کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد

با آزادسازی قیمت پژو 207 / خودرو در پیچ رهایی

کدخبر:۲۹۹۰۱دوشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۴۷۵۶۰۲ بازدید

ابتدای هفته جاری، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از آزادسازی قیمت پژو 207 خبر داد تا این محصول آینده ایران خودرو، به جرگه 2 خودروی دیگر رها شده ...

ابتدای هفته جاری، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از آزادسازی قیمت پژو 207 خبر داد تا این محصول آینده ایران خودرو، به جرگه 2 خودروی دیگر رها شده از قیمت گذاری دستوری بپیوندد. 

به گزارش ایران‌جیب به نقل از فرصت‌امروز، اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، شورای رقابت طی مصوبه ای قیمت دو خودروی دنا و تندر 90 اتوماتیک را به دلیل دارا بودن رقیب در بازار از شمول قیمت گذاری خارج کرد. شاید زمستان سال 93 که شورای رقابت سرسختانه از قیمت گذاری دنا کوتاه نمی آمد و آزادسازی قیمت خودرو برای خودروسازان افسانه شده بود، کسی فکرش را نمی کرد که روزی این شورا، دست از قیمت گذاری دنا بکشد. حالا قیمت یک محصول دیگر هم از شمول قیمت گذاری خارج شده است؛ اتفاقی که فعالان صنعت خودرو آن را الزامی برای همه محصولات می دانند چرا که اساسا قیمت گذاری دستوری را راهی برای شکل نگرفتن بازار رقابتی و یکی از موانع حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار ایران می دانند.

انجمن خودروسازان ایران سال گذشته با ارائه مستندات در نامه ای خطاب به معاون اول رئیس جمهوری خواستار آزادسازی کامل قیمت خودرو در ایران شد. گرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با خودروسازان هم عقیده بود، اما شورای رقابت حاضر به عقب نشینی از قیمت گذاری خودرو نشد. البته وزارت صنعت نیز با ارائه مستنداتی خواستار خارج شدن خودرو لیست کالاهای انحصاری شد و این موضوع به شورای اقتصاد برای تصمیم گیری سپرده شد که هنوز نتیجه اش پس از نزدیک به یک سال مشخص نشده است.

گرچه سه قرارداد مشارکت با خودروسازان خارجی به امضا رسیده است، اما نباید فراموش کنیم که رنو و گروه پژو - سیتروئن همان رفقای قدیمی خودروسازان ایرانی هستند که با شرایط بازار ایران آشنایی دارند. اما قیمت گذاری دستوری برای سایر خودروسازان خارجی به عنوان یک مانع به شمار می رود. حالا شورای رقابت اندک اندک در حال عقب نشینی از قیمت گذاری دستوری خودرو است؛ راهی که بسیاری آن را منتهی به آزادسازی کامل قیمت خودرو می دانند.

محمدرضا نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «گام شورای رقابت در جهت آزادسازی قیمت خودرو، مثبت بوده و امیدواریم که با عزم دولت و نهادهای مربوط، محصولات خودروسازان از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شود. باید یک بار برای همیشه درباره این موضوع تصمیم گیری شود و خودرو دیگر تحت قیمت گذاری نباشد.»

او با تأکید براینکه قیمت گذاری دستوری از ابتدا هم برای خودرو اشتباه بوده است، درباره دلایل آن بیان می کند: «چند دلیل بسیار واضح برای آزادسازی قیمت خودرو وجود دارد. نخست آنکه در هیچ کجای دنیا قیمت گذاری دستوری صورت نگرفته و نمی گیرد، بنابراین اگر ما سیاست گذاران سایر کشورها را صاحب اندیشه بدانیم به این نتیجه می رسیم که قیمت گذاری دستوری شیوه ای غلط است. موضوع دیگر این است که هیچ کشور دیگری هم در این زمینه از ما الگوبرداری نکرده است. دلیل دیگر این است که علم اقتصاد حکم می کند بازار رقابتی شده و این بازار باشد که قیمت را تعیین کند. تاریخ نشان داده هرجایی که قیمت گذاری دستوری صورت گرفته به غیر از رانت و فساد ثمره دیگری نداشته است. اکنون رفتار بازار به گونه ای است که می تواند تعیین کند کدام خودرو در بازار بماند و کدام خودرو نماند و قیمت گذاری دستوری صرفا مانع رشد صنعت خودرو شده و به ضرر تولید و مصرف کننده بوده است.»

نجفی منش می افزاید: «موضوع دیگر به سرمایه گذاران خارجی برمی گردد. هیچ خودروساز خارجی حاضر نیست با این شرایط که نهاد دیگری برای محصولاتش قیمت تعیین کند، به بازار ایران ورود کند.»

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران نیز، در این باره در گفت وگو با «فرصت امروز» اظهار می کند: «در شرایطی که عرضه از تقاضا پیشی گرفته، نهاده های تولید و ارز به صورت آزاد و بدون یارانه در اختیار خودروسازان قرار می گیرد. از سوی دیگر تعرفه ها نسبت به دهه 80 کاهش یافته و مالیات 9 درصد ارزش افزوده از خودروسازان دریافت می شود و همچنین اگر می خواهیم صنعت خودرویی رقابتی داشته باشیم، به طور طبیعی باید قیمت خودرو آزاد شود. به اعتقاد من این حرکت آزمایشی شورای رقابت، بسیار خوب بوده و نوید دهنده اتفاقات خوب در صنعت خودرو است که به نفع مشتری تمام خواهد شد.»

بحث قیمت گذاری دستوری بر کالاها از زمان جنگ آغاز شد که به دلیل کمبود بسیاری از کالاها دولت ناچار به قیمت گذاری بود. این روند در صنعت خودرو به دلیل دولتی بودن دو خودروساز بزرگ کشور ادامه پیدا کرد و طبیعتا وقتی مواد اولیه با یارانه در اختیار خودروسازان قرار می گرفت این انتظار هم می رفت که قیمت خودرو هم با در نظر گرفتن یارانه و دخالت دولت تعیین شود. اما اکنون دست کم به اسم خودروسازان خصوصی شده، مواد اولیه با قیمت جهانی در اختیار خودروسازان قرار گرفته و دیگر در بازار خبری از انحصار دو خودروساز بزرگ کشور نیست، اما هنوز هم پای دولت در آزادسازی قیمت خودرو می لرزد.

شاید دلیل اول به خاطره نه چندان دور سال 91 برگردد که با سه برابر شدن قیمت ارز، قیمت خودروهای داخلی نیز حدود 40درصد افزایش پیدا کرد. موضوع بعدی نیز انحصار قیمتی دو غول جاده مخصوص در بازار بود که از آن به عنوان انحصار زیرپوستی خودروسازان یاد می شد که برحسب آن براساس قرارداد نگاشته نشده دو خودروساز کمتر در طبقه قیمتی یکدیگر ورود می کردند و به این ترتیب بخشی از بازار در دستان این دو خودروساز بود که امروز با ورود چینی ها و از سوی دیگر عزم آبی و نارنجی های جاده مخصوص برای تولید خودرو در طبقه های قیمتی مختلف گویا در حال کمرنگ شدن است. همچنین بخش خصوصی نیز این روزها جان بیشتری گرفته و برای همکاری با خودروسازان بزرگ جهان گام برداشته است.

به نظر می رسد شورای رقابت در مرحله آزمایش بازار با خارج کردن اندک اندک برخی از محصولات از شمول قیمت گذاری است؛ گامی که امید می رود دست کم برای شکل گیری یک بازار رقابتی به سرانجامی همیشگی برسد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

مردم سالار: 1395/8/1713:58:14،
111
15
مردم این لگن هارو با این قیمت های فعلی‌ هم نمیخرند
قدیم شما یه پراید که میخواستید بفروشید‌ یه‌صبح تا شب فروش میرفت ولی الآن تا دو هفته طول میکشه
علت گرانی این فرغون ها عدم عرضه به بازار توسط لگن سازاست
حالا اگر قیمتش رو بالا ببرید‌ که تقاضا از اینی هم که الآن هست کمتر میشه که !!!
عقل هم خوب چیزیه
اکبری: 1395/8/1714:38:55،
80
8
آقایون با مردم ایران مثل مردم بقیه کشورها رفتار کنید همین. قیمت ماشیناتونو آزاد کنید ولی انصاف داشته باشید طبق قانون تعرفه گمرکی واردات رو هم بر دارید یا مثل کشورهای دیگه در حد 10 درصد بگذارید نه اینکه قیمتا رو آزاد کنید ولی با تعرفه 110 درصدی ظالمانه خون مردمو توی شیشه کنید.
بهرام: 1395/8/1714:57:08،
52
8
آزاد سازی یعنی قیمت جهانی. و مرزهای باز برای خودرو. تعریف شورای رقابت ( بخوانید رفاقت با خودروسازان ) از آزادسازی مثل حکایت آزاد سازی یارانه ها و حامل های انرژی دولت می مونه!
محمد: 1395/8/1715:24:55،
96
8
قيمت ٢٠٧ را خدا ازاد كرد
سامانخان: 1395/8/1721:05:25،
13
9
آزاد سازی یعنی چی؟
ماشین یه هزینه ای براتون برداشته یه درصد معین سود قانونی بکشید روش بفروشید دیگه
آزادسازی یعنی اگه مثه سال 92بازار شلوغ شد بحای لینکه قطره چکونی چهارتا ماشینم میدادن دیگه ندن و قیمت و ببرن بالا هرچقدر که مردم حماقت میکنن؟
مردم ما هم که استاد حماقت خودشون به خودشون رحم نمیکنن
ایران خودرو در عین بی رحمی بالاترین قیمت رو میده مردم همونو تحویل میگیرن گرونتر بهم میفروشن
اینا کاری رو به نفع ما نمیکنن تماااام
حقیقت : 1395/8/1713:58:47،
39
69
اینم جواب خودروسازها به کمپین متلاشی شده ی تحریم ( از درد بی پولی )
تسلیت میگم خدمت کسایی که منتظر کاهش 50 درصدی قیمت خودرو بودن
علی: 1395/8/1718:02:26،
23
9
با کمال تاسف باهات موافقم.
اتفاقا حق بیشتر مردم ما هم همینه که دستشون به ماشینای جدید و با کیفیت نرسه یا اگرم برسه زیر بار پرداخت اقساط ماشین دولا شن.
amin: 1395/8/1714:02:22،
27
142
تو ماشینای ایرانی فقط دنا هم نرم و جاداره هم قدرت خوبی داره.رخشم از بقیه ایرانیا بهتره
رافائل : 1395/8/1715:54:58،
32
42
موتور EF7 از تمامی موتورهای ماشینهای زیر 50 تومن تولید ایران بهتره حتی از XUM
بنده متخصص موتور هستم. هم درس دانشگاهیش را خوندم وهم یه عمر دست به آچار بودم.
اینکه شما اینهمه منفی خوردین بخاطر گند بسیار بزرگی هست که ایرانخودرو در تولید این موتور زده.
اگه از روز اول مثل آدم میساختنش الان همه واسش سر و دست میشکوندن نه اینکه جگرشون خون باشه.
امین: 1395/8/1717:13:29،
12
33
اره دقیقا راست میگی، بنده از سال ۸۸ یه دونه گاز سوزشو دارم تا الان خدارو شکر به هیچ عنوان مشکل موتوری نداشته همش هم با گاز روندم، کیلومترمم هست ۲۴۵ هزار تا دیروز فقط رفتم ذغال های دینامو عوض کنم چون کاتالیزورو باز کرد گفتم برش داره، باور کنین شتاب ماشبن بدجورم افزایش یافته رو گاز هم بعضی اوقات بهتر بنزین شتاب میگیره
تقي: 1395/8/1714:03:25،
87
9
هر موقع تعرفه برداشته شد، و هر برندي تونست بدون دردسر وارد ايران شود، حق با نجفي منش است، در غير اين صورت اظهار نظرش به درد خودش مي خورد.
دلخور: 1395/8/1714:05:31،
56
10
با این کار دست این اقایون رو برای چپاول بیشتر از مردم باز گذاشیتد . بازار وقتی رقابتی میشه که شرایط برای ورود اتومبیل هم اسان تر شود . اون موقع است که شرایط برای رقابت مهیا میشود . نه الان که خودرو ساز ها میلی عمل میکنند
بهمن: 1395/8/1714:07:44،
62
11
همه قیمت ها رو آزاد کنین ...
ببینید کی میخره
آریا: 1395/8/1714:11:47،
51
7
کی میشه تعرفه های ظالمانه گمرکی در پیچ رهایی بیفتن؟!؟
امیر: 1395/8/1714:15:58،
43
11
اشتباه خواهد بود اگر کسی 50 میلیون یا بیشتر بابت این
خودرو هزینه کند در صورتی که موتور گیربکس ان با رانا
و 206 تیپ 5 که اکثر خریداران ان ناراضی هستند فرقی
نمی کند و ایرانخودرو بابت تنها یک بدنه ده میلیون
تومان از مشتری اضاف دریافت می کند!!
خودشم: 1395/8/1715:42:36،
28
9
50 میلیون !!چه خبره بابا حدود 41 میخوان بدن
نیست: 1395/8/1718:13:20،
12
21
گیربکسشو با 300 تومان عوض کن.میشه عالی.من خودم مکانیکم و اینکارو با اکثر خودروها کردم
اشکان: 1395/8/1714:41:10،
39
20
من پول به ماشین چینی آشغال از بلاد کفر میدم اما ماشین ایرانی نمیخرم
1234: 1395/8/1715:12:33،
34
8
فرغونسازا ورشكست ميشن چون با همين قيمتها هم مشتري ندارن

بالا رفتن قيمتها=ورشكستگي سريعتر فرغونسازا
حسن خان: 1395/8/1718:07:01،
13
6
خودرو داخلي ازاد و خودرو وارداتي به دو و نيم برابر قيمت ،رقابت يعني همين
پژمان: 1395/8/1718:37:03،
15
9
با وام های میلیاردی دولت و تعرفه واردات نجومی، یعنی هنوز هم دولتیه و هم انحصاری.
واردات رو آزاد کنن،‌ بعدش بگن الان رقابتیه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا