کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

امروز بر پلاسکو چه گذشت؟


کد خبر : ۳۲۶۶۶پنجشنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵:۱۰۹۱۲۵ بازدید

در پی حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو که منجر به خسارات جانی و صدمات به شهروندان و تلاشگران امدادی شد، بسیاری از سازمان‌ها و ...
امروز بر پلاسکو چه گذشت؟امروز بر پلاسکو چه گذشت؟

در پی حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو که منجر به خسارات جانی و صدمات به شهروندان و تلاشگران امدادی شد، بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط درگیر این حادثه شده و هر یک با اعلام اقدامات انجام شده از سوی ارگان ذیربط خود بر پیگیری هر چه سریعتر کارها برای رسیدگی به این حادثه در حال فعالیت هستند.

به گزارش ایسنا، در همین زمینه رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از آسیب جدی به بازار تامین پوشاک شب عید خبر داد و گفت:روز شنبه ستادی برای رسیدگی به اوضاع این بازار تشکیل می‌شود.

ابوالقاسم شیرازی با حضور در محل حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو ضمن دردناک خواندن این حادثه و ابراز تاسف از ضایعه انسانی که به ماموران آتش‌نشانی حین انجام وظیفه وارد شد با براوردی تقریبی از حجم آسیب وارد شده به بازار پوشاک اظهار کرد:نزدیک به ۵۰۰ مغازه که برای شب عید پارچه تولیدی تهیه کرده بودند و در ساختمان ۱۶ طبقه پلاسکو جای داشتند به‌طور کامل از بین رفتند.

وی با بیان این که ساختمان پلاسکو علیرغم تلاش بی وقفه نیروهای آتشنشانی بیش از حدود چهار ساعت در مقابل حریق دوام نیاورد گفت: همه واحدهای موجود در این مجتمع ۱۰۰ درصد پوشاک داخلی را تولید و عرضه می کردند که متاسفانه در کنار آسیب‌های انسانی وارد شده به بازار پوشاک شب عید هم آسیب جدی وارد شد.

تشکیل ستاد ویژه برای تامین کالای شب عید

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره بر این که نمی‌توان آسیبی که به طور جدی به بازار وارد شده به این راحتی جبران کرد گفت: با در نظر گرفتن این حدود ۵۰۰ مغازه در پلاسکو وجود داشتند و هر مغازه به طور میانگین حدود ۲۰۰ میلیون تومان جنس در آن داشت، بنابراین می توان دید که ابعاد آسیب وارد شده به بازار پوشاک وسیع است.

وی همچنین برای ترمیم بازار شب عید در پی این حادثه توضیح داد: روز شنبه ستاد ویژه‌ای برای تامین کالای شب عید در محل اتحادیه تشکیل خواهد شد و تصمیمات لازم برای این که خللی در عرضه کالا در ایام خرید آخر سال ایجاد نشود گرفته خواهد شد.

آغاز فرآیند ارزیابی و رسیدگی به حادثه ساختمان پلاسکو

مدیرعامل بیمه ایران به همراه مدیر بیمه‌های آتش سوزی این شرکت از ساعات اولیه بروز آتش‌سوزی در محل وقوع آن حاضرشده و فرآیند رسیدگی به این حادثه را آغاز کردند.

محسن پورکیانی با اشاره به اینکه حادثه آتش سوزی در ساختمان قدیمی پلاسکو تهران که منجر به مصدومیت تعدادی از شهروندان و آتش‌نشان شد بسیار دردناک است، افزود:‌این شرکت خسارات وارده به آن دسته از واحدهایی که تحت پوشش بیمه ایران هستند را از هم اکنون آغاز و درکوتاه ترین زمان ممکن به ذینفعان پرداخت خواهد کرد.

وی درباره مسئولیت جانی شرکت متبوعش در این حادثه نیز، اظهار کرد:‌ به طور حتم چنانچه واحدهای تجاری این ساختمان قدیمی دارای این پوشش باشند از آن محل خسارت وارده به مصدومان و حادثه دیدگان را پرداخت خواهیم کرد.

حادثه پلاسکو در تهران تکرار شدنی است/ تولیدی‌ها باید از شهر خارج شوند

علی فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره بر اینکه زیان‌های مالی وارد شده قابل جبران است، اما تلخی آسیب‌های جانی دردناک است و باقی خواهد ماند، گفت: در حادثه‌ای که امروز صبح برای ساختمان تجاری پلاسکو رخ داد، افرادی زیان‌های بزرگ مالی دیدند چرا که بیش از ۶۰۰ واحد صنفی که عمده آنها واحدهای تولیدی بودند و شامل اصنافی همچون پیراهن‌دوزان، پوشاک، لوازم ورزشی و به طور خاص کفش و لباس ورزشی می‌شدند در آتش سوختند و زیان‌هایی به بار آمد.

نشت گاز علت وقوع حادثه بود

وی با بیان اینکه علت وقوع حادثه نشت گاز بود، تشریح کرد: بر اساس گزارش‌هایی که به ما رسیده است نشت گاز علت اصلی وقوع این آتش‌سوزی بوده که در هنگام آغاز این حادثه نیز بسیاری از تولیدکنندگان و کسبه در مراسم صبحگاهی زیارت عاشورا قرار داشتند.

تکرار این آتش سوزی ها دور از ذهن نیست

رئیس اتاق اصناف همچنین با اشاره بر اینکه واحدهای تولید در تهران کمترین امکانات ایمنی را دارند، گفت: در سال ۱۳۹۲ در قانون نظام صنفی درباره ایمنی بندهایی تدوین شد، اما به هر حال وقتی ساختمانی ۵۴ ساله در مرکز شهر تبدیل به تولیدی لباس شود و حجم بالایی از مواد اشتعال زا در آنها وجود داشته باشد هیچ بعید نیست حادثه‌هایی از این دست اتفاق بیفتد.

تولیدی ها باید از شهر خارج شوند

فاضلی با اشاره بر حوادثی که در شرایط مشابه حادثه پلاسکو در ماه‌های اخیر به وقوع پیوست، بر لزوم خروج تولیدی‌ها از شهر به شهرک‌های صنعتی تاکید کرد و گفت: پیش از این نیز در مواردی همچون آتش‌سوزی در خیابان جمهوری و حتی در مرکز بازار را شاهد بودیم که در آن‌ها نیز حادثه بخاطر وجود تولیدی هایی رخ داده بود که از کمترین امکانات ایمنی بر خوردار نبودند.

وی ادامه داد: در حالی که انتقال تولیدی‌ها از داخل شهرها به شهرک‌های صنعتی اطراف شهر حکم عقل و قانون است، اما هنوز می‌بینیم در بازار بزرگ تهران با آن راهروهای تنگ و تاریکی دارد و از کمترین امکانات ایمنی برخوردار نیست، انبارهایی پر از مواد قابل اشتعال، چسب‌ها و غیره وجود دارد که عین همین موارد را هم می توان در مناطق دیگری مثل خیابان جمهوری که اتفاقا در مرکز شهر هم قرار دارند، مشاهده کرد و مجموعی از اینها باعث می شود که این شرایط آبستن حوادث تلخی از این دست باشد.

گاز ساختمان‌های اطراف قطع شد/ساختمان پلاسکو به گاز استان تهران وصل نبود

مجید بوجارزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ساختمان پلاسکو به گاز استان تهران وصل نبوده افزود: خبری مبنی بر اینکه آتش سوزی این ساختمان به دلیل نشستی گاز بود منتشر شده که این خبر صحت ندارد و ساختمان پلاسکو به گاز استان تهران وصل نبوده است.

وی گفت: همه همکاران ما در شرکت ملی گاز  در محل آتش سوزی حاضر هستند و گاز ساختمان‌های اطراف را قطع کرده‌اند تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

حادثه پلاسکو آب و برق منطقه را قطع نکرد

علیرضا نوذری‌پور - قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حادثه پلاسکو هیچ آسیبی به لوله‌های آب وارد نکرده است، گفت: نه‌تنها آب در این منطقه قطع نشد، بلکه در زمان حادثه نیز برای استفاده از آتش‌نشان‌ها فشار آب را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه از نظر تامین منابع آب منطقه هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: برخی ابزار و ماشین‌آلات مورد نیاز نیز از سوی شرکت آب برای کمک به حادثه‌دیدگان ارسال شده است.

همچنین کردی - مدیرعامل شرکت توانیر - درخصوص وجود خاموشی در منطقه پلاسکو به ایسنا گفت: هیچ مشکل خاصی برای مشترکان آن منطقه ایجاد نشده، چرا که ساختمان پلاسکو دارای یک پست اختصاصی بود که با بروز حادثه آن پست نیز از مدار خارج شده است.

به گفته وی در حال حاضر تمامی مشترکان در آن منطقه برق‌دار هستند و تنها به جهت احتیاط و توصیه آتش‌نشانی دو پست در مجاورت ساختمان پلاسکو قطع شده است.

وی ادامه داد: علت قطع این دو پست نیز نشت نکردن گاز و ایجاد یک حادثه جدید بوده که برق این دو پست نیز تنها برای ساختمان‌های تجاری بوده است و صراحتاً باید اعلام کرد که برق این منطقه هیچ مشکلی ندارد.

آخرین اخبار از وضعیت بیمه ساختمان پلاسکو

بیمه ساختمان پلاسکو که از واحدهای زیادی تشکیل شده است تنها مربوط به یک بیمه‌گر نیست و در نتیجه تعداد زیادی از شرکت‌های بیمه درگیر این پرونده خواهند بود.

علیرضا مقرب مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه البرز گفت: ۱۱ مورد صنفی در ساختمان پلاسکو مستقیما تحت پوشش بیمه البرز است، این‌ها دارایی‌ها یشان را در بیمه البرز بیمه کرده‌اند و سقف تعهد کل بیمه البرز برای کل این ۱۱ مورد، ۲ میلیارد تومان است.

همچنین بیمه ایران تعدادی از واحدهای این ساختمان را بیمه کرده و آنگونه که این شرکت عنوان کرده از ساعت اولیه اعلام حریق ساختمان پلاسکو تهران مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی و جمعی از کارشناسان بیمه ایران در محل حادثه حاضر بوده‌اند و فرآیند پرداخت به آن دسته از واحدهای ساختمان پلاسکو که تحت پوشش بیمه ایران هستند بلافاصله آغاز شده است.

بیمه ایران هنوز مقدار خسارت وارده را تخمین نزده و این طور که مشخص است طی یک تا دو روز زمان می‌برد تا مقدار دقیق خسارت مشخص شود.

منتظر اعلام خسارت توسط بیمه‌گذاران نمی‌مانیم

رئیس اداره خسارت بیمه نوین می‌گوید: برای تخمین خسارت‌های وارده به واحدهایی از ساختمان پلاسکو که تحت پوشش این شرکت بیمه هستند منتظر اعلام خسارت توسط بیمه‌گذاران نمی‌مانند و از لحظات ابتدایی حادثه توسط نماینده‌هایمان در حال مشخص کردن مقدار خسارت‌ها هستیم.

میثم کرمانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره  میزان تعهد بیمه نوین در پرداخت خسارت مربوط به ساختمان پلاسکو اظهار کرد: وقتی چنین خسارت‌هایی رخ می‌دهد، ما در اولین اقدام به تمام شعب تماس می‌گیرم و مسئولان شعب از طریق نماینده‌ها  مشخص می‌کنند که در محدوده سانحه چند بیمه‌نامه صادر شده است.

وی با بیان اینکه ما منتظر اعلام خسارت توسط بیمه‌گذاران نمی‌مانیم گفت: تا الان به موبایل تمام نمایندگان تماس گرفته‌ایم تا متوجه شویم چند بیمه‌نامه چه مسکونی و چه تجاری در آن محدوده صادر شده است. تاکنون گزارش‌های رسیده حاکی از این است که یکی از تولیدی‌ها در طبقه‌سوم بیمه‌نامه نوین داشته، همچنین غیر از آن یک واحد دیگر هم در ساختمان پلاسکو بیمه نامه نوین دارد.

کرمانی افزود:  در حال حاضر نمی‌توانم آمار دقیقی بدهم که  مقدار خسارت وارده چقدر است، اما به صورت کلی می‌توانم بگویم که با توجه به اینکه حجم خسارت بالا است، ما سریعا کل سرمایه را به عنوان خسارت در نظر می‌گیریم.

امیدواریم همه واحدها بیمه آتش‌سوزی داشته باشند

مدیرعامل بیمه‌ "ما "با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: مقداری زمان می‌برد که خسارت‌های وارده دقیقا مشخص شود، اما اگر هر کدام از واحدهای خسارت دیده بیمه نامه "ما" را داشته باشند در اولین فرصت خسارتشان پرداخت خواهد شد.

مجید صفدری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آتش سوزی ساختمان پلاسکو و فروریختن آن اظهار کرد: آتش سوزی این ساختمان نشان می‌دهد که عده‌ای از صنعت‌گران و کارکنان ما به مسائل ایمنی توجه ندارند. بارها و بارها دیده شده است که حوادث بزرگ‌این چنین در کشور ما به علت کوچکترین اشتباه‌هات رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده آتش سوزی‌ها در ایران به علت نبود وسائل ایمنی و توجه نکردن به نکات ایمنی در حین کار است. بسیاری از بلایا همچون آتش سوزی ساختمان پلاسکو به علت عدم آشنایی کارکنان و صنعتگر ان ما با اصول اولیه ایمنی است. متاسفانه دیده می‌شود که عده‌ای از کارفرمایان نیز دقت خاصی به اصول ایمنی ندارند.

مدیر عامل بیمه «ما» افزود: یقینا علت آتش سوزی اتصالی سیم برق بوده و در کارگاهایی مانند کارگاه‌های ساختمان پلاسکو مواد اولیه آتش‌زا زیادی وجود دارد و این موضوع باعث شده آتش سوزی بیشتر دامنه‌دار باشد در نتیجه به علت عدم رعایت نکات ایمنی طبقه نهم آن دچار آتش‌سوزی شده و این حادثه به کل ساختمان سرایت کرده‌است.

صفدری با انتقاد از نبود امکانات روز برای خاموش کردن آتش‌های گسترده گفت: متاسفانه آتش‌نشان‌های ما آنطور که باید و شاید از امکانات روز دنیا مطلع نیستند و این امکانات را ندارند چرا که اگر در این حادثه از یک هلیکوپتر آب‌پاش استفاده می‌شد، آن هلیکوپر می‌توانست اطفا حریق کند و یک ساختمان اصلی تهران فرو نریزد.

 مدیرعامل بیمه ما خاطر نشان کرد:‌ما یک بار برای همیشه باید از این حادثه درس بگیریم. ما باید از تکنولوژی روز دنیا برای اطفاء حریق بهره ببریم. امروز این اتفاق در ساختمان پلاسکو افتاد و خسارت‌های جانی و مالی بسیاری در پی داشت، اما اگر این اتفاق در یکی از پالایشگاه‌های ما رخ بدهد چی؟

صفدری توضیح داد: اگر هر کدام از واحدهای خسارت‌دیده در این حادثه توسط شرکت‌بیمه ما، بیمه‌ آتش سوزی شده باشد در اولین فرصت خسارت را پرداخت خواهیم کرد. در حال حاضر با توجه به گستردگی خسارت مقداری زمان می‌گیرد تا ما بدانیم چقدر خسارت وارد شده است.

وی افزود: امیدواریم همه تولیدکنندگان عزیز بیمه آتش‌سوزی داشته باشند، اگر این بیمه را نداشته باشند، هیچ‌کس پاسخ‌گو نیست. خواهش من از تولید کنندگان، صنعتگران و سازمان‌های خدماتی این است که اول ایمنی را رعایت کنند بعد به کار بپردازند.

وی ادامه داد:  اگر ما به درستی از تکنولوژی استفاده نکنیم خود تکنولوژی منبع خطر می‌شود به عنوان مثال اسپلیت‌ها در تابستان یکی از منابع حریق هستند.

مدیر عامل بیمه ما تاکید کرد: باید به معنی واقعی کلمه اقدام و عمل داشته باشیم این طور نباشد که حادثه‌ای رخ بدهد و ما شروع به شعار دادن و نظریه پردازی کنیم و در نهایت اقدام وعملی نداشته باشیم شعار و نظریه پردازی به تنهایی نتیجه‌ای ندارد.

از شنبه آماده پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران هستیم

فرامز خجیر - معاون فنی بیمه‌های اموال بیمه آسیا - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تهران اظهار کرد: حدود ۵۰ واحد از واحدهای ساختمان پلاسکو بیمه‌نامه آسیا داشتند، اما قطعا این مقدار افزایش پیدا می‌کند چرا که تعدادی از تجار  تسهیلاتی بابت خرید موجودی کالا از بانک‌ها می‌گیرند که این تسهیلات نزد ما بیمه‌است در نتیجه پس از مشخص شدن آن تعداد آنها نیز به این آمار اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به ۵۰ بیمه‌نامه‌ای که شناسایی کردیم مقدار تعهدات ما ۷ میلیار تومان است که با فرض اضافه شدن بیمه ‌تسهیلات بانکی تعهدات ما ۹ الی ۱۰ میلیارد تومان می‌شود.

فزود: شنبه اطلاعات دقیق‌تری درباره‌ تعداد بیمه‌نامه‌ها به دست خواهیم آورد. البته امروز در بیمه آسیا ستادی را تشکیل دادیم تا به این موضوع رسیدگی شود. از ابتدای ساعت اداری شنبه آماده هستیم خسارات، خسارت‌دیدگانی را که بیمه آسیا داشتند بپردازیم.

خجیر که در صحنه حادثه حضور داشت درباره فضای آن رخداد گفت: در حالی که تقریبا آتش مهار شده بود و آتش‌نشان‌ها داخل و یا دور محوطه ساختمان پلاسکو بودند ساختمان فرو ریخت. از آنجایی که بسیاری از مغازه‌هایی آنجا بودند در صنف پوشاک کار می‌کردند این حادثه بسیار گسترده بود. اما خوشبختانه چون حادثه هشت صبح رخ داد مردم عادی زیادی برای خرید آنجا حضور نداشتند.

علت حادثه پلاسکو چه بود؟ / ساختمان سیستم اطفا حریق نداشت

کارشناس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: هنوز گزارش نهایی کار مشخص نشده، اما می‌توان گفت‌ قدیمی بودن، عدم وجود سیستم اطفاء‌حریق، عدم بهسازی و بازسازی المان‌های سازه‌ای و عدم توجه به مراقبت و نگهداری از ساختمان از مهمترین دلایل فرو ریختن ساختمان بوده است.

صابر پیربرناش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این ساختمان در سال ۱۳۴۱ ساخته و سازمان نظام مهندسی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرده است، اظهار کرد: بنابر این در آن زمان سازمان نظام مهندسی وجود نداشت که بخواهد نظارتی بر ساخت این ساختمان داشته باشد.

به گفته وی در حال حاضر باید منتظر بمانیم تا مسئولان شهرداری و آتش‌نشانی در مورد بحث‌های مقاوم سازی و نگهداری ساختمان نظرات خود را بیان کنند، اما نمی‌توان قدیمی بودن این ساختمان را انکار کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که عمر یک ساختمان بیش از ۵۰ سال می‌شود باید مقاوم سازی صورت بگیرد. به گونه‌ای که باید بهسازی و بازسازی برای ساختمان‌هایی با عمر بالا در نظر گرفته شود تا بتوان نیازهای جدید ساختمان را مطابقت داد.

وی ضمن انتقاد به نبود سیستم اطفا حریق در ساختمان پلاسکو تاکید کرد: این مسئله یکی از مهمترین مسائلی بود که اگر به موقع به آن توجه می‌شد میزان حادثه کمتر بود.

پیربرناش با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نظام مهندسی تنها در جایگاه یک کارشناس می‌تواند در این مورد اظهار نظر کند عنوان کرد:  بحث نگهداری از ساختمان یکی از موارد مهم و اساسی است به طوریکه می‌توان گفت ۲۰ درصد کار معطوف به ساخت و مابقی مربوط به نگهداری از ساختمان می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در همین راستا وزارت راه و شهرسازی مشغول تدوین مقررات جدید برای نگهداری ساختمان است که بی‌شک می‌تواند تاثیرات مثبتی را به جای بگذارد.

وعده وزیر ارتباطات درباره حادثه ساختمان پلاسکو

در پی حادثه امروز ساختمان پلاسکو وزیر ارتباطات از انجام پیگیری‌های لازم در خصوص ارتباطات این منطقه خبر داد.

محمود واعظی در قالب پستی در شبکه‌های اجتماعی خود عنوان کرد:

از حادثه دلخراش آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو که منجر به مصدومیت و کشته شدن تعدادی از هموطنان شد، بسیار متاثر شدم امیدوارم با کمک‌های امدادی گرفتار شدگان زیر آوار نجات یابند. اقدامات لازم برای تقویت ارتباطات منطقه در حال انجام است.

قطعی و اختلال در ٣٥٠٠تلفن ثابت اطراف پلاسکو/تیم مخابرات مجوز ورود به منطقه را ندارد

محمدرضا بیدخام مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با ایسنا، از اختلال در ٣٥٠٠خط تلفن ثابت اطراف ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت: در حال حاضر تیم مخابراتی اجازه ورود به منطقه را نداشته و قرار بر آن است که از ساعت ٨ صبح فردا اجازه ورود به منطقه را پیدا کند.

وی دلیل این اختلال را قطعی برق دانست و افزود:با توجه به اینکه برخی تجهیزات مخابراتی به شبکه برق شهری اتصال دارند، قطعی برق اختلالاتی در این زمینه ایجاد کرده است.

بیدخام همچنین از احتمال رفع این اختلال ظرف ٤٨ساعت آتی خبر داد و عنوان کرد:از این میان حدود ١٣٠٠خط مربوط به واحدهای ساختمان پلاسکو بوده است.

وی همچنین یادآور شد:شبکه ارتباطی همراه اول در این منطقه مشکل خاصی نداشته و از پایداری لازم برخوردار است.

اپراتورهای دوم و سوم تلفن همراه یعنی ایرانسل و رایتل نیز از عادی بودن وضعیت شبکه خود در اطراف محل حادثه خبر می دهند.

بازار سکه و ارز تحت تاثیر حادثه پلاسکو

بازار آزاد سکه و ارز امروز - پنجشنبه ۳۰ دی ماه -  به دنبال آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو در شرایط سکون قرار دارد و خرید و فروش خاصی در بازار صورت نمی‌گیرد.

پس از حادثه دردناک امروز در ساختمان پلاسکو مشاهدات از بازار ارز و سکه حاکی از آن است بسیاری از صرافی‌ها مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند و تابلوی قیمت‌های خود را خاموش کرده‌اند.

بازار آزاد ارز و سکه تحت تاثیر این حادثه تلخ در شرایط سکون و نیمه تعطیلی قرار دارد و بر اساس آخرین مشاهدات عرضه و تقاضای چندانی در بازار دیده نمی‌شود و افرادی که از خیابان فردوسی حوالی آن در گذر هستند توجه چندانی به وضعیت بازار ندارند، هر چند که همچنان تعدادی از دلالان ارز در بازار دیده می‌شوند و بیشتر صرافی‌ها کرکره‌های خود را تحت تاثیر این حادثه پایین کشیده‌اند.

بر اساس آخرین بررسی‌ها از قیمت انواع ارز و سکه در بازار امروز به این شرح است:

به طور متوسط دلار آمریکا ۳۸۰۰ تومان خریده و ۳۸۶۵ تومان فروخته می‌شود. یورو ۴۲۳۲ تومان خریداری می‌شود و ۴۲۷۸ تومان به فروش می‌رسد.

همچنین در میان سایر ارزها پوند انگلستان ۴۷۷۰ تومان خریداری و ۴۸۳۵ تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر لیر ترکیه ۱۰۴۰ تومان خریداری و ۱۰۷۵ تومان فروخته و درهم امارات ۱۰۷۱ تومان خریده و ۱۰۹۰ تومان به فروش می‌رسد.   

در میان انواع سکه در بازار امروز، سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان خریده و یک میلیون و ۱۸۳ هزار تومان فروخته می‌شود. نیم سکه نیز ۵۹۲ هزار تومان خریداری و ۵۹۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر ربع سکه ۳۱۲ هزار تومان خریداری و ۳۱۷ هزار تومان فروخته و سکه گرمی ۲۰۰ هزار تومان خریده و ۳۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.  

اطلاعیه شرکت توزیع نیروی برق تهران در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو

روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی وقوع حادثه آتش سوزی در ساختمات تجاری پلاسکو؛ بلافاصله ضمن تشکیل جلسه مدیریت بحران در ستاد شرکت؛ نسبت به اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم در راستای ایمن سازی محل وقوع حادثه و همچنین آمادگی و اعزام اکیپ های عملیاتی کلیه مناطق عملیاتی معین به محل اقدام شد.

لازم به توضیح است از دقایق اولیه بروز حادثه، به منظور رعایت کلیه جوانب ایمنی پرسنل آتش نشانی و نهادهای خدمات رسان نسبت به قطع برق کلیه پست های برق به شعاع ۵۰۰ متری محل حادثه اقدام شد.

گفتنی است آماده نمودن و تجهیز ۱۰ اکیپ عملیاتی به همراه کلیه تجهیزات تخصص لازم از جمله پست سیار برق، دیزل ژنراتور، برج های نوری به همراه ماشین آلات سبک و سنگین و نیروهای آماده باش تخصصی بحران از اقدامات اولیه صورت گرفته ستاد مدیریت بحران شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ است.

علت حادثه پلاسکو تشریح شد

رییس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تراکم بالای مواد قابل اشتعال و نبود وجود سیستم اطفاء حریق استاندارد مهمترین عوامل وقوع حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو بود.

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق ارزیابی‌های اولیه، ساختمان پلاسکو از یک سو در بردارنده مواد قابل اشتعال نظیر منسوجات و پوشاک و از سوی دیگر فاقد سیستم اطفاء حریق استاندارد بود.

وی افزود: طبقات فوقانی ساختمان ابتدا دچار حریق شده و با توجه به اینکه این ساختمان دارای سازه فلزی یکپارچه بوده است، بر اثر حرارت، مقاومت وزنی خود را از دست داده است. طبقاتی که کانون حریق بوده نرم می شود و نمی تواند وزن طبقات فوقانی را تحمل کند.

رییس پژوهشکده ساختمان مرکز تحقیقات با بیان اینکه در ساختمانهای یکپارچه از دست رفتن توان یک ستون باعث صدمه به کل سازه می شود گفت: در این حادثه طبقات فوقانی روی طبقه ای که تحت تاثیر آتش با حرارت بسیار بالا بوده فرو ریخته و کل اسکلت نتوانسته وزن سازه های فرو ریخته را تحمل کند، بنابراین فروریزش کلی اتفاق افتاده است.

بیت اللهی، وجود پلیس ساختمان، بخصوص برای بناهای قدیمی را ضروری دانست و گفت: حادثه پلاسکو از چند محور قابل ارزیابی است؛ یکی از دیدگاه مقاومت ساختمان در برابر آتش، موضوع دیگر مسائل سازه ای این ساختمان و مساله ی مهم دیگر به مدیریت بحران مربوط می شود. نحوه امداد و نجات و چگونگی رفتار مردم با نیروهای خدماتی مجموعه عواملی است که  دست به دست هم می دهد تا ابعاد یک فاجعه بالا یا پایین بیاید. از این سه دریچه باید حادثه مورد واکاوی قرار گیرد که در روزهای آینده جزییات آن را منتشر می کنیم.

وی تصریح کرد: موقعیت ساختمان پلاسکو در بافت متراکم تجاری قرار دارد. ساختمان پلاسکو نماد تجارت در شهر تهران است اما معابر باریک، عدم رعایت استانداردهای لازم در اطراف ساختمان و قدمت بیش از 50 سال، دلایلی بوده که دامنه بحران را در این حادثه بالا برده است.

رییس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ادامه داد: مورد دیگر موضوع رفتار مردم است. هم مردمی که ناظر این ماجرا بودند و هم مردمی که منافعی داشتند و نمی خواستند اموال، اجناس، اشیاء، مدارک و غیره از بین برود. در چنین مواردی نیازمند رفتار صحیح هستیم ولی در حادثه پلاسکو دیدیم چون آموزشهای لازم صورت نگرفته دچار وضعیت بی نظمی شدیم که حتی راه آمبولانسها و آتش نشانان مسدود شده بود.

بیت اللهی با تاکید بر خطرپذیری سازه پلاسکو اظهار کرد: ساختمان پلاسکو ساختمان اول و آخر تهران نیست که در وضعیت خطرناک قرار دارد. از این نوع سازه با این نوع وضعیت از نظر خطرپذیری در تهران زیاد داریم. در بازار تهران و اطراف همین ساختمان، پاساژهای مختلفی با قدمت بالا وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه مالکیت این ساختمانها خصوصی است در این نوع مالکیت، مدیریت ساختمان باید قوی عمل کند و اقدامات ایمنی را رعایت کند.

وی بر نقش ارگانهای دخیل در امر پایش مستمر ایمنی ساختمانها تاکید و تصریح کرد: از نظر الزامات اجرایی ساختمانهای موجود و قدیمی، پلیس ساختمان به شدت مغفول مانده است. طبق مبحث 7 و 21 مقررات ملی ساختمان موارد ایمنی باید رعایت شود، فرض را بر این می گذاریم که برای ساختمانهای جدیدالتاسیس این مباحث جدی گرفته می شود اما ساختمانهای قدیمی به شدت مغفول مانده که رسالت مطبوعاتی و ملی ما ایجاب می کند ایمنی را رعایت کنیم تا دچار وضعیتی مشابه ساختمان پلاسکو نشویم.

قطعی و اختلال در ٣٥٠٠تلفن ثابت اطراف پلاسکو/ تیم مخابرات مجوز ورود به منطقه را ندارد

محمدرضا بیدخام در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر تیم مخابراتی اجازه ورود به منطقه را نداشته و قرار بر آن است که از ساعت ٨ صبح فردا اجازه ورود به منطقه را پیدا کند.

وی دلیل این اختلال را قطعی برق دانست و افزود:با توجه به اینکه برخی تجهیزات مخابراتی به شبکه برق شهری اتصال دارند، قطعی برق اختلالاتی در این زمینه ایجاد کرده است.

بیدخام همچنین از احتمال رفع این اختلال ظرف ٤٨ساعت آتی خبر داد و عنوان کرد:از این میان حدود ١٣٠٠خط مربوط به واحدهای ساختمان پلاسکو بوده است.

وی همچنین یادآور شد:شبکه ارتباطی همراه اول در این منطقه مشکل خاصی نداشته و از پایداری لازم برخوردار است.

اپراتورهای دوم و سوم تلفن همراه یعنی ایرانسل و رایتل نیز از عادی بودن وضعیت شبکه خود در اطراف محل حادثه خبر می دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها