کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رونمایی از تخلف شرکت ملی گاز در دریافت گازبهای سال 94


کد خبر : ۳۲۶۰۲سه شنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۴۷۵۷۶۱ بازدید

ظاهرا شرکت ملی گاز ایران در اقدامی خلاف آنچه که قبلا گفته شده بود قیمت گازبها در تابستان سال 94 را به طور ثابت و 150 تومان به ازای هر متر مکعب اخذ کرده است.

با صدور قبوض ماه گذشته گازبها بندی برای اولین بار مشترکان خانگی با این پیام مخاطب قرار گرفتند که : « با توجه به مصوبه قانون بودجه سال 95، تعرفه فروش گازبهای خانگی از تاریخ 03/07/95 الی تاریخ 30/08/95 براساس نرخ مصوب 1500 ریال به ازای هر متر مکعب گاز محاسبه می گردد».

پس از ارسال این قبوض، پیگیری خبرنگار فارس نشان داد با ابلاغیه هیئت دولت قیمت هر متر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری که سال‌های گذشته از ابتدای فروردین ماه تا پایان آبان‌ماه براساس جدول و پلکان مصرف تعیین می‌شد، از تاریخ 3 مهر ماه سال 95 با نرخ ثابت هر متر مکعب 150 تومان محاسبه شده است.

در همین رابطه نیز مدیرشرکت گاز استان تهران به خبرنگار فارس گفت: قیمت گاز بهایی که همه بخشهای مصرف کننده گاز مانند صنایع، نیروگاه ها، پتروشیمی ها و غیره پرداخت می کردند ثابت بود اما با این ابلاغیه هیئت دولت بخش خانگی و تجاری نیز نرخ گاز بهایشان در مدت 8 ماه گرم سال نیز ثابت و در مدت 4 ماه سرد سال یعنی از بتدای آذرماه تا پایان اسفند ماه براساس پلکان تعیین خواهد شد و مشترکین باید گاز بهای خود را براساس فرمول پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه اگرچه در قبوض تاریخ سوم مهر ماه مندرج شده است اما از ابتدای فروردین ماه سال جاری لازم الاجرا است که در تاریخ مهرماه اجرایی شده است.

این مقام مسؤول تصریح کرد: این موضوع مختص تمام مصرف کنندگان گاز در کل کشور است و تنها شامل استان تهران نمی شود.

این گزارش حاکی است ظاهرا این تصمیم به دلیل کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در مدت گرم سال اخذ شده است.

واکنش نمایندگان مجلس نسبت به این تصمیم

همانطور که در ابتدای این گزارش نیز به آن اشاره شد در قبوض گاز اعلام شده است «براساس مصوبه قانون بودجه سال 95»  این تغییرات صورت گرفته است اما پس از بررسی های خبرنگار فارس مشخص شد که هیئت وزیران درمصوبه خود در تاریخ 3/7/95 در تبصره ای ذکر کرده است، که قیمت گاز خانگی، تجاری و صنایع کوچک با میانگین سالانه نهصد و هفتاد و هفت(977) ریال به ازای هر مترمکعب و با توجه به قیمت ثابت هزار و پانصد(1500) ریال برای هشت ماه گرم سال است.

بنابراین پرواضح است که این تغییرات براساس مصوبه هیات وزیران بوده است اما در قبوض گاز از مصوبه مجلس در بحث قانون بودجه 95 یاد شده است.

براین اساس رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قویا این موضوع را رد کرده و اظهار کرده اند، مجلس مصوبه ای برای تغییر محاسبه تعرفه گاز از پلکانی به ثابت نداشته است و این تغییر محاسبه تعرفه باید به حالت گذشته که نرخ به صورت پلکانی تعیین می شده،بازگردد؛چراکه به عدالت نزدیکتر بوده و سبب مدیریت و اصلاح الگوی مصرف می شود.

درهمین راستا فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به وزیرنفت تاکیدکرده است که در سالیان اخیر تعرفه گاز خانگی و صنایع کوچک به صورت پلکانی محاسبه می شد که هم به عدالت نزدیکتر بوده و هم باعث تشویق مردم به صرفه جویی در مصرف گاز می شد؛ اما اخیراً به پیشنهاد وزارت نفت و براساس مصوبه مورخ 3/7/95 هیأت محترم وزیران این تعرفه برای 8 ماه گرم سال به صورت ثابت برای هر متر مکعب 1500 ریال محاسبه می شود.

حسنوند در این نامه اظهارداشته است این امر باعث افزایش شدید بهای گاز برای پله های اول و دوم مصرف و کاهش برای پله های چهارم به بالا شده است با توجه به اعتراضات گسترده مردمی مستدعی است دستور فرمایید نحوه تعرفه گذاری بهای گاز مصرفی به حالت سابق و به صورت پله کانی برای همه ماه های سال محاسبه گردد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: روش محاسبه قیمت گاز تغییری نکرده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران شب گذشته طی خبری در خصوص تشریح روش محاسبه گاز بها تصریح کرد: مبنای محاسبه قیمت گاز مصرفی در زمستان ٩٥ تفاوتی با پارسال ندارد.

حمیدرضا عراقی با بیان این که روش محاسبه پلکانی قیمت گاز مصرفی و ارتباط آن با فصل سرد دو موضوعی است که برخی مشترکان و رسانه ها را دچار ابهام کرده است،گفت: در چهار ماه فصل سرد سال قیمت گاز به طور معمول تصاعدی محاسبه می شود که امسال هم همین روش مبنای محاسبه است و با پارسال تفاوتی ندارد.

وی با تکذیب تغییر در روش محاسبه قیمت گاز خانگی، افزود: قیمت‌ گاز در هشت ماه گرم سال مانند سال گذشته به ازای هر متر مکعب ١٥٠ تومان و ثابت است.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: در روش پلکانی برای نمونه به ازای مصرف ١٠٠ مترمکعب گاز ١٢ هزار تومان گازبها محاسبه می‌شود که هم اکنون با ثابت شدن قیمت ١٥٠ تومان به ازای هر متر مکعب گاز، این رقم در تابستان به ١٥ هزار تومان می‎رسد.

عراقی با توضیح این که سرمای آذرماه امسال در ٢٠ سال گذشته بی سابقه بوده است، گفت: بر اثر سرما به طور طبیعی مردم گاز بیشتری مصرف کردند، به همین دلیل مبلغ قبض آذرماه ٩٥ در مقایسه با آذرماه ٩٤  رقم بالاتری بوده و این ابهام به وجود آمده که افزایش قیمت رخ داده است.

وی با بیان این که مبنای محاسبه قیمت گاز در دو فصل سرد (چهارماه) و گرم سال (هشت ماه) متفاوت است، تصریح کرد: این تفاوت روش سبب می شود مردم در مصرف گاز بیشتر صرفه جویی کنند که این موضوع هم به نفع خود مردم و هم موجب مدیریت بهتر عرضه گاز ازسوی دولت می شود.

با این شرایط باید گفت مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ضمن تایید ثابت بودن قیمت گازبها در مدت گرم سال از یک اقدام غیر قانونی برای اولین بار در شرکت ملی گاز ایران پرده برداری کرده است به طوریکه اعلام می کند قیمت گاز در مدت ماه های گرم سال در سال 94 ثابت و به ازای هر متر مکعب 150 تومان بوده است.

در صورتی که در سال 94 معاون وزیر نفت از افزایش 15 درصدی بهای گاز تجاری، دولتی و خانگی خبر داده بود و پس از آن ناصر ابراهیمی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در یک نشست خبری از قیمت پله کان های جدید با حساب افزایش 15 درصدی گاز رونمایی می کند.

همانطور که اعلام شده بود در سال 94 پس از افزایش 15 درصدی قیمت گاز در پله سوم از 144 تومان به 165 تومان به ازای هر متر مکعب می رسید که در ان موقع اعلام شد بنابر مصوبه هیات دولت 150 تومان از مشترکین اخذ می شود.

اما آنچه که امروز از ان یاد می شود ظاهرا در ماهای گرم سال گذشته از همان پله اول از مشترکان به ازای هر متر مکعب مصرف گاز 150 تومان اخذ می شده است و همانطور که گفته شد این کار خلاف اظهارات گذشته مسؤولان شرکت ملی گاز ایران است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها