کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نفع یا ضرر اقتصادی ایران از انتخابات آمریکا


کد خبر : ۲۹۹۵۹سه شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶:۵۲۱۹۰۷ بازدید

انتخابات آمریکا پس از کش و قوس‌های فراوان امروز برگزار می‌شود. مهم‌ترین موضوعی که برای ما ایرانیان مهم است، تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ...
نفع یا ضرر اقتصادی ایران از انتخابات آمریکانفع یا ضرر اقتصادی ایران از انتخابات آمریکا

آرمان امروز- انتخابات آمریکا پس از کش و قوس‌های فراوان امروز برگزار می‌شود. مهم‌ترین موضوعی که برای ما ایرانیان مهم است، تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اقتصاد ایران و رفتار هر یک از دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه نسبت به برجام است. عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که انتخابات آمریکا هیچ تاثیری روی اقتصاد ایران نگذاشته و بازار جهانی نیز به این دوره امیدوار نیست. البته در بازارهای مختلف مانند نفت، بورس، طلا و... نوساناتی به وجود آمده که بسیاری از کارشناسان آن را هیجانی دانسته و می‌گویند چند ماه پس از اعلام نتایج انتخابات ثبات به بازارها بازمی‌گردد. عده ای دیگر بر این باورند که انتخاب ترامپ در کوتاه مدت به ایران ضربه وارد می‌کند، اما کلینتون به دلیل نزدیک بودن به صهیونیست‌ها می‌تواند در بلند مدت ایران را دچا ر مشکل کند.

انتخابات این دوره ریاست جمهوری آمریکا شاید داغ‌تر از سایر دوره ها باشد؛ به دلیل آن مناظره‌هایی که دو نامزد آمریکایی با هم داشتند و رسوایی‌ها و افشاگری‌هایی که از سوی هر دو در رسانه های جهانی مطرح شده است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از آن نظر مهم است که این کشور بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را در اختیار دارد و سیاست‌های داخلی و خارجی آن بر کل جهان تاثیر فراوان دارد. البته موضوعی که مورد نظر است، نوساناتی است که میان آرای این دو نامزد وجود داشته است. همواره در نظرسنجی های داخلی آمریکا می‌دیدیم که مردم به کلینتون یا ترامپ بیشتر رای می‌دادند. اما این اواخر با بالا گرفتن بحث و مناقشه ای که میان آنها در گرفت، آرای شهروندان آمریکایی بسیار نزدیک به هم بوده است.

به طور کلی نزدیکی آرای دو نامزد در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها،‌ بازارها را عصبی کرده؛ موضوعی که علاوه ‌بر ابهام، از افزایش شانس پیروزی نامزد جنجالی جمهوریخواهان نیز اثر گرفته است. تغییر دور از انتظار در روند آرای دو نامزد ریاست جمهوری از یکسو و تضاد آشکار بین محتوای برنامه نامزدها برای بخش مسکن از سوی دیگر، بی‌تعادلی شدیدی در بازار ملک ایجاد کرده است. در حال حاضر امید به ثبات قیمت مسکن و تسهیل شرایط خرید در بین خانوارهای کم‌درآمد و متوسط کاهش پیدا کرده، اما در مقابل، طبقه سرمایه‌دار به پشتوانه صعود مقبولیت ترامپ، به سودگیری از بازار ملک در سال‌های آینده به شدت امیدوار شده‌اند. افت‌وخیز بازارها در هفته گذشته که نظرسنجی‌ها تحت‌تاثیر تحولات تازه بوده‌اند، شدید بوده و واضح است که واکنش شاخص‌ها و قیمت‌ها به نتیجه انتخابات شدیدتر هم خواهد بود. جدا از اینکه سیاست‌های هر کدام از نامزدهای انتخابات یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ چیست، موضوعی که در این گزارش به آن می‌پردازیم، این است که نتیجه انتخابات امروز در اقتصاد ایران چه تاثیراتی می‌گذارد.

بی تفاوتی اقتصاد ایران به نتیجه انتخابات آمریکا

به طور کلی اگر ترامپ انتخاب شود، در روند اجرای برجام مشکلاتی به وجود می‎‌آید و جذب سرمایه خارجی برای ما سخت‌تر می‌شود. از طرف دیگر ترامپ برای ایران خطرناک‌تر از کلینتون است، اما اگر هیلاری کلینتون نیز به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، روند اقتصادی تغییری نمی‌کند؛ به این دلیل که شرایط آمریکا از نظر عمل به برجام و پایبندی به آن به هیچ عنوان بهتر از دوره اوباما نخواهد بود. یک اقتصاددان با بیان این مطلب می‌گوید که گرچه با آمدن ترامپ ممکن است به صورت کوتاه مدت در اجرایی شدن برجام مشکلاتی ایجاد شود، اما کلینتون به دلیل نزدیکی‌اش به صهیونیست‌ها در بلند مدت برای ایران خطرناک‌تر است.

وحید شقاقی درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اقتصاد ایران اظهار کرد: به نظر من اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود، ضربه‌ای که در کوتاه مدت به اقتصاد ایران می‌زند، بسیار بیشتر از کلینتون است، ولی این تاثیر میان مدت نیست. البته به گفته کارشناسان با بررسی بازارها می‌توان دید بازار بورس طلا و نفت دچار نوساناتی شده که هیجانی است و چند ماه پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا به ثبات می‌رسد. به عنوان مثال بازار طلا روز گذشته به افشاگری‌هایی که علیه کلینتون منتشر شد، واکنش نشان داد. بازار پیش از انتشار خبر گشایش تحقیقات اف‌بی‌آی از ایمیل‌های کلینتون که کاهش محبوبیت او را به همراه داشت، روی پیروزی این نامزد دموکرات حساب کرده بود. به گزارش ایسنا، در حالی که انتظار می‌رود اگر ترامپ پیروزی شود به ابهام و افزایش بی‌ثباتی بازار مالی منجر می‌شود، تحلیلگران سیتی ریسرچ هفته گذشته با اشاره به افزایش نوسان طلا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه آمریکا، پیش‌بینی کرده بودند قیمت طلا در صورت پیروزی دونالد ترامپ ممکن است بالاتر رفته و به ۱۳۷۵ تا ۱۴۰۰ دلار در هر اونس صعود کند.

همچنین آمارهای بازار نفت دیروز نشان می‌دهد بهای نفت در بازار آسیا رو به افزایش گذاشته است. تحلیلگران، استقبال سرمایه‌گذاران حامی کلینتون در پی برطرف شدن تهدید قضائی علیه او را علت این افزایش می‌دانند. با این حال افزایش بهای نفت به علت ادامه نگرانی‌ها در مورد فراوانی عرضه محدود بود. آماری که وزارت انرژی آمریکا هفته گذشته منتشر کرد از افزایش بی‌سابقه ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر خبر داد. این خبر شور و شوق سرمایه‌گذاران را که در نتیجه کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا در هفته‌های گذشته حاصل شده بود، از بین برد. درباره بازار بورس نیز شرکت‌های بین‌المللی در حال حاضر چشم‌انتظار روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند که تحت تاثیر این موضوع بورس ایران نیز با نوسانات منفی همراه شده است.

نتیجه انتخابات آمریکا هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «آرمان امروز» با اشاره به نتیجه انتخابات امروز ایالات متحده اظهار دارد: هر یک از دو نامزد که انتخاب شود در سیاست‌های کلی آمریکا و ایران تغییرات ساختاری ایجاد نخواهد شد، اما به دلیل اینکه مواضع ترامپ به ویژه درباره برنامه هسته ای ایران و برجام پرخاشگرانه بوده، به نظر می‌رسد اثر منفی داشته باشد. هادی حق‌شناس می‌گوید: چنان که برخی از بازارهای دنیا وقتی نتیجه نظرسنجی‌ها را دیدند که ترامپ چند درصدی از کلینتون جلو بود، با افت شاخص مواجه شدند. بنابراین انتخاب ترامپ باعث افت محسوس بازارهای بورس، طلا و... می‌شود. همچنین تعهد برجام یک معاهده بین‌المللی است، اما انتخابات آمریکا می‌تواند تاثیر زیادی روی برنامه جامع اقدام مشترک بگذارد. او در جواب به سوالی مبنی بر اینکه آیا با انتخاب کلینتون بازارها شاهد افت و صعود نخواهند بود، اظهار می‌کند: انتخاب هیلاری کلینتون به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا باعث ادامه پیدا کردن سیاست‌های امروز و این چند سال اخیر آمریکاست.

به عبارت دیگر به دلیل اینکه از جهت سیاسی در حزب دموکرات قرار دارد و دموکرات‌ها نیز پروژه کنترل برنامه ریزی هسته ای ایران را به نام خودشان ثبت کردند، به نظر می‌رسد در مجموع هر چه که امروز وجود دارد با انتخاب کلینتون ادامه پیدا می‌کند. انتخاب ترامپ معادلات را به هم می‌ریزد. به این دلیل که او تصور می‌کند ایرانی ها آمریکایی‌ها را گول زدند. بنابراین انتخاب ترامپ حواشی منفی در اقتصاد ایران به وجود می‌اورد. هادی حق شناس در ادامه می‌گوید: نکته مهم‌تر از اقتصاد ایران اقتصاد جهانی است. در حال حاضر در چند سال اخیر اقتصاد جهانی در رکود به سر می‌برده و روند رشد اقتصادی بین‌المللی کاهشی بوده است. به عبارت ساده‌تر انتخابات سیاسی اروپایی یا آمریکایی کمتر روی اقتصاد کشورها تاثیرگذار است. این اقتصاددان در پایان افزود: به عنوان جمع بندی ما این انتظار را نداریم که انتخاب هر یک از این دو تاثیری بر اقتصاد جهان و ایران داشته باشد یا روند پیگیری اقتصادی کشورها را تغییر دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها