کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گرانی چراغ‌خاموش قیمت گاز از نوروز 96 با ترفند جدید


کد خبر : ۳۲۶۴۳چهارشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹:۰۶۳۲۲۱ بازدید

دولت پیش از آنکه قانون بودجه سال 96 به تصویب برسد، با استفاده از مصوبه هیئت وزیران و افزایش موقت قیمت گاز در 57 روز از سال ...

دولت پیش از آنکه قانون بودجه سال 96 به تصویب برسد، با استفاده از مصوبه هیئت وزیران و افزایش موقت قیمت گاز در 57 روز از سال 95، برنامه خود را برای افزایش قیمت گاز مصرفی بخش خانگی بر اساس نرخ ثابت 150 تومان از ابتدای سال 96 کلید زد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تسنیم، محاسبه تعرفه گاز برای مشترکین تا پیش از این برای 8 ماه گرم سال بسته به میزان مصرف به صورت پلکانی تعیین می‌شد، اما از سوم مهر امسال قیمت پلکانی برای 8 ماهه نخست سال حذف و همه مشترکان اعم از پرمصرف و کم‌ مصرف به ازای مصرف هر مترمکعب گاز 150 تومان می‌پردازند. موضوعی که موجب افزایش قیمت گاز برای کم مصرفها و کاهش قیمت برای مشترکین پرمصرف خواهد شد که این امر، خلاف اقتصاد مقاومتی است.

هیئت وزیران در مصوبه خود در تاریخ 3/7/95 در تبصره ای ذکر کرده بود که قیمت گاز خانگی، تجاری و صنایع کوچک با توجه به قیمت ثابت 150 تومان برای هرمترمکعب برای هشت ماه گرم سال محاسبه شود و با توجه به اینکه هشت ماهه گرم سال در پایان آبان تمام می شود و با آغاز آذرماه دوباره روند محاسبه پلکانی در فصول سرد سال در قبوض اجرا می شود، به نظر می رسد دولت با اجرای 57 روزه طرح جدید خود، افزایش قیمت گاز را برای ابتدای فروردین 96 که شروع 8 ماهه جدید فصول گرم ایران است، هدفگذاری کرده و برای آنکه نخواهد پاسخگوی افکار عمومی برای افزایش گازبها در سال 96 و در سال پایانی فعالیت دولت باشد، می خواهد عنوان کند که این افزایش قیمت نیست بلکه مشابه سال 95 است.

نمایندگان مجلس و به خصوص کمیسیون انرژی این اقدام دولت را خلاف قانون بودجه و منافع اقتصادی کشور ارزیابی کرده اند.

«حسین امیری خامکانی» نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه محاسبه پلکانی نرخ گاز، تفکیک بین مشترکان کم مصرف و پر مصرف است، گفت: پرمصرف ها باید بهای افزایش مصرف گاز خود را پرداخت کنند. وی گفته است که تعرفه گاز و برق با توجه به اینکه قیمت آن زیر قیمت تمام شده به فروش می رسد،باید به صورت پلکانی محاسبه شود، تا برای مردم درکاهش و استانداردسازی مصرف انگیزه ایجاد کند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تعرفه گذاری پلکانی نرخ گاز به نفع طبقات پایین است گفت: برخی طبقات برای مصرف سوخت عادی از گاز استفاده کرده و برخی از گاز برای مصرف در سونا و جکوزی استفاده می کنند که باید برای رعایت عدالت بین این دو نوع نحوه مصرف تفاوت قائل شد. وی در حمایت از تعرفه‌گذاری پلکانی گاز گفته است که تا زمانی که قیمت های فروش به مردم زیر قیمت تمام شده است، عدالت ایجاب می کند که برای تفکیک بین پر مصرف ها و کم مصرف ها تعرفه گذاری برای گاز به صورت پلکانی محاسبه شود.

«اسدالله قره خانی» سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به تغییرات رخ داده در قبوض گاز مصرفی مردم، گفت: در قبوض مشترکین تغییر تعرفه گازبها در ماه های گرم سال از پلکانی به ثابت، مستند به قانون بودجه 95 ذکر شده درحالی که این موضوع صحت نداشته و مجلس در این باره مصوبه ای ندارد.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه ثابت شدن نرخ گاز مصرفی مردم در ماه های گرم سال مصوبه هیات وزیران است، افزود: با این مصوبه تعرفه فروش گاز به نفع پرمصرف ها و به ضرر خانوارهای کم مصرف خواهد بود.

قره خانی ادامه داد: شرکت ملی گاز علاوه بر اینکه بدون اطلاع رسانی قبلی قیمت گاز را افزایش داده، برای 8 ماه سال تعرفه مصرف گاز مشترکین پرمصرف و کم مصرف گاز را یکسان تعیین کرده است که عادلانه نیست.

وی با بیان اینکه درنظرگرفتن نرخ پلکانی برای پرداخت بیشتر از سوی پرمصرف ها ضروری است،گفت:در فصول گرم به دلیل کاهش مصرف گاز بهترین فرصت برای اصلاح تعرفه و نزدیک کردن آن به عدالت از طریق شناورسازی قیمت و اعمال مالیات برای مشترکین پرمصرف به منظور تمرین برای تغییر الگوی نادرست مصرف خود است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،از بررسی تغییرات رخ داده در فیش گاز بهای مصرفی مردم از سوی کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: این کمیسیون در اسرع وقت به بررسی این مهم خواهد پرداخت زیرا این تغییر خلاف قانون بودجه است.

«مجید ناصری نژاد» نماینده مردم شادگان درمجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه باید تفاوتی بین مشترک پرمصرف و کم مصرف قائل شد، اذعان داشت: قیمت گذاری به صورت پلکانی و تصاعدی برای ایجاد عدالت بسیار مناسب است و می تواند افراد را به صرفه جویی و مدیریت مصرف وادار کند. ناصری نژاد با تاکید براینکه به تناسب مصرف خانوارها باید قیمت ها به صورت تصاعدی افزایش یابد،ادامه داد:زمانی که تفاوتی بین مشترک کم مصرف و پرمصرف حاکم شود،صرفه جویی معنایی ندارد،درحالی که مدیریت مصرف با توجه به محدودیت انرژی به ویژه گاز از هدررفت انرژی جلوگیری می کند.

«فریدون حسنوند» نماینده مردم اندیشمک در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه گفت: اعلام شده تعرفه گاز براساس مصوبه مجلس ثابت شده است،درحالی که مجلس به هیچ وجه چنین مصوبه ای نداشته است و مصوبه هیئت وزیران سبب شده که نحوه محاسبه و تعرفه گذاری گاز از صورت پلکانی به صورت ثابت تغییر پیدا کند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بااشاره به اینکه این نحوه تعرفه گذاری سبب افزایش شدید بهای گاز برای پله های اول و دوم مصرف و کاهش برای پله های چهارم به بالاشده است، تصریح کرد:فصول گرم به دلیل کاهش مصرف گاز بهترین فرصت برای اصلاح تعرفه و حرکت در راستای عدالت ازطریق اعمال تعرفه پلکانی و اعمال مالیات برای مشترکین پرمصرف به منظور تمرین برای مدیریت و بهینه سازی مصرف است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی 26 دیماه 95 در نامه ای به وزیر نفت خواستار تغییر نحوه تعرفه گذاری بهای گاز مصرفی به حالت سابق و به صورت پلکانی برای همه ماه های سال شده است.

«نادر فریدونی» عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم در این خصوص گفت: همسان سازی افزایش نرخ ها برای مشترکان پرمصرف و کم مصرف نشان بارز بی عدالتی است. این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه لازمه اعمال افزایش قیمت گاز باید درنظرگرفتن شاخص مصرف و نوع آن باشد، تصریح کرد: بهترین راهکار برای جبران کسری دولت و رعایت قانون برای اجرای اصل هدفمندی، اخذ هزینه بیشتر برای حامل‌های انرژی از مشترکان پرمصرف است.

وی با تاکید براینکه افزایش پلکانی قیمت گاز و سایر حامل‌های انرژی راهکاری برای مصرف بهینه در کشور خواهد بود، گفت: نباید دولت سیاستی را در پیش بگیرد که فشارافزایش نرخ حامل‌های انرژی در زندگی اقشار آسیب پذیر محسوس شود. فریدونی با بیان اینکه ضریب افزایش نرخ حامل های انرژی باید بیشتر متوجه اقشار پردرآمد و پرمصرف شود، افزود: درحال حاضر افزایش نرخ گاز گریبانگیر غنی و فقیر شده است.

حال باید دید که دولت چه تصمیمی را در قبال تعرفه‌های جدید گاز که سبب تخصیص یارانه پنهان بیشتر به مشترکین پرمصرف شده اتخاذ خواهد کرد؟

41hj1kd4g2pymxca0ws.jpg

 

mwfbc0lad10bsjobcbi9.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها