کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حرکت قطار سرمایه‌گذاران نفتی به سمت ایران


کد خبر : ۳۰۵۷۷چهارشنبه، ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۳:۴۷۷۴۸ بازدید

سرمایه‌گذاران و شرکت‌های برتر نفتی جهان عزم خود را جزم کرده‌اند که هر چه زودتر وارد صنعت نفت ایران شوند و بیش از این فرصت را از دست ندهند.

سرمایه‌گذاران و شرکت‌های برتر نفتی جهان عزم خود را جزم کرده‌اند که هر چه زودتر وارد صنعت نفت ایران شوند و بیش از این فرصت را از دست ندهند.

در همین خصوص شرکت انگلیسی بی‌پی برای بررسی شرایط ورود به صنعت نفت ایران کمیته اجرایی تشکیل داده است و اوسط آبان ماه (6 نوامبر) شرکت توتال با شرکت ملی نفت ایران قراردادی را برای سرمایه‌گذاری در فاز 11 پارس جنوبی امضا کرد. همچنین از زمان اجرای برجام تاکنون بیش از 13 تفاهمنامه (MOU) و قرارداد محرمانگی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های برتر نفتی جهان امضا شده است. تفاهمنامه‌ها استارت قراردادهای آتی هستند. اگرچه از اعتبار و تعهد قرارداد برخوردار نیستند ولی اغلب تفاهمنامه (MOU) و قرارداد محرمانگی بعد از گذشت یک روز تحقیق و مطالعه به قرارداد تبدیل خواهد شد. اساس MOU فرصت‌سازی برای مطالعه مخزن و میدان است.

آخرین تفاهمنامه امضا شده مربوط به شرکت‌های روسی است. اواخر هفته گذشته 3 تفاهمنامه با «لوک اویل، زاروبژ نفت و تات نفت» روسیه امضا شد.تحریم‌های امریکا علیه ایران هنوز به قوت خود باقی است اما شرکت‌های نفتی آسیایی و اروپایی در حال خنثی کردن این تحریم‌ها هستند و با توجه به موضع رئیس جمهوری جدید امریکا تلاش برای حضور در صنعت نفت ایران را ادامه می‌دهند.

رویترزدر این زمینه می‌نویسد: شرکت بی‌پی یک کمیته اجرایی جدید برای بررسی ورود به بازار ایران ایجاد کرده که شامل باب رادلی، مدیر امریکایی این شرکت نمی‌شود. این اقدام برای پیشگیری از گرفتار شدن این شرکت در تحریم‌های همچنان پابرجای دولت امریکا علیه ایران صورت گرفته است.کمیته جدید به ریاست برایان گیلواری، مدیر امور مالی بی‌پی تشکیل شده، که دارای تابعیت انگلیسی است. به گفته منابع صنعتی، گیلواری فعالیت‌های نفتی عمده در ایران و رایزنی‌های مرتبط با شرکت ملی نفت این کشور را هماهنگ خواهد کرد.این اقدام نشان دهنده میزان اشتیاق شرکت‌های بزرگ چند ملیتی برای ورود به همکاری‌های پرسود تجاری با ایران است که به آهستگی پس از سال‌ها تحریم در حال پدیدار شدن است.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات امریکا به قطعیت نداشتن موجود در مورد ورود سرمایه‌های خارجی به اقتصاد ایران افزوده است. رئیس جمهوری جمهوریخواه امریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران که موجب لغو تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور شده،انتقاد کرده است. شفاف نبودن شرایط قراردادهای جدید نفتی ایران که هنوز نهایی نشده‌اند، مشکلات پیش روی سیستم بانکی به دلیل ادامه تحریم‌های امریکا و محدودیت‌های شدید بودجه‌ای شرکت‌ها به دلیل کاهش قیمت نفت موجب شده تا اکثر شرکت‌ها همچنان از دور نظاره گر بازار انرژی ایران باشند.

تحریم‌های وضع شده علیه ایران از سوی دولت امریکا که مانع از همکاری شرکت‌های امریکایی با ایران می‌شود همچنان پابرجاست. کمیته مدیریتی جدید شرکت بی‌پی همچنین شامل برنارد لونی، مدیر امور بالادستی این شرکت (ایرلندی)، دو سانیال، مدیر انرژی‌های جایگزین و معاون رئیس شرکت (هندی) و روپرت بوندی، مشاور شرکت (انگلیسی) است.یک منبع آگاه گفت: «این ساختار مدیریتی مستقل شامل باب یا هیچ تبعه امریکایی دیگری نیست و برای حفاظت از خود باب تشکیل شده است.سخنگوی شرکت بی‌پی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

براساس تحریم‌های امریکا، شرکت‌ها و اشخاص امریکایی مجاز به همکاری با ایران نیستند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها