کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروسازان همچنان ساز گرانی می‌زنند


کد خبر : ۳۱۶۱چهارشنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵:۰۹۵۶۴۵ بازدید

خودروسازهای داخلی هیچ تمایلی برای کاهش قیمت‌ها ندارند. آنها به هیچ‌وجه حاضر به کاهش قیمت نیستند و مدعی هستند که باید افزایش قیمت هم داشته باشند.

مقاومت خودروسازها در برابر کاهش قیمت که یکی از انتظارات مردم است هم چنان ادامه دارد. با وجود سیر نزولی کاهش قیمت ارزهای خارجی و تعلیق تحریم‌ها آنچه از گفته‌های خودروسازها و مسئولان شورای رقابت و موضع‌گیری‌های نمایندگان برمی‌آید صنعت خودرو کشور تصمیم گرفته وارد یک جدال نفس‌گیر با روند طبیعی بازار شود. آنها می‌گویند در دو سال گذشته حدود ۵ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان ضرر داده‌اند و حالا باید این ضرر را جبران کنند. از طرف دیگر خبر می‌رسد که قیمت خودروهای وارداتی در حال کاهش است. بحث‌های جسته و گریخته‌ای هم درمورد کاهش تعرفه واردات خودرو مطرح شده که خودروسازان داخلی را به زحمت خواهد انداخت. اما از چند ماه قبل که نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش قیمت خودرو دفاع کرده انگار پشت خودروسازها گرم شده و به هشدارهای مسئولان دولت و انتظارات بازار برای کاهش قیمت به کل بی‌اعتنا هستند.

بی‌میلی به کاهش؛ تلاش برای افزایش

خودروسازهای داخلی هیچ تمایلی برای کاهش قیمت‌ها ندارند. آنها که با افزایش قیمت ارز و آغاز تحریم‌ها در چند مرحله و به صورت جهشی قیمت‌های‌شان را افزایش دادند حالا کاهش جهشی که هیچ، به هیچ‌وجه حاضر به کاهش نسبی هم نیستند،تازه مدعی هستند که باید افزایش قیمت هم داشته باشند. توجیه هم اینکه صنعت خودرو اولا در این مدت ضرر زیادی کرده و دوما هزینه تمام شده‌شان بالاست.

شورای رقابت تسلیم شده

از طرف دیگر همان‌طور که از محتوای حرف‌های رضا شیوا رئیس جدید شورای رقابت برمی‌آید این شورا هم در مقابل خودروسازها به نوعی تسلیم شده است. در حالی که قبلا این شورا به ریاست جمشید پژویان مدام از لزوم کاهش قیمت‌ها بعد از کاهش نرخ ارز حرف می‌زد حالا شیوا از بررسی فرمول تعیین قیمت خودرو در این شورا خبرمی‌دهد و می‌گوید: شورای رقابت با انجام کار کارشناسی در حال اصلاح فرمول قبلی است. او با تاکید بر اینکه قیمت خودرو تا پایان سال‌جاری افزایش نمی‌یابد، می‌افزاید: فرمول تعیین دستورالعمل خودرو دارای متغیرهایی است که اگر این متغیرها با رشد قیمت مواجه شوند قیمت‌ها در بازار خودرو افزایش خواهد یافت اما اگر متغیرها با کاهش قیمت مواجه شوند باید منتظر کاهش قیمت باشیم. این موضع‌گیری کلی و گفتن اینکه «قیمت‌ها تا پایان سال افزایش نمی‌یابد» به معنی تسلیم شدن شورای رقابت در مقابل خودروسازان برای کاهش قیمت‌هاست.

بعید نیست مدتی دیگر این شورا با یک قدم عقب‌نشینی اجازه افزایش محدود قیمت برخی خودروها را هم بدهد. تا اینجای کار اگر این اتفاق هم نیفتد فعلا خودروسازها یک قدم جلو افتاده‌اند و یکی از اهرم‌های فشار را از روی دوش‌شان بر داشته‌اند. اما قطعا این پایان ماجرا نخواهد بود. از طرف دیگر مسئولان دولتی از جمله نوبخت سخنگوی دولت و همفکرانش در دولت که در فکر کاهش قیمت‌ها برای کنترل تورم هستند صنعت خودرو را به صورت ویژه در سیبل قرار داده‌اند. حالا هم که تحریم‌ها لغو شده و قیمت ارز هم مدام در حال کاهش است به این راحتی آنها را به حال خود وا نخواهند گذاشت. از طرف دیگر هم قیمت خودروهای وارداتی در حال کاهش است و کم شدن تعرفه وارداتی هم اهرم پرقدرتی در دست نمایندگان و مسئولان دولتی برای زیر منگنه قرار دادن خودروسازهاست.

خودروهای وارداتی ارزان می‌شوند

مصطفی ممقانی کارشناس صنعت خودرو به ایسنا می‌گوید: ‌با لغو تحریم صنعت خودرو پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای وارداتی کاهش یابد. تاکنون به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، واردکنندگان خودروها را به جای تولیدکنندگان اصلی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد می‌کردند. با لغو تحریم صنعت خودرو واردکنندگان می‌توانند محصولات را از کشورهای اصلی تولیدکننده وارد کنند، این موضوع کاهش هزینه‌های واردات خودرو به کشور را به‌دنبال خواهد داشت. این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: علاوه بر آن با لغو تحریم صنعت خودرو و با توجه به شرایط مثبت ایجاد شده پیش‌بینی می‌شود که نرخ ارز نیز به‌تدریج کاهش یابد.بنابراین به‌تدریج هزینه‌های واردات خودرو به کشور از دو ناحیه واردات مستقیم از کشورهای اصلی تولیدکننده و همچنین افت نرخ ارز، کاهش خواهد یافت.ممقانی با بیان اینکه با رسیدن نرخ ارز به ۲۸۵۰تومان قیمت خودروهای وارداتی باید حداقل پنج درصد کاهش یابد، می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی کاهش قیمت خودروهای وارداتی قطعی خواهد بود.

بهانه کمبود نقدیندگی؛باج‌خواهی از دولت

در این میان خودروسازها یک برگ دیگر رو کرده‌اند. آنها با وجود اینکه قبل از این علت افزایش قیمت‌ها را گران شدن ارز و تحریم‌ها اعلام می‌کردند حالا مشکل تامین نقدینگی را یکی از عوامل مهم افزایش قیمت می‌دانند!.

داوود میرخانی‌رشتی مشاور انجمن خودروسازان در این زمینه به تهران پرس گفته: «کمبود نقدینگی به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان این صنعت کماکان به قوت خود باقی است‏. بر همین اساس با وجود لغو تحریم‌ صنعت خودرو به‌دنبال مذاکرات ژنو هم نمی‌توان منتظر کاهش سریع قیمت خودرو حداقل ظرف ۶ ماه آینده بود.» او گفته: «به‌دنبال این تصمیم در سطح بین‌الملل بخشی از هزینه‌های حمل‌ونقل برای واردات قطعات کاهش خواهدیافت اما باید توجه داشت که مشکل اصلی فعالان این صنعت تامین نقدینگی است که کماکان به قوت خود باقی است و مردم منتظر کاهش قیمت نباشند»برخی فعالان اقتصادی این اظهارنظر میرخانی را به معنی باج‌خواهی خودروسازان از دولت تعبیر کرده‌اند و می‌گویند: این گفته‌ها یعنی اینکه خودروسازها می‌خواهند در ازای کاهش قیمت وام‌های ارزان‌قیمت یا حتی بلا عوض بگیرند.

وزیرصنعت، قربانی احتمالی

اگر این رویه خودروسازان پا برجا باشد یکی از قربانیان آن به احتمال زیاد وزیر صنعت خواهد بود. نعمت‌زاده بدون لحاظ این مورد هم وضعیت خوبی ندارد و تا حالا چند بار خبر استیضاحش منتشر شده و در این مورد هم ناصر آشوری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در مورد قیمت خودرو و وضع تولید داخلی آن به نمایندگان پاسخگو باشد.مجلس و دولت همواره از خودروسازان داخلی حمایت کرده‌اند و در آینده هم این حمایت‌ها تداوم خواهد داشت اما خودروسازان نیز باید حقوق مردم را مورد توجه قرار دهند.

او اضافه می‌کند: خودروسازان داخلی موظف هستند قیمت‌ها را واقعی کرده و کیفیت را به سطح قابل قبولی برسانند اما متاسفانه این اتفاق هنوز رخ نداده است و اگر همین وضع ادامه پیدا کند ما مجبوریم در مورد ورود خودروهای خارجی تصمیم جدیدی بگیریم و در صورت تسهیل در ورود خودروهای خارجی، خودروسازان داخلی توان رقابت نخواهند داشت.

آشوری می‌گوید: با توجه به کاهش نرخ ارز و رفع تحریم‌ها در بخش خودرو خودروسازان نیز موظفند یا در قیمت یا در کیفیت‌ها بازنگری کنند، در غیر این صورت مردم هستند که دچار زیان خواهند شد.خودروسازان متاسفانه چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی توان رقابت را به لحاظ کیفیت و خدمات ندارند و ورود خودروسازان به بازارهای خارجی به دلیل همین ضعف، چیزی جز بی‌آبرویی به همراه نداشته است.

راهکار کاهش قیمت خودرو در دستان دولت است

سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم می‌گوید: باید رفع تحریم سبب کاهش قیمت خودرو در بازار شود. اما شاهد هستیم که رفع تحریم‌ها هم تاثیر چندانی روی قیمت خودرو ندارد.یکی از دلایلی که خودروسازان برای این مورد مطرح می‌کنند این است که نرخ ارز در بازار کاهش محسوسی پیدا نکرده است.

او می‌گوید: راهکار این مسئله در دستان دولت قرار دارد. دولت می‌تواند از اهرم‌هایی که در این زمینه دارد استفاده کند و قیمت خودرورا در بازار کاهش دهد. یکی از این ابزارها بازی کردن با تعرفه واردات خودرو است. چنانچه دولت این تعرفه را کاهش دهد، سبب می‌شود تا قیمت خودرو وارداتی در بازار کاهش یابد و این مسئله می‌تواند روی خودروسازان داخلی فشار وارد کند تا آن‌ها قیمت‌های خود را تعدیل کنند.با توجه به این اظهارنظرها بعید به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در بازار با لغو تحریم‌ها کاهش یابد، باید در کنار لغو تحریم‌ها، دولت سیاست‌هایی را در این زمینه اتخاذ کند تا منجر به کاهش قیمت در بازار شود. هر چند ظاهرا وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این بخش تمایل چندانی به این مسئله ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها