کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یونان مانع تمدید تحریم‌های بانک صادرات شد


کد خبر : ۲۹۶۹۳چهارشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰:۳۷۲۸۷ بازدید

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» روز سه‌شنبه نوشته است که یونان مانع تمدید تحریم بانک صادرات ایران شده است.

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» روز سه‌شنبه نوشته است که یونان مانع تمدید تحریم بانک صادرات ایران شده است.

این روزنامه این خبر را به نقل از دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی منتشر کرده و نوشته است که یونان برای موافقت با تمدید تحریم‌های بانک صادرات از سوی دیگر اعضای اتحادیه و آمریکا تحت فشار بوده است.

به گزارش فارس؛ آمریکا بانک صادرات را به «تأمین مالی تروریسم» متهم کرده است. اتحادیه اروپا هم سال ۲۰۱۰ به همین بهانه این بانک را تحریم کرد. تحریم‌های وضع‌شده علیه بانک صادرات جزو تحریم‌های غیرهسته‌ای بود و بعد از توافق هسته‌ای نیز ادامه داشت. اتحادیه اروپا قرار بود هفته گذشته این تحریم را تمدید کند، اما به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، یونان مانع این کار شده است. بر اساس قوانین اتحادیه، اعمال و تمدید تحریم، نیازمند موافقت هر ۲۸ کشور عضو است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پارسال هشدار داده بود که هر شرکت خارجی که با بانک صادرات ایران معامله کند، ممکن است که از ورود به بازار آمریکا منع شود.

پارسال بعد از توافق هسته‌ای، بانک صادرات یکی از تنها سه بانک ایرانی بود که همچنان در فهرست تحریم‌های اروپا باقی ماند.

با این حال در ماه آوریل دادگاه عالی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این اتحادیه مدارک کافی برای اثبات ارتباط این بانک با «گروه‌های تروریستی» ارائه نکرده، حکم لغو تحریم‌های این بانک را تائید کرد، اما به بهانه‌ای دیگر اجازه داد تا تحریم‌های بانک صادرات برای ۶ ماه ادامه پیدا کند.

این دوره ۶ ماهه روز ۲۲ اکتبر (یک هفته قبل) به پایان رسید و کشورهای اروپایی در تلاش بودند تا تحریم‌های بانک صادرات را برای یک دوره دیگر تمدید کنند.

به گفته مقامات ارشد اروپایی و یونانی، بیست و هفت کشور از مجموع ۲۸ کشور عضو آماده بودند تا در این تاریخ تحریم‌های بانک صادرات را تمدید کنند، اما یونان با این کار مخالفت کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه یونان می‌گوید: «دادگاه اتحادیه اروپا تصمیمی گرفته و باید به آن احترام گذاشت.»

یک مقام دیگر یونانی هم گفته است: «قاطعانه از یونان به ما ابلاغ شده بود که باید جلوی این کار را بگیریم.»

به نوشته وال‌استریت ژورنال، این تصمیم یونان در حالی اتخاذ شده که آمریکا از این کشور درخواست کرده بود اجازه دهد تحریم‌ها تمدید شوند. حتی برخی نمایندگان کنگره که روابط نزدیکی با یونان دارند هم پادرمیانی کرده و هشدار داده بودند که اگر آتن با تمدید تحریم بانک صادرات مخالفت کند، بهایش را خواهد پرداخت.

یک نماینده وزارت خزانه‌داری آمریکا در این مورد گفته است که این وزارتخانه «نگرانی خود را در مورد حذف احتمالی تحریم‌های بانک صادرات، با مقامات یونانی در میان گذاشته و به آن‌ها توصیه کرده بود که مانع تمدید تحریم‌ها نشود.»

وال‌استریت ژورنال نوشته است که یونان به عنوان یکی از مشتریان اصلی نفت ایران در اروپا، مشتاق برقراری روابط اقتصادی با تهران است. ماه گذشته رئیس بانک مرکزی ایران به آتن سفر کرده و با چندین مقام یونانی دیدار داشت.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها