کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یخبندان ، مشکل بزرگ باغداران مرکبات در مازندران


کد خبر : ۳۰۶۶۱پنجشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱:۲۴۲۳۱۳ بازدید

هشدار در باره سرما و یخ زدگی این روزها به باری دیگر بر مشکلات باغداران مازندران ، استان قطب تولید مرکبات کشور اضافه شده و بر نگرانی آنان افزوده است.

کاهش دمای هوا آن هم در اوج رسیدن و برداشت مرکبات بویژه نارنگی ، یعنی خطری که رخ داده و حالا باغداران باید تمامی تلاششان را به کار بگیرند تا میزان خسارت را به حداقل برسانند .

کارشناسان پژوهشکده مرکبات بر این اعتقادند که کاهش دمای هوا علاوه بر این که از بین بردن محصولات روی درخت ، ماندگاری آنها را هم در صورت سالم ماندن از خسارت سرما به حداقل ممکن کاهش می دهد. باغداران مازندران که هنوز از چنبره مشکلاتی نظیر تعیین نشدن بموقع قیمت خرید تضمینی و صادرات که همیشه و هرساله گریبانگیر مرکبات است خلاصی نیافتند ، این روزها با هر اخطاریه هواشناسی لرزه بر اندام آنها می اندازد ، چرا که حاصل تلاش یک ساله آنها زیر تیغ تیز سرما می رودو پوسیده و نابود شود . 110 هزار هکتار از باغ های مازندران را درختان مرکبات شامل انواع پرتقال و نارنگی تشکیل می د هد که امسال پیش بینی شده است افزون بر 2 و نیم میلیون تن محصول از آنها برداشت شود. 

سرمای پیش بینی نشده 

رئیس اتحادیه باغداران مازندران از برودت و سرمای امسال در استان به عنوان تهدید جدی برای مرکبات نام برد و گفت که این سرما پیش بینی نشده بر مازندران حادث شده است. محمدرضا شعبانی شامگاه سه شنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران در ساری که همه صحبت ها پیرامون بازار مرکبات و مشکلات باغداران از جمله سرمای غافلگیر کننده بود ، افزود : اکنون و در زمان برداشت مرکبات بروز این سرمای شدید بسیار برای مرکبات مازندران خسارت بار است . 

وی ادامه داد : در حالی که مشکلات باغداران تاکنون بر روی محور سرگردانی از تعیین نشدن قیمت ذخیره سازی و صادرات می چرخید ، این روزها خطر یخ زدگی نه تنها به آنها اضافه شده ، بلکه بقیه مشکلات را تحت الشعاع قرار داده است .

به گفته رئیس اتحادیه باغداران مازندران با توجه به سرمای پیش رو ، باغداران استان شرایط بحرانی و سختی را در پیش رو دارند .

دمای منفی 3 درجه و از بین رفتن مرکبات 

رئیس پژوهشکده مرکبات مازندران هم تاثیر دما را بر روی کیفیت و ماندگاری مرکبات قابل توجه اعلام کرد و گفت که دمای هوای زیر صفر علاوه بر خسارت مستقیم ، بر ماندگاری و مطلوبیت مرکبات تاثیر می گذارد.

مرتضی گل محمدی افزود : دمای منفی 2 درجه سانتی گراد در کیفیت و انبارداری مرکبات تاثیر می گذارد و دمای منفی 3 درجه باعث تخریب مرکبات و بالتبع خسارت به باغداران می شود .  رئیس پژوهشکده مرکبات مازندران تاکید کرد : تاکنون ماده شیمایی برای مصون سازی گیاهان از سرما در جهان تولید نشده است و در حال حاضر تنها راه توسل به شیوه های سنتی است . 

وی از باغداران خواست تا با رعایت نکات سنتی از جمله سوزاندن بموقع کاه ، کلش و لاستیک و همچنین پوشاندن درختان مرکبات با گونی های شالی ، آنها را از سرما مصون نگه دارند.

ضرورت پهنه بندی باغداری در کشور 

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه به تولید چهار میلیون و 700 هزار تن مرکبات در کشور اشاره کرد و گفت که عمده این محصولات در مازندران تولید می شود . 

محمد علی طهماسبی از مازندران به عنوان شناسنامه مرکبات کشور اسم برد و افزود : تناوب سرما و یخ زدگی در سالهای اخیر گاهی باعث بروز خسارت به مرکبات و باغداران می شود . وی به تصمیم کشورهایی نظیر آمریکا برای پهنه بندی مرکبات بر اساس تغییر شرایط آب و هوایی اشاره کرد و گفت : با تغییرات شرایط آب و هوایی ، مناطق کاشت این محصول در این کشور تغییر کرد . 

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود : نیاز است تا همگام با تغییرات آب و هوایی بازنگری در پهنه بندی کشت محصولات باغی همچون مرکبات ایجاد شود تا بدین گونه دچار خسارت نشوند . وی همچنین به وجود وسایل مولد گرما برای مرکبات در کشور اشاره کرد و گفت : متاسفانه اقبال عمومی به این وسایل نشده است . 

گزارش های لحظه به لحظه مقابله با سرما به باغداران ارائه شود 

استاندار مازندران نیز ارائه گزارش های کارشناسان کشاورزی و پژوهشکده مرکبات به باغداران برای چگونگی نگهداری و حفظ مرکبات از سرما را خواستار شد . 

ربیع فلاح گفت : این نهادها باید از طریق صدا و سیما و رسانه های گروهی لحظه به لحظه این گزارش ها را انعکاس دهند تا باغداران نسبت به این موضوع آشنایی یابند . وی با اشاره به اینکه 30 درصد مرکبات مصرفی پایتخت نشینان از باغ های مازندران تامین می شود ، ادامه داد : تهران کانون فروش مرکبات استان به شمار می رود . 

استاندار مازندران هماهنگی برای فروش مرکبات استان در میادین میوه وتره بار تهران را به عنوان بازار خوبی برای فروش دانست . وی گفت : براساس تصمیم گیری کشور قیمت مرکبات ذخیره سازی شده 25 هزار ریال اعلام شد که قیمت مناسبی است . 

کارشناسان و مسئولان مازندران در حوزه کشاورزی معتقدند که در حال حاضر باید با آموزش و آگاهسازی باغداران و انجام اقدامات لازم برای حفظ مرکبات از بحران سرما عبور کرد و مرکبات مازندران را به حاشیه امن رساند . 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها