خودروسازان بزرگ جهان از دیرباز برای نمایش بهترین داشته هایشان به سراغ کوچکترین فرزندانشان میرفته اند. ب ام و 38 سال است که برای نمایش قابلیتهای مهندسانش در طراحی یک خودرو اسپرت، سری 3 را به عنوان نماد برگزیده است؛ خودرویی که در هر یک از 6 نسلش از سال 1975 تا کنون رشد در ابعاد و بلوغ در المانهای اسپرت را به نمایش گذاشته است. تحولات منظم و خاص بامو در این مدل همواره سری 3 را به پیشتاز رقابت خودروهای کلاسC یا سدانهای Premium تبدیل کرده است.
بامو سری 3 با تولید سالانه حدود 400هزار دستگاه در زمره پرفروشترین محصولات این کمپانی باواریایی قرار دارد. مرسدسبنز از دهه 90 «بچه بنز» یعنی کلاس C را رسما برای اعلام جنگ قطعی به ب ام و سری 3 روانه بازار کرد. از زمان عرضه کلاس C در برابر سری3 رقابت آلمانها شکل جدیدی به خود گرفت و بامو در بلوغ هر چه بیشتر سری 3 تلاش کرد. حال سری 3 به ششمین پله از زندگی اسپرتش رسیده و مدل 328i آن بهتازگی به خیابانهای ایران قدم گذاشته است.
آزمایش فنی :
این محصول هم مانند پدرانش سنت و ویژگیهای شرکت بامو را یدک میکشد، به صورتیکه در نگاه اول یک زیبایی فوقالعاده و تحسینبرانگیز در ظاهرش قابل درک است که به همین منظور در جهان توانسته رتبه خوبی در ظاهر کسب کند و کمتر کسی پیدا میشود از ظاهر این نوجوان لذت نبرد پس نتیجه میگیریم که شرکت بامو با طراحی و تولید این خودرو، یک طراحی مدرن و قدرتمند را وارد بازار کند تا تلنگری برای رقیبان و بخش طراحی آنان باشد. چراغهای جلو که به پیش رادیاتورهای کلیوی شکلش چسبیدهاند از عصبانیت سری 3 خبر میدهند که در زمان آزمایش رانندگی باید دید چگونه عملکردی دارد! شاید تمام اینها یک فریب از بامو باشد! چراغهای نسل قبل کمی خسته و عصبانی بودند که با توجه به تغییرات داده شده، پشت پایی به نسل قبلی و جذابیتی مثالزدنی حاصل سالها زحمت است. رینگ 10 پره، 18 اینچی، با چراغهای کشیده شده روی گلگیرها، خطوط برجسته توسعه یافته صعودی روی بدنه و در موتور خودرو، از کنار شخصیت پویایی را به این خودرو بخشیدهاند که ترسیم این طراحی نمایانگر یک سدان اسپرت جمع و جور است که با فاصله دو محور 50 میلیمتر طویلتر به نسبت نمونه قبلی، به همراه در صندوق عقب کوچک شده، طراحی قسمت عقب خودرو شباهت فراوانی به خودروی کوپهای دارد که از جلو و عقب کشیده شده باشد.
چراغهای اتوماتیک جلو، چراغهای زنون جلو، سنسور جلو و عقب تعبیه شده روی سپرها و برف پاککن اتوماتیک که از بیرون راننده را به یک رانندگی کم خطر دعوت میکنند، تشکیل دهنده بخشی از امکانات رفاهی و فنی 328 دوستداشتنی هستند. برای اینکه بحث نمای خارجی را به اتمام برسانیم اشاره کوچکی به ایمنی F30 میکنیم زیرا توانسته در تست تصادفات اروپا، ایالات متحده و حتی سراسر جهان، 5 ستاره ایمنی را کسب کند؛ حالا سوال پیش میآید که چگونه؟! کمک فنرهای جلو بین سپر و پانل محافظ، برای جلوگیری از ضربات و صدمات به پای سرنشینان، یکپارچه شده و میتواند بیشترین مقدار ضربات را جذب کند تا آسیب کمتری به سرنشینان وارد شود؛ در ضربات پهلویی هم ستون B کاملا تقویت شده و میتواند یک محافظ سخت برای سرنشینان باشد که تمام اینها با وجود کیسههای هوا در جلو، پردهای و زانویی تکمیل شده و BMW F30 یا همان سری 3 جدید توانست، 5 ستاره ایمنی را کسب کند.
فضای داخلی سری 3 جدید خیلی زیبا و حتی باکیفیتتر از قبل عرضه شده است. ارگونومی آن به گونهای بهبود یافته که راننده میتواند به راحتی روی تمام تجهیزات داخلی تسلط داشته باشد و در کل دسترسی به امکانات خودرو آسان و سریعتر شده است، به گونهای که در این سری خبری از داشبورد، فرمان، دسته دنده ساده و بیروح نیست بلکه کاملا دگرگون شده و به جرات میتوان گفت که راننده بیشتر از سواری با آن لذت میبرد. فرمان خوشفرم، رودریهای شیک و صندلیهای اسپرت خوشفرمش با دوخت قرمز تزئین شده که به همراه خط قرمز روی داشبورد، هدیهای فوقالعاده از طراحان به این خودرو است که در مقایسه با نمونه قدیمی، دگرگونی محسوسی است. در نسل پنجم سری 3 یعنی،E92 یک صفحه نمایش وسط داشبورد در حفرهای، فرو رفته بود که راننده برای دسترسی به منو یا موزیکها نیاز به چرخش گردن به راست و کمی پایین داشت که همین موضوع تسلط راننده در هنگام رانندگی را کمی کاهش میداد. اما خوشبختانه در نمونه جدید این موضوع بهبود پیدا کرده و دیگر از حفره خبری نیست و حتی صفحه نمایش 6.5 اینچی کمی بالاتر آمده که راننده میتواند در هنگام رانندگی تمرکز بهتری داشته باشد. در این مانیتور یک خودروی پیشفرض طراحی شده که توسط سنسورهایی که روی سپر جلو و عقب قرار گرفته میتواند راننده را از نزدیک شدن جسم به خودرو مطلع کند که همین هشدارها نتیجه ای بهتر در عملکرد راننده دارد پس در نتیجه ارگونومی بهتر این نسل به نسبت نسل قبلی و حتی ادغام فضایی لوکس با اسپرت، گویای یک دگرگونی در بامو F30 است. خودروی آزمایش شده نمونه فول آپشن نبود و تنظیمکننده صندلیها به صورت دستی صورت میگرفت و حتی از آیینههای خودکار و دوربین عقب هم خبری نبود اما در کل نباید از اصل موضوع به راحتی گذشت پس دقت کنید که امکاناتی از جمله سیستم تهویه جداگانه، بلوتوث، حالت Sport، حالت Sport Plus، کامپیوتر سفری، رابط IDrive، سانروف، سیستم صوتی Harman Kardon با 16 اسپیکر به همراه تیوتر که همگی مجهز به دیافراگم آلومینیومی بودند، قفل اتوماتیک و در آخر مانیتور 6.5 اینچی، میتوانند سرنشینان را به یک لذت دلچسب دعوت کنند.
4 سیلندر در ظاهر کمی خندهدار به نظر میآید. مطمئنا این عدد برای تعداد سیلندرها در ظاهر با خطوط تهاجمی و خشونت محسوس خودرو همخوانی ندارد اما زمانی که در موتور را باز کنید با عبارت Twin Power Turbo مواجه میشوید که روایتگر داستانی جدید برای مدل 328 است؛ روایتی که شاید خشنتر از ظاهر خودرو باشد. پیشرانه 4 سیلندر 1997 سیسی این خودرو با همراهی 2توربوشارژر توانایی دستیابی به حداکثر قدرت 245 اسببخار در دور موتور 5000 تا 6500 را داراست. حداکثر گشتاور این پیشرانه نیز به 350 نیوتنمتر در دور 1250 تا 4800 میرسد که از کشش بسیار بالا در آغاز حرکت هر یک از دندهها خبر میدهد. گیربکس 8سرعته شیفتترونیک این خودرو نیز نشاندهنده توجه به رانندگی اقتصادی در کنار یک پیشرانه پرتلاطم است به گونهای که در نهایت مصرف سوخت ترکیبی این خودرو تنها 6.3 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود! آیا 245 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور در یک بازه گسترده دور موتور میتواند این فرزند خشن 1.5 تنی باواریا را در شتاب هم استثنایی کند؟
بامو از شتاب 5.9 ثانیهای برای مدل 328 خبر داده است در حالی که شتاب نزدیکترین رقیب این خودرو یعنی مرسدسبنز C300 عدد 6.5 ثانیه را نشان میدهد. تنها رقیب همکلاس 328 که میتواند رکورد این شتاب را بکشند اینفینیتی G37 است که با پیشرانه 6سیلندر 3.7 لیتریاش در 5.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند. شیطنت به یک کلمه ختم نمیشود بلکه در همه چیز خودرو دخیل است؛ از سیستم صوتی گرفته تا انحراف خودرو که در این آزمایش تمام ادوات خودرو به جای خود، اعلام حضور کردند. با نشستن روی صندلی راننده، پهلوییهای صندلی اسپرت کاملا دو طرف بدنمان را احاطه کرد و خبر از یک تجربه مثالزدنی میداد.
پشت چراغ راهنمایی ایستادیم و گیربکس را در حالت N قرار دادیم که پیشرانه به صورت خودکار خاموش شد و بعد از آنکه پدال گاز را لمس کردیم بلافاصله موتور روشن شد و به مسیر ادامه دادیم. این برنامه برای مصرف بهینه سوخت و کاهش آلودگی هوا طراحی شده که برای مکمل آن هم سیستم ECO روی این خودرو جاسازی شده که راننده با فعال کردن سیستم ECO توسط دکمه ECO PRO که زیر دکمه Sport تعبیه شده، مصرف سوخت خود را تا 20درصد کاهش دهد.
این حالت بهینهسازی در پاسخ انتقال و همچنین نقاط تعیین هوشمندانه تغییر وضیت میدهد که سازگار با تمام استراتژیها برنامهریزی شده که خوشبختانه روی صفحه نمایش به شما نشان میدهد که فن آوری EfficientDynamics در حال حاضر برای کاهش مصرف سوخت فعال است و البته باید اشاره کرد که گیربکس 8سرعته هم بیدلیل روی این خودرو نصب نشده بلکه یکی از دلایل آن بهبود وضعیت سوختی و جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه ای است. بهتر است از بحثهای بهداشتی خارج شویم و به سراغ تست شتاب برویم که وقت تنگ است و محدودیت کلمه هم در این امر دخیل!
به مکانی مسطح برای آزمایش شتاب رفتیم که آسفالت نرمی داشت؛ با حالت نرمال بدون غیرفعال کردن سیستم کنترل کشش سعی بر شتابگیری داشتیم که سیستم کنترل کشش در شروع حرکت خیلی در کارمان دخالت کرد و برای جلوگیری از این موضوع به یک خواب عمیق دعوتش کردیم و برای استارتی استاندارد آن را غیرفعال کردیم. با یک استارت شایسته بامو، در صندلی فرو رفتیم و هرزگردی بیش از 9 متری را تجربه کردیم که تصورش کمی سخت بود زیرا حتی با این حالت زمان 6.6 ثانیه را با 3 نفر سرنشین ثبت کرد! کمی لذت جهش 328i وجودمان را قلقلک داد که با 2 بار فشردن دکمه Sport حالت Sport Plus فعال شد و هم اکنون وقت چشیدن معنای واقعی رقابت بود! پای چپ روی پدال ترمز و دیگری روی پدال گاز؛ فشردن پدال گاز و پایین آمدن قسمت انتهایی خودرو؛ هرزگردی دوباره چرخهای عقب؛ رها کردن پدال ترمز و رها شدن از نقطه سکون که به فرو رفتن در صندلی ختم شد؛ دندهها را توسط شیفتر در دور موتور 6600 دور در دقیقه عوض میکردیم که در مدت 6.2 ثانیه، عقربه کیلومترسنج عدد 100 کیلومتر در ساعت را فتح کرد. بعد از آزمایش شتاب کمی هم با خودرو بازیگوشی کردیم. با فشردن پدال گاز انتهای خودرو به سادگی و بر اساس منحنی منظمی منحرف میشد و توسط فرمان الکتریکی خودرو را در مسیر مناسب دعوت میکردیم اما بازهم سری 3 دم تکان میداد. در کل به دلیل طویلترشدن فاصله دو محور و همچنین فاصله عرضی چرخها، هندلینگ بهتری از این نسل شاهد بودیم که توانسته بود چرخها را مانند چنگک به آسفالت متصل کند.
نوبت به آزمایش ترمزگیری رسید که با سرعت 100 کیلومتر در ساعت و 3 سرنشین پدال ترمز را فشردیم و سیستمهای ترمز فعال شد و تقریبا در فاصله 38 متر خودرو را متوقف کردند که تمام اینها با حالت نرمال خودرو و مخزن سوخت پرُِ 60 لیتری آزمایش شد و البته ناگفته نماند که آسفالت نرم مکان آزمایش هم در این موضوع بی تاثیر نبود. بعد از این آزمایشها نتیجه گرفتیم که این بامو 328i توانسته پرچم طراحان BMW و مخصوصا کارخانه سازنده را بالا نگه دارد زیرا شتابگیری فوقالعاده، ترمزگیری متوسط، هندلینگ خوب و فرمانپذیری مناسب نتیجه آن بود که البته فضای داخلی برای سرنشینان جلو و عقب خیلی بهبود یافته بود اما هنوزهم نمیتوان برای یک سفر 4 نفره آنرا پیشنهاد کرد زیرا با صندلیهای خشک و اسپرتش با ساعتها نشستن، سرنشینان را کمی خسته میکند که در کل برای یک کل کل خیابانی انتخاب فوقالعادهای است. / عصر خودرو