کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برچسب دست دومی بودن هواپیمای ایرباس جدید ایران!


کد خبر : ۳۲۴۵۴شنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳:۴۷۱۰۹۲۹ بازدید

نخستین ایرباس 321 طی روز‌های اخیر به شرکت هواپیمایی کشورمان تحویل داده شد، اما بلافاصله پس از آن تخریب‌ها علیه دولت آغاز شد.
برچسب دست دومی بودن هواپیمای ایرباس جدید ایران!برچسب دست دومی بودن هواپیمای ایرباس جدید ایران!

نخستین ایرباس 321 طی روز‌های اخیر به شرکت هواپیمایی کشورمان تحویل داده شد، اما بلافاصله پس از آن تخریب‌ها علیه دولت آغاز شد. نخستین واکنش مخالفان این بود: «در شرایطی که مردم ایران در معیشت خود با مشکل روبه‌رو هستند خرید ایرباس چه ضرورتی داشت! بنابراین سفارش ایران در حقیقت نگرانی مقامات فرانسوی را نسبت به ادامه روند ضرر ده بودن این پروژه بر طرف کرده است و خرید ایرباس‌ها هیچ خدمتی به کشورمان نمی‌کند.» در حالی که خرید ایرباس نه تنها فضا برای بهبود ناوگان فرسوده هوایی فراهم کرده است، بلکه بنا به گفته اقتصاددانان خرید ایرباس هزینه مسافران ایرانی را آن‌هم در پرواز مستقیم از فرودگاه ایران به کشورهای اروپایی کاهش می‌دهد و همچنین فضای گسترده‌ای برای کار و اشتغال ایجاد می‌کند.

ایرباس دست دوم بوده است

بر این اساس مخالفان طی روزهای اخیر اصرار بسیار زیادی داشتند بر اینکه بگویند هواپیمای خریداری شده از سوی دولت روحانی دست دوم بوده است. بر این اساس مخالفان دولت مدعی اند مبلغی که ایران قرار است برای ۱۲ فروند ایرباس‌ پهن پیکر A۳۸۰ بپردازد ۱۳۶/۵ میلیارد دلار معادل یک هشتم درآمد نفتی کشور است، همچنین بر اساس نرخ توافقی که ایرباس اعلام کرده است احتمال دست دوم بودن این هواپیماها بیشتر تقویت می‌شود.

با توجه به متوسط ۵۰ میلیون دلار اختصاص یافته برای هر هواپیما در این قرارداد، به نظر نمی‌رسد که ایرباس قیمت هواپیماهای خود را به کمتر از نصف رسانده و هواپیمای نو و دست اول به ایران تحویل دهد. مخالفان دولت روحانی مدعی اند از آنجا که میزان سفارشات ایرباس بسیار بالاست، در صورت ثبت سفارش از هم اکنون، ایران باید حدود ۷ سال برای دریافت اولین فروند از هواپیماهای خریداری شده از سوی این دو شرکت در صف انتظار باقی بماند. همه این ادعاها در حالی است که پس از گذشت ۲۰ روز از عقد قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس میان ایران و فرانسه هم اکنون اولین فروند از این هواپیما روز گذشته وارد آسمان ایران شد. اما برچسب دست دوم زدن به ایرباس به نظر تنها بهانه‌ای تازه برای تخریب دولت روحانی باشد، زیرا حتی این صورت بنا به گفته‌های آخوندی وزیر راه «شرط خرید هواپیماهای دست دوم، پایین بودن سن ناوگان و سال ساخت بعد از ۲۰۰۰ میلادی است». در هر صورت هدف ارائه خدمات مفید به مسافران ایران و کاهش هزینه برای آنها و بهبود وضعیت ناوگان هوایی کشور است؛ حال چه تفاوتی دارد که ایرباس‌ها دست دوم باشند یا نو.

فروش ایرباس به شکل اجاره به شرط تملیک

یکی دیگر از ایرادهایی که به ایرباس به محض فرود بر فرودگاه مهرآباد وارد شد، این بود که روش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به شکل «اجاره به شرط تملیک» است. در این نوع قراردادها مالکیت در انتهای بازه زمانی منتقل می‌شود و در نتیجه ایران در انتهای بازه زمانی قرارداد مالک اصلی هواپیماها خواهد شد. در نتیجه هرگاه آمریکا بخواهد می‌تواند با بهانه‌های واهی به ایران اتهام زده و مدعی شود که ایران شروط قرارداد را رعایت نکرده و از آنجایی که ایران مالک هواپیما نیست، فضای سختی برای ایران ایجاد خواهد شد. به نظر می‌رسد با توجه به شروط سختگیرانه آمریکا برای فروش هواپیما به ایران و سختگیری خارج از حد اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، اوفک، بهتر بود نوع قراردادها همراه با انتقال مالکیت در همان ابتدای قرارداد می‌بود.

پاسخ آشنا به منتقدان

با افزایش این انتقادات یا بهانه جویی‌ها به نام خرید ایرباس، حسام‌الدین آشنا در حساب توئیتری خود نوشت: «خریدار حرفه‌ای بودن یعنی اینکه وقتی پول دکل را دو برابر می‌دهید، مراقب باشید آن را هم تحویل بگیرید. نکته مهم این تخفیف تبدیل شدن ایران به یک خریدار حرفه‌ای و شکستن فضای امنیتی حول ایران است.»

استیضاح «آخوندی» در دستورکار

از آنجا که تندروها از مدت‌ها قبل حتی پیش از سانحه قطار سمنان به دنبال استیضاح وزیر راه بودند به نظر می‌رسد با تحویل ایرباس‌ها و اظهارات اخیر وزیر راه استیضاح وی از سوی مخالفان دولت در مجلس به زودی تبدیل به امری جدی شود، چراکه سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی روز‌های اخیر با اشاره به آخرین وضعیت طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: نمایندگان استیضاح ‌کننده وزیر راه همچنان خواهان طرح استیضاح آخوندی هستند. صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس گفت: هنوز پرونده استیضاح آقای آخوندی در دستورکار نمایندگان مجلس قرار دارد. وی افزد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است استیضاح وزیر راه در جلسه هفته آینده کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گیرد. این نماینده مجلس دهم پیش از این مدعی شد که آخوندی رایزنی‌هایی غیررسمی را با متقاضیان استیضاح خود پس از سانحه قطار سمنان آغاز کرده است. همزمان با این اظهارات، مدیرعامل شرکت ایرباس گفت: از ۱۰۰ فروند هواپیمای خریداری شده ایران، ٩٨ فروند سفارش جدید و ٢ فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده‌ شرکت هواپیمایی دیگری است. به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی«فابیس برژیر»، روز گذشته در مراسم تحویل اولین ایرباس به ایران ‌ایر در فرانسه بیان کرد: ایرباس بدون نگرانی از انتخاب ترامپ، درحال آماده‌سازی هواپیماهای ‌ایران ‌ایراست و این موضوع قرارداد را تهدید نمی‌کند؛ ترامپ تاثیری در روابط ما با ایران ندارد. وی اعلام کرد: همکاری با ایران به طور رسمی آغاز شد و امیدواریم با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود‌.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها