کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد

خودروهای احتمالی شرکت پروتون برای سایپا

کدخبر:۲۹۷۳۹چهارشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴:۵۴۱۰۶۱۲ بازدید

خط تولید پروتون سال آینده در ایران دوباره به راه می‌افتد. این‌بار در کنار شریک قدیمی پروتون، یعنی زاگرس خودرو، نام سایپا هم شنیده می‌شود تا ...
خودروهای احتمالی شرکت پروتون برای سایپا

خط تولید پروتون سال آینده در ایران دوباره به راه می‌افتد. این‌بار در کنار شریک قدیمی پروتون، یعنی زاگرس خودرو، نام سایپا هم شنیده می‌شود تا به کمک پروتون سهمی از بازار بزرگ ایران خودرو داشته باشد.

اولین نشانه بازگشت پروتون، آمدن لوتوس به ایران است. یک سالی می‌شد که خبر آمدن لوتوس را به بازار ایران می‌شنیدیم اما چیزی قطعی نبود تا نخستین هفته مهرماه که ایلیا موتور رسما از اسپرت‌های انگلیسی 350 تا 400 میلیون تومانی لوتوس رونمایی کرد. وقتی لوتوس با آن قیمت ماورایی به ایران می‌آید پس چرا مالکش به ایران نیاید؟! 

دومین نشانه را در اواسط مهرماه 95 دیدیم؛ زمانیکه رئیس جمهور روحانی به مالزی رفته بود، آقای نعمت‌زاده، وزیر صنعت، نیز بازدید تشریفاتی از شرکت پروتون داشت. این بازدید مهر تائیدی بر این فرضیه بود که ایرانی‌ها همچنان به خودروساز بزرگ مالزیایی تمایل دارند. تصاویر فوق در جریان بازدید ویزیر از کارخانه پروتون مالزی در رسانه‌های داخلی منتشر شد.


پروتون یعنی خودروی ملی!


قبل از هرچیزی اجازه دهید تکلیف نام پروتون را مشخص کنیم؛ کلمه Proton از ترکیب برخی حروف Perusahaan Otomobil Nasional ساخته شده که در لاتین به معنی «شرکت ملی خودرو» است. پروتون از زیرمجموعه‌های هولدینگ پروتون است و خود این هولدینگ را هم باید بازوی خودروساز شرکت DRB-HICOM دانست که سال 2000 میلادی از ادغام شرکت صنایع سنگین مالزی با شرکت توسعه منابع Berhad تاسیس شد.  

پروتون یعنی خودروی ملی

پروتون خودروساز بزرگی نیست. البته از کشور 30 میلیون نفری مالزی هم نمی‌توان بیش از این انتظار داشت ولی از آنجایی که تنها قطب خودروسازی موجود در جنوب آسیاست پس خودروساز مهمی است. سال 2015 پروتون مجموعا 100 هزار دستگاه خودرو تولید کرد که تقریبا معادل یک‌هشتم تولید خودرو در ایران (سال 94) است. البته پروتون می‌خواهد تا تولید سال 2016 خود را به مرز 150 هزار دستگاه برساند. ازمیان 60 کشوری که محصولات پروتون در آنجا تولید یا صادر می‌شود، انگلستان هم‌اکنون بزرگترین بازار فروش است.

 

از زاگرس خودرو تا عظیم خودرو

پروتون با زاگرس خودرو به ایران آمد. زاگرس خودرو، که کارخانه‌اش در بروجرد قرار دارد، کارش را در اواسط دهه 70 شمسی آغاز کرد و نخستین پروتون‌های مونتاژی را هم در اوایل دهه 80 شمسی به بازار فرستاد. زاگرس خودرو حرکت پرشتابی در بازار ایران داشت و مدیرانش حتی هدف تولید سالیانه 50 هزار دستگاهی داشتند که به دلایلی در بهترین حالت تنها به حدود یک‌دهم این تیراژ رسیدند.

اواخر دهه 80 شمسی و به صورت دقیق‌تر در سال 87 مشکلات زاگرس خودرو جدی‌تر شد تا آنجایی که پروتون به جای شراکت با زاگرس خودرو به فکر همکاری با سایپا افتاد که البته با مخالفت زاگرسی‌ها به جایی نرسید ولی زمانیکه قرار شد سایپا 51% سهام زاگرس خودرو را برای پارس خودرو بخرد با استقبال زاگرسی‌ها مواجه شد. بعد از این ماجرا حتی تفاهم‌نامه همکاری بلندمدتی میان مهرداد بذرپاش (مدیرعامل وقت سایپا) و محمد طاهر (مديرعامل وقت پروتون) در حضور عبدالله احمد بداوی، نخست وزير مالزی، به امضا رسید. ولی گذشت زمان همه چیز را تغییر داد؛ نه سایپا سهامی خرید و نه پروتون کاری برای ایران کرد.

اوایل سال‌های دهه 90 شمسی مصادف با اوج بحران زاگرس خودرو بود؛ شرکتی که در اوج فعالیتش 350 پرسنل در کارخانه‌اش کار می‌کردند در سال 91 کارش بالاخره به تعطیلی موقت کشیده شد. یکسال بعد همه دست به دست هم دادند تا کارخانه زاگرس خودرو دوباره چراغش روشن شود! از تولید پیکاپ برای ایران خودرو بگیرید تا ایجاد خط رنگ برای سایپا و حتی تولید ام‌وی‌ام 530 برای مدیران خودرو.

زاگرس خودرو تا عظیم خودرو

در تابستان 95 و در شرایطی که تنها 85 نفر در کارخانه زاگرس خودرو مشغول فعالیت بودند، خبر رسید که عظیم خودرو 70% سهام زاگرس خودرو را خریده است. آقای باستانی، از اعضای هیئت مدیره عظیم خودرو، اواخر تابستان امسال در مصاحبه با همشهری گفته بود:

کارخانه عظیم خودرو در 3 فاز عملیاتی خواهد شد؛ در فاز اول این مجموعه حداقل 170 نفر، در فاز دوم 279 نفر و در فاز سوم 550 نفر و در مجموع حدود هزار نفر با تکمیل این طرح مشغول به کار می‌شوند. فاز اول این مجموعه که شامل احیای خطوط تولید است از اول مهر به مدت 6 ماه عملیاتی خواهد شد. امیدواریم بتوانیم همه بخش‌های این کارخانه را حداکثر در مدت ‌زمان 2.5 تا 3 سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.


سایپا ؛ شریکی قدرتمند برای پروتون
 

هر دیدی بازدیدی دارد؛ بعد از رفتن ایرانی‌ها به مالزی، نوبت مقامات مالزیایی‌ها شد. در روزهای نخست آبان ماه جاری مصطفی محمد، وزیر تجارت و صنعت مالزی، به ایران آمد. وزیر مالزی در نشست مشترک خود با مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه تاکنون 12 هزار پروتون به ایران صادر شده است، گفت:

به دنبال بازگشت پروتون به ایران هستیم. دلیل اصلی حضورم در سایپا گسترش روابط بین صنعت خودرو مالزی با گروه سایپا است. تقاضای خودرو در ایران یک میلیون و 200 هزار دستگاه برای امسال است و در آینده رشد بیشتری خواهد داشت و ما می‌توانیم با شرکت خودروساز مالزی سهم بسیار خوبی در بازار خودروی ایران داشته باشیم. سه مدل جدید از محصولات پروتون در آینده توسط این شرکت در بازار خودرو ایران عرضه خواهد شد.

حضور پروتون آن هم با پشتوانه سایپایی‌ها می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت دوباره خودروساز مالزی در ایران باشد. از یک طرف مشتریانی ایرانی از پروتون‌های جان سختی که در دهه گذشته تولید می‌شدند، خاطره خوبی دارند (البته نه از کیفیت خدمات پس از فروشش). از طرف دیگر هم سایپا این روزها به دنبال خودروهایی می‌گردد تا دستی در بازار پرهیاهوی سال 96 داشته باشد؛ بازاری که هم به دست پژو و هم به دست رنو برای سایپایی‌ها تهدیدکننده است.
 

3 خودروی احتمالی پروتون کدامند؟
 

طبق گفته‌های وزیر صنعت مالزی، پروتون قصد تولید سه خودرو را در ایران دارد اما کدام سه خودرو؟! این روزها پروتون در خود مالزی سرگرم تولید 7 مدل مختلف است. اگر به تصاویر بازدید نعمت‌زاده از پروتون دقت کنیم، مالزیایی‌ها فقط روی سه خودرو کاور کشیده‌ بودند! پس ماهم فعلا فرض می‌کنیم همین سه خودرو گزینه اصلی پروتون برای ایران باشند.

گزینه اول: پروتون آیریز؛ هاچ‌بکی که شانس موفقیت دارد

Iriz یکی از جدیدترین خودروهای پروتون است چون در 2014 به بازار مالزی آمد. آیریز نخستین هاچ‌بک 5دری بود که مالزیایی‌ها ساختند و به لطف ظاهری جوان‌پسند (به علاوه کیت اسپرت سفارشی) و کیفیت خوب کابین به فروش خوبی هم رسید.

Iriz POROTON

Iriz POROTON

آی‌ریز با دو انجین 4 سیلندر عرضه می‌شود که نسخه استانداردش گیربکس 5 سرعته دستی و در فول‌ترین نسخه گیربکس CVT و تجهیزات بسیار خوبی مانند توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل پایداری، کنترل کشش، کمکی حرکت در شیب، ورود بدون کلید، مانیتور لمسی و 6 ایربگ دارد. قیمت آیریز در مالزی معادل 30 تا 50 میلیون تومان است که در صورت واردات آن در رده قیمتی میتسوبیشی میراژ جدید خواهد بود ولی در صورت تولید داخلی آن نفس همه رقیبانش را می‌گیرد! مهم‌ترین رقیب آتی این هاچ‌بک هیوندای i20 است که زمستان امسال خط تولید آن بدست کرمان موتور به راه می‌افتد.
 

  Iriz Mirage 2017 2016 i20 2016 Picanto 2016 MG3
انجین 1.3L 1.6L 1.2L 1.4L 1.2L 1.5L
قدرت 94hp 107hp 77hp 100hp 84hp 107hp
گشتاور 120nm 150nm 100nm 139nm 120nm 135nm

قیمت تقریبی

- - 78.8 84.4 75.2 72

 



گزینه دوم: پروتون پرسونا؛ همان آیریز صندوقدار

پروتون ویرا را که حتما می‌شناسید. پروتون نسخه‌های صادراتی این سدان جمع و جور را ابتدا با نام Persona می‌فروخت ولی اندکی بعد پرسونا را به عنوان یک مدل جدید به خانواده محصولاتش اضافه کرد. پس برای شناخت دقیق‌تر پرسونا باید ویرا را شناخت؛ پروتون از ویرا دو مشتق گرفت؛ یکی در سال 2004 که محصول نام‌آشنای GEN2 را ساخت و یکی در سال 2007 که پرسونا را وارد بازار کرد؛ این برای نخستین‌بار بود که در خود کشور مالزی، پروتون محصولی با نام پرسونا عرضه می‌کرد.
 

Persona POROTON

Persona POROTON

پرسونای 2007 در واقع نسخه صندوقدار GEN2 بود نه یک مدل کاملا جدید. سال 2016 هم پروتون نسل سوم پرسونا را معرفی کرد؛ پروتون مدل جدید پرسونا را این‌بار با پلتفرم هاچ‌بک آیریز ساخته است و حتی ظاهر آیریز را هم با کمترین تغییرات روی پرسونا کپی و سپس پیست کرده! به همین دلیل پرسونا را حالا باید نسخه صندوقدار آیریز بدانیم با همان انجین، همان گیربکس و همان امکانات. قیمت پرسونا در مالزی معادل تقریبی 30 تا 45 میلیون تومان است که در صورت واردات در رده قیمتی تویوتا یاریس خواهد بود.

  Persona Yaris Sedan 2016 Accent 2016 Rio Sedan 2016
انجین 1.6L 1.5L 1.6L 1.4L
قدرت 107hp 107hp 128hp 107hp
گشتاور 150nm 141nm 156nm 137nm
قیمت تقریبی - 110 106 105

 



گزینه سوم: پروتون پردانا؛ گران‌ترین سدان پروتون

برای جواب آن‌هایی که از پروتون تقاضای محصولی نیمه‌لوکس دارند، پردانا بهترین گزینه است. این سدان خانوادگی سال 2013 به نسل دوم رفت. تا حدود 2 سال، پروتون نسل دوم پردانا را برای نهادهای دولتی مالزی تولید می‌کرد و سپس دست به عرضه عمومی آن زد. البته چیزی که دست مردم رسید همان پردانای دولتی نبود بلکه نسخه فیس‌لیفت پردانا بود که به عنوان مدل 2016 به بازار آمد.
 

POROTON Perdana

POROTON Perdana

نکته جالبی که در مورد نسل دوم پردانا وجود دارد این است که پروتون آن را با پلتفرم نسل هشتم هوندا آکورد ساخته و فقط ظاهرش را تغییر و بهبود داده است. پردانا با دو انجین مختلف فروخته می‌شود که هردو فقط با گیربکس 5 سرعته اتومات همراهند. قیمت معادل این خودرو در مالزی حدود 83 تا 106 میلیون تومان است که در صورت واردات به رده قیمتی بسیار خطرناک رنو تلیسمان می‌آید ولی در صورت تولید، پروتون پردانا رقیبی برای پژو 508 ایران خودرو خواهد بود.
 

  Perdana Sonata LF Optima JF Camry Talisman 508
انجین 2.3L 2.0L 2.4L 2.4L 2.5L 1.6L-Turbo 1.6L-Turbo
قدرت 178hp 154hp 185hp 185hp 181hp 190hp 165hp
گشتاور 222nm 189nm 240nm 241nm 235nm 260nm 240nm
قیمت تقریبی - 184 183 195-160 185 -

 



اگر سه خودروی فوق به ایران نیامدند ...
 
New SAGA POROTON

 New SAGA : ساگا ارزان‌ترین محصول پروتون است. این سدان کوچک انجین 1.3 لیتری 94 اسبی دارد و قیمت آن در مالزی معادل 25 تا 35 میلیون تومان است. ساگا با توجه به ویژگی‌های خوبی مانند دوربین عقب، بلوتوث و حتی کنترل پایداری و کشش گزینه بسیار ایده‌الی برای سایپایی‌هاست.
 

 

PREVE POROTON

 PREVE : پروی محصول 2012 است. این خودرو نخستین محصول پروتون بود که باهدف فروش در بازار جهانی ساخته شد ولی همانطور که از ظاهر خسته‌اش معلوم است، هیچگاه در بازار جهانی فروش خوبی نداشت و همچنان هم ندارد. پروی با دو انجین مختلف 1.6 لیتری عرضه می‌شود: یکی 107 اسب و دیگری 138 اسب توربو. قیمت معادل پروی در مالزی 45 تا 55 میلیون تومان است. اگر سایپایی‌ها دست به تولید پروی در ایران زدند، این پروتون رقیبی برای پژو 301 ایران خودروست.
 

 

POROTON SUPRIMA S
 
SUPRIMA S : اگر تصور می‌کنید سوپریما شباهت زیادی به پروتون پروی دارد حدس‌تان درست است. سوپریما نسخه هاچبک پروی است و فقط و فقط با انجین 1.6 لیتری توربوی آن تحویل مشتریان می‌شود. سوپریما در مالزی با قیمت معادل 53 تا 60 میلیون تومان فروخته می‌شود. در صورت تولید این خودرو به دست سایپایی‌ها سوپریما رقیبی برای پژو 308 ایران خودرو خواهد بود.

- کالایاب خودرو
کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

احمد۱: 1395/8/1220:59:17،
62
665
خودروهای خوبی هستن در ضمن سالگرد سیزدهم آبان ماه رو به انقلابی های واقعی مردم دلسوز و باسواد ها و خواص مطالعه گر تبریک عرض میکنم باشد که که کشور رو از وجود نفوذی ها وطن فروشا و عوام بی سواد مجازی نجات بدیم
علی: 1395/8/1221:51:27،
393
35
دوستان به این نظر محل نزارید.
کوکی: 1395/8/1221:56:49،
316
22
از برج بعد به حقوقت صد در صد ۱ تومنی زیاد میشه.
پدر پسر شجاع: 1395/8/1221:57:58،
286
19
رو میکنم به آینه
رو به خودم داد میزنم
"ببین چقدر حقیر شده اوجِ بلندِ بودنم"

از شورلت و کادیلاک سوار شدن باید برسیم به اینکه از مونتاژ محصولات کشور مالزی خوشحال باشیم
خوشحال باشیم که حداقل چینی نیستند

"ببین چقدر حقیر شده اوجِ بلندِ بودنم"
امیر: 1395/8/1222:01:43،
85
143
النترا ++++
مزدا 3 ---
کیانی: 1395/8/1222:26:52،
19
45
پروتون ماشینهای خوبیه . ماشینهای میتسوبیشی ژاپن و هیوندای کره -که هردو متعلق به کرایسلر امریکا هستند - را با تغییرات میسازه .
kian: 1395/8/1223:06:08،
70
4
همون موقع زاگرسیا میگفتن سایپا ایران خودرو دارن اذیت میکنن
تا الان که رسیده به خودشون گند بزنن به کیفیتش
حتی در حد پروتون هم وجدان کاری ندارن ولی تولید بنجلشون 10 برابره
امیر: 1395/8/1223:37:24،
65
34
مزدا 3 +++
سراتو 2000 ---
مهرداد: 1395/8/1301:00:19،
56
8
من چيزي نميگم فقط اگر سواد داشته باشي و تعداد منفياتو بتوني بخوني قضيه حله ولي خوب فكر نكنم بتوني بخونيش اقليت جان
سعید: 1395/8/1301:00:57،
67
10
جناب دلسوز ، باسواد و خاص مطالعه گر!!! اگر انقلابی واقعی پیدا کردید سلام بنده رو ابلاغ بفرمایید حتما ... تسلیت عرض می کنم به کشورم و خودم چون هموطنی مثل شما دارم که نتیجه مدیریت و تفکرشون شده مملکتی که الآن داریم
شهلا: 1395/8/1301:39:56،
79
6
واقعا باید به افتخار این خودرو ساز ایستاد و تعظیم کرد.
با سالی 100 هزار دستگاه فروش تمام سعیش را کرده و نمونه هایی معقول و در سطح خود ارائه کرده است.
تمام بضاعت مالزی به خوبی در خودروهایش خودنمایی می کند که بنظر 30 سال از ایران جلو هستند و با قیمت هایی بسیار عالی به مردم کشورش خدمت می کنند.

کسی فکر نمیکند چرا این مونتاژ کاران ما با سالی 1 میلیون تولید التماس خودروسازی 100 هزار تایی را می کنند؟!

التماس تفکر
مجتبی هرمزگان: 1395/8/1312:49:25،
57
14
بزرگترین اشتیاه تاریخی ایرانیان در قرن معاصر حمله به سفارت امریکا بود.
علی جون: 1395/8/1221:03:53،
88
5
انچه مسلم است قصد تولید خودرو تو رده 20-30 ندارند
حتی پروتون رو میخان تو رده 50 به بالا بفروشن
آرش: 1395/8/1312:02:08،
19
16
عزيزم همچين چيزي در دنيا وجود ندارد
هر چيزي يه حداقل قيمتي دارد و حداقل قيمت خودروي نسبتا خوب ١٥ هزار دلاره
خواسته شما مثل اين ميمونه كه من بخوام تو شهر تهران يه خونه نوساز بخرم با صد ميليون تومان معلومه خوب گيرم نمياد
همه اين مشكلات به خاطر درآمد پايين اكثريت ملت هست
پاسخ به آرش: 1395/8/1315:27:00،
19
6
مثله اینکه مطلب بالا رو نخوندی برو قسمت SAGA رو بخون نوشته به پول ایران 30 تا 35 میلیون قیمت این ماشینه درسته قدرت خرید مردم ایران پایینه ولی با همین قدرت خرید هم خیلیا میتونن ماشینایی مثله همین مدل پروتون بخرن.تازه فک میکنی تویوتا کرولا قیمت جهانیش چنده ؟؟؟
مغلطه نکن برادر من
حمید: 1395/8/1221:10:33،
91
8
معلوم نیست تو این مملکت چه خبراست بهرطریق که میتونند میخواد سر ملت کلاه بزارند
originalدلواپس**☺: 1395/8/1221:11:01،
44
7
یه خسته نباشید2باره به بچه های «جیبی جون
ایمان: 1395/8/1221:20:51،
68
8
من میگم نره تو میگی بدوش؟
چرا ملت باید خودروی 40 ملیونیو 100 میلیون تومن پول بابتش بدن ؟
پروتونو م بزارین جلو کوزه آبشو بوخورین .
مطمئنم کسی نمیخره. ملت پول یامفت ندارن بابت اینا بدن
قيصر: 1395/8/1221:22:18،
41
39
همگي بدون حتي يك استثنا كريه و زشت هستند.
افشین: 1395/8/1221:34:24،
49
6
یعنی چی که اونجا 25تا35اینجا تولیدشم بکنیم هفتاد خوب مگه زوره که اینجوری بفروشن فوقش پنج بکشن روش بدن به مردم اونم هزینه بیمه ومالیات باشه
Ehsan: 1395/8/1221:48:14،
59
7
پرودوا در مالزی طرفدار بیشتری دارد. برد پروتون و پرودوا در مالزی به پشتیبانی عالی از خودروها و قسطی ۹ ساله است با سود ۲.۷ درصد. بله یعنی یک خودرو ۵۰ میلیونی را می دهند ۶۳ میلیون ماهی ۵۷۰ هزار ۹ ساله!
۲۰ سال از مالزی عقب افتادیم
فرزاد : 1395/8/1221:55:19،
36
19
قیافه هاشون یه جوریه فکر نکنم ایرانی جماعت از اینا خوشش بیاد حتی اگه فنی هم خوب باشن
مهدی : 1395/8/1311:03:52،
25
7
از پراید و تیبا و ساینا و 405 وال نود که بهتره.مردم دارن برا اینا 6 ماه تو صف میمونن
محمد: 1395/8/1311:58:51،
15
10
پراید و تیبا و 405 20 - 30 تومنه. واقعا فکر می کنی اینارو قراره 20 - 30 تومن بهت بدن ؟؟؟؟؟
بهترین حالت برو بالای 50.
شهید: 1395/8/1222:08:55،
58
21
دو کشور چسبیده به هم مالزی و تایلند در تایلند همه مردم نیسان و تویوتا سوارند اما مالزی به خاطر تولید خودرو ملتش مجبورند خودرو داخلی یا مونتاژ داخل سوار شوند ولی باز کیفیت خودرو مونتاژی بالایی دارند. جاداره از کسانیکه که در سالهای دور سفارت آمریکا در کشور خودمان تسخیر کردند و حدود ۶ آمریکایی در عرض کمتر از چند ساعت دستگیر کردند و عملیات به این جانفرسایی انجام دادند تشکر کنیم/۱۳ آبان گرامی باد/
حرف حق: 1395/8/1222:10:26،
26
6
حتما در راه حل براي كم كردن ترافيك هم مفيدن
جی جی : 1395/8/1222:15:12،
22
9
خیلی دلم می خواد بدونم این مقاله ها با چه هدفی روی سایت میاد!؟!؟!؟!؟!؟
قیمت خودروی پردانا (گزینه سوم احتمالی ورود به ایران) اونم با موتور ۲.۴ لیتری در لینک زیر
http://handi.tech/2016-proton-perdana-specs-price-release-date-2016-proton-perdana-in-malaysia/
حدود ۱۳۸/۴۳۸ رینگیت مالزی که با نرخ روز هر واحد ۸۹ تومان میشه ۱۲/۳۲۱/۰۰۰ تومان
بعد تو مقاله گفته شده خودروی گران با قیمت حدودی ۸۳ تا ۱۰۶ میلیون تومان در مالزی که در صورت واردات به قیمت خطرناک رنو تلیسمان میرسه ...!!!!!!!
آخه چرااااااا .......؟؟؟؟؟؟؟
عبدالرضا: 1395/8/1222:21:31،
27
9
اگر به سایپا باشه که سه تا قناص آخری را میاره اما ای کاش پروتون مثل رنو با دو شریک در ایران کار می کرد. فرضا سه تای اولی را زاگرس خودرو می آورد و سایپا هم سه تای آخری را می آورد...
در کل پروتون به نظر من خیلی بهتر از چینی های بی اصل و نسب است و حتی از سانگ یانگ کره ای هم بهتر است، حداقل با لوتوس انگلستان جوینت است و اصالتش را مدیون این کمپانی است. ایران خودرو هم با خرید پیکان اصالت شرکت تالبوت انگلستان را یدک کشید هر چند که بعدا نه از پیکان اثری ماند و نه از تالبوت...
محسن: 1395/8/1222:41:16،
12
18
ساگا با اون قیمت احتمالی 25 تا 35 میلیون نیاد بهتره. با طراحی خسته کننده و افتضاحش فکر نمیکنم حتی پیرمردها هم بخرنش
رضا: 1395/8/1223:00:52،
37
7
بعد از پنجاه سال سابقه در خودروسازی , سایپا و ایران
خودرو به مونتاژ خودروهای چینی و مالزی روی اورده اند!
این یعنی اینکه خودروسازانی که از حمایت کامل دولت برخوردار باشند به جای پیشرفت و تعالی به سمت پسرفت
خواهند رفت!!
رافال: 1395/8/1223:04:13،
20
12
من 6 سال جنتو داشتم خیلی ماشین خوبی بود..همسایمون هم ایمپین داشت راضی بود.
فروختم سراتو گرفتم که بهتره غیر از عایق بندی صدا که انگار موتور داخل کابینه
مشتري: 1395/8/1223:47:15،
23
28
من ميخوام ماشين بگيرم و بين دو گزينه موندم
ساندرو استپ وي +++++
ميتسوبيشي ميراژ---------
كدوم بهتره؟ نظر بدين
محمد: 1395/8/1300:12:22،
18
6
پروتون ماشین مقاوم و با دوامیه.میشه گفت خیلی کم استهلاک تر از محصولات پژو.اگه بشه که عالیه لااقل چینی سوارنشن ملت
9: 1395/8/1301:23:59،
23
8
پروتون با این قیمت های بالا شانسی نداره....باید ارزونتر بدن تا بتونه رقابت کنه.
بینام: 1395/8/1303:02:11،
18
9
خود مالزیایی ها اکثرا ماشین ژاپنی سوارن هوندا تویوتا سوزوکی اونم با شرایط ده درصد نقد و نود درصد وام با بازپرداخت هفت ساله سود زیر چهار درصد.
ناشناس: 1395/8/1306:12:54،
16
6
مردم ما که مالزی زیاد میرن بپرسنص مردم مالزی نظرشون نسبت به پروتون چیه. من که پروتون زیادی تو مالزی ندیدم اما یه جور تویوتا هست که فقط تو مالزی تولید میشه از اون استفاده میکنن بعنوان ماشین ارزون پولدارتر ها هم هوندا و تویوتا میخرن.
اميد: 1395/8/1308:43:47،
21
8
ايران جيب دلال محترم خواهشا شما قيمت پيشنهادي نده به شما چه قيمت گذاري ميكني
نويد: 1395/8/1320:57:38،
11
4
ايرانجيب! اگر شما نيز در گران فروشي و توليد يا مونتاژ خودرو با اين مافياي خودرو در ايران همراهي كني و زمينه سازي كني شريك جرم محسوب ميشوي.
نويد: 1395/8/1321:01:09،
10
5
ودر مرگ هزاران نفر در سال بخاطر داستان «خودرو» آه مردم، بعد از مسببين دولتي و غير دولتي رانت خودرو، گريبان شما را نيز ميگيرد. مواظب باشيد.!
عهههههههه: 1395/8/1309:33:20،
19
6
من فقط متاسفم!!!!!!!!!!!
برای صنعتی که با حمایتهای ناجوانمردانه

بعد از حدود 50 سال به چین و مالزی رو اورده و توان ساخت چند خودرو مناسب رو نداره
بت: 1395/8/1312:06:55،
14
5
خودرو پیشکش عرضه طراحی و تولید هیچ محصولی رو نداره
رامین: 1395/8/1321:05:19،
11
6
واقعا آخر شبی خندیدیم که پروتون را رقیب تالیسمان دونستند!!! 1دونه هم نمیفروشه. ساده هست کسی 180 میلیون برای لگن مالزییایی بده!
شناس: 1395/8/1414:28:37،
8
5
ممنون از نویسنده مقاله که مدل به مدل پروتون رو در مقایسه با محصولات موجود در بازار مقایسه کرده
پروتون پرسونا در صورت عرضه در بازه 80-95 فروش داره
محصول زیبای پردانا(عقبش شبیه کمری دو نسل قبله) در وصتر عرضه با قیمت 150-160 خوب فروش می کنه
علی م: 1395/8/1416:26:11،
9
5
چند سال قبل از ورود پروتون با مدلهای ایمپین ( که فیس لیفت لنسر اون زمان بود ) و جنتو به کشور عزیزمان کارخانه ایران خودرو پژو 405 ، پرشیا ، سمند ، سوزوکی ، مونتاژ میکرد و سایپا هم مشغول تولید پراید بود .
پروتون به دلیل فروش ناموفق از ایران رفت و بعد از چند سال دوباره میخواهد شانس خود را در ایران امتحان کند ولی این بار با مدلهایی که دیگر اصلا شباهتی به ایمپین و جنتو ندارند . مدلهایی با آپشنهای بیشتر و موتورهای کم مصرف تر و ظاهری به روزتر در مدلهای بالاتر .
ولی ایران خودرو و سایپا هنوز با قاطعیت تمام به مونتاژ 405 و پارس و سمند و پراید ادامه میدهند .
با هر قرارداد جدید در زمینه تولید خودرو با کارخانه های خارجی طرف ایرانی ادعای دریافت تکنولوژی ساخت را در سالهای آتی دارد حال اینکه با تولید پراید صد در صد ایرانی هنوز توان تغییر بدنه آن را ندارند .

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا