کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیت الله هاشمی چگونه احمدی نژاد را مغلوب کرد؟


کد خبر : ۳۲۵۴۸دوشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۳۱۱۳۱۹ بازدید

لارپوبلیکا چاپ ایتالیا نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره به ماهیت عملگرای خود، مقاوم در برابر افراط گرایی ها و متمایل به مذاکره وفادار ماند.

لارپوبلیکا چاپ ایتالیا نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره به ماهیت عملگرای خود، مقاوم در برابر افراط گرایی ها و متمایل به مذاکره وفادار ماند. 

به گزارش «انتخاب»؛ روحانی، رئیس جمهور با فوت وی یک حامی ارزشمند را از دست داد. این رفسنجانی بود که بعد از رد جنجالی نامزدی اش از سوی شورای نگهبان در سال ٢٠١٣ از ایجاد جنجال صرفنظر کرده بود و با حمایت از نامزدی حسن روحانی، فرد میانه رویی که مدت های مدیدی در کنار او کار کرده بود، او را به ریاست جمهوری رساند.

پیوند نیروها میان رفسنجانی و اصلاح طلبان این امکان را برای ایران فراهم آورد که درها را به روی جهان باز کند و توافق هسته ای را به امضاء برساند. رفسنجانی پیش از آن یعنی در سال ١٩٩٧ خواستار آن بود یعنی زمانی که رئیس دولت اصلاحات روی کار آمده بود لیکن در آن زمان کارایی نداشت: بخشی از اصلاح طلبان اما این موضوع را رد کردند. هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد می بایست طی می شد تا همه متوجه این موضوع شدند که فرصتی را از دست دادند.

ریاست جمهوری وی که در سال ١٩٨٩ آغاز شده بود، اولین تلاش برای گشایش ایران به شمار می رفت. وی به محض انتخاب شدن «دوران بازسازی» را اعلام کرد. جنگ تأثیر وحدت بخشی بر مردم ایران گذاشته بود، لیکن برای کشور خرابی به بار آورده بود.

رفسنجانی وعدۀ توسعه و بهبود وضعیت زندگی داده بود لیکن انزوای بین المللی ایران مانعی بیش از حد سنگین بود و در دورۀ دوم ریاست جمهوری اش میزان فقر و بیکاری با افزایش روبرو بود. رشد تصاعدی جمعیت کشور هم مزید بر علت بود (٣٣ میلیون نفر جمعیت کشور در سال ١٩٧٦، بیست سال بعد به ٦٨ میلیون نفر رسیده بود).

رفسنجانی یقین داشت که فقط یک سیاست میانه رو می توانست ایران را نجات دهد که حتی در سال ٢٠٠٥ در مقابل احمدی نژاد نامزد شده بود تا کشور را از افراط گرایی نجات دهد. لیکن در انتخابات شکست خورد. در میتینگ نهایی در سالن بزرگ دانشگاه تهران از دانشجویان خواسته بود به او رأی بدهند و آنها را متقاعد کرده بود. آنان در پایان فریاد هاشمی، حمایتت می کنیم سر داده بودند.لیکن دیگر دیر شده بود. او در انتخابات شکست خورد لیکن مغلوب نگردید. سرانجام نیز در سال ٢٠١٣ موفق شده بود کاری کند یک فرد میانه رو انتخاب شود. روحانی، رئیس جمهور و برخی از وزرا به سوی بیمارستان شهدا که آیت الله رفسنجانی در آن بر اثر سکتۀ قلبی دار فانی را وداع گفت، شتافتند. در انتخابات آینده که در ماه مه برگزار خواهد شد، زمانی که اصولگرایان نبردی بی وقفه به منظور جلوگیری از انتخاب مجدد روحانی به راه خواهند انداخت، فقدان رفسنجانی احساس خواهد شد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها