کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد

نخستین توربین کلاس F از سوی آلمان تحویل ایران شد

کدخبر:۲۹۶۳۴دوشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۴۷۳۰۶۶ بازدید

پس از برداشتن نخستین گام بومی سازی توربین های کلاس F که با امضای قرارداد 5 ساله بین شرکت مپنای ایران و شرکت زیمنس آلمان ...

پس از برداشتن نخستین گام بومی سازی توربین های کلاس F که با امضای قرارداد 5 ساله بین شرکت مپنای ایران و شرکت زیمنس آلمان انجام شد، اکنون با انتقال نخستین توربین کلاس F از آلمان به بندرعباس، دومین گام برای بومی سازی این کلاس از توربین ها برداشته شد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تسنیم، حدود 4 دهه است که توربین‌های کلاس E در صنعت نیروگاهی جهان به کار گرفته می شوند. این توربین‌ها که در دهه 80 میلادی دستاوردی جدید در صنعت نیروگاهی محسوب می شدند، توانستند خیلی زود جای خود را در بخش تولید نیروی برق حرارتی باز کنند، طوری که هم اکنون بخش عمده‌ای از تولید برق کشورهای در حال توسعه در بخش حرارتی از این کلاس از توربین ها تأمین می شود.

ایران نیز مستثنی از این امر نیست و از 16 سال پیش به عرصه ساخت توربین های کلاس E ورود کرده است. در 16 سال گذشته، توربین های کلاس E با به روزسازی و ارتقای توان مستمر، نقش پررنگی در تولید نیروی برق کشور داشته اند. این نوع توربین ها در حالت ساده گازی راندمانی 36 درصدی و در حالت سیکل ترکیبی راندمانی 54 درصدی برای نیروگاه مهیا می کنند.

کشورهای توسعه یافته در صنعت نیروگاهی جهان، با ارتقای توان توربین های کلاس E، تعریف توربین های موسوم به کلاس F را در برنامه قرار دادند به طوری که در دهه 90 میلادی و در حالی که استفاده از توربین‌های کلاس E به شدت گسترش یافته بود، چنانکه 80 درصد تولید نیروی برق حرارتی در واحدهای گازی با استفاده از توربین های کلاس E تأمین می شد، ساخت و بهره برداری از توربین های کلاس F که دانشی نو محسوب می شدند، سهمی کمتر از 20 درصد را به خود اختصاص می داد.

سهم بندی بین توربین های کلاس E وF در اواخر دهه 90 میلادی و در حالی که در آستانه ورود به قرن بیست و یکم قرار گرفتیم، دستخوش تحول شد و با گسترش سریع توربین های کلاس F به عدد 50 درصد رسید تا دو شرکت GE امریکا و زیمنس آلمان در زمینه تولید و توسعه بهره‌برداری از این کلاس توربین حرارتی، یکه تازی کنند.

یکه تازی این دو رقیب در تولید توربین های کلاس F در حالی ادامه یافت که در سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم تولیدکنندگان دیگری نیز با برخورداری از تکنولوژی این دو شرکت اقدام به تولید این توربین ها کرده و به فروش آن به نقاط مختلف دنیا اقدام کردند. در ایران نیز در سال‌های اخیر دستیابی به تکنولوژی توربین‌های کلاس F مورد توجه مسئولان صنعت برق کشور قرار گرفته است.

«حمید چیت چیان» وزیر نیرو سال گذشته در اختتامیه ششمین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حرارتی در این خصوص گفت:‌ "افزایش راندمان نیروگاه های حرارتی از برنامه های اصلی صنعت برق کشور است. در این زمینه در مذاکرات با مدیران مپنا به‌ گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که فراتر از تولید توربین های کلاس E، ساخت توربین‌های کلاس F و H مورد توجه قرار گیرد تا راندمان نیروگاه ها افزایش یابد. طبق مطالعات ما در وزارت نیرو، اگر از توربین های کلاس F استفاده کنیم، تمام سرمایه گذاری های انجام شده از محل صرفه جویی در مصرف گاز در مدت 20 سال مستهلک خواهد شد."

پیرو همین برنامه ریزی وزارت نیرو، اسفند ماه سال گذشته در دیدار «حمید چیت‌چیان»، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، قرارداد همکاری بین شرکت های مپنا و زیمنس برای ساخت توربین های کلاس F به امضای مدیران ارشدِ این دو شرکت رسید.

با امضای این قرارداد پنج ساله، نخستین گام برای بومی سازی توربین های کلاس F با نام تجاری SGT5-4000F برداشته شد. توربین SGT5-4000F از پیشرفته ترین و مطمئن ترین توربین های گازی کلاس F در دنیا است که در شرایط ایزو توان تولیدِ 307 مگاوات با بازدهی حرارتی 40.1 درصد را دارد. میزان NOX و CO حاصل از کارکرد این توربین با سوخت گاز به ترتیب 25 و 80 PPM است که با الزامات زیست محیطی بین المللی سازگاری دارد.

توربین های کلاس E با ظرفیت های 183 ، 170 و 160 مگاوات تولید می شوند اما تکنولوژی کلاس F امکان تولید توربین های 300 مگاواتی را می دهد که راندمانی بالاتر و ظرفیت بیشتری را در اختیار تولیدکنندگان برق قرار می دهند.

پایگاه اینترنتی natural gas world در روزهای اخیر اعلام کرده که شش ماه پس از امضای موافقتنامه گروه مپنای ایران و گروه صنعتی زیمنس آلمان، زیمنس اولین محمولۀ توربین های گازی کلاس F خود را تحویل نیروگاه برق 600 مگاواتی بندرعباس داد.

بر اساس این گزارش، این اولین مرحله از قرارداد دوجانبه بین طرفین است که شامل انتقال دانش فنی و تکنولوژی ساخت این نوع توربین‌ها از شرکت زیمنس به شرکت مپنا می‌شود. زیمنس قرار است بیش از 20 توربین گازی و ژنراتورهای مربوط به آنها را در طی 4 تا 5 سال آینده به ایران تحویل دهد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

S&G: 1395/8/1017:19:36،
75
5
بالاخره یه خبر خوب شنیدیم،امیدوارم تداوم داشته باشه
محمد: 1395/8/1109:26:27،
14
3
یکی از دوستام مهندس سازمان آبه میگه پمپ زیمنس داریم مال 35 سال پیشه هنوز مثل ساعت دقیق کارمیکنه حتی یه بار هم باز نشده .
پرواز: 1395/8/1111:30:40،
9
9
... که تو سال 2016 باید از واردات توربین شاد باشیم

متاسفم برای همه

آریا: 1395/8/1018:28:39،
26
23
تو همه چیز منظورمون از خودکفایی و بومی سازی یعنی مهندسی معکوس ماحصل تلاش دیگران یا در اصل دزدی صنعتی!!!سر هر کوچه و خیابانی بازای هر یدونه بقالی دو تا دانشگاه دایر کردید پس چرا هنوزم چشمتون بدست اینور و اونور عالم باس باشه که یه چیزی بدن بهتون اونوقت مثل قوم تاتار بریزید روش دل و رودش رو بکشید بیرون از روش کپ بزنید اونم با کیفیت به مراتب پایین تر!!
آرش: 1395/8/1018:54:49،
28
8
خوشابحال آلمان ها که علم دارند و ما همچنان محو و در حیرت صنعت و تکنولوژی آنان هستیم.
بازهم خدارا شکر که نفت داریم و میتوانیم از علم و دانش دیگر کشورها در جهت پیشرفتمان استفاده کنیم! درست گفتم؟ لا!
محمد حسین: 1395/8/1021:36:55،
20
6
آقا من نفهمیدم هنوز.مگه تحریما کاغذ پاره نبودن؟!!!
محمد: 1395/8/1022:36:52،
13
10
بومی سازیتون مارو کشته اخه مومن پراید و پژو بیست ساله تولید میکنید الان قطعاتش از هند و چین میاد چه برسه به توربین مگه قبل از این توربین نداشتید که می خواهید از این مهندسی معکوس کنید بابا قبول کنید هیچی نیستیم این ی پون مثبته
مهندسی از مپنا: 1395/8/1107:32:34،
30
7
در تجهیزاتی با تکنولوژی پیشرفته شبیه توربین، شرکت هامعمولا مهندسی معکوس نمی کنند. تحت لیسانس شرکت طراحی کننده تولید می کنند. در مورد این توربین و همکاری با شرکت زیمنس من خبر دارم که شرکت مپنا قرار هست تحت لیسانس شرکت زیمنس توربین کلاس F را تولید کند تا نیاز منطقه را پوشش دهد. همکانکاری مپنا قبل از تحریم ها انجام می داد. توربین کلاس F هم تکنولوژیش مال 20 سال پیش هست برای همین زیمنس احتمالا نگران نیست. چون روی کلاس H الان دارد فعالیت می کند.اینقدر هم خودزنی نکنید، من می دانم که در مپنا توربین جدید هم طراحی شده و هم تولید شده ولی نه در رده H.
آرش: 1395/8/1100:02:15،
17
5
زیمنس حرف نداره
شناس: 1395/8/1107:50:15،
7
6
چه فایده
توربین های قدیمی و فرسوده صنایع رو نوسازی نمی کنن
ناشناس: 1395/8/1112:08:04،
7
3
آخه واسه چی توربین کلاس F از آلمان وارد میکنید مگه ارز مملکت زیادی کرده؟ بچه دبیرستانی های خودمون از این توربین بهترش رو تو زیر زمین خونشون میسازند خب چرا از ساخت بچه های خودمون استفاده نمی کنید؟!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا