کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

روش گرم‌کردن و راه‌اندازی صحیح خودرو در فصل سرما - 2

کدخبر:۳۰۶۷۵جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳:۴۷۱۳۰۹۵ بازدید

چنانچه شما هم با نزدیک شدن زمستان و کاهش دمای هوا، بیش از پیش در مورد گرم کردن خودرو (پیشرانه) قبل از شروع به حرکت و ویژگی‌های آن کنجکاو ...
روش گرم‌کردن و راه‌اندازی صحیح خودرو در فصل سرما - 2

چنانچه شما هم با نزدیک شدن زمستان و کاهش دمای هوا، بیش از پیش در مورد گرم کردن خودرو (پیشرانه) قبل از شروع به حرکت و ویژگی‌های آن کنجکاو هستید، می‌توانید با مطالعه این مقاله به ویژگی‌های این دورهٔ کاری و روش صحیح راه‌اندازی خودرو در هوای سرد پی ببرید. دورهٔ راه‌اندازی سرد، و گرم کردن پیشرانه (Cold Start-Warm up) به چه معناست؟

ظرفیت جذب حرارت فلزات، مایع خنک‌کاری و روغن پیشرانه موجب معرفی یک دوره کارکرد گذرا در پیشرانه می‌شود (فلزات ساختمان پیشرانه که تمام مدت شب را در دمای هوای زمستان قرار داشتند، شدیداً از جذب گرمای احتراق استقبال می‌کنند)؛ دوره گرم شدن به عنوان مدت زمان لازم برای رسیدن پیشرانه و اجزای آن از شرایط دمای محیط به دمای پایدار کاری‌شان، تعریف می‌شود. این دوره از کارکرد پیشرانه به لحاظ بازده حرارتی و مکانیکی، مصرف سوخت و همچنین انتشار آلاینده‌ها، بدترین دورهٔ کارکرد پیشرانه است.

ویژگی‌های دورهٔ گرم کردن پیشرانه چیست؟

تلفات اصطکاکی بسیار بالا: می‌دانید که روغن در شرایط سرد، سفت شده و فرآیند روان‌کاری مختل خواهد شد. پس سهم زیادی از توان ناشی از احتراق سوخت پیشرانه، تا قبل از رسیدن به دمای کاری صرف غلبه بر اصطکاک رینگ‌های پیستون و دیواره سیلندر خواهد شد.

تبخیر ضعیف سوخت مایع: در شرایط عادی سوخت بلافاصله پس از پاشش، تبخیر شده و به منظور احتراق، با هوای ورودی مخلوط می‌شود. هوای سرد، تبخیر سوخت را به تأخیر می‌اندازد؛ حتی بخشی از بخار سوخت در برخورد با دیواره‌های سرد راهگاه ورودی به مایع تبدیل شده (چگالش) و به دیواره می‌چسبد. این مساله باعث ایجاد انحراف بزرگی در نسبت هوا به سوخت واقعی پیشرانه می‌شود؛ تصور کنید محفظه احتراق به ازای هر 14 واحد هوای ورودی، یک واحد سوخت نیاز داشته باشد. اگر بخشی از سوخت پاشش شده به دلیل چگالش وارد محفظه نشود، احتراق با مخلوط رقیق‌تری صورت گرفته و توان کم‌تری تولید می‌کند.

جذب سوخت در روغن و شستن آن از سطوح تماس: برای جلوگیری از تماس فلز با فلز و ایجاد سایش، لایهٔ نازکی از روغن، سطوح تماس را می‌پوشاند. در شرایط سرد بخشی از سوخت، جذب لایهٔ روغن شده و با توجه به خاصیت شویندگی سوخت، باعث از بین رفتن لایه و سایش فلزات می‌شود. انتشار آلاینده‌ها: سهم زیادی از انتشار آلاینده‌های پیشرانه در دورهٔ راه‌اندازی سرد اتفاق می‌افتد. به طور خلاصه می‌توان علت انتشار زیاد آلاینده‌ها در طی دوره گرم شدن را بدین ترتیب معرفی کرد: تبخیر ضعیف سوخت در شرایط سرد، وجود شکاف حجیم بین پیستون سرد و سیلندر و فرار مخلوط هوا و سوخت، جذب و دفع سوخت توسط لایهٔ روغن محفظه احتراق، خاموش شدن شعله در مجاورت دیواره سرد محفظه احتراق و بازده پایین مبدل کاتالیزوی در دماهای پایین‌تر از دمای حدود 450 درجه سانتی گراد (Light-off).

 
واحد کنترل الکترونیکی (ECU) برای راه‌اندازی سرد پیشرانه چگونه عمل می‌کند؟

واحد پردازش با اطلاعاتی که از حسگر دمای مایع خنک‌کاری دریافت می‌کند، شرایط راه‌اندازی سرد پیشرانه را تشخیص داده و به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، 5 تا 10 برابر بیش از مقدار عادی سوخت مورد نیاز برای احتراق را فراهم می‌کند و این رویکرد تا زمان گرم شدن کامل پیشرانه ادامه می‌یابد. البته موارد دیگری مانند ریتارد کردن جرقه به منظور افزایش دمای گازهای خروجی و تسریع فرآیند گرم شدن مبدل کاتالیزوری نیز در دستور کار قرار دارد.

 
باور گرم کردن خودرو در فصل سرد از کجا نشات می‌گیرد؟

در گذشته‌های نه‌چندان دور، قبل از ورود کامپیوترها به عرصه خودرو، مهندسین برای طراحی سیستم سوخت‌رسانی از کاربراتور استفاده می‌کردند. کاربراتورها عموماً مجهز به امکاناتی برای تشخیص برخی شرایط خاص کاری نظیر هوای سرد محیط، و به دنبال آن اتخاذ تصمیم مناسب با این شرایط نبودند. در نتیجه نیاز به سوخت بیشتر برای راه‌اندازی خودرو در فصل سرد، به صورت خودکار توسط سیستم سوخت‌رسانی احساس نمی‌شد. برای غلبه بر این مشکل، خودروها مجهز به مدار ساسات شدند.
راننده با کشیدن اهرم ساسات، مانع ورود هوای زیاد به پیشرانه می‌شد و از این طریق با تبخیر مقدار معینی از سوخت، مخلوط غنی‌تری از سوخت و هوا به محفظه احتراق وارد شده و راه‌اندازی پیشرانه آسان‌تر انجام می‌گرفت. حال اینکه مدار ساسات با جلوگیری از ورود هوای زیاد به پیشرانه باعث افت توان خروجی می‌شد؛ در نتیجه پدران ما مجبور بودند دقایقی را داخل خودروی سردشان خیره به نشانگر دمای آب سپری کنند! با گرم شدن پیشرانه، آن‌ها مدار ساسات را غیرفعال کرده و حالا می‌توانستند با فشردن پدال گاز، توان مورد نیاز برای حرکت خودرو را تأمین کرده و به جاده بزنند.

 
برای راه‌اندازی صحیح خودرو در فصل سرد چه باید کرد؟

با توجه به کیفیت کاری پایین پیشرانه در شرایط شروع به کار در هوای سرد، گرمایش سریع برای دستیابی به مصرف سوخت کم و جلوگیری از سایش قطعات اصطکاکی ضروری است. همچنین بخش مهمی از آلایندگی خودروها، که در فصل سرد با پدیده واژگونی هوا نیز همراه شده و سلامت تک‌تک افراد جامعه را تهدید می‌کند، ناشی از عادت اشتباه گرم کردن خودرو است. با وجود اینکه ما فرزندان همان پدران دوستدار ساسات! هستیم، باید بدانیم که سریع‌ترین روش برای گرم کردن پیشرانه، زیر بار قرار دادن آن، و نه کارکرد درجا در دور آرام است؛ بر همین اساس بلافاصله پس از روشن شدن خودرو آن را برانید! البته به دلایلی نظیر احتراق و روان‌کاری ضعیف در این شرایط، بهتر است تا قبل از گرم شدن پیشرانه از رانندگی خشن و اسپرت پرهیز کنید.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

نیما: 1395/9/515:44:47،
142
30
نویسنده خفه کرد خودش رو 20 جا نوشته پیشرانه هر بار هم به یه چیزی گفته !

خودرو (پیشرانه)
پیشرانه (Cold Start-Warm up)
پیشرانه می‌شود (فلزات ساختمان پیشرانه...

والا کلمه موتور هم معادل فارسی شده انجین هست نمی خواد یه بار دیگه فارسیش کنید !
جلال: 1395/9/516:37:52،
48
76
موتور فارسی شده انجین هست!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
جل الخالق
کیانی: 1395/9/517:03:36،
55
16
حتما باید موتور سرد قبل از حرکت درجاگرم شوددر تابستان 1 دقیقه و در زمستان 1-3 دقیقه نه بیشتر . در دفترچه راهنمای خودرو ها هم نوشته . تا روغن اندکی گرم شود وروغن رسانی درست انجام شود بعد با حرکت ارام تا چند دقیقه با دور پائین
نیما: 1395/9/517:04:39،
62
12
گفتم معادل فارسی شده
نه مستقیم(تحت اللفظی) فارسی شده

بعد یه سوالی اگه بخوایم دنده عقب بگیریم اون موقع پیشرانه که داره عقب میره باید بهش بگیم عقبرانه ؟!
کوکی: 1395/9/517:16:17،
13
37
من که سوئیچ رو باز میکنم و بعد از چند ثانیه استارت میزنم بعد از روشن شدن ماشین بلافاصله دنده تو d و حرکت.اصلا هم منتظر گرم شدن ماشین نمیشم.
راستی بچه ها 2 تا سوال دارم.
فولی کمپرسور کولرم بلبرینگ هاش خیلی صدا میده.وقتی که خصوصا سرده تا یه مقدار بچرخه و گرم بشه صداش بیشتره.جز باز کردن و تعمیرش روش سرپایی واسه حلش کسی میدونه؟سوال دوم اینکه وقتی که بنزینم میره رو ته باک و چراغش روشن میشه به فاصله 10 یا 20 دقیقه بعدش چراغ چکم روشن میشه.وقتی بنزین میزنم(حتی معمولی) خاموش میشه تا موقعی که اگر باز بره رو ته باک.قاعدتا نباید اینطوری باشه.کسی میدونه از چیه؟؟؟
amin: 1395/9/519:49:13،
19
11
موتور هم خانواده انجین هست و یک معنی میدهند و جفتشون لاتین هستند، این دیگه ازون حرف ها بود
بهزاد: 1395/9/520:26:25،
19
9
موتور هم کلمه انگلیسی است.
پاسخ کوکی: 1395/9/520:56:37،
11
10
در مورد سئوال دومت؛ احتمال زیاد ته باک آشغال و آب جمع شده و موقعی که میره تو انژکتور، چراغ چک روشن میشه. باید باک رو باز کنی و سرویس کنی، البته پاک کننده هم ممکنه جواب بده.
حسن: 1395/9/521:13:08،
13
19
آقا نیما یا خیلی بیسوادی یا خیلی بی دقت!
اتفاقا هرجا کلمه پیشرانه اومده کاملا درست و بجاست.فقط باید به کلمات قبل و بعدش هم دقت کنی.
یه دور دیگه متنو بخون و به ما هم بگو کدومی بالاخره؟؟
وحید عشق ماشین: 1395/9/516:08:46،
92
9
آقا یه کلام

وقتی سر صبح استارت زدین ۱۵ ثانیه صبر کنید بعد آروم راه بیفتین

تا رسیدن به دمای نرمال ماشینتون(پژوها 88 تا 92 درجه) تخته گاز نکنیدو فشار نیارید.

رضا: 1395/9/518:26:20،
15
22
خب اصلا دما بالای 30-40 یا نهایتا 50 درجه نمی ره.مگر ظهر ها که به زور به 60 درجه برسه!!!
پاسخ رضا: 1395/9/518:45:36،
14
7
احتمالا شما مسیرتون کوتاهه که بنظر من استفاده ماشین در مسیرهای کوتاه بشدت برای موتور مضرِ و اگر به دفترچه ماشینتون مراجعه کنید یکی از شرایط سختی توش نوشته همین مسیرهای کوتاست که باید تعویض روغن و سرویس زودتر صورت بگیره.
امین: 1395/9/519:50:47،
17
7
دما بالای ۵۰ درجه نمیره؟؟؟؟؟ دمای محفظه سیلندر تا هزار درجه شایدم بیشتر هم میره اما دمای اب پایینه که اونم تا ۹۰ درجه راحت بالا میاد
جعفر: 1395/9/520:29:59،
9
11
من که سمند رو روشن میکنم تا امپر اب تکون نخورده از دنده 2 بالاتر نمیرم
ولی توی این هوای سرد چند روز گذشته دمای اب توی جاده یک میلیمتر تکون میخوره از حالت سرد مطلق
یعنی دمای موتور حدود 40 یا 50 درجه میمونه
خودشم: 1395/9/521:07:13،
14
8
دمای معمول موتور خودرو ها حدود 60 درجه است. البته بعضی موتور ها گرم تر هم هستند مثل پژو ها، ولی 30 درجه که یعنی انفجاری رخ نمیده و ماشین خاموشه :/
Amir: 1395/9/516:21:37،
17
32
خوب بود ممنون
س: 1395/9/517:59:07،
25
9
والا منم چیزی نفهمیدم یعنی ماشین و نزاریم چند دقیقه درجا روشن باشه؟ بالافاصله راه بیوفتیم؟!!!!!
محمدخان: 1395/9/520:28:52،
11
11
باید به خودرو احترام گذاشت . هرچه که برای خود میپسندید باید برای خودرو هم بپسندید از جمله اتاقی گرم.
شاهین: 1395/9/600:22:42،
36
10
استارت بزنین ۱۰ ۱۵ ثانیه صبر کنین بعد آرام آرام حرکت کنین . این همه بازی با کلمات نمیخواد

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا