کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

تفاوت مگامال‌ها در تهران و شیراز

کدخبر:۲۹۷۴۱پنجشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶:۱۳۳۶۹۸ بازدید

در شرایطی که گفته می‌شود عصر مراکز تجاری بزرگ (مگامال) در کلان‌شهرهای ایران آغاز شده و به اعتقاد کارشناسان در طراحی این مجتمع‌ها بخصوص ...
تفاوت مگامال‌ها در تهران و شیراز

در شرایطی که گفته می‌شود عصر مراکز تجاری بزرگ (مگامال) در کلان‌شهرهای ایران آغاز شده و به اعتقاد کارشناسان در طراحی این مجتمع‌ها بخصوص در تهران بررسی‌های ترافیکی چندان جدی گرفته نمی‌شود، شهردار شیراز می‌گوید که ملاحظات ترافیکی و رضایتمندی شهروندان در ساخت مگامال‌های شیراز یک اصل است.

علیرضا پاک فطرت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی قصد داریم ساختمان بزرگ تجاری و اداری را برای شهر تعریف کنیم باید ببینیم هدفمان از این اقدام چیست و به اعتقاد من ‌هدف باید این باشد که رضایتمندی بیشتری را به وجود بیاورد.

وی افزود: در شیراز سعی می کنیم مجوز بناها و مجتمع‌های بزرگ تجاری را در خیابان‌های اصلی ندهیم. در مکان‌یابی آنها دقت می‌شود تا ترافیک سنگینی به وجود نیاید و به اندازه کافی و حتی بیشتر از نیاز یک مجتمع برای آن پارکینگ تامین شود. علاوه بر آن تمام امکانات لازم را ببیند و یک شهروند بتواند حتی یک روز کامل را در آن‌جا بگذراند.

شهردار شیراز با بیان این‌که پروژه‌های مختلفی در شیراز ساخته شده یا در دست احداث قرار دارد، گفت:  تعدادی از این مراکز توسط بخش خصوصی و تعدادی هم توسط شهرداری ساخته شده است و سعی کردیم بیشتر در نقاط جنوب شهر اقدام به ساخت این پروژه‌ها کنیم. هدفمان این است که چون بخش خصوصی چندان تمایلی به سرمایه‌گذاری در جنوب شهر ندارد ما باید این اقدام را انجام دهیم.

به گفته پاک فطرت، ساخت یک مجتمع بزرگ در جنوب شهر می‌تواند شروعی باشد برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی که بخش خصوصی ورود پیدا کند. این باعث می‌شود تا شمال و جنوب شهر از نظر توسعه هماهنگ باشد، مهاجرت در داخل شهر انجام نشود و از تمرکز جمعیتی جلوگیری می‌شود.

توجه به مطالعات شهری و امتناع از بارگذاری بر روی نقاط پرجمعیت در حالی بنا به گفته‌ی شهردار شیراز در این شهر رعایت می‌شود که در تهران وضعیت چندان ایده‌آل نیست. بنا به گفته‌ی مسوولان، ساخت مراکز تجاری بزرگ در مناطق ۱، ۳، ۵ و ۶ پایتخت رشد قارچ‌گونه‌ای را طی یک دهه اخیر داشته است، شهروندان از ورود این مهمانان ناخوانده به محله‌ی خود ناراضی هستند. مگامال‌ها در شرایطی نقاط مرکزی تهران را اشغال کرده‌اند که کارشناسان می‌گویند در همه جای دنیا برای جلوگیری از افزایش حجم ترافیک، مجتمع‌های تجاری، خارج از شهرها ایجاد می‌شود.

سیر انتقادات به مجوزهایی که طی یک دهه اخیر برای ساخت مجتمع‌های تجاری بزرگ (مگامال‌ها) صادر شده هر روز بیشتر می‌شود؛ ‌ تا جایی که اعضای شورای شهر هم از این اقدام دلخور هستند. اعتراض‌ها ابتدا از سوی شهروندانی آغاز شد که غالبا در اطراف این مجتمع‌های تجاری زندگی می‌کنند و به دلیل حجم ترافیک ایجاد شده در اطراف این مراکز برای رفت و آمد به دردسرهای زیادی افتاده‌اند. بعد کارشناسان نسبت به ایجاد ۳۲۱ مجتمع تجاری در نقاط  مرکزی تهران و در شرایطی که قبل از آن بیش از ۲۵۰ پاساژ و مرکز تجاری بزرگ در شهر تهران وجود داشت که اغلب فاقد پارکینگ بودند هشدار دادند. در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی از تراکم‌فروشی‌های خارج از طرح‌های تفصیلی و جامع طی یک دهه خاموشی مانیتورینگ ساخت و ساز در تهران پرده برداشت. بعد از آن مسوولان انتظامی از تصادفات و جریمه‌هایی که در اطراف مجتمع‌های تجاری اتفاق می‌افتد سخن گفتند. سپس نتیجه‌گیری شد که این مراکز باید خارج از تهران ساخته می‌شدند اما دیگر دیر شده است؛ زیرا حقوق مکتسبه‌ای برای مالکان "مگامال‌ها" ایجاد شده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت اما امروز می‌تواند دیروز فردا باشد.

تنها بین سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بالغ بر ۳۷۰ پروانه ساخت مجتمع‌های تجاری چندمنظوره در سطح کشور صادر شده و بخش عمده آنها در تهران قرار دارد. این تعداد به ایجاد ۱۶ میلیون متر مربع فضای تجاری در کل کشور منجر شده که به اذعان دبیر اجرایی انجمن مجتمع‌های تجاری چندمنظوره، بدون توجه به رعایت استانداردها و قوانین جهانی انجام شده است. گفته می‌شود درجه بندی، بسته بندی، نگهداری، حمل و نقل، عمده فروشی و خرده فروشی، ارتباط با مشتری، اصول و فنون مذاکره، فن بیان، زیان بدن، ارتباطات حرفه ای، آموزش فروشندگان، مدیریت دانش و بهره گیری از  فناوری اطلاعات از استانداردهای بین‌المللی مراکز چندمنظوره است که در ایران بخصوص در بخش حمل و نقل، کمتر به آنها پرداخته می‌شود.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تنها در سال ۱۳۹۱ کار احداث ۳۲۱ ســاختمان با کاربری تجاری در مجموعه شهری تهران به پایان رسیده و در سال ۹۲ به بهره برداری رسیده است و تعداد زیادی مجوز نیز در فاصله سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ صادر و مال های زیادی در شهر تهران ظاهر شده است که اکثر آنها در غرب تهران ساخته شده است.

اتفاقی که تا کنون افتاده این است که عمدتا بر اساس بخشنامه‌های شهرداری ها اقدام به ساخت و ساز می‌شد و یک روال ملی در این خصوص وجود نداشته و سلیقگی عمل شده است. مجتمع تجاری تفریحی «کوروش» نمونه چنین خلاقیتی است که به گفته جانشین راهور ناجا طی یک سال گذشته ۳۲ فقره تصادف و ۱۸ هزار فقره تخلفات رانندگی را در اطراف خود دیده است؛ مجتمعی با ۱۶۰۰ واحد پارکینگ، ۲۵۰۰ صندلی در پردیس سینمایی و ده‌ها هزار مراجعه کننده در روز. البته از این دست پروژه‌ها طی ۱۰ سال اخیر کم احداث نشده که کارشناسان معتقدند با ادامه این روند شهروندانی که به دنبال زندگی آرام هستند باید شهر را به نفع این مجتمع‌ها ترک کنند.

همین چند وقت پیش خبر رسید پروژه‌های سهیل، ایران زمین و اطلس مال قرار است مهمانان آینده تهران باشند که البته فعلا روند ساخت آنها متوقف شده است؛ اولی به دلیل افزایش حجم تراکم و دومی به دلیل خطر فروریزش و سومی به دلیل احتمال خسارتی که به عمارت «صاحبقرانیه» وارد می‌کند.

محمد حقانی ـ رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ـ  با بیان اینکه ساخت مگامال‌ها در مناطق ۱، ۳، ۵ و ۶ تهران رشد قارچ گونه‌ای داشته است، گفت: امروز کمبود پارکینگ در مجتمع‌های بزرگ تجاری، بزرگ‌ترین مشکل این مجتمع‌ها محسوب می‌شود و وضعیت ترافیکی معابر پیرامونی مگامال‌ها، کاملاً متأثر از انبوه سفرهای اضافی ناشی از فعالیت این مراکز به ویژه در ساعات عصرگاهی و شبانگاهی است که شهروندان محل هایی که مگامال ها در آن ساخته شده اند را با معضلات زیادی  رو به رو کرده است.

حقانی با اشاره به بازدید اخیر خود از شهرک اکباتان و دیدار با اهالی آن، به مسائل و مشکلاتی که احداث و توسعه پروژه مگامال برای ساکنان این شهرک ایجاد کرده، اشاره کرد و گفت: مگامال‌ها، حیات مدنی مناطقی که در آنجا ایجاد می شوند را تحت تأثیر قرار داده و زندگی اجتماعی و فرهنگی را در آن مناطق متحول می‌کنند و از این رو، می‌توانیم بگوییم «مگامال» ها، حقوق شهروندی را «لگدمال» می‌کنند.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

سامان: 1395/8/1307:18:43،
104
26
فقط شیراز
علی جون: 1395/8/1308:17:38،
71
14
همش حرفه
عفیف اباد شیراز شده کلا مرکز تجاری که اصلا پارکینگ نداره و بدترین ترافیک رو داره
مجتمع خلیج فارس هم فقط واسه گلستان و صدرا ترافیک درست کرده و جالبه که ورشکست کرده دادنش سپاه!
امیر: 1395/8/1308:36:05،
28
135
فقط سیتی سنتر اصفهان
چهارمین مال بزرگ دنیا
سعید: 1395/8/1310:40:23،
58
12
من خودم اصفهانیم امیر آقا
خداییش کی گفته سیتی سنتر چهارمین مال بزرگ دنیاس؟؟؟
میشه بیشتر توضیح بدی؟
کرمانی : 1395/8/1310:40:47،
20
73
هم سیتی سنتر اصفهان را دیده ام هم خلیج شیراز را
خداییش سیتی سنتر چیز دیگری است هم به لحاظ وسغت هم به لحاظ برند
یادگار اصفهانی: 1395/8/1310:43:57،
19
58
سیتی سنتر اصفهان وسعت با 650 هزرا متر مربع بزرگترین مرکز خرید ایرانه در حالیکه مجتمع خلیج 470 هزار متر و لاله پارک تبریز 90 هزار متر مربع مربع است
هر زمان مرکز خریدی با وسعت بالای 650 هزار ساخته شد میشه بزرگترین مرکز خرید ایران
علی : 1395/8/1311:02:37،
16
28
فقط ایران
ناشناس: 1395/8/1311:41:21،
57
12
عزیز من یکم برو تحقیق کن بعد ییا حرف بزن.اگه به متراژه که دورو بره خلیج رو حتما دیدی چقد وسیع و اگه به تعداد واحد باشه خلیج 4 برابر سیتی سنتر اصفهان واحد داره . آمارات اشتباهه.
استاااد: 1395/8/1314:01:28،
21
9
اينا همش چرته ... مجوز مجتمع باران با اون وسعت دقيقا دور زيرگذر زرگري و كي صادر كرده ؟؟؟
عفيف آباد كه ديگه هيچي ! مجتمع سلطانيه كه حتي يك پاركينگ نداره....
اگه تو اين ٣٧ سال به جاي حرف و شعار يكم عمل ميكردن وضع مملكت اينجوري نميشد

از لحاظ وسعت سيتي سنتر اصفهان ٧ و خليج فارس شيراز ٩ در دنياست ... براي اطمينان بريد به لينك زير

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_shopping_malls
پاسخ استاد: 1395/8/1314:59:39،
38
8
داداش توی لینکی که شما دادای نوشته خلبج فارس شیراز با 2500 فروشگاه دارای بیشترین تعداد فروشگاه در یک مجتمع تجاری در جهان است در حالی که سیتی سنتر اصفهان ۷۷۰ فروشگاه داره و فضای روبازش بیشتر ه و فضای داخلی خلیج فارس شیرار بزرگ تره البته دوتاشون خوبن اینجا فقط بحث مقایسه است و من تمام شهرهای ایرانو دوست دارم چون ایرانیم
---: 1395/8/1408:23:23،
4
4
تبدیل مجتمع تجاری بین الحرمین شیراز به پارکینگ! و مرکز فرهنگی! نشون میده که مسئولین شهری چقدر نظم و انضباظ دارن.....سرمایه گذار پروژه از دست اینا ضررش رو به جون خرید و رفت
کاظمی : 1395/8/1307:30:47،
28
5
در تمامی دنیا محله ها دارای روح و هویت هستند و مطابق نیاز ساکنین رشد و توسعه پیدا میکنند ولی در اینجا افرادی که پشت میز نشسته اند و کوچکترین اطلاع و شناختی غیر از قیمت تجاری اون منطقه ندارند تصمیم میگیرند که آینده یک منطقه و کیفیت زندگی ساکنین اون به چه شکل رقم بخورد ،تاریخ تهران صفحات ناخوانده زیادی درباره یک دهه گذشته این شهر خواهد داشت.
شاهین: 1395/8/1308:01:00،
23
27
بزرگترین مال خاور میانه در تهران با نام قدیم تات مال و نام جدید ایران مال با سرمایه گذاری بانک آینده در حال ساخت هست که بعد از اتمام پروژه قطعا بزرگین مال خواهد بود
محمد: 1395/8/1313:00:22،
11
8
درسته بزرگ ترین تو خاورمیانه هست که اسمش گذاشتن ایران مال
ایران: 1395/8/1308:35:29،
17
10
مرکز خرید پلادیوم که فکر کنم خیابان هم جزو ملکش هست نگهبانها رو ریخته دم درب اجازه نمی دن یک ثانیه توقف کنی و از طرفی نمیدونم این چندتا ماشین که اونجا پارک هستند مال کیه؟ تاکسی ها که موجه است جهت سوار کردن مشتریان ولی اگر ماشینهای متفرقه ممنع است برای همه باید ممنوع باشه.
وقتی اجرای قانون سلیقه ایی باشه میشه اینی که هست.
ارشیا: 1395/8/1308:39:45،
39
11
شهردار شیراز فک کنم جای دیگه ای زندگی میکنه، توی خیابان عفیف آباد مجوز انواع و اقسام محتمع های تجاری با ابعاد مختلف داده شده و از ترافیک قفل میشه اون خیابون. یعنی میخوان بگن ما خیلی موفقیم! کل فامیل جناب پاک فطرت توی شهرداری شیراز استخدام هستند..
علی: 1395/8/1309:16:06،
34
14
فکر کنم هر کسی که یه کم وجدان داشته باشه قبول داره که زمان تصدی مهندس پاک فطرت دوران طلایی عمران شیراز بوده فقط کافیه یه نگاه به پروژه های شهری بندازید.
بهتره انسان یه کم وجدان داشته باشه تو نظر دادن و قضاوت کردن.
ارشیا: 1395/8/1313:08:36،
12
8
عزیزم این دوران طلایی که میفرمایی به جز پلسازی های در بعضی جاها بی مورد که باعث ورشکسته شدن شهرداری شیراز شده چه دستاورد دیگه ای رو واسه شیراز داشته؟..شیراز همچنان از نداشتن مراکز تفریحی رنج میبره، همچنان از جذب سرمایه گذار درمانده هست، همچنان باغ های زیباش رو داره هر روز با سرعت بیشتری از دست میده و خط آسمان شهری که از بین رفت به خاطر مجوز ساخت برج در اراضی ملی موسوم به جبل الدراک!..این ها افتخار نیست!
ملک ری: 1395/8/1317:24:20،
13
5
باز هم خوشبحالتون که لااقل هر بلایی بر سر شیراز نازل شده یا هر نعمتی که در شیراز جاری شده بدست یکی از فرزندان خود استان فارس پایه گذاری گردیده اما ما بینوایان تهرانی چه بگوییم که هیچیک از مسئولان ارشد دیارمان بومی نیست و این باعث شده نه افتتاح فلان پروژه و بهمان پروژه برای ما شیرین باشد نه حتی آب خوش از گلویمان پایین برود!!خوشبحال اصفهانیها و شیرازیها و مشهدیها و... که اداره امور شهرشان بدست خودشان است نه اغیار!
سردار: 1395/8/1308:39:58،
14
11
این عمل در تهران مصداق بارز دامپینگ اقتصادی بوده و علاوه بر از بین بردن منظر شهری، هویت ،پویایی و سرزندگی محله، سبب بلعیده شدن اقتصادات خرد محلی میشود.که این موضوع با تعریف و جایگاه محلات شهری کاملا در تضاد بوده و مشکلات ترافیکی پیرامون آن کوچکترین و اولین مسئله ملموس و قابل رویت است.
شروین: 1395/8/1313:25:43،
26
6
مشکل خود ما مردم هستیم
فقط برای مثال در همین قسمت نظرها ببینید شیرازی میگه مگامال ما بزرگتره ... اصفهانی میگه سیتی سنتر ما بزرگتره ... تهرانی میگه ما داریم بهترشو میسازیم ...
خب وقتی افکار ما اینقدر سطحی و بچگونه س چرا مدیرها باید به فکر آسایش ما باشند ؟
آریا: 1395/8/1317:20:05،
8
6
این حس رقابت و برتری جویی اگر به روش صحیح کنترل و جهت دهی شود نه تنها مضر نیست بلکه انگیزاننده و پیش برنده نیز میتواند باشد البته بشرطی که این احساسات منتج بعمل گردد و حس مطالبه گری شهروندان دولت را مجبور به توزیع عادلانه تر خدمات و امکانات گرداند.
بامید روزی که هر ایرانی برای اعتلای زادگاه خویش سنگ تمام بگذارد تا ایرانی یکدست آباد و متعالی داشته باشیم!
وحید : 1395/8/1313:35:56،
5
34
فقط مشهد مال
من من : 1395/8/1318:18:03،
26
8
فقط مال من :)

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا