کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرید هرکیلو پرتقال 300 تومان از سوی دلالان!


کد خبر : ۳۰۸۱۵سه شنبه، ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۹۱۷۷۸ بازدید

با آب شدن برف ها، دلال‌ها و واسطه‌ها برای خرید دسترنج باغداران باقیمت ناچیز خیز برداشته‌اند.
خرید هرکیلو پرتقال 300 تومان از سوی دلالان!خرید هرکیلو پرتقال 300 تومان از سوی دلالان!

 برف پاییزی مازندران بیش از هر چیز برای باغداران و مرکبات خوش‌یمن نبوده است و ردپای دلالان و واسطه‌ها را بعد از برف به‌وضوح می‌توان در باغات مازندران مشاهده کرد.

 دلالان و واسطه‌ها با این ترفند که برف به مرکبات و کیوی لطمه و آسیب‌زده است، اقدام به خرید دسترنج باغداران می‌کنند و در این رنج یک‌ساله برای باغدار می‌ماند و بس.این ادعای دلالان و واسطه‌ها در حالی است که بارها و بارها کارشناسان و متخصصان علوم کشاورزی هشدار داده‌اند که کشاورزان و باغداران از فروش فوری و برداشت فوری مرکبات خودداری کنند و به تأکید آنان، برف پاییزی برای مرکبات آسیب‌زا نبوده است.
 

باغداران برای برداشت مرکبات عجله نکنند

محمدصادقی مدیر باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفتگو با مهر بابیان اینکه خسارت سرمازدگی روی میوه مرکبات شدید نبوده و خوشبختانه و در بیشتر مناطق دما به کمتر ۲.۵ - نرسیده است اظهار داشت: این نوع سرما که هر ۱۰ تا ۱۳ سال اتفاق می‌افتد، دوباره در ماه جاری بازگشت ندارد، بنابراین لزومی بر برداشت سریع محصول وجود ندارد.

وی با تأکید بر خودداری از فروش فوری و برداشت فوری مرکبات اظهار داشت: در معدود مناطق آسیب‌دیده لازم است فرصت داده شود در بسیاری از موارد میوه‌ها خود را بازسازی خواهند کرد.

محمد قمی باغدار نوشهری بابیان اینکه، بارش برف پاییزی سبب افت محصول مرکبات و کیوی شده است، اظهار داشت: حدود یک ماه پیش اقدام به فروش سردرختی باغم کرده بودم اما با بارش برف، خریدار عنوان کرد که حاضر به قیمت محصول به قیمت توافق شده نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی دلالان در روزهای اخیر با این بهانه که بازار مرکبات خراب‌شده است، درصدد آن بودند تا هر کیلو پرتقال را حداکثر تا ۵۰۰ تومان خریداری کنند، خواستار حمایت مسئولان از بخش کشاورزی شد.

باغدار مازندرانی دیگر می‌گوید: تا قبل از بارش برف برای فروش محصولاتمان در پی مشتری بودیم و با بارش برف، هرروز تعدادی برای خرید محصولاتمان باقیمت ناچیز مراجعه می‌کنند و تقاضای خرید دارند.

اکبر جعفری با اظهار اینکه هرسال و واسطه‌ها و دلال‌ها سود حاصل از دسترنج محصولات کشاورزان وباغداران را به جیب می‌زنند، عنوان کرد: باغداری و کشاورزی واقعاً با این شرایط به‌صرفه نیست.

طبق برآورد جهاد کشاورزی، بارش برف و سرمای اخیر بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان به بخش باغداری مازندران خسارت زد و بااین‌حال، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از باغداران خواست تا در برداشت محصول عجله نکنند.

دلاور حیدر پور بابیان اینکه دلالان هجمه سنگینی را برای خرید مرکبات مازندران به بهانه یخ‌زدگی ایجاد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: دلالان با این بهانه، مرکبات به‌خصوص پرتقال را باقیمت‌های پایینی خریداری می‌کنند که بسیار بی‌انصافی است.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها می‌بایست به باغداران اطلاع‌رسانی داشته باشند که گول حرف دلالان را نخورند و در برداشت و عرضه محصول عجله نکنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه دلالان در بازار باقیمت پایین کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در حال خرید پرتقال‌ها از باغات هستند، اظهار کرد: توده‌هوای سرد از کشور خارج‌شده و پایان هفته نیز قرار نیست که تودهٔ هوای سرد وارد استان شود بلکه بارندگی در پیش است که موجب بهبود وضعیت باغ‌های استان می‌شود و تا ۱۰ روز آینده هوای سرد نخواهیم داشت و هوا نیز رو به گرمی است و باغداران نگران نباشند.

حیدر پور بابیان اینکه ماندن روی درخت پرتقال‌هایی که آسیب کمتری دیده‌اند موجب ترمیم آن‌ها خواهد شد در ادامه اظهار کرد: برداشت زودهنگام موجب خسارت بیشتر خواهد شد.

وی در مورد برآورد خسارت‌ها گفت: حدود ۹ هزار میلیارد ریال خسارت از سرمای این چند روز برآورد شده است و ۲۵ درصد پرتقال، ۵۰ درصد کیوی و نارنگی باقی‌مانده روی درخت‌ها خسارت‌دیده‌اند اما بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی باغی بیمه بوده‌اند.

مازندران ۱۱۰ هزار هکتار باغ دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲.۵ میلیون تن محصول مرکبات از باغات استان برداشت شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها