کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تب سرد تجاری سازی و لوكس‌سازی در شمال تهران


کد خبر : ۳۰۱۱۰شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲:۴۱۱۵۷۳ بازدید

رييس انجمن انبوه‌سازان تهران از افزايش ساخت واحدهای لوكس و تجاری در سه سال گذشته در پايتخت خبر داد و گفت: بيشتر ساختمان‌های تجاری در ...

رييس انجمن انبوه‌سازان تهران از افزايش ساخت واحدهاي لوكس و تجاري در سه سال گذشته در پايتخت خبر داد و گفت: بيشتر ساختمان‌هاي تجاري در شمال تهران وجود دارد.

حسن محتشم در گفت‌وگو با تعادل، با اعلام اينكه در چند سال اخير سرمايه‌گذاري قابل توجهي براي ساخت و ساز واحدهاي لوكس و تجاري در شهر تهران انجام شده است، گفت: اما به دليل شرايط اقتصادي، خريداري براي اين واحدها وجود ندارد.

محتشم تصريح كرد: برخلاف كاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني و افت ساخت و ساز واحدهاي مسكوني معمولي طي سه سال گذشته، ساخت واحدهاي لوكس و تجاري افزايش داشته است كه اين واحدها به دليل مشكلات اقتصادي و عدم گردش نقدينگي، به فروش نمي‌روند. وي افزود: در تهران ساخت و ساز واحدهاي لوكس و تجاري بيش از ساير شهرهاي كشور است و همه به دنبال مجوز واحدهاي تجاري هستند به‌طوري‌كه طبقه اول و همكف بسياري از ساختمان‌هاي مسكوني نوساز در اين شهر به واحد تجاري اختصاص يافته است اما خريداري براي اين واحدها وجود ندارد.

رييس انجمن انبوه‌سازان تهران ادامه داد: از آنجايي كه به‌طور معمول آمارها از سوي مركز آمار، شهرداري يا بانك مركزي منتشر مي‌شود متاسفانه آمار دقيقي از ميزان ساخت و سازهاي لوكس و تجاري در شهر تهران وجود ندارد. حسن محتشم تاكيد كرد: اما آنچه از شواهد و قراين پيداست، بيشترين فشار مربوط به لوكس‌سازي در شمال تهران است.

محتشم تصريح كرد: از آنجايي كه در مناطق شمالي تهران قيمت زمين گران است و درواقع حدود 50 درصد قيمت آپارتمان را قيمت زمين تشكيل مي‌دهد، فرد سازنده سعي مي‌كند ساخت و ‌سازي در اين زمين‌ها انجام دهد كه جاذبه داشته باشد. رييس انجمن انبوه‌سازان تهران ادامه داد: درنتيجه سازندگان بيشتر به دنبال آن هستند تا در زمين‌هاي گران تجاري‌سازي، لوكس‌سازي و در برخي مواقع حتي سوپرلوكس‌سازي كنند و به دنبال آن باشند تا اضافه كردن بخش‌هاي لوكس انگيزه‌هاي بيشتري در خريدار براي خريد اين واحدها ايجاد كنند. حسن محتشم افزود: از طرف ديگر بسياري از انبوه‌سازان و سازندگان با هجوم يك‌باره براي خريد بلوك‌هاي قديمي به دنبال آن بودند و هستند تا سود بيشتري ببرند.  رييس انجمن انبوه‌سازان تهران تصريح كرد: درواقع حجم ساخت و ساز در بخش‌هاي تجاري و لوكس تا اندازه‌يي افزايش پيدا كرده كه موجب شده امروز به موقعيتي رسيده‌ايم كه در اين بخش‌ها هم دچار مازاد نياز شده‌ايم. حسن محتشم گفت: در حال حاضر در بسياري از پاساژها و ساختمان‌هايي كه در طبقات پاييني آنها تجاري‌سازي شده است اكثر مغازه‌ها با چراغ روشن آماده فروش هستند. به گفته اين فعال حوزه ساختمان، با توجه به افزايش ساخت و ساز واحدهاي تجاري و لوكس و عدم تعادل بين عرضه و تقاضا، پيش‌بيني مي‌شود اين واحدها در سال آينده شاهد افزايش قيمت نباشند؛ چراكه هم املاك تجاري بيش از تقاضا ساخته شده‌اند و هم بسياري از واحدهاي لوكس بدون مشتري هستند، بنابراين جهش يا حتي رشد قيمتي در اين واحدها مشاهده نخواهد شد.

رييس انجمن انبوه‌سازان تهران تاكيد كرد: باز هم مي‌گويم كه از تعداد واحدهاي لوكس‌سازي شده يا واحدهاي تجاري در تهران آمار دقيقي وجود ندارد و من بعيد مي‌دانم كه هيچ سازمان يا تشكيلاتي بتواند آمار دقيقي از حجم سرمايه‌گذاري‌هاي انجام‌شده در ساخت و سازهاي لوكس بدهد. محتشم ادامه داد: نبود آمار دقيق تجاري‌سازي و لوكس‌سازي در پايتخت به دليل آن است كه سرمايه‌گذاري تجاري به عوارض شهرداري بستگي دارد، چون ميزان اين عوارض در نقاط و بخش‌هاي مختلف تهران و براساس موقعيت زماني و مكاني واحدهاي تجاري متفاوت و متغير است.


واحد تجاری متری 200 ميليون تومان

رييس انجمن انبوه‌سازان تهران همچنين درخصوص قيمت واحدهاي تجاري ساخته شده در شهر تهران نيز گفت: قيمت واحدهاي تجاري در پايتخت از متري 10 ميليون تومان در فرعي‌ها و مناطق پايين شهر آغاز مي‌شود و تا حدود متري 200 ميليون تومان در بخش‌هاي شمالي شهر مي‌رسد. محتشم بيان كرد: واحدهاي لوكس همواره حاشيه سود خوبي داشته‌اند و به نظر نمي‌رسد كه بازار مسكن، افزايش سودي بيش از اين مقدار را پذيرا باشد مگر اينكه شاهد بهبود شرايط اقتصادي كشور و افزايش درآمد مردم باشيم، در چنين شرايطي مي‌توان انتظار رشد قيمت را هم در واحدهاي لوكس و هم تجاري داشت. رييس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: اگرچه با رونق شرايط اقتصادي، قيمت واحدهاي تجاري و لوكس افزايش مي‌يابد، اما اين رشد با شيب ملايم خواهد بود و جهش قيمت در اين واحدها نخواهيم داشت. حسن محتشم افزود: باز هم تاكيد مي‌كنم درست است كه آمار دقيقي از ميزان لوكس‌سازي و تجاري‌سازي در شهر تهران وجود ندارد، اما مي‌توان به جرات گفت كه تهران هم در بخش ساخت و ساز مسكوني و هم در تجاري‌سازي و لوكس‌سازي به مرز اشباع رسيده است. رييس انجمن انبوه‌سازان تهران تاكيد كرد: لازم است تا شوراي عالي ساخت، شرايط ساخت و ساز در تهران را بار ديگر مورد بررسي جدي قرار دهد تا بارگذاري جمعيت در تهران كنترل شود.

bq6k0re1h0a5829hqa2.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها