کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تأمین مالی خرید 77 فروند ایرباس نهایی شد


کد خبر : ۳۰۴۶۵دوشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳:۴۷۵۲۰۲ بازدید

پیروزی دونالد ترامپ به‌ عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری امریکا، باعث قدرت گرفتن جمهوریخواهان در این کشور شده است و در نخستین اقدام خود ...

پیروزی دونالد ترامپ به‌ عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری امریکا، باعث قدرت گرفتن جمهوریخواهان در این کشور شده است و در نخستین اقدام خود در مجلس نمایندگان امریکا به ممنوعیت فروش هواپیما به ایران رأی دادند و بدین ترتیب مانع تازه‌ای بر سر راه رسیدن هواپیماهای مسافربری جدید به کشورمان ایجاد کردند.

البته باراک اوباما رئیس جمهوری فعلی امریکا به صورت مشخص اعلام کرده است، تا زمانی که برسر قدرت است این طرح را وتو خواهد کرد. علاوه براین لایحه‌ای که نمایندگان کنگره درخصوص ممنوعیت فروش هواپیما به ایران به تصویب رسانده‌اند باید به تأیید نمایندگان مجلس سنا نیز برسد. اما همین رأی اولیه و موضع گیری‌های تند ترامپ رئیس جمهوری آینده امریکا شرایط را برای اجرایی شدن یکی از بزرگترین قراردادهای اقتصادی دوره پسابرجام دشوار کرده است. طبق توافق انجام شده میان ایران با ایرباس و بوئینگ، تفاهمنامه اولیه فروش 118فروند ایرباس و 109 فروند بوئینگ به امضا رسید که پس از چند ماه تعداد هواپیماهای ایرباس به 112 فروند کاهش یافت. این درحالی است که خزانه‌داری امریکا در ماه سپتامبر امسال مجوز فروش 17 فروند هواپیمای ایرباس را به ایران صادر کرده است. براساس قوانین امریکا درصورتی که محصولی بیش از 10 درصد ساخت امریکا باشد، فروش و صادرات آن نیاز به مجوز این کشور دارد و بدین ترتیب از آنجا که حدود 15 درصد از موتور هواپیماهای ایرباس توسط شرکت‌های امریکایی ساخته می‌شود، شرکت فرانسوی ایرباس باید مجوز فروش از امریکا را بگیرد. با وجود این مقامات رسمی ایران از ادامه مذاکرات با ایرباس خبر می‌دهند و اعتقاد دارند موضع‌گیری اروپا با امریکا به طور کامل متفاوت است.
 
بلاتکلیفی در ایرباس

درهمین زمینه شرکت هواپیماسازی ایرباس با اشاره به رأی مجلس نمایندگان امریکا در خصوص توقف فروش هواپیما به ایران و پیروزی ترامپ اعلام کرد که این شرایط یک «وضعیت بلاتکلیفی» را برای ایرباس در زمینه فروش هواپیما به ایران پدید آورده است.

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرد درحال ارزیابی تبعات رأی کنگره امریکا به ممنوعیت فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران است، اما فرآیند تکمیل قرارداد 27میلیارد دلاری فروش هواپیما به تهران را نیز متوقف نکرده است.

کلاود براندس، معاون رئیس شرکت ایرباس در امور تأمین مالی مشتریان در خاورمیانه گفت، ایرباس منتظر خواهد ماند تا ببیند سنا و رئیس جمهوری باراک اوباما چه واکنشی به تصمیم اخیر مجلس نمایندگان نشان می‌دهند. وی افزود: حتی اگر توقف فروش هواپیما به ایران رأی نیاورد، رأی اولیه مجلس نمایندگان در شرایطی که ایرباس در حال مذاکره در مورد شرایط نهایی قرارداد است، یک «وضعیت بلاتکلیفی» به وجود آورده است.

براندس افزود: «تصمیم نهایی هر چه که باشد، از نظر زمانی برای این قرارداد خوب نیست... ما باید واکنش ایران را ببینیم.» چه اوباما مصوبه مجلس نمایندگان را وتو کند و چه نکند، روی کار آمدن دونالد ترامپ «حکایت از وضعیت خوبی ندارد.»

براندس گفت، اگر ایران پول را نقد پرداخت کند، ایرباس ممکن است بتواند تا قبل از پایان سال کار تحویل یک هواپیمای باریک پیکر «ای 321» به ایران را پیش ببرد، هرچند که این یک فروند «به‌عنوان بخشی از یک بسته مورد مذاکره قرار گرفته» و هنوز باید قرارداد نهایی امضا شود. وی گفت، شرکت ایرباس همچنین در خصوص فروش 4 فروند هواپیمای پهن پیکر ای 330 با ایران رایزنی کرده است.

این مدیر شرکت ایرباس گفت، حتی اگر قرارداد ایرباس از مخالفت جمهوریخواهان جان سالم به در ببرد، بعید است به یک قرارداد قطعی برای فروش همه 118 فروند هواپیمای اعلام شده تبدیل شود، زیرا ایران 5 ماه بعد از توافق با ایرباس، برای خرید 109 فروند هواپیما از بوئینگ توافق کرده است. تعداد نهایی فروش هواپیما توسط این دو شرکت به ایران هنوز مشخص نیست. همچنین بوئینگ نیز اخیراً اعلام کرد که به تصمیم ترامپ برای لغو فروش هواپیما به ایران احترام می‌گذاریم

به گزارش پایگاه اینترنتی بیز ژورنالز، در حالی که مجلس نمایندگان امریکا اخیراً با تصویب طرحی در صدد ممنوعیت فروش هواپیما به ایران برآمده است، مقامات شرکت بوئینگ گفتند، اگر دولت ترامپ سیاست امریکا در قبال ایران را تغییر دهد و فروش هواپیما را ممنوع سازد، این شرکت به این تصمیم احترام خواهد گذاشت.
 
نمایندگان ایرباس امروز در تهران

درشرایطی که برخی خبرگزاری‌های خارجی از بلاتکلیفی سازندگان هواپیما درخصوص اجرایی شدن توافق فروش هواپیما به ایران سخن می‌گویند، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی کشورمان در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید که تا این زمان اروپایی‌ها و مقامات رسمی ایرباس هیچ گونه واکنش منفی درباره قرارداد فروش هواپیما به ایران از خود نشان نداده‌اند و من هیچ اظهارنظر رسمی دراین خصوص نشنیده‌ام.

اصغر فخریه کاشان همچنین گفت: طبق روال گذشته روز دوشنبه (امروز )نمایندگان ایرباس برای مذاکره پیرامون جزئیات قرارداد وارد تهران می‌شوند و سطح این هیأت هیچ تفاوتی نسبت به گذشته نکرده است. وی تأکید کرد: درصورتی که نظر ایرباس درخصوص این قرارداد تغییر کرده بود برای انجام مذاکرات به تهران سفر نمی‌کردند.
وی با اشاره به موضع‌گیری متفاوت اروپا و امریکا درخصوص همکاری با ایران اظهارکرد: اینکه شرکت امریکایی بوئینگ با سیاست‌های احتمالی دولت جدید این کشور برای نقض توافق‌های فروش هواپیما به ایران موافقت کند شاید طبیعی باشد ولی نظر اروپایی‌ها با آن کاملاً متفاوت است.

گفتنی است پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا و اظهارات ترامپ درباره سند برجام، سران اروپایی در نشستی فوق‌العاده دراین خصوص شرکت کردند و درپایان این جلسه موگرینی به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اروپا خطاب به ترامپ هشدار داد که سند برجام قابل نقض نیست. درواقع پس از پیروزی ترامپ مواضع اروپا درباره ایران با امریکا فاصله بسیاری پیدا کرده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره نتایج مذاکره با مقامات ایرباس گفت: هم‌اکنون قرارداد خرید 112 فروند هواپیمای ایرباس نهایی شده و آماده امضاست. وی همچنین درباره نحوه تأمین مالی این قرارداد اضافه کرد: طبق قرارداد اولیه روش خرید هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک بلندمدت است. درهمین زمینه موفق شدیم با یک شرکت لیزینگ بین‌المللی برای تأمین مالی خرید 77فروند ایرباس به توافق نهایی برسیم.

فخریه کاشان تصریح کرد: برای تأمین مالی تعداد باقی مانده هواپیماهای ایرباس نیز به اندازه کافی فرصت باقی است و براحتی می‌توانیم برای تأمین مالی آن اقدام کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها