کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

خدمات پس از فروش در ایران واژه‌ای بي‌‌معنا در دنيای ديجيتال

کدخبر:۳۰۶۳۰پنجشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۸:۴۷۸۲۱ بازدید

گارانتي واژه‌يی است كه بسياری از كاربران تلفن همراه و حتي لوازم صوتی و تصويری فقط آن را در حد يك نام میدانند و معتقدند خريد كالا با گارانتی ...
خدمات پس از فروش در ایران واژه‌ای بي‌‌معنا در دنيای ديجيتال

گارانتي واژه‌يی است كه بسياری از كاربران تلفن همراه و حتي لوازم صوتی و تصويری فقط آن را در حد يك نام میدانند و معتقدند خريد كالا با گارانتی فقط دادن پول اضافي است چراكه در صورت بروز مشكل شركتي كه اقدام به گارانتي كردن محصول كرده است با بهانه‌هاي مختلف عيب و ايراد پيدا شده را شامل گارانتي نمي‌داند و همين مساله چند سالي است كه باعث شده تا بسياري از خريداران اقدام به خريد كالا و محصولات بدون گارانتي بكنند، اين در حالي است كه برخي شركت‌هاي خوشنام علاوه بر گارانتي، براي محصول فروخته شده برگه بيمه صادر مي‌كنند، هرچند كه در قبال آن پول دريافت مي‌كنند ولي كاملا نسبت به بيمه كالا متعهد هستند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تعادل، در اين بين البته برخي شركت‌ها اقدام به سو استفاده مي‌كنند و همان برنامه‌يي را پياده مي‌كنند كه با گارانتي در كشور مرسوم شده است و در اين بين اين كاربران و خريداران سرگردان هستند كه هم پول گارانتي و هم پول بيمه را پرداخت كرده‌اند ولي دست آخر هيچ چيزي از گارانتي يا بيمه شامل آنها نشده است.

در هر صورت به نظر مي‌رسد با ساماندهي بازار آي تي و صو ت‌و تصوير و برنامه‌ريزي‌هاي مشخص تا حدودي اين مساله در حال برطرف شدن است، هرچند كه بسياري از خريداران ترجيح مي‌دهند كالا بدون گارانتي و بيمه خريداري كنند. طبق آمار اتحاديه تجهيزات مخابراتي حدود ۲۵ تا ۳۰ميليون گوشي هوشمند بدون گارانتي در دست خريداران تلفن همراه است و تعمير اين گوشي‌ها در زمان بروز مشكل موضوعي است كه در موارد متعدد مشكلاتي را براي مردم به همراه داشته است.

علاوه بر گوشي‌هايي كه ممكن است گارانتي آنها معتبر نباشد، گوشي‌هاي مختلفي نيز هستند كه مدت گارانتي آنها به پايان رسيده، اگر به اين ليست گوشي‌هاي فاقد گارانتي را هم اضافه كنيم مشخص مي‌شود چندين ميليون گوشي در كشور وجود دارد كه هنگام خرابي و بروز مشكل پيدا كردن تعميركاري مناسب براي آنها مي‌تواند تبديل به يك معضل شود.

به گفته كارشناسان اتحاديه تجهيزات مخابراتي بر اساس تحقيقات صورت گرفته اگر حتي بحث قاچاق گوشي‌هاي موبايل برطرف شود حداقل ظرف ۲ تا ۳ سال آينده در بازار گوشي‌هاي وجود دارد كه نياز به خدمات دارند. حال آنكه با توجه به آشفته بازار موجود لازم است ساماندهي خاصي در اين خصوص صورت بگيرد تا تعميركاران خياباني كه فاقد تخصص و تجهيزات لازم هستند براي شهروندان ايجاد مشكل نكنند.

مراجعه به تعميرگاه‌هاي غيرمجاز در موارد مختلف براي مردم مشكلات متعدد ايجاد مي‌كند به عنوان مثال ممكن است در مواردي قطعات غيراصلي براي تعمير گوشي مورد استفاده قرار گرفته و براي آنها هزينه قطعه اصلي دريافت شود. گاهي نيز ممكن است هزينه‌هاي چندبرابري از مشتري دريافت شده و حتي دستگاه‌ها بدون تست كنترل كيفيت تحويل مشتري داده شده و پس از مدتي بسيار كوتاه دوباره دچار مشكل شوند.

از سوي ديگر در مواردي هزينه تعويض قطعاتي مثل ال‌سي ‌دي با قيمت‌هايي بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان انجام مي‌شود اما تعميركاران براي اين قطعات هيچ گارانتي ارائه نكرده و اين احتمال وجود دارد كه فرد پس از مدتي بار ديگر با هزينه بالا مجبور به تعميرات مجدد شود. حتي گاهي بهتر آن است كه اصلا براي تعمير يك گوشي هزينه‌يي صرف نشود چرا كه عمر مفيد گوشي‌هاي هوشمند زماني بين ۲.۵ تا پنج سال است و پس از اين مدت شايد تعمير گوشي نيز فايده‌يي نداشته باشد.

غلامحسين كريمي، رييس اتحاديه تجهيزات مخابراتي در گفت‌وگو با ايسنا، از لزوم طبقه‌بندي تعميركاران تلفن همراه خبر داده و اين موضوع را از برنامه‌هاي آتي اين اتحاديه دانست.

وي همچنين اظهار كرد: درخصوص گوشي‌هايي كه داراي گارانتي هستند به‌طور طبيعي در مدت زمان گارانتي فرد نبايد هزينه‌يي جهت تعمير گوشي خود پرداخت كند. البته در اين زمينه شرايطي نيز وجود دارد وبه عنوان مثال اگر دستگاهي داخل آب‌ افتاده يا ضربه خورده باشد گارانتي آن ابطال مي‌شود.

رييس اتحاديه تجهيزات مخابراتي ادامه داد: گاهي نيز ممكن است زمان گارانتي به پايان رسيده باشد يا گوشي فاقد گارانتي باشد كه در اين موارد لازم است ميان سرويس‌دهنده و سرويس‌گيرنده توافقات لازم پيش از انجام كار صورت بگيرد. از سوي ديگر ضروري است مردم از حقوق خود آگاه شوند تا بتوانند شرايط بهتري را تجربه كنند.

كريمي خطاب به مردم توصيه كرد پيش از انتخاب تعميرگاهي براي تلفن همراه خود به برخي مسائل توجه كرده و مواردي مانند داشتن مجوز معتبر يا امكانات و تجهيزات مناسب را مورد بررسي قرار دهند چرا كه به عنوان مثال براي تعمير گوشي‌هاي هوشمند لازم است كه فرد يك دستبند خاص داشته باشد تا ‌آي‌سي گوشي باردار نشود در غير اين صورت ممكن است مشكلات متعددي براي گوشي تلفن‌همراه پيش‌ايد.

وي همچنين از مردم خواست ضمن اطلاع از حقوق شهروندي از حق خود در صورت بروز مشكل با شوراي حل اختلاف اتحاديه تجهيزات مخابراتي با شماره تلفن ۶۶۷۶۳۰۳۵ تماس بگيرند.

رييس اتحاديه تجهيزات مخابراتي درعين حال خاطرنشان‌ كرد: در حال حاضر در كشور بالغ بر ۵۰ ميليون گوشي هوشمند در دست مردم قرار دارد كه به هنگام تعمير آنها لازم است افراد مجموعه‌يي معتبر را پيدا كنند. حال اگر ما در حوزه تعميرات موبايل نيز داراي شرايطي شويم كه تعميرگاه‌هاي داراي برند (نمانام) به فعاليت بپردازند شايد اين بازار ساماندهي شود چرا كه فعاليت شركت‌هاي معتبر و برند مي‌توانند در تامين رضايت مشتري و كيفيت خدمات نقش بسزايي داشته باشد. حتي مي‌توان به مرور زمان از اين تعميرگاه‌هاي برند براي ارائه خدمات به كشورهاي همسايه نيز بهره گرفت.

با وجود اين در شرايط موجود، همچنان به مانند خريد موبايل در زمينه تعمير نيز بازاري آشفته و نابسامان وجود دارد كه نگراني‌هاي متعدد براي مردم ايجاد مي‌كند. البته به تازگي مركزي به عنوان نخستين تعميرگاه برندي تلفن همراه راه‌اندازي شده كه براي استفاده از خدمات آن افراد مي‌توانند در شهر تهران به شماره ۴۳۴۱۲ تماس بگيرند تا با پيك رايگان دستگاه خود را به دست تعميرگاه مربوطه رسانده و از خدمات آن استفاده كنند.  در هر صورت بهتر است كاربران و خريداران محصولات آي تي و صوت و تصوير با علم بر اين موضوع كه بايد از مغازه‌هاي با مجوز كالاي مورد نياز خود را خريداري كنند و در صورت نياز داشتن به تعمير آن را به واحدهاي تعميراتي كه داراي مجوز است ارائه دهند، بتواند تاحدودي اين آشفته بازار را سامان دهد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

علی: 1395/9/406:31:11،
24
2
دقیقا درسته سر متن شما...
البته در مورد جنس های صاحب برند اروپایی حتی در ایران هم رسیدگی مناسب و خوبی داره (لوازم خانگی)...
اما در مورد اجناس ایرانی = با کشک...
در مورد موبایل هم با توجه به اینکه اکثریت نمایندگی های فروش . نمایندگی اصلی صاحب برند کشور مبدا در ایران نبوده و نیستند و تنها از وزارت صنایع مجوز رسمی واردات گرفته اند = با خدمات پس از فروش با کشک...
لولو: 1395/9/413:27:32،
8
1
وقتی برای خرید جنسی به مغازه مراجعه میکنم وفروشنده میگه این جنس گارانتی داره انگاری داره مسخره ام میکنه!خیلی بدم میاد!!ایران !!!!گارانتی!!!!
بهمن: 1395/9/413:33:12،
4
4
من دو سال پیش یک گوشی هوشمند داشتم که بعد از یک ماه استفاده دیگه شارژ نشد بردم گارانتی ( فکر کنم مادیران بود حوالی پارک ساعی) بعد از دو روز صحیح و سالم با تعویض برد گوشی و بدون هزینه پس گرفتم و تا حالا هم مشکلی نداشته.نمی دونم هنوز هم این گارانتی برای گوشی های این برند برقراره یا نه اما من این تجربه رو داشتم. اما یک تبلت هم داشتم که دو ماه بعد سوکت شارژرش مشکل دار شد و گارانتی زیر بار نرفت که نرفت و حتی حاضر نشد فاکتور برای تعمیراتش صادر کنه چون می ترسید من شکایت کنم کلا گارانتی دیجیتال در ایران تخم مرغ شانسیه.
حسین: 1395/9/500:50:06،
2
1
من نمیدانم این برندهای اروپایی لوازم خانگی که گارانتی میدهند کدام هستند؟ پس چرا ما ندیدیم. کلا گارانتی در ایران یعنی پول اضافه و مفت دادن
هیچ فرقی با بدون گارانتی نداره. تو موبایل و تلویزیون خودم امتحان کردم هیچ فرقی با بدون گارانتی نداره
حسن صلح دوست: 1395/9/408:09:55،
18
1
جمله "سازماندهی بازار آی تی و صوت و تصویری و برنامه ریزی های مشخص"شیرین اما برای بازار ایران بی معنی است جای این جمله را کلاهبرداری گرفته هست
علی: 1395/9/410:46:26،
18
1
80 میلیون نفریم،ساده ترین حقوق شهروندی نداریم دنبال خدمات پس از فروش گوشی موبایلیم.
شهروند : 1395/9/413:48:43،
7
2
دقیقا، اگر در مقابل حقوق اساسی و اولیه ما که تو قانون اساسی اومده کسی پاسخگو بود، اونوقت انتظار داشته باشیم گارانتی یه گوشی هم پاسخگو باشه.
رضا: 1395/9/411:02:50،
9
1
من واقعا موندم طرف زده نمایندگی اصلی انوقت باز یه پولی بابت گارانتی میگیره تو کشورهایی که نماینده های اصلی هستند وقتی با گارانتی بین المللی خرید کنی همه جا دستگاهت رو مشمول گارانتی میکنن و پول اضافه هم نمیگیرن.ما یه ایپد با گارانتی بین المللی خریدیم مشکل پیدا کرد بردیم دبی یه مدل بالاتر پیشنهاد کرد و 30 دلار اضافه گرفت و تعویض کرد. الته هومن مدل قبلی رو هم میتونست تعویض کنه بدون هزینه اما چون موجود نداشت باید سفارش میداد که ما هم مدل جدیدترشو گرفتیم.
پول نفت: 1395/9/411:51:50،
3
1
اسپانسر خوبی پیدا کردی ایرانجیب خخخخخ
عبدالله: 1395/9/412:03:35،
10
1
خدمات پس از فروش فقط در دنیای دیجیتال بی معنا نیست در تمام کالاها بی معناست مهمترینش خودرو هست
پوریا: 1395/9/412:09:26،
10
1
کلا همه چی مون به همه چی مون میاد!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا