کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

470 شرکت دانش‌بنیان پیشرو در اقتصاد


کد خبر : ۳۰۰۸۲جمعه، ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۴۳۷۶۰ بازدید

شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری امروز را مدیون زحمات پژوهشگرانی هستیم که در 20 سال گذشته شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را بنا نهادند و ...

jm6oahpqtdzjdw9acybv.jpg

شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری امروز را مدیون زحمات پژوهشگرانی هستیم که در 20 سال گذشته شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را بنا نهادند و در طول این سال‌ها با استفاده از ظرفیت‌های علمی این مرکز شرایط کسب و کار دانش‌محور در بسیاری از استان‌های کشور فراهم شد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از صمت، برای شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری در سال‌های ابتدایی وقت و انرژی فراوانی لازم بود تا مسئولان ملی و استانی به سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ترغیب شوند اما پس از گذشت ۲ دهه گفتمان توسعه مبتنی بر دانایی و حمایت از توسعه فناوری و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در این مرکز شکل گرفت و اکنون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تلاش مضاعفی برای توسعه ارتباطات بین‌المللی و ورود محصولات و خدمات شرکت‌های فناوری به بازارهای خارجی دارد که نتیجه این تلاش حضور بیش از ۳۰۰ مهمان خارجی در شهرک و علاقه به همکاری با شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شهرک است. علاوه بر این شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان میزبان کنفرانس جهانی انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی و مناطق نوآوری (IASP) در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود.

این رویداد بین‌الملل بزرگترین گردهمایی مدیران و کارشناسان پارک‌های علمی و فناوری جهان است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این شهرک سال ۱۳۸۰، ۲۷ مورد بوده که تا پایان سال ۱۳۹۴ این رقم به ۴۵۵ مورد رسیده است همچنین تعداد نیروی انسانی مستقر در شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ‍۱۳۸۴، ۹۸۵ نفر بوده که تا پایان سال ۱۳۹۴ به ۶۰۳۴ نفر رسیده است. براساس آمار این مرکز در سال ۱۳۹۴ در مجموع ۱۲۳ طرح از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند. از این تعداد ۵۱ طرح در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مصوب شده که از سوی صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین ۷۲ طرح به صندوق پژوهش و فناوری برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند به‌طور کلی تا پایان سال ۱۳۹۴ بیش از ۴میلیارد تومان تسهیلات از سوی این مرکز برای تجاری‌سازی طرح‌ها در نظر گرفته شده است.


620 میلیارد ریال برای ورود به صنعت 

مهدی کشمیری، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به استقرار ۴۷۰ شرکت و موسسه دانش‌بنیان تا پایان خرداد سال ۱۳۹۵ و از اشتغال ۶۱۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی در این شهرک به صمت گفت: درحال‌حاضر ۹ مرکز رشد فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال هستند و پارک علم و فناوری شیخ‌بهایی در این شهرک به بهره‌برداری کامل رسیده و پارک علم و فناوری ابوریحان به عنوان دومین پارک علم و فناوری شهرک در دست احداث است. کشمیری، آمار پذیرش در ۳ماه نخست سال ۱۳۹۵ در شهرک را افزون‌بر ۳۸ شرکت و موسسه دانش‌بنیان برشمرد و افزود: تعداد شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان فعال در سال ۱۳۹۲ حدود ۳۴۰ واحد فناور بوده که در پایان خرداد امسال به ۴۷۰ شرکت و موسسه دانش‌بنیان افزایش یافته است. رییس این مرکز علمی و فناوری با اشاره به اینکه تا پایان خرداد ‌۱۳۹۵ حدود ۶۱۰۰ نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی به‌صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت در این شهرک فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: فناوران شاغل در سال ۱۳۹۲ حدود ۵۳۵۰ نفر بوده است.

وی با اعلام اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در انجام پروژه‌های پژوهشی و کاربردی رویکرد مناسب و موفقی داشته، گفت: کمک به انجام ۱۲۸۰ پروژه پژوهشی و کاربردی توسط واحدهای فناور مستقر از مهم‌ترین دستاوردهای شهرک در این حوزه بود که ۲۰۸ مورد آن از سال ۱۳۹۲ تاکنون بوده است. رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به تجاری‌سازی بیش از ۷۵۳ دانش فنی از ابتدا تاکنون که ۲۳۷ مورد آن در دولت تدبیر و امید بوده، اشاره کرد و افزود: ۳۱ مورد فناوری صنعت‌ساز جدید نیز از سال ۱۳۹۲ تاکنون به نتیجه رسیده و تعداد صنایع و خطوط تولیدی مبتنی بر فناوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک با ۵۹ مورد و با حجم سرمایه‌گذاری ۶۲۰میلیارد ریال افزایش یافته است. کشمیری به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فضای کالبدی پارک علم و فناوری شیخ‌بهایی اشاره کرد و گفت: جذب ۳۱۵میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در اراضی پارک که ۱۶۰۰میلیارد تومان آن از سال ۱۳۹۲ تاکنون بوده از جمله دستاوردهای مهم در این حوزه است.

او ساخت برج فناوری با زیربنای ۲۲هزار مترمربع و در ۱۴ طبقه در محدوده پارک علم و فناوری شیخ بهایی را از دیگر اقدامات این مرکز دانست و اظهار کرد: این برج توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال ساخت است و تاکنون حدود ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به توسعه روابط بین‌المللی این شهرک اشاره کرد و گفت: بازدید خانم ایرینا بوکوا دبیرکل یونسکو در سال ۱۳۹۳، بازدید معاون دبیرکل یونسکو در سال ۱۳۹۴، تمدید مجوز مرکز منطقه‌ای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری زیر نظر یونسکو (IRIS) برای دوره ۶ ساله دوم سال ۲۰۱۶ میلادی و بازدید بیش از ۳۰۰ نفر در قالب ۱۸ هیات خارجی در سال ۱۳۹۴ از مهم‌ترین دستاوردهای شهرک در حوزه بین‌الملل بوده است. وی همچنین از اخذ جایزه انجمن پارک‌های علمی آسیا(ASPA Award) از سوی ۳ واحد فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و همچنین دریافت جایزه برترین کارآفرین جوان ژاپن در سال ۲۰۱۵میلادی توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک به عنوان مهم‌ترین دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک در حوزه بین‌الملل نام برد.

رییس این مرکز علمی و فناوری، انتخاب پارک علم و فناوری شیخ‌بهایی به‌عنوان برترین پارک علم و فناوری کشور در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر در سال ۱۳۹۲، کسب رتبه اول از طرف مرکز رشد واحدهای فناوری شهرک در هشتمین و دهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو و برگزاری ۱۸ رویداد ایده‌شو با هدف شناسایی ایده‌های برتر برای نخستین بار در کشور و فرهنگ‌سازی و ایجاد روحیه فن‌آفرینی را از دیگر دستاوردهای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مدت استقرار دولت تدبیر و امید عنوان کرد. وی به انعقاد قرارداد سه‌جانبه میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان برای واگذاری بخشی از زمین‌های دانشگاه صنعتی اصفهان به‌منظور تکمیل طرح جامع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اشاره کرد و افزود: براساس این قرارداد سند اعیانی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذار در اراضی شهرک قرار خواهد گرفت. کشمیری به اقدام اجرایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال ۱۳۹۵ مبنی بر بین‌المللی‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان درجهت تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: رفع تحریم‌ها زمینه توسعه ارتباطات بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات خدمات و محصولات آنها را بیش از گذشته فراهم می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها