسیار مشکل خواهد بود.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید شهرداری‌ها را امین مردم و نظام بداند. هیچ راهی جز این نیست. نمی‌شود شهرداری را رها کنیم و بگوییم شهر را بسازید، دولت هم اعتباری نمی‌دهد. بعد اگر اتفاقی مشابه حادثه پلاسکو افتاد شهرداری متهم بشود. چند سال است حتی شهرداری نسبت به واحدهای صنفی که در محدوده قانونی شهر تخلف می‌کنند اجازه پملپ ندارد و باید برای پلمپ به اداره اصناف و بازرگانی مراجعه کند.

به گفته‌ی آگشته، یک شیر بی یال و دم به نام شهرداری درست کرده‌اند و همه مسوولیت‌ها را از او می‌خواهند. شهرداری بهترین مرغی است که هم در عزا می‌شود آن را خورد، هم در شادی.

شهردار لاهیجان اظهار کرد: به خانواده محترم آتش نشانان فداکار که در حادثه پلاسکو جان خود را از دست دادند و نیز مردم فهیم و عزیز کشورمان تسلیت می‌گویم. موضوع ساختمان پلاسکو، موضوعی کاملا فنی است، لذا به حرمت خون شهیدان آتش نشان که برای حفظ امنیت، جان خود را کف دستشان گذاشتند باید مساله ایمنی ساختمان‌ها جدی گرفته شود.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها