کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دبير انجمن خودروسازان: خودرو ارزان نمي‌شود


کد خبر : ۳۱۲۷سه شنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵:۲۲۵۳۶۴ بازدید

صنعت خودروسازي ايران نه فقط در اين سال‌ها كه حلقه تحريم محكم‌تر شده است، در تمام سال‌هاي گذشته با مشكلاتي روبه‌رو بوده است و بسياري از كارشناسان عقب ماندگي اين صنعت را ...

روزنامه قانون : صنعت خودروسازي ايران نه فقط در اين سال‌ها كه حلقه تحريم محكم‌تر شده است، در تمام سال‌هاي گذشته با مشكلاتي روبه‌رو بوده است و بسياري از كارشناسان عقب ماندگي اين صنعت را ناشي از حمايت‌هاي بي‌بديل دولتي مي‌دانند كه خود سال‌ها مالك صنعت خودروسازي بود و بازار انحصاري و بدون دردسر را براي خود تدارك ديده بود و حالا نيز كه مالكيت واگذار شده و مديريت هنوز در دستان دولت باقي مانده، تنها خودروهايي مي‌توانند وارد بازار ايران شوند كه لوكس هستند و گران‌قيمت و همچنان درهاي بازار ايران به روي خودروهاي مصرفي بسته است. قيمت خودرو در طول دو سال گذشته رشدي عجيب را تجربه كرد. حرارت بازار بالا رفت و در چشم به هم زدني قيمت‌ها دو برابر و سه برابر شد. گفتند لنگر ارز در رفته است و تحريم عامل بروز اين مشكلات شده است. حالا اما از ديروز اجراي توافق ژنو در دستور كار قرار گرفت و در اين قالب بخشي از تحريم‌ها از جمله تحريم صنعت خودروسازي ايران لغو شد.اين بار اما مي‌گويند شرايط به قبل از تحريم‌هاي سفت و سخت برنمي‌گردد چون سيگنال‌ها و علائم اقتصادي تغيير كرده است. درباره تاثير لغو تحريم‌ها با احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان ايران گفت‌و‌گويي داشتيم كه در پي مي‌آيد. وي معتقد است قيمت خودرو حتي در اين شرايط نه تنها نمي‌تواند كاهش يابد بلكه بايد افزايشي را نيز تجربه كند.

تحریم صنعت خودروسازی از امروز لغو می‌شود. به عنوان دبیر انجمن خودروسازان ايران و یکی از کار‌شناسان این صنعت بفرمایید تاثیر لغو تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی ایران چه خواهد بود؟

 به هر حال لغو تحریم‌ها طبیعتا فضای کاری ما را مساعد‌تر از قبل می‌کند اما کاهش تحریم‌های بین المللی به‌تنهایی کمکی به صنعت خودروی کشور نخواهد کرد.

 مردم مي‌خواهند بدانند تاثیر لغو تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی ایران چیست. وقتی تاثیر تحریم‌ها را حس کردند و مجبورند خودروی گران و البته با کیفیتی پایین‌تر از کیفیت استانداردهای روز دنیا بخرند باید بدانند وقتی تحریم لغو شد، این صنعت چه تاثیری از این وضعیت خواهد پذیرفت؟

 به هر حال تحریم صنعت خودروسازی ایران بخشی از ماجراست. باید بعد از لغو تحریم‌ها بتوانیم نقاط ضعفمان را برطرف کنیم.

 پس اصلا نباید انتظار کاهش قیمت‌ها و برداشته شدن بخشی از فشار از روی بازار خودرو را داشته باشیم.

 قیمت یک مولفه چند وجهی است. تنها تحت تاثیر تحریم بالا نرفته که فقط تحت تاثیر لغو تحریم پایین بیاید.

 آقای نعمت بخش، بالاخره صنعت خودروسازی ایران در وضعیت خوبی قرار ندارد. قبل از اعمال تحریم‌ها هم در موقعیت خوبی قرار نداشت. بفرمایید که چه کسی مقصر این وضعیت است؟

من که همیشه انتقاداتم از صنعت خودروسازی را مطرح کرده‌ام. من گفته‌ام که کیفیت خودروهای ما مشکل دارد. ما به درستی توسعه محصول نداشته‌ایم. خب شرکت خودروسازی ما می‌رود با شرکتی کره‌ای قرارداد می‌بندد، کلی کار مي‌کنند مثلا قرار مي‌شود که فلان خودروی جدید را تولید کنند و وارد بازار نمایند اما ناگهان تحریم‌ها رخ مي‌دهد و همه چیز معطل می‌‌ماند.

 منظورتان کدام خودروست؟

سراتو. همه کارهای تولید این خودرو در کشور انجام شده بود اما ناگهان با تحریم‌ها همه چیز به حالت قبل برگشت. از آن طرف می‌بینید رئيس جمهور سابق آقای احمدی‌نژاد مي‌گفت که تحریم‌ها کاغذپاره است و هيچ تاثيري نخواهد داشت اما تاثیر این کاغذپاره‌ها را بر صنعت خودروسازی ایران مي‌بینید. بالاخره این تحریم‌ها توسعه محصول ما را کند کرد والا ما قصد داشتیم "سراتو" و بعد "دنا" و... را به بازار بدهیم اما نشد که نشد. ما هم دوست داریم مشتری ما خودروی با کیفیت بخرد. خودرویی سوار شود که استاندارد روز دنیا را داشته باشد اما به هر حال این اتفاق نیفتاد.

 باید توجه داشت که تحریم‌ها در همین چند سال اخیر تا این اندازه سفت و سخت شده و قبل از اعمال این تحریم‌ها نیز صنعت خودروسازی ایران با مشکلات عدیده‌ای از جمله تولید خودروی بی‌کیفیت و گران قیمت روبه‌رو بود.

 اول بگویم خودروی بی‌کیفیت یا به عبارت دیگر خودروهایی که عیب و ایراد زیاد دارد و مردم از آن ناراضی هستند، خودروهایی هستند که بيش از بيست سال از توليدشان مي‌گذرد. مثل پراید و ۴۰۵. والا در خودروهای جدید اعتراض مردم کمتر است. ما هم بابت این موضوع شرمنده‌ایم و فکر می‌کنیم که باید به سمت توسعه محصول برویم و این خودروهای قديمي‌را از چرخه تولید خارج کنیم. اما در مورد موضوع اینکه تحریم‌ها در چند سال اخیر اتفاق افتاده است. من اصلا این حرف را قبول ندارم. ما بیست سال قبل هم كه به مناقصه می‌رفتیم سایه تحریم بالای سرمان بود و مشکل داشتیم. از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‌کمپانی‌های خارجی به درستی با ما کار نکردند. ما بیست نامه برای شرکت‌های اروپایی می‌زدیم اما یک نامه ما را جواب نمي‌دادند. خب این‌ها مسئله است. این‌ها روند فعالیت را دستخوش تغییر می‌کند و تاثیر منفی روی آن مي‌گذارد. اصلا فکر می‌کنید چرا کم کم تعداد خودروهای چینی در ایران زیاد شد؟ چون از میان شرکت‌های اروپایی فقط رنو حاضر شد با ما کار کند و بقیه با ما همكاري نمي‌كردند. این‌ها که ساده نیست. ما صنعت‌مان را در چنین شرایطی سر پا نگه داشته‌ایم.

 گویا باوجود مذاکراتی که اخیرا با شرکت پژو داشته‌اید نیز وضعیت تغییری نکرده و آن‌ها اصلا حاضر به همکاری با ایران نشده‌اند.

 چه کسی این حرف را زده است؟

 این خبر در بسیاری از سایت‌ها و حتی خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

 که چی؟

 که شرکت پژو چندان تمایلی به همکاری با ایران نداشته است.

جلسه مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنعت خودروسازي ايران با پژو در حاشيه سمينار بين‌المللي صنعت خودرو در تهران، برگزار شد و اتفاقا من هم داخل آن جلسه بودم. اصلا این طور نیست. اتفاقا مقامات شرکت پژو از بابت برخوردشان با ایران ابراز شرمندگی کردند و گفتند به محض لغو تحریم‌ها حاضرند با ما همکاری کنند. کسانی که این حرف‌ها را مي‌زنند مغرض هستند. حالا نمی‌خواهم نام خبرگزاری و سایت خاصی را ببرم اما مغرضانه این موضوع را مطرح کرده‌اند.

 برگردیم به قیمت خودرو، این روز‌ها همه درباره کسادی بازار خودرو صحبت می‌کنند، اگر قیمت خودرو حتی در صورت لغو تحریم تغییر نکند فکر نمي‌کنید این رکود تداوم داشته باشد؟

 با توجه به اينكه توليد خودرو نسبت به سال 1390 بيش از 50 درصد كاهش يافته است، ركود براي خودروسازان مطرح نيست. بازار خودرو براي نمايشگاه‌داران كساد است. خودروساز هر چه تولید مي‌کند را سريع مي‌برند. کدام کسادی؟ خود من که اصلا کاره‌ای نیستم هر روز مراجعانی دارم که می‌گویند فلانی سفارش ما را بکن خودرویمان را تحویل بگیریم. خودروسازان برای فروش خودرو‌هایشان با مشکلی روبه‌رو نیستند. خیلی‌ها معترضند که چرا وقتی پول داده‌ایم خودرویمان را به موقع تحویل نمي‌دهند. بالاخره تولید خودرو در کشور امسال 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و سال قبل هم صنعت خودروسازی با کاهش حجم تولیداتش روبه‌رو بود. به همین خاطر تقاضای خودرو بیش از عرضه است و به این وضعیت نمي‌گویند کسادی بازار. اصلا براي حل اين مشكل است که خودروسازان فعلا حق تحویل فوری خودرو را ندارند چرا که تحویل خودروی مردم به تعویق افتاده و باید اول خودروهای پیش‌خرید شده را تحویل بدهند. پس می‌بینید که صنعت خودروسازی با انبار شدن محصولاتش و ترس از فروش نرفتن روبه‌رو نیست. این کسادی در بازار خرید وفروش شاید اتفاق افتاده که اصلا ربطی به صنعت خودرو ندارد.

  بالاخره هر روز یک نفر در یک تشکل، در مجلس یا از بدنه کار‌شناسی کشور درباره ضرورت کاهش قیمت سخن مي‌گوید.

 من می‌گویم حرف منطقی بزنید. مگر مي‌شود با این شرایط قیمت را کاهش داد. خودروسازان در سال‌ گذشته چهار هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند و زیان امسال‌شان هم به هزار میلیارد تومان می‌رسد. دولت هم تا کنون هیچ کمک زیانی به آن‌ها پرداخت نکرده است در حال که طبق قانون باید این کار را مي‌کرد. اعداد و ارقام روشن است. در نيمه اول امسال هم شركت ايران خودرو ۴۵۰ میلیارد تومان و شركت سايپا و ۲۷۳ میلیارد تومان ضرر کرده است. می‌گویند نرخ ارز کاهش یافته پس باید قیمت خودرو کاهش یابد. اولا نرخ ارز برای خودروساز اصلا کاهش نیافته چون باید در بازار آزاد با نرخ سه هزار تومان نیاز‌هایش را برطرف کند. از سوی دیگر وقتی خودروساز در حال زیان است مگر می‌شود قیمت را کاهش دهد. همین امسال آقای نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به درستی اعلام کرد که قیمت خودرو، کف قیمتی است و اتفاقا این را درست تشخیص داد اما با اعتراض نمایندگان گفت امسال قیمت‌ها افزایش نیابد. حرف من این است که شما وضعیت افزایش قیمت خودرو را بررسی کنید. از سال ۷۶ تا سال ۹۰ قیمت خودرو کلا ۴۴ درصد افزایش یافته است یعنی حول‌و‌حوش سالی سه درصد. این در حالی است که شاخص کالاهای مصرفی در همین دوره زمانی ۶۶۰ درصد افزایش داشته است. ما هم علاقه‌مند به افزایش قیمت نیستیم اما خب بالاخره باید وضعیت قیمتی این کالا نیز با سایر کالا‌ها و شرایط عمومی‌کشور همخوانی داشته باشد. ما همین حالا هم از شورای رقابت خواسته‌ایم دوباره به مسئله قیمت خودرو ورود کند و درخواست افزایش قیمت خودرو را به این شورا ارائه داده‌ایم.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها