کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

باک بنزین را بخار گرفت

کدخبر:۳۰۰۸۳جمعه، ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۲۴۳۶۲۵ بازدید

بعضی مردم معتقدند جایگاه‌های سوخت کم‌فروشی می‌کنند اما سند چندانی برای اثبات ادعای خود و احقاق حقوقشان ندارند. این موضوع درحالی ...

بعضی مردم معتقدند جایگاه‌های سوخت کم‌فروشی می‌کنند اما سند چندانی برای اثبات ادعای خود و احقاق حقوقشان ندارند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که جایگاهداران سوخت همیشه این موضوع را رد کرده‌اند و معتقدند،ادعای هوافروشی در پمپ بنزین علمی و واقعی نیست.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از صمت، آنچه این نگرش را تقویت می‌کند میزان بخارات همراه بنزین است که به گفته برخی از کارشناسان سال به سال در حال افزایش است. به نظر می‌رسد مسئله استاندارد بنزین در ایران به این سادگی‌ها حل نخواهد شد و افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز هر سال مردم و جایگاهداران را با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو می‌کند. اما این در حالی است که بخارات بنزین موجود در باک خودرو یا مخازن جایگاه‌های بنزین به دلیل نبود امکانات لازم در هوا آزاد می‌شود که نه‌تنها موجب بالارفتن حجم اتلاف سوخت می‌شود، بلکه زیان‌های زیست‌محیطی فراوانی را نیز به بار می‌آورد. بنابراین اجرای طرح کهاب با توجه به حجم بالای مصرف بنزین در کشور ضروری به نظر می‌رسد.


بخارات بنزین یا هوافروشی

بنزین دارای ۵ تا ۷ اتم کربن در هر مولکول و شامل ترکیباتی از پنتان، هگزان، هپتان، اکتان، نونان و دکان است. ترکیبات بنزین سبک بوده و دمای جوشی بین ۳۰ تا ۱۲۵ درجه سانتی‌گراد دارد. سبک‌ترین ماده موجود در بنزین، پنتان با نقطه جوش ۳۰ درجه سانتی‌گراد و دکان ۱۲۵ درجه سانتی‌گراد است بنابراین دمای نزدیک به۳۰ درجه نخست منجر به تبخیر پنتان می‌شود. گرچه فرار بودن بنزین از مزایای آن در هنگام روشن کردن موتور محسوب می‌شود و روشن شدن خودرو را تسهیل می‌کند اما تبخیر این ماده و انتشار آن در هوا می‌تواند منجر به آلودگی‌های زیست‌محیطی شده و پیامدهای ناگواری در پی داشته باشد. بنابراین باید اصولی برای کاهش تبخیر در زمان حمل و انبار کردن این ماده در مخازن رعایت شود. بیژن حاج محمد رضا رییس جایگاهداران سوخت کشور به صمت می‌گوید: بیشترین میزان تبخیر در زمان بارگیری، تخلیه و حمل اتفاق می‌افتد به این معنی که آنچه موجب بالا رفتن تبخیر می‌شود اختلاف دما است. نخستین مرحله تبخیر زمانی اتفاق می‌افتد که بنزین از یک مخزن با دمای نزدیک به دمای انجماد وارد مخازن گرم می‌شود، حال اگر زمان انتخاب شده برای حمل بنزین آن را در معرض تابش خورشید قرار دهد گرم شدن جدار آهنی مخزن بر شدت تبخیر می‌افزاید.

اما مشکل زمانی دو چندان می‌شود که بنزین گرم بار دیگر وارد مخازن سردتر می‌شود، در این صورت برخی از بخارات که هنوز به دمای مایع شدن نرسیده‌اند روی سطح بنزین مایع می‌مانند. به گفته وی برای مایع شدن بخارات بنزین ۷۲ساعت زمان لازم است که پیشتر این موضوع در جایگاه‌ها رعایت می‌شد. بنابراین داغ‌داغ مصرف شدن بنزین حمل شده موجب می‌شود بنزین همراه با بخار در اختیار مشتریان قرار گیرد. ناصر رییسی‌فرد رییس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه سوخت در گفت‌وگو با صمت هوا فروشی و کم فروشی در پمپ‌بنزین‌ها را تکذیب کرده و تصریح می‌کند: تمامی مخازن جایگاه‌های بنزین سراسر کشور از سال ۷۱ به سیستم شناور مجهز شده، از طرفی نظارت واحد مهندسی شرکت و پلمب‌بودن تمامی تجهیزات تلمبه که شامل ۱۴ عدد پلمب در هر تلمبه است بنابراین با وجود کنترل سازمان‌های مربوط ازجمله سازمان استاندارد و واحد کنترل کیفی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، امکان کم‌فروشی در جایگاه‌ها وجود ندارد.

به گفته وی، سیستم‌های نصب‌شده در جایگاه‌های سوخت منسوخ شده و قدیمی هستند که این مسئله باعث شده تبخیر در جایگاه‌های سوخت بیش از حد مجاز باشد. درواقع آنچه مصرف‌کننده گمان می‌کند، هواست، گاز درون بنزین است که متصاعد نمی‌شود. در نتیجه مردم هوا نمی‌خرند بلکه بخار بنزین را خریداری می‌کنند. گفته می‌شود که چگالی بنزین ۰/۷۱۹گرم بر سانتی‌متر مکعب است و به همین دلیل همیشه بر روی آب شناور می‌ماند و نمی‌تواند با بنزین ترکیب شده به حجم بنزین موجود بیافزاید با این گفته علمی می‌توان نتیجه گرفت که امکان مخلوط این دو ماده در مخازن جایگاه‌ها امکان‌پذیر نیست. همچنین از آنجا که بنزین خود یک ماده فرار است قرارگرفتن آن در کنار گازهای دیگر می‌تواند بسیار خطرناک بوده و حتی می‌تواند منجر به انفجار شود. در مخازن برای جلوگیری از تراکم بخارات بنزین لوله‌هایی را در مخازن نصب کرده‌اند که این بخارات را به هوای بیرون تخلیه می‌کند.


ترکیبات غیراستاندارد بنزین

رییسی‌فرد معتقد است ترکیبات غیراستانداردی که به بنزین افزوده می‌شود موجب افزایش تبخیر بنزین شده است. وی می‌گوید: تعیین استاندارد بنزین برعهده پژوهشگاه صنعت نفت است و آزمایشگاه دیگری برای تایید استانداردهای تعیین شده در کشور وجود ندارد. پالایشگاه‌ها و سازمان استاندارد نیز محصول تولیدی را براساس استانداردهای اعلام شده از سوی پژوهشگاه ارزیابی می‌کند. این در حالی است که عباس کاظمی در مصاحبه با صمت افزایش میزان تبخیر بنزین را رد کرده و خاطرنشان می‌کند: تبخیر از ویژگی‌های بنزین است و این خاصیت در همه بنزین‌های تولیدی سراسر جهان وجود دارد و نمی‌توان میزان آن را به صفر رساند با توجه به اینکه تولید بنزین ایران بر اساس استانداردهای جهانی است میزان تبخیر نمی‌تواند افزایش یافته باشد و این میزان مساوی سال‌های قبل است. اما کاظمی افزایش تبخیر بنزین در جایگاه‌ها را رد می‌کند که جایگاهداران با افزیش تبخیر بنزین روبه‌رو بوده و در آستانه ورشکستگی هستند. گرچه وجود گاز در بنزین برای متراکم‌سازی آن از دیدگاه علمی درست نیست اما هنوز مشخص نیست به بنزین مصرفی چه موادی افزوده می‌شود.

به این معنی که با وجود اینکه برای بالا بردن عدد اکتان راه‌حل‌های دیگری چون افزودن اتانول وجود دارد هنوز هم بنزین مصرفی با عنوان سوپر حاوی ترکیبات سرب است. دلیل این موضوع ویژگی بهسوزی بالاتر «تری اتیل سرب» به نسبت اتانول است. اثر جانبی افزاینده‌های سرب حفاظت سوپاپ در برابر فرسایش بود. به علت در دسترس نبودن سوخت‌های سرب‌دار بسیاری از موتورهای ماشین‌های قدیمی به منظور استفاده از سوخت‌های بدون سرب باید اصلاح می‌شدند. به هر حال محصولات جایگزین سرب نیز تولید شده و گاهی اوقات در مغازه‌های فروش قطعات خودرو یافت می‌شوند. بنزین خریداری شده از پمپ بنزین همچنین شامل افزودنی‌هایی به منظور کاهش تشکیل دوده در موتور است که سبب بهینه شدن سوختن بنزین شده و باعث می‌شود خودرو در هوای سرد آسان‌تر روشن شود. هنوز هم بهترین بنزین مصرفی در ایران سوپر با عدد اکتان ۹۵ است و بعد از آن یورو ۴ و بعد بنزین معمولی با عدد اکتان ۸۷ قرار دارد.


طرح کهاب و جمع‌آوری بخارات
 
با اجرایی‌شدن طرح «کهاب»، بخار منتشرشده از باک خودروها و مخازن زیرزمینی جایگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود و به سمت نفتکش‌ها هدایت می‌شود. پس از این نفتکش برای سوختگیری مجدد به انبار نفت مراجعه می‌کند. پس از این فرآیند نفتکش‌ها با بهره‌جویی از طرح تکمیلی بازوهای بارگیری، بخار بنزین را برای استحصال به واحد بازیافت بخار (VRU) منتقل می‌کنند و از بخار مایع بنزین به‌دست می‌آید. اما درحالی که رییس شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی اجرای این طرح را برای اقتصاد و محیط‌زیست کشور ضروری می‌داند، جایگاهداران سوخت بر این باورند که هزینه اجرای این طرح برای جایگاهداران بسیار بالاست و با توجه به شرایط فعلی قیمت‌ها، اجرای آن هیچ توجیهی از نظر اقتصادی برای جایگاهداران ندارد. حاج محمد رضایی در این باره می‌گوید: در حالی که هزینه اداره جایگاه‌ها ماهانه ۳۰۰میلیون تومان است و جایگاهدار با ۱ دهم این میزان یعنی ۲۵میلیون تومان در حال اداره جایگاه است نمی‌توان انتظار عملی شدن این طرح را داشت مگر اینکه دولت پولی را برای اجرای این طرح در اختیار جایگاهداران بگذارد که در حال حاضر پول ندارد.  

نبود سرمایه لازم برای اتمام پروژه‌های چند سال‌های که در دستورکار است مورد تازه‌ای نیست؛ اما پیامدهای زیست‌محیطی انتشار بخار بنزین در هوا به دلیل تبعات زیست‌محیطی و اقتصادی به یک امر الزام‌آور برای دولت تبدیل شده است، به گونه‌ای که به گفته حاج محمد رضایی به ازای هر ۱۰هزار لیتر ۴۵ لیتر بخار بنزین تولید می‌شود که وارد هوای تهران می‌شود که این مسئله به دلیل قرارگرفتن جایگاه‌های بنزین در محیط مسکونی علاوه بر هدررفت سوخت هزینه‌های اجتماعی و بیمار شدن نشهروندان را نیز در آینده بر دوش دولت خواهد گذاشت که سوءمدیریت‌ها در حوزه برنامه‌ریزی شهری نه‌تنها موجب کاهش این گازها نشده بلکه واگذاری جایگاه‌های بنزین در نزدیکی مدارس و بیمارستان‌ها مشکلات جدیدی را برای دولت به بار خواهد آورد.  ناصر رییسی‌فرد، رییس کانون جایگاهداران سوخت کشور نیز با انتقاد از دیرکرد اجرای کامل این طرح تصریح می‌کند: طرح «کهاب» در سال ۸۷ در کشور کلید خورد و تا سال ۹۰، ۳هزار و۵۰۰ جایگاه در مرحله نخست به سیستم بازیافت بخار بنزین مجهز شدند و جایگاهداران سوخت در مرحله نخست و دوم لوله مجزایی را تا مخزن ایجاد کردند که این مرحله نیز در تعدادی از جایگاه‌های سوخت کشور اجرایی شد. اما مرحله سوم مهم‌ترین مرحله اجرای این طرح در جایگاه‌های سوخت است که تجهیز تلمبه‌های سوخت‌گیری به سیستم تخلیه بخار به دلیل هزینه‌های هنگفت این طرح غیرممکن است.  

به گفته وی جایگاهدار برای تجهیز یک جایگاه با ۱۰ تلمبه حداقل باید ۱/۵میلیارد تومان هزینه کند که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و نحوه قیمت‌گذاری سوخت در ایران چنین هزینه‌ای هیچ توجیه اقتصادی ندارد. رییسی‌فرد درباره ضرر و زیان‌های ناشی از انتشار بخار بنزین برای جایگاهداران می‌گوید: انتشار این بخارات تیغ دو لبه است، جایگاهداران درحالی که خود از بالابودن بخار بنزین زیان می‌بینند درنهایت ناچار به پرداخت جریمه کم‌فروشی بنزین نیز می‌شوند. این امر موجب می‌شود به اصطلاح دخل جایگاه‌ها با خرج‌شان نخواند و در پایان سال مجبور به پرداخت جریمه‌ای شوند که هیچ نقشی در این هدررفت و به اصطلاح کم‌فروشی‌ها نداشته است.


راهکار چیست؟ 

نوسازی و استانداردسازی ناوگان حمل‌ونقل، مخازن نگهداری و تلمبه‌های جایگاه‌ها در کنار استانداردسازی بنزین براساس استانداردهای جهانی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند باعث کاهش تبخیر شده و از پیامدهای مالی و جانی ناشی از آن جلوگیری کند. به نظر می‌رسد اینجا نیز فناوری حرف نخست را می‌زند. هرچه دستگاه‌های مورد استفاده مدرن‌تر باشد میزان اتلاف سوخت در جایگاه‌ها کاهش می‌یابد بنابراین لازم است دولت تمام تلاش خود را در این رابطه مبذول دارد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

بختیار: 1395/8/2110:35:03،
107
8
کاری نداره یه 4 لیتری ببرید.دستگاه4 لیتر نشون میده ولی در اصل 3 لیتر خالی میکنه 1 لیتر فقط هواست
نور: 1395/8/2112:31:10،
68
4
مملکتو فقر و دزدی هس فقط
علی: 1395/8/2119:44:22،
11
48
دروغ محضه.
از کجا معلوم باک ماشینتون ایراد نداشته.
عمر مفید ماشین 5سال هستش. اونم به شرطی که از ابتدا استاندارد باشه. به هیچ چیزی شک ندارید الا تلمبه پمپ بنزین.
میدونم ملت منفی میزنن الان. چون عمده ماشین هایی که در این مملکت در ترددن برای دهه هشتادن.
h: 1395/8/2120:29:50،
26
5
علی آقا اگه مشکل از ماشین باشه شما از هرجا ک سوخت گیری کنی باید ب مشکل بخوری. در صورتی ک اینجوری نیست.
من یک علی دیگه هستم: 1395/8/2121:37:03،
7
5
علی آقا من بنزین زدم(باک رو پر کردم) بعدش کیلومتر زدم ، 70 تا که رفتم دیدم آمپر بنزین نصف شد ، فکر کردم ماشین یا سنسور ها موردی پیدا کرده بعد از اون 60 تا دیگه رفتم دیدم عادی نشون میده و یک خونه از آمپر کم شد ، بعد یک احتمال دیگه هم دادم سنسور داخل باک (اگه دیده باشید چند دندونه ی مسی برای اندازه گیری داره البته ماشینم پراید هست )کثیف شده ، دفعه بد باک رو پر نکردم با مقدار خیلی کم تست کردم که باز همون اتفاق تکرار شد
علی: 1395/8/2122:51:18،
4
14
آقایون خانوما
من نه پمپ بنزین دارم نه نسبتی با وزارت نفت
من همچین تجربه ای از بنزین زدن ندارم. ماشین هایی هم که داشتم بیش از 5سال نگه نداشتم. و مطمئن هستم افراد دیگه ای هم مشابه من تجربه عجیبی از بنزین زدن ندارن.
ريوالدو: 1395/8/2206:49:40،
7
7
دوستان چنتا پيشنهاد
اگر براتون مقدوره اول صبح بنزين بزنين چون هنوز افتاب نخورده و مخزن هاي بنزين به علت سرد بودن بنزين بخار زيادي ندارن
تا جايي كه ميتونين خودتون بنزين بزنين و سعي كنين خيلي اروم اين كار رو انجام بدين،نهايتش دو دقيقه بيشتر طول ميكشه
در اخر اگر تونستين حتما بنزين سوپر بزنين،من نزديك به دو سال اين كارا رو انجام دادم و واقعا مصرفم معقوله.واقعا تاثير داره.موفق باشين
من: 1395/8/2110:35:48،
65
7
اقایون داداشا کی به کیه اب هم یه جور بنزینه هوا هم یه جور گازه
من نمیدونم چرا مسئولین امر پیگیر این مسایل نمی شن خب اقا برید سر بزنید پمپ بنزین های متخلف رو پلمپ کنید تا درس عبرتی بشه چند ماهه این بحث هست و من خودم تو باک ماشینم بعضا این فاجعه رو حس می کنم ولی حرف من خریدار نداره که کسی رو محکوم کنم خریدار داره ایاااااا؟؟؟؟؟
آه ملت: 1395/8/2110:45:25،
77
8
از دولت احمدی نژاد کیفیت بنزین پایین آمد و زود مصرف میشه من خودم شخصا امتحان کردم حالا هوا فروشی و کم فروشی جایگاه داران هم حرفیه .تواین مملکت دزدی داره تبدیل به فرهنگ عمومی میشه
007: 1395/8/2207:57:15،
4
3
دزدی مگه میشه توی مملکت اسلامی دزدی بشه

من خودم با دو خال بنزین رفتم داخل جایگاه بعد ماشینم 51 لیتر بنزین خورد در حالی که باک خشک باید 50 لیتر بنزین بخوره
علیرضا: 1395/8/2110:53:08،
49
11

برای خود من کم فروشی بنزین بارها و بارها اتفاق افتاده مثلا تو جایگاه زیر پل حافظ با یه باک حدود 45 بنزین زدم و 490 کیلومتر مسیر توی شهر طی شد و با همان 45 لیتر در یک جایگاه دیگه 570 کیلومتر توی شهر ماشین هم تویوتا راوفور بود
جالبه شرایط طی مسیر هم یکسان بود

پس لابد همه مردم که تو یه جایگاه بنزین می زنند و بعد تو یه جایگاه دیگه تفاوت پیمایش کیلومتر را کاملا واضح حس می کنند دروغ می گن
reza.h: 1395/8/2116:12:14،
11
12
مرد حسابی این چه جور حساب کردنیه.تویوتا 250 میلیونی داری.حساب و کتابت اصلا درست نیست
استاد : 1395/8/2110:57:17،
40
17
هیچ اشاره ایی به لگن بودن خودرو های ایرانی نشده، هیچ کدومشون زیر ده لیتر در صد کیلومتر نمیسوزونه، گاهی تو تابستون با کولر تا 15 هم میره (هم پارس، هم سمند، هم 206 تیپ 5 93 به بعد رو امتحان کردم)
آرش66: 1395/8/2111:46:00،
31
10
پژو 206 تیپ پنج 91 به بالا انصافن دیگه 206 نیست. اندازه شورولت مصرف میکنه، مثل پیکان راه میره. دائم هم خرابی داره.
علی: 1395/8/2111:37:00،
10
32
چرا حرف بی حساب می زنید؟
اصلا از این حرفتون معلومه تا حالا هیچ کدومو از نزدیکم ندیدید.
درسته کیفیت خودرو ها پایینه اما دیگه نه اینجوری.
شایدم حساب بلد نیستید.
پیمان: 1395/8/2112:09:09،
33
3
زیاد پیش میاد! همین دیروز تو این جایگاههای کنار خیابونی اصفهان داخل خیابان هزارجریب رفتم بنزین بزنم دیدم مداوم قطع میکنه، نازلو کشیدم بیرون دیدم کف بنزین داره میره داخل باک!! به مسئولش میگم چرا اینجوریه؟ میگه همینه که هست من چیکار کنم!!! خلاصه 30 تا بنزین زدم حدود 17 لیتر باک پرشد.
یعنی راه درمان این فسادها رو واقعا کسی نمیدونه!؟؟؟
Rr: 1395/8/2112:52:42،
20
7
همه کسانیکه کمی هوشمندانه پیگیر کم فروشی بنزین هستن کاملا دیده اند که هر 40 لیتر حداقل 3 لیتر کم میکنتد، از دو راه استفاده میکنند، یک نرم افزاری که با تنظیم کارت موجود در پمپ هست، و راه دوم افزایش فشار پمپ خروج بنزین که شیر هوا بازتر میشود و هوا وارد لوله نازل میشود، نمونه بارزش در اتوبان نیایش و ستاری هست جایگاه بنزین 178
علی: 1395/8/2119:48:08،
6
14
سالهاست از همین جایگاه که اسم بردی و جایگاه سردار جنگل بنزین میزنم و حتی یک مورد عجیب و غریب به یاد ندارم.
حرف الکی زدن که مالیات نداره
ملت هم اینجا نشستن هر کی میگه دزدیه لایک میزنن.
احسان: 1395/8/2115:01:07،
13
5
هشتاد میلیون ایرانی دستشون تو جیب همه و با آرامش در کنار هم زندگی می کنند تو ایران دیگه دزدی به ارزش تبدیل شده و انصاف شده ضد ارزش در مواد غذایی کم فروشی و لبنیات وبا آب قاطی می کنند داروها با مواد چینی و گچ ساخته می شن تو کالباس و سوسیسش پوست و آشغال مرغه وکارمندش رشوه می گیره و مدیرش هم اختلاس مملکت رو فساد گرفته و بنزینش هم با گازوییل قاطی و با هوا کم فروشی می کنند همه چیز عالی و عادیه
بانیک استراوا: 1395/8/2116:14:33،
13
4
تا زمانیکه جایگاههای بنزین در تملک شرکت نفت بود از این قبیل اتفاقات اثری نبود چراکه کارکنان ومدیران جایگاهها حقوق بگیر شرکت نفت بودند و در سود وزیان توزیع بنزین نافع نبودند حتی تمایل در پس دادن پول خورد باقیمانده را داشتند! اما با واگذاری جایگاهها به اشخاص از مدیریت تا گارگر جایگاه به نحوی قصد ... را دارد!!!
علي: 1395/8/2116:18:12،
17
5
هميشه 20 ليتر بنزين ميزنم 320 تا راه ميرم هفته پيش تو جايگاه امام رضا 22 ليتر بنزين زدم 220 تا راه رفتم

جالبه هم 2 ليتر بيشتر بنزين زدم هم 100 کيلو متر کمتر را رفتم

خدا شاهد عين واقعيته ميگم

کشور پر شده از دزد
سمند سوار: 1395/8/2119:20:58،
7
3
من فقط توی پمپ بنزین های شرکت بهران بنزین می زنم، امتحان کنید تا مطمئن بشید که با بقیه جایگاه ها کلی فرق داره.
محمد: 1395/8/2119:45:42،
12
6
من هميشه باك رو لبريز ميكنم و كيلومتر رو صفر ميكنم.تا دفعه بعد كه بنزين ميزنم و باك رو لبريز ميكنم .به اين طريق مصرف بنزين رو محاسبه ميكنم قبلا ماشينم حدود ٧تا٧.٥ليتر در هر ١٠٠كيلومتر مصرف داشت از موقعي كه تو پمپ بنزين مرزداران بنزين ميزنم مصرف ماشين شده صدي ١٠تا ١١.٥ بعد ميگن دزدي نميكنند ماشينم كرولا است و اين ميزان مصرف كاملا غير منطقي
مردم: 1395/8/2207:18:54،
4
3
باسلام
بنده بارها امتحان کردم و چهار لیتری بردم ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پمپ بنزین ولی هر دفعه 3لیتر و 3.5 لیتر و بعضی جاها خدایی همون چهار لیتر بوده ولی در کل پمپ بنزین ها همشون مشکل دارن و هیچ نظارتی روشون نیست و هرکی بگه سالمن دروغ میگه.
بهزاد: 1395/8/2207:55:57،
5
3
بابا این که خوبه بازم بنزین تابلو نمیشه گازو میخوایید چی بگید.
باکم 12 کیلویی هست. 7000تومن گاز پر میکنم یعنی تا خرخره پر میشه استارت که میزنم حرکت کنم یهو یه خونه خالی میشه اینو کجای دلم بزارم.. البته موردی نداره ما دیگه عادت کردیم به دزدی ها شمام عادت کنید
مهدی: 1395/8/2210:46:54،
2
4
داداش اگه پر میکنی و تا حرکت میکنی یه خونه خالی میشه دیگه باید بدی نشانگرش رو نگاه بندازن ... ربطی یه گاز نداره که .. گاز با فشار پر میشه فشار هشت که نشانگر نشون میده نه نوع گاز ... حتما ماشینتو یه چک کن بنظر من
محمد: 1395/8/2210:31:29،
3
4
تاحالا شده توی ماشینی که باکش 50 لیتر بیشتر نمیگیره 70 لیتر بنزین بزنید و آخرشم پر نشه و از ترس دیگه بنزین نزنید ؟
من یه رانا دارم و یه اپتیما
رانا را تا 70 و 75 لیتر بنزین زدم و اپتیما را هم تا 90 لیتر بنزین زدم اما معمولا رانا تا 48 لیتر بنزین پر پر میشه ، دوستان که میگن تجربه ندارن یا میگن ماشینهای بالای پنج سال مشکل داره دقت ندارن وگرنه میفهمن این مشکل را، مگه آدامسه که باک کش بیاد ؟
خداراشکر مثل همیشه و همه جا نظارت نیست رشوه هست
اخبار داخلی :البته ناگفته نماند گشورهای خارجی بدترن خداراشکر که ما بدتر نیستیم
داريوش: 1395/8/2214:41:48،
3
3
بنده به شخصه دزديهايي كه تو پمپ بنزين ديدم رو ميگم:
پمپ بنزين مرزداران: بارها از ترفند تعويض نازل و صفر كردن نازل استفاده ميكنه به طوري كه مثلا ميگه 10 ليتر با اين بزن بقيش رو با اون. بعدش ميبيني آخر سر چند ليتري سرت كلاه رفته.
توي يه روش ديگه كه چندين بار ديدم پولو بهش ميدي باقي پول و جلوت ميشماره در حالي كه يه پول رو از وسط تا زده و دو بار ميشماره بعدش ميبيني 5 تومن يا 10 تومن تو پاچه مبارك رفته.
پمپ بنزين جاده مخصوص:
طرف دسپنسر بنزينش خرابه يا از قصد خراب كرده وقتي بنزين ميزني شروع ميكنه به حرف زدن باهات بايد دقت كني كه چشمات به نمايشگر بنزين روي دسپنسر باشه. بعدش بنزين قطع ميشه و كارت و در مياره و بدون اينكه صفر كنه ادامه ميده. آخرشم ميگه صفر كردم. خلاصه 5 تا 7 ليتر خوشكل كلاه برداري ميكنه.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا