کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

شرایط مراقبت و نگهداری از لاستیک خودرو

کدخبر:۳۰۸۸۹پنجشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳:۴۹۴۷۹۳ بازدید

تایر به عنوان آخرین عضو گرداننده از سیستم انتقال قدرت می باشدکه نقش مهمی را در کنترل خودرو بر عهده دارد، پس انتخاب لاستیک و نگهداری ...
شرایط مراقبت و نگهداری از لاستیک خودرو

تایر به عنوان آخرین عضو گرداننده از سیستم انتقال قدرت می باشدکه نقش مهمی را در کنترل خودرو بر عهده دارد، پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل مهم برای عملکرد هر چه بهتر این عضو از سیستم محسوب می گردد. یکی از موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک می باشد.برای روشن شدن هر چه بهتر این اصل به مثالی اشاره می کنیم.

براساس مطالعات صنعتی ترکیب باد و لاستیک در خودرو مشابه استخوان وگوشت پاشنه پا است.به این ترتیب که تنها ۵ درصد وزن خودرو روی لاستیک وارد شده و ۹۵ درصد دیگر را باد درون لاستیک تحمل می کند.به همین دلیل کارشناسان فنی خودرو از لاستیک به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می کنند.آنها توصیه می کنند همان طورکه به سلامتی پاهایتان فکر می کنید برای حفظ ایمنی ماشین و البته خودتان به فکر سلامتی ((پای)) خودرویتان هم باشید.

کنترل فشار باد لاستیک

کنترل فشار باد لاستیک

مهم ترین توصیه مکانیک ها در این خصوص کنترل ماهیانه فشار باد لاستیک است.فشار باد تایرها براساس استانداردهای خاصی تنظیم می شودکه خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو آن را اعلام می کنند.معمولا فشار باد لاستیک برای هر خودرو به صورت برچسبی در کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب هم تعبیه می شود.به گفته کارشناسان لاستیک میزان فشار باد تایر برای خودرو های سواری بین ۳۰ تا ۳۵ PSi است.اگر فشار باد لاستیک پایین تر از میزان اعلام شده باشد ،باعث لغزش یا جابجایی بیش از حدتایر در ناحیه تماس با جاده شده و درنتیجه سبب افزایش حرارت بیش از حد آن می شود.

همین مشکل در مورد فشار بیش از حد باد نیزصادق است.درصورتیکه فشار باد تایر بالاتر از حد استاندارد باشد تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که علاوه بر کاهش عمر تایر می تواند برای سرنشینان خودرو خطر آفرین باشد. کارشناسان لاستیک توصیه می کنند پیش از حرکت وزمانی که تایر خنک است اقدام به تنظیم فشار باد آن کنید.معمولا پس از رانندگی طولانی، حرارت وفشار باد افزایش پیدا می کند. بنابراین در این حالت اگر فشار باد تایر از حد توصیه شده بیشترباشد هیچگاه آن را کم نکنید وپس از خنک شدن ،مجددا فشارباد تایر را کنترل کنید.توصیه دیگر اهل فن، تنظیم فشار باد براساس باری است که خودرو حمل می کند.شمانباید باری که بیش از حدمجاز برای وسیله نقلیه تان است را با آن حمل کنید.اگر به هر دلیلی مجبورشدید تاباری بیش از حد مجاز را روی خودروتان وارد کنیدباید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو ومشورت با کارشناسان فنی میزان فشار باد لاستیک را افزایش دهید.

انتخاب صحیح رینگ و لاستیک

انتخاب صحیح رینگ و لاستیک

انتخاب متناسب با کاربری فعالان بازار لاستیک توصیه می کنند به منظور انتخاب صحیح رینگ و لاستیک ،پس از مطالعه کتابچه راهنمای خودرو ،به کاربری ماشین تان توجه کنید.به گفته آنها ، دراین زمینه به عواملی مثل کاربری استاندارد یا اسپرت،تحمل بار معمولی یا زیادو…. باید توجه کنید.معمولا خودروهایی که از کمپانی خارج می شوند دارای لاستیک های فابریک با کاربری استاندارد هستند. برای نمونه روی خودرویی مثل پژو 206 ،لاستیک و رینگ استاندارد با سایز 185/65/14 نصب شده است.

اگر شما می خواهید این خودرو را به حالت اسپرت تغییر دهید، حداکثر سایز رینگ و لاستیک متناسب با این کاربری 205.45.16 خواهد بود. عدد 205 پهنای لاستیک به میلیمتر ،45 فاق لاستیک به میلیمتر و عدد 16، قطر رینگ به اینچ را نشان می‌دهد.امروزه چون نیروی انتظامی نسبت به اسپرت خودروها حساس شده است،مردم کمتر به سراغ رینگ اسپرت می روند و چندسالی است که استقبال مردم از رینگ و لاستیک های پهن و اسپرت کم شده است.کارشناسان فنی خودرو معتقدند رینگ و لاستیک های پهن یا به اصطلاح عام ((اسپرت)) زیبایی خاصی به خودرو می دهد اما همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان می‌شود.

رادیال یا بایاس؟

گام بعدی در انتخاب لاستیک توجه به نوع تکنولوژی تولیدی آن است. به طور معمول لاستیک های موجود در بازار در دو نوع بایاس و رادیال است.به گفته کارشناسان ، در تولید لاستیک های بایاس که از تکنولوژی قدیمی برخوردار هستند،از الیاف ورشته های نخی استفاده می شود.درحالیکه در تولید لاستیک های رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود.فروشندگان تایرمعتقدند که تایرهای بایاس اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند ،سطح تماس آج آنها تغییر شکل داده وبه مرور حالت جمع شده پیدا می کند.

این مساله باعث کاهش عمرلاستیک وچسبندگی آن به جاده می شود.درمقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم وتغییرات اندک شکل آج ها، درپیچ، چسبندگی خوبی به سطح جاده دارند.این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی در ساختار خود،تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارندوعمرآنها نسبت به لاستیک های بایاس ۴۰تا۶۰ درصد بیشتراست.به گفته فعالان بازار ،تکنولوژی تولیدی اکثر شرکت های ایرانی از نوع بایاس بوده و اکثر تایر های رادیال وارداتی هستند.توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از نوع بایاس بوده ونوع تایر روی آن حک شده است.

راه تشخیص یک لاستیک تازه تولید شده با لاستیک انباریاز دغدغه ها ونگرانی ها رانندگان در زمان خرید لاستیک، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است.متاسفانه در کشور ما لاستیکهای خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است.این مورد برای لاستیکهای ساخت داخل کمتر وجود دارد.

خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز،رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده، … باعث ناامنی استفاده از این لاستیکها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می گردد.این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند.به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می گردند.و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان ازآن باخبر هستند.

این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی در حدود ده الی بیست هزار تومان کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می گردد.در زمان خرید فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می یابند.متاسفانه این صداقت در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع به مشتری و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده به مشتری از همه جا بیخبر فروخته می شود.این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارند. وازنظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد.سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.

متاسفانه این تاریخ به گونه ائی برلاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست.با مطالعه مطلب ذیل به راحتی میتوانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید.در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولیدآن است. این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد.قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که ازتاریخ تولید آنها بیش از ۳ سال می گذرد مناسب نیست.

فرضا درج عدد ۱۶۰۷ بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته شانزدهم سال ۲۰۰۷ تولید شده است.اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال ۲۰۰۰ می باشد.نکته ی دیگر قابل ذکر در مورد لاستیک های ایرانی این است که در هنگام خرید حتما دارای علامت استاندارد باشند.لاستیک های ایرانی از این دسته در دونوع در بازار یافت می شوند.در نوع اول لاستیک ایرانی در دوطرف خود دارای مهراستاندارد می باشد که این نوع لاستیک درجه یک محسوب می شود.اگر لاستیک تنها در یک طرف دارای علامت استاندارد باشد بیانگر این است که لا ستیک درجه دو می باشد.لاستیک هایی که در زمان تولید در کارخانه به هر علتی در حین تولید مانند قطع برق وقفه ای در تولیدشان می افتد به جمع لاستیک های درجه دو می پیوندند.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

علی: 1395/9/1108:30:19،
26
73
لاستیک ایرانی فقط یزد تایر
پدر پسر شجاع: 1395/9/1109:11:16،
72
6
از هر چیز خودرو که کم بشه گذاشت، از لاستیک نباید کم گذاشت
چون لاستیک با ایمنی و جان سرنشینان خودرو ارتباط مستقیم دارد.
لاستیک خوب در کوتاه کردن مسیر ترمز، کنترل بهتر خودرو در پیچها، عدم لیز خوردن خودرو در روزهای برفی و بارانی، کاهش مصرف سوخت، کاهش سر و صدای آسفالت، نرمی خودرو و... تاثیر دارد. لطفا لاستیک خوب بخرید.
سال 81 ایران خودرو زیر 206 لاستیک میشلن مینداخت، بهترین لاستیک بود، شاید کمی گران بود ولی عمر زیاد و استانداردهای بالایی داشت که متاسفانه با کمک مسئولین خدوم تحریم شدیم و میشلن تاریخ جدید ساخت آلمان کم توی بازار پیدا میشه.
چه روزهای خوبی بود سالهای 76 تا 84
حیدر مومنی: 1395/9/1111:14:52،
19
17
لاستیک های نِکسِن هم لاستیکهای بروزی هستند .
سهیل: 1395/9/1114:26:55،
30
9
بهترین لاستیک ها
1-میشلین (انگلیس، آلمان یا فرانسه)
2- گودیر
3- دنلوپ
4- یوکوهاما
5- فالکن
6- بریدجستون
7- کنتینانتال
7- هانکوک
8- کوموهو
البته این رتبه بندی بر اساس موجودی از 10 سال قبل تو ایرانه.
من 2 سال پیش میشلن انگلیس برا 206 خریدم 600 تومن (تولیدش برا 2012 بود) 2 ماه قبل خواستم یه جفت برا جلو بندازم، هر چی گشتم تاریخ جدید گیر نیاوردم و نهایتاً هانکوک استاندارد (185/65R14) خریدم 410 تومن و کیفیت رانندگی نسبت به بارزی که زیرش بود کلاً متفاوت شد ولی باز هم به پای میشلین نمیرسه
ضمناً جنس لاستیک عقب بیشتر رو کیفیت رانندگی تأثیر داره چون 70% هندلینگ رو چرخ های عقبه
لاستیک: 1395/9/1116:30:50،
10
11
لاستیک فقط پیرلی ایتالیا
A.M: 1395/9/1108:37:54،
37
8
توایران همه جنس ها درجه یک هستند و دو نداریم اصلا"
پاسخ: 1395/9/1111:09:41،
20
6
بهتر بود میگفتی تو ایران اصلا درجه یک نداریم
محسن: 1395/9/1108:46:47،
17
12
آموزنده ولي تكراري
pepan: 1395/9/1108:52:50،
22
9
لاستیکای ژاپنی بهترین لاستیک هستند کمی خشک هستند ولی خیلی با دوام..
من فالکن گرفتم فوق الاده چسبندگی داره..
سال پیش هم رو ماشین قبلیم نانکن داشتم بیش از حد نرم بود و به مراتب کمتر از لاستیک ژاپنی چسبندگی داره..
لاستیک های اروپایی هم که یه بحث دیگر که با تاریخ جدید یاففت نمی شه همشون انباری هستند
Armin: 1395/9/1109:33:02،
20
4
رتبه های اول تا چهارم در اکثر سالها بین چهار تولید کننده معتبر کنتینانتال, بریجستون, میشلن و گودیر جابجا می شود و این چهار تولید کننده با اختلاف فاحشی نسبت سایر تولید کنندگان در بالای جدول پرفروش ترین لاستیک های دنیا قرار دارند
منبع : ويكيپديا
حقگو: 1395/9/1109:13:11،
6
6
واقعا تایر درجه2 ایرانی داریم؟ازکجادتشخبص یدهیم؟این روشی که بالا نوشته؛درسته؟
محسن: 1395/9/1111:36:32،
13
5
لاستیکهای ایرانی مثل یزد خشک هستند ولی دوام بالایی دارند
امین: 1395/9/1123:07:16،
7
4
گلدستون بدترین تایر دنیا چونکه هیچ امنیتی ندارد
حسن: 1395/9/1210:59:56،
1
1
سلام دوستان
من سمند دارم می خوام با دور موتور 3000rpm سرعت 115 تا 120 رو برم با توجه به قدرت موتور ef7 از لحاط قدرت مشکلی بوجود نمی آید با سایز لاسیتکم 15r/75/205 یا 16r/65/205 باشه البته حساب کتابم زیاد دقیق نیست با محاسبات مهندسی این اعداد را در اوردم اگه کسی اطلاعاتی داره که با این دور موتور با چه ریتگ و لاستیکی می شه 120 رفت ممنون می شم با هم بده .
امین: 1395/9/1213:27:18،
1
1
لاستیک ۲۰۵ با رینگ ۱۵ اصلا فاق ۶۵ یا ۷۵ نداره بیشترشون ۶۰ هستند یا کمتر، هیچ مشکلی هم پیش نمیاد من خودم دارم استفاده میکنم فقط شاید ۵ درصد اصطحلاک بیشتر شه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا