کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز طرح بارورسازی ابرها در ایران


کد خبر : ۳۲۵۶۹دوشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۲۳۵۷۶۳ بازدید

معاون وزیر نیرو از ابلاغ دستورالعمل برداشت آب از دریا توسط سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی خبر داد و گفت: از حدود دو ماه قبل ...

معاون وزیر نیرو از ابلاغ دستورالعمل برداشت آب از دریا توسط سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی خبر داد و گفت: از حدود دو ماه قبل، طرح بارورسازی ابرها در ۸ استان کشور آغاز شد.

به گزارش به نقل از مهر، رحیم میدانی امروز در نشستی خبری با اشاره به طرح تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی، گفت: امسال باید یک میلیارد مترمکعب برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز، کاهش یابد که تا این لحظه ۷۹۲ میلیون مترمکعب از اضافه‌برداشت آب جلوگیری شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اعلام اینکه در حال حاضر ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که ۱۳۰ هزار حلقه چاه مربوط به چاه‌هایی هستند که بیشترین اضافه برداشت را دارند، تصریح کرد: هدف وزارت نیرو، کاهش برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌ها و منابع آب زیرزمینی بوده؛ چراکه در حال حاضر، ۶ میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب در کشور داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه دستورالعمل برداشت آب از دریا توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اول آذرماه امسال از سوی وزیر نیرو ابلاغ شده است، اظهار داشت: پس از ابلاغ این دستورالعمل به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها، قرار بر این شد نسبت به شناسایی و ساماندهی شرکت‌های بخش خصوصی برای شیرین‌سازی آب دریا اقدام شود.

وی افزود: در این برنامه سعی شده است که بخش خصوصی حمایت شود تا متقاضیان بتوانند برای برداشت آب دریا اقدام کنند و آن را با نرخ تضمینی به فروش برسانند.

میدانی با اعلام اینکه حدود ۲.۶۵ میلیارد مترمکعب آب از دریا برداشت می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر به طور کلی، سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب دریا شیرین‌سازی شده که عمدتا در سواحل  بوشهر و بندرعباس مصرف می‌شود.

معاون وزیر نیرو با یادآوری اینکه مجوزهایی در خصوص آب شیرین‌کن‌ها داده شده که حجم این مجوزها در حال حاضر ۱.۴ میلیارد متر مکعب است، تبیین کرد: هم اکنون، قیمت آب خریداری‌شده از بخش‌خصوصی برای هر متر مکعب ۳ تا ۶ هزار تومان است؛ اما پولی که به طور متوسط سالانه از مردم دریافت می‌شود ۵۷۰ تومان برای هر متر مکعب است.

این مقام مسئول، افزود: بنابراین برای جبران این مابه‌التفاوت، ردیف بودجه‌ای با نام خرید تضمینی ایجاد شده که پول سرمایه‌گذار را از این ردیف پرداخت می‌کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه با یادآوری اینکه هم اکنون کشورهای حاشیه خلیج فارس، روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب آب از دریا برداشت و نمک‌زدایی و شیرین‌سازی می‌کنند، تاکید کرد: سالانه این حجم، حدود ۷ میلیارد مترمکعب می‌شود؛ این در حالی است که به دلیل اینکه فعلا شیرین‌سازی آب دریا اقتصادی نیست، این حجم در کشور ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.

میدانی، تاکید کرد: یکی از برنامه‌های وزارت نیرو برای شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن برای مصرف آب شرب، این است که به شهرهای جنوب استان فارس از این طریق اقدام شود.

وی با بیان اینکه قرار است مناقصه انتقال آب از طریق دریای عمان و شیرین‌سازی آن اوایل سال ۹۶ فراخوان شود، تاکید کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز به تازگی اعلام آمادگی کرده که می‌تواند سالانه یک میلیارد متر مکعب آب، شیرین‌سازی کرده و به وزارت نیرو تحویل دهد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در ماده ۴۵ برنامه ششم توسعه، مقرر شده که ۱۱ میلیارد مترمکعب از مصارف آب باید کاهش یابد، گفت: پیش‌بینی می‌شود شورای نگهبان ماده ۴۵ برنامه ششم را تائید و ابلاغ کند تا از منابع آب کشور صیانت کند زیرا از بین رفتن منابع آب منجر به فرونشست زمین خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تعریف ۱۲۰۰ میلیارد تومان ردیف مالی برای آب روستایی در قالب لایحه بودجه سال ۹۶، تصریح کرد: سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستایی اخذ کردیم که برداشت  ۵۰۰ میلیون دلار دیگر از این صندوق برای آب شرب روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر نیرو در ادامه از مکلف‌ شدن وزارت جهاد کشاورزی برای کشت متناسب با شرایط کشور و وضعیت آب و هوایی هر منطقه خبر داد و افزود: به تازگی و بعد از اینکه وزارت جهاد در سال ۸۹ مکلف شده بود که متناسب با وضعیت آب و هوایی کشور و هر منطقه، الگوی کشت تدوین و طراحی کند، مجددا مکلف شده تا متناسب با شرایط کشور و وضعیت آب و هوای هر منطقه، الگوی کشت بهینه و متناسب با آن منطقه طراحی کند.

وی، ادامه داد: در ماده ۶ قانون بهره‌وری کشاورزی، به وزارت جهاد ۶ ماه مهلت داده شده بود که روی الگوی کشت کار کند تا وزارت نیرو به تحویل حجمی آب اقدام کند.

میدانی در تشریح اجرای مهمترین پروژه‌های آبی قانون بودجه سال ۹۶ هم بیان کرد: در لایحه بودجه سال آینده، ۷۱۷ پروژه آبی اجرا خواهد شد که اعتبارات لازم برای آنها، ۶۷۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۵ حدود هفت درصد رشد داشته است.

وی در مورد وضعیت بارش‌های سال آبی جدید کشور هم توضیح داد: از اول مهر تا ۲۶ دی ماه امسال، بارش‌ها به گونه‌ای بوده که سال آبی خوبی را نداشته‌ایم؛ هر چند هواشناسی پیش‌بینی کرده ماه‌های اسفند، فروردین‌ و اردیبهشت بارش‌ها خوب خواهد بود.

معاون وزیر نیرو، افزود: کل بارندگی در کشور ۵۳ میلیمتر بوده است؛ به طوری‌که سال گذشته تا همین امروز، بارش‌ها ۱۲۷ میلیمتر بوده که این آمار نشان می‌دهد پارسال بارش‌ها ۲.۴ برابر امسال بوده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه ورودی آب به سدها هم، از ابتدای امسال تاکنون ۷ میلیارد مترمکعب بوده است که نسبت به پارسال حدود ۴ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است، اظهار داشت: بنابراین با کاهش ورودی آب به سدها، آبگیری سدها نیز به تاخیر خواهد افتاد.

وی با اشاره به آغاز عملیات باروری ابرها در ۸  استان کشور، خاطرنشان کرد: از ۱۰ آبان ماه امسال، عملیات باروری ابرها در ۸ استان فارس، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، خوزستان، چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها