کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

خرج‌تراشی تصادفات در ایران

کدخبر:۲۹۶۴۸سه شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۳:۴۷۲۲۰۲ بازدید

سالانه 17 تا 20 هزار مرگ‌ومیر در جاده‌های ایران رخ می‌دهد. بنا به اعلام معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی هر مرگ‌ومیر چیزی حدود ...
خرج‌تراشی تصادفات در ایران

شهروند| سالانه 17 تا 20 هزار مرگ‌ومیر در جاده‌های ایران رخ می‌دهد. بنا به اعلام معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی هر مرگ‌ومیر چیزی حدود 1 میلیارد و ٢٠٠‌ میلیون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌کند. با این حساب می‌توان گفت خسارت ناشی از مرگ‌ومیر در جاده‌های ایران سالانه حدود ٢١‌ هزار‌میلیارد و ٦٠٠‌ میلیون تومان است.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که راه‌آهن به‌عنوان مدل ایده‌آل حمل‌ونقل در جهان تلفاتی نزدیک به صفر دارد. در برنامه پنجم توسعه کشور پیش‌بینی شده بود خطوط آهن کشور به بیشتر از ١٥ هزار کیلومتر برسد اما برنامه پنجم به پایان رسید و راه‌های ریلی ایران در مجموع تنها به ٩‌ هزار و ٥٠٠ کیلومتر بسنده کرد. این رقم تقریبا نصف عددی است که در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود. از این میان کمبود اعتبار و بودجه عمرانی یکی از چالش‌های اصلی دولت برای توسعه راه ریلی بوده است. براساس آمارهایی که در نخستین جلسه شورای راهبری توسعه استان تهران منتشر شد، بیش از ٧٠‌ درصد بودجه کشور به کارمند‌ان دولتی‌ می‌رسد که ٥٠ درصدشان تحصیلات زیر لیسانس دارند و سهم بودجه عمرانی زیر ٣٠‌ درصد است.

با این حال سهمی که از بودجه ناچیز عمرانی کشور به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص پیدا می‌کند سالانه حدود ٢‌ هزار‌میلیارد تومان است که این رقم چیزی در حدود خسارت ناشی از مرگ‌ یک‌هزار و ٦٠٠ نفر در جاده‌های کشور است. بر این اساس همچنین اگر رقم خسارت سالانه مرگ سوانح رانندگی در جاده‌های ایران را در نظر بگیریم، با این خسارت مرگ‌ومیر جاده‌ای، ظرف مدت دو‌سال می‌توان معادل تمام خطوط ریلی موجود، خط آهن ایجاد کرد. بررسی بودجه دولت برای‌ سال ۹۵ نشان می‌دهد بودجه عمرانی وزارت راه و شهرسازی در مقایسه با ‌سال گذشته با رشد ۱۶‌ درصدی به  هفت‌هزار و ٣٦٣‌ میلیارد تومان افزایش داشته است و از این میان سالانه تنها حدود ٢‌ هزار‌ میلیارد تومان صرف نگهداری و توسعه راه‌های ریلی می‌شود. این رقم بودجه راه آهن معادل خسارت ناشی از مرگ حدود‌ یک‌هزار و ٦٠٠ نفر است.

سهم ایران 1.5 درصد از مرگ‌های جاده‌های دنیا

گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران، رتبه ١٧٧ از میان حدود ١٩٠ کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی با ضریب ١,٤ در اختیار دارد. این درحالی است که در دنیا سالانه حدود ۱.۲‌میلیون نفر بر اثر سوانح رانندگی جان می‌بازند که سهم ایران از این میان، نزدیک ١.٥‌ درصد است.

 با وجود این، خطای انسانی با فاصله زیاد نسبت به کیفیت راه‌ها، عامل اول سوانح بالای رانندگی در جاده‌های ایران است. علی آزاد، دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی به «شهروند» می‌گوید: تنها در ایران است که راه کاهش تلفات جاده‌ای همین پایین آوردن سرعت‌هاست؛ زیرا همه چیز زیر سر سرعت غیرمجاز است. این مسأله در گزارش‌های کمیسیون امنیت راه‌ها نیز مستند شده است که عامل اول تصادفات در ایران خطای انسانی است و سایر موارد ازجمله کیفیت راه‌ها با اختلاف زیاد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

او ادامه می‌دهد: بیشترین تلفات جاده‌ای ما، مربوط به بهترین بزرگراه‌های ماست و این یعنی تا وقتی مردم فرهنگ کنترل سرعت را نداشته باشند، همین ‌آش و همین کاسه است. جالب است بدانید سهم واژگونی در تصادفات جاده‌ای ٦٧‌درصد است و واژگونی‌ها  در آزادراه‌های عریض و استاندارد اتفاق می‌افتد نه در راه‌های روستایی، که همین مسأله نشان می‌دهد عامل خطای انسانی و سرعت بالا تا چه اندازه به کیفیت راه‌ها غلبه دارد.

5 درصد تولید ناخالص ملی کشور در کام تلفات جاده‌ای

علی آزاد معتقد است راننده‌های متخلف، علت ٨٠‌ درصد تلفات جاده‌ای هستند. دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی در گفت‌وگو با «شهروند» تأکید می‌کند: خسارتی که تلفات جاده‌ای به کشور و افراد می‌زند، ٥‌درصد تولید ناخالص ملی کشور را می‌بلعد.

علی آزاد با اشاره به طرح کاهش ١٠ کیلومتری سرعت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به «شهروند» می‌گوید: این طرح بیشتر از یک‌سال است که مطرح شده، اما فعلا اجرایی نشده است.

او ادامه می‌دهد: تنها راه نجات ما از این حجم از تلفات، همین است؛ راه‌های ایران با استانداردهای جهانی ساخته شده‌اند. روابط عمومی وزارت راه هم سهم حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای را از تلفات ٢٠‌ هزار نفری هر سال، ١٠‌ درصد اعلام کرده و این یعنی مسئولیت هدررفت بیش از ٢‌ هزار‌ میلیارد تومان، به عهده ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و بار عمده این تلفات را خودروهای شخصی به دوش می‌کشند. گفتنی است‌ سال گذشته، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سهم تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی در جاده‌ها را تنها ۱۷‌ درصد اعلام کرده بود.

طول جاده‌های کشور 23 برابر راه‌های ریلی

در حال حاضر در کشور ۹‌ هزار و 871 کیلومتر راه آهن وجود دارد. آن طرف ماجرا اما روابط عمومی وزارت راه است که به «شهروند» اعلام می‌کند در کشور 210 هزار کیلومتر راه داریم که سالانه بیشتر از ٨‌ هزار‌ میلیارد تومان هزینه‌ نگهداری‌ دارند. هزینه تلفات را هم اگر به این ٨‌ هزار‌ میلیارد اضافه کنیم رقم سرسام‌آوری به دست می‌آید که از تصور خارج است. با این وجود شبکه ریلی کشور همچنان با کمبودهای مشهودی همچون نبود سرمایه‌گذاری کافی، خطوط ریلی فرسوده، نبود سرعت بالا، فرسودگی و قدیمی بودن ناوگان مسافری و از این قبیل مواجه است.

هزینه یک‌سال تلفات جاده‌ای  معادل هزینه احداث 180 پل بزرگ

جاده‌های کشور سالانه بین ١٧ تا ٢٠‌ هزار کشته می‌دهند. تلفات مسیر‌های ریلی اما گاهی به صفر می‌رسد. با توجه به خسارت یک‌میلیارد و ٢٠٠‌ میلیون تومانی مرگ هر نفر به کشور، یک حساب سر انگشتی ساده به ما نشان می‌دهد که سالانه تقریبا ٢١‌ هزار و ٦٠٠‌ میلیارد تومان هزینه‌ای است که فقط تلفات جاده‌ای روی دست‌مان می‌گذارد. کمی متفاوت‌تر اگر به داستان نگاه کنیم؛ پل دریاچه ارومیه با ١٢٠‌ میلیارد تومان ساخته شده است. از طرفی محسن راشدی، معاون امور مسافری راه آهن هزینه تمام شده ساخت هر کیلومتر راه ریلی را ٤ تا ٦‌ میلیارد تومان به «شهروند» اعلام می‌کند.

با این حساب با هزینه تلفات جاده‌ای یک‌سال کشور می‌توان ١٨٠ پل برای دریاچه ارومیه و ٤‌ هزار و ٣٢٠ کیلومتر راه ریلی ساخت. فراموش نکنید که رقم تلفات ریلی چیزی نزدیک به صفر است و توسعه ریلی را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری مهم برای کشور دانست. این درحالی است که علی آزاد هزینه ساخت یک کیلومتر آزادراه را بین ٧ تا ٣٠‌ میلیارد تومان اعلام می‌کند و درواقع هزینه ایجاد راه جاده‌ای نسبت به مدل حمل‌ونقل ایده‌آل یعنی ریل، بیشتر است. با این وجود، در ایران توسعه راه‌های جاده‌ای بیشتر از توسعه راه‌های ریلی مورد توجه بوده است.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

وحید عشق ماشین: 1395/8/1101:57:23،
50
90
پراید رو توقف تولید کنید قول میدم طی ۱۰ ساب تصادفات و تلفاتش به یک چهارم امروز کاهش پیدا کنه.
الهام : 1395/8/1108:23:35،
46
7
واقعا در این 37 سال برای توسعه حمل و نقل عمومی چقدر هزینه و اقدام شده ؟؟!!!!!
این همه برای ساخت ماشینهای بیکیفیت تلاش میشود و به 4 برابر
قیمت به مردم مظلوم ایران فروخته میشه اگر برای حمل نقل عمومی تلاش میشد
حداقل کلانشهرها این همه
غرق در ترافیک نمیشدند
تهران که کلا شده پارکینگ ماشینهای متحرک !!!!
ناشناس: 1395/8/1108:27:15،
53
8
کل ایران هم ریل بشه باز ایرانی جماعت از خودرو فرسوده خود با فرهنگ غلط رانندگی خود برای تردد و مسافرت استفاده خواهد کرد. تا زمانی که به قوانین راهنمایی ارزش قائل نیستیم و هرکجا خواستیم دوبل پارک می کنیم و ترمز می زنیم و .. آمار مرگ و میر کم نمی شه .وقتی هیچکس خلاف نکنهاحتمال تصادف به صفر میل می کنه از ماست که برماست
کوکی: 1395/8/1108:30:45،
32
7
بعضی وقت هاایرانجیب یه خبرهایی میزاره که واقعا آدم نا امید میشه از اینکه مخاطب این سایت هستش.تیتر خبر دقیقا مثل این هستش که بگیم خرج تراشی فرزند برای پدر به این دلیل که هر روز گرسنه اش میشه و نیاز به غذا داره.
کیا: 1395/8/1109:23:18،
40
6
بابا 21000 میلیارد تومن که چیزی نیست مسئولین محترم با دو سه تا حرکت همچین مبلغی رو غیب میکنند ی جور گفته انگار این پولا برا ما پولیه
جیمی: 1395/8/1110:20:51،
15
11
بعضیا مردنشون بهتر از موندنشونه
همونایی که قوانین رو رعایت نمیکنن و باعث به خطر افتادن جون بقیه میشن .
شاید یکم بیرحمانه باشه این حرف
ولی بذار این جور افراد بمیرن تا برای بقیه درس عبرت باشن
والسلام
وحید عشق ماشین: 1395/8/1112:06:47،
13
5
ببین چقد منفی درو کردم :)))))

نمیدونستم پراید انقد متعصب سینه چاک داره :)))))
راننده: 1395/8/1102:14:34،
29
64
خطای انسانی درست
اما اگر خودرو ایمن باشد نتیجه خطای انسانی میشود مسدومیت.
و اگر خودرو ایمن نباشد متیجه خطای انسانی میشود فوت!!!!!
سياوش: 1395/8/1102:46:32،
18
52
مقاله خوبي بود. كاملا درسته. واضحترين تفاوتي كه توي كشورهاي توسعه يافته با بقيه كشورها ميبينيد همين راه آهن سريع السير و گسترده اشون هست. راه هاي ريلي و بخصوص قطارهاي سريع السير بعد از بحث برق و انرژي بزرگترين زيرساخت اقتصادي براي توسعه يك كشور است. اميدوارم مسئولين يك برنامه ريزي جامع در اين زمينه بكنن.
هادی: 1395/8/1104:24:55،
17
59
با سلام .یکی از دلایل بالا بودن این عدد خسارات مالی و جانی نبود خودرو ایمن و با کیفیت است که مسئولیت ان بر دوش گسانی اس که بخاطر سود خود به عناوین مختلف از در دسترس بودن کالای خوب و با کیفیت با قیمت مناسب اقشار کم در امد جلوگیری میکنند اینان در هر مقام و موقعیتی در پیشگاه عدالت الاهی میئولند
جیم: 1395/8/1111:38:30،
10
7
گل واژه ی زیبایی فرمودین !
به این جماعت تانک هم بدین باز چراغ قرمز رو رد میکنن و لایی میکشن و خلاف میرن و آخر سر تانک رو چپ میکنن میگن تانکشون امنیت نداره !!
f: 1395/8/1106:26:20،
18
61
اصلا هم به کیفیت ماشینا ربط نداره !!
ما خیلی خوبیم ، مردم ولی خیلی اخن !!
علیرضا: 1395/8/1107:10:00،
21
56

ایران جیب عزیز این مطلب را به گوش عزیزانی که برای ملت تصمیم می گیرند برسانید لطفا

"""جاده‌های کشور سالانه بین ١٧ تا ٢٠‌ هزار کشته می‌دهند. تلفات مسیر‌های ریلی اما گاهی به صفر می‌رسد. با توجه به خسارت یک‌میلیارد و ٢٠٠‌ میلیون تومانی مرگ هر نفر به کشور، یک حساب سر انگشتی ساده به ما نشان می‌دهد که سالانه تقریبا ٢١‌ هزار و ٦٠٠‌ میلیارد تومان هزینه‌ای است که فقط تلفات جاده‌ای روی دست‌مان می‌گذارد"""

ملت بیچاره ایران تا کی باید خسارت ندانم کاری و عدم مسئولیت مدیران دولتی را بدهند
رامین: 1395/8/1107:21:18،
23
59
تنها چسیزی که اینجا ارزش نداره جان آدم هاست....
ورامین: 1395/8/1108:31:05،
36
9
همه درست رانندگی کنند کسی کشته نمی شه این خودمون هستیم که به جان خود و دیگران اهمیتی نمیدیم وقتی خودمون به جان خودمون ارزش ندیم دیگران چرا ارزش بدن؟
رضا: 1395/8/1107:52:15،
17
61
سالهاست که این موضوع گفته میشه ولی دریغ از یک عملکرد و فرهنگ سازی صحیح و کارشناسی. و روز به روز هم بدتر میشه.
تا رشوه هست قانون زیر پا له میشود.
میثم: 1395/8/1107:57:11،
72
8
کسی کاری برای ما نمیکنه جز خودمون!!
باید تعمدا بریم به سمت استفاده از راه آهن در سفرهامون تا با افزایش تقاضا در این بخش سرمایه ها نیز به این سمت بروند.
از طرفی با این اقدام به نوبه خود ضربه ای نیز به شرکتهای لگن ساز زده ایم!!!!
استاد: 1395/8/1107:59:00،
25
62
یعنی آدم چی بگه به این همه وقاحت و حماقت؟ دریغ از یک اشاره به بی کیفیتی و نا امن بودن لگن های داخلی
باشه همه تصادفات یه پاش خطای انسانی، قبول، اما این لگن نباید اینقدر امن باشه که تلفات رو به حداقل برسونه؟
شعار مثلاً کارشناس های ما اینه:
تصادف=مرگ
یعنی فقط هر جور شده، نباید خطا کنی، نباید تصادف کنی، و الا الفاتحه...
وحید: 1395/8/1108:10:52،
16
48
واقعیت رو گفتید استاد، جون ادمیزاد کیلویی چند، فقط مهم اینه که چند تا به اصطلاح خودرو تولید بشه و چند برابر قیمت بفروشند
ناشناس: 1395/8/1108:14:06،
11
7
افراد و گروه هاي در كشورهستندكه بطورنامحسوس اجازه نمي دهد حمل و نقل ريلي گسترش يابد. توسعه و ايجاد زيرساخت هاي مناسب در بخش ريلي در راستاي اقتصادمقاومتي است و موجب مي گردد از هدر رفت انرژي جلوگيري گردد و نيز سطح كيفي زندگي مردم راارتقائ خواهد داد.
ناشناس: 1395/8/1108:20:46،
11
9
اگه پول نفت این مملکت صرف ایران و ایرانی میشد مطمئن باشید کمترین آمار مرگ و میر تصادفات رو در دنیا داشتیم
فرزاد: 1395/8/1108:40:30،
16
9
لطفا هزینه موارد ذیل را نیز محاسبه کنید
1-آلودگی ناشی از خودروهای بی کیفیت و هزینه های بیمارستانی و زیست محیطی
2-آلودگی کارخانه های تولید قطعات بی کیفیت و میزان آب مصرفی برای هر خودرو
3-اثرات و ناهنجاریهای ناشی از فوت سرپرست و یا یکی از اعضای خانواده
4-هزینه های ناشی از زندان مقصرین حادثه
5-هزینه های ناشی از اضافه سوخت مصرف شده در خودروهای بی کیفیت
6- هزینه های اورژانس , اتش نشانی و.... مستقر در جاده ها
7-و هزاران هزینه پنهان و غیر پنهان دیگر

حال اگه تمام این هزینه ها محاسبه بشود مطمئن باشید با این پول تمام پرسنل ایران خودرو و سایپا و.. میتوانند خانه بخوابند و حقوق بگیرند ولی گشته های ما برسه به زیر 3000 نفر و کلی خانواده دچار آثار روحی و روانی نشوند خانواده به دلیل نبود سرپرست از هم نپاشند , هوای تمیز داشته باشیم و........
سالار: 1395/8/1108:53:43،
20
6
جالبه
تعداد کشته های تصادف ایران طی یک سال چند برابر کشته های نظامیان امریکا و ناتو در افغانستان هست.....
تلفات جاده ای ما از تلفات جنگی اونا بیشتره!
پوریا: 1395/8/1108:57:58،
16
9
رئیس پیلیس راهوار:علت 40% مرگ و میر جاده ای از کیفیت پایین خودرو است!!وقتی در کشوری عقل سلیم نباشد باید
از تولید خودروهای چینی و ناایمن داخلی حمایت و از ورود خودروی امریکایی جلوگیری شود!!
حسین: 1395/8/1111:56:36،
11
6
هر موقع بلیط هواپیما لازم داری تا چند روز بعد جای خالی نیست . قیمت ها هم سرسام آور گران است. بلیط قطار بعضی وقتها تا یک هفته بعد گیر نمیاد. بعضی مواقع در بجنبی بلیط اتوبوس هم نیست. خواه ناخواه مجبوری از خودرو شخصی استفاده کنی . خیلی مسیر ها یا پرواز مستقیم نداره یا اصلا پرواز نداره. بین دو تا شهرستان هیچ پروازی نیست و باید حتما یک بلیط تهران بگیری و بعد یک بلیط به مقصد.
اگر تعداد کافی هواپیما و قطار با بلیط ارزان در دسترس باشد ۶۰% ترافیک جاده کمتر شده و تلفات ۸۰% کم خواهد شد.
سینا: 1395/8/1112:22:05،
12
6
تصادفات ربطی به پراید غیر پراید نداره شما اگه سوار تریلی هم باشی بد رانندگی کنی شرایط جاده مناسب نباشه میمیری متاسفانه علت اصلی تصادفات تلفات خود ما مردم هستیم فرهنگ رانندگی کردن تو ایران بسیار خرابه بعد از اون شرایط راه جاده های کشور هست که اونم شرایطش بسیار بده دولت هم باید وظیفه خودشو ادا کنه و مردم هم باید رعایت کنن در غیر این صورت همون آشو همون کاسس

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا