کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرید هم‌زمان دولتی‌ها، برنج را گران کرد


کد خبر : ۲۹۶۲۲دوشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۲۳۱۲۵۸ بازدید

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با ذکر دلایل افزایش قیمت حبوبات و برنج در ماه‌های اخیر، گفت: خرید هم‌زمان برنج توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های ...

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با ذکر دلایل افزایش قیمت حبوبات و برنج در ماه‌های اخیر، گفت: خرید هم‌زمان برنج توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی برای تأمین ذخایر خود یکی از عوامل گرانی برنج بود.

محمد آقاطاهر در گفت‌وگو با فارس در مورد دلیل گران شدن حبوبات در ماه‌های اخیر، گفت: افزایش قیمت حبوبات از یک و نیم ماه پیش اتفاق افتاد و قیمتها در حال حاضر تقریبا به ثبات رسیده است. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران یکی از دلایل افزایش قیمت حبوبات را فرهنگ غلط  افزایش قیمت بر اثر افزایش تقاضا، عنوان کرد و گفت: با افزایش تقاضا در ماه محرم یا ماه‌های پرمصرف، علیرغم وجود کالا به اندازه کافی در بازار، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار هم عامل مؤثر دیگر بر افزایش قیمت حبوبات است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از حبوبات مصرفی از طریق واردات تأمین می‌شود، بنابراین افزایش قیمت دلار روی این موضوع اثر گذار بوده است. 


افزایش قیمت دلار حبوبات را گران کرد

آقا طاهر بیان داشت: افزایش قیمت کالای وارداتی موجب افزایش قیمت کالای داخلی می‌شود، زیرا محصولات داخلی هم متناسب با افزایش قیمت کالاهای خارجی گران می‌شود. 


شایعه صادرات برنج به روسیه

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد افزایش قیمت برنج هم تصریح کرد: شایعه کذب صادرات برنج به روسیه یکی از عوامل افزایش قیمت برنج در ماه‌های اخیر بوده است. 


خرید هم‌زمان توسط سازمان‌های دولتی برنج را گران کرد

وی با بیان اینکه عامل دوم افزایش قیمت برنج اقدام هم زمان سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای خرید برنج بود، تصریح کرد: سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای تکمیل ذخیره خود در یک مقطع زمانی اقدام به خرید برنج کردند و همین اتفاق عامل دیگر افزایش قیمت برنج شد. 

آقا طاهر عامل سوم افزایش قیمت برنج را وقوع سیل کوچکی در منطقه بابل و بابلسر عنوان کرد و گفت: حدود یک ماه پیش وقوع سیل در این منطقه هم موجب افزایش قیمت برنج شد. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سؤال که چرا یک کالا مثلا نخود یا لوبیا با چند قیمت متفاوت در بازار عرضه می‌شود، گفت: به هرحال دو نوع حبوبات (ایرانی و خارجی) در بازار عرضه می‌شود که این موضوع خود اولین دلیل عرضه یک کالا با قیمت‌های متفاوت در بازار است. 

وی بیان داشت: علاوه بر مورد فوق، حبوبات ایرانی اقلام متفاوتی دارد که براساس کیفیت با قیمت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شود. 

آقا طاهر تصریح کرد: تشخیص کیفیت یک محصول هم توسط فرد خبره یا کارشناس امکان‌پذیر و توسط افراد عادی و یا خریدار قابل تشخیص نیست.  


اخذ مجوز برای کم فروشی

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سؤال که چرا حجم و محتوای کالاهایی مثل نوشابه، دوغ، پفک و ... در ظرف‌ها روز به روز  می‌شود، اما قیمت آن کاهش نمی‌یابد، گفت: این گونه نیست که فقط محتوای ظرف کم شود، بلکه ظرف هم کوچک‌تر می‌شود. 

وی با بیان اینکه تولید‌کنندگان برای این کار مجوز می‌گیرند، گفت: به این اقدام کم فروشی قانونی گفته می‌شود. 

آقا طاهر بیان داشت: شیوه کار هم به این گونه است که تولید‌کنندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت نه تنها وزن کالای عرضه شده را نسبت به گذشته کاهش می‌دهند، بلکه ظرف آن را هم کوچک‌تر می‌کنند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: به عنوان مثال عرضه رب یک کیلویی و روغن جامد یک کیلویی از گذشته وجود داشته است و خریدار هم طبق عادت همیشگی وقتی به فروشنده برای خرید این کالاها مراجعه می‌کنند، رب یا روغن یک کیلویی مطالبه می‌کند.

وی افزود: اما در حال حاضر به جای عرضه روغن جامد یک کیلویی روغن جامد 690 گرمی و به جای رب یک کیلویی رب 800 گرمی عرضه می‌شود که مردم این کالاها را به عنوان روغن یا رب یک کیلویی خریداری می‌کنند.

آقا طاهر تأکید کرد: البته وزن کالا بر روی قوطی آن ذکر می‌شود، اما قیمت‌ها تغییر نکرده و با همان قیمت یک کیلویی سابق عرضه می‌شود. 

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی بیان داشت: این اقدام در راستای جلوگیری از بالا بردن قیمت‌هاست و برای ممانعت از افزایش قیمت وزن کالا کاهش می‌یابد. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این کار فریب مشتری است، گفت: بله، به هرحال این اقدام کم فروشی و فریب مشتری است، اما تولید‌کنندگان ادعا می‌کنند، برای این اقدام مجوز قانونی دارند.

آقا طاهر در مورد گران شدن روغن تصریح کرد: روغن یک کالای استراتژیک است و بخش عمده آن از طریق واردات تأمین می‌شود و افزایش قیمت آن هم بستگی به قیمت دلار و سایر مسائل دارد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه قیمت هر کیلو شکر درب کارخانه 2520 تومان است، گفت: این کالا هم جزء کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود و واردات آن بر اساس تصمیم‌گیری دولت و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و مانند روغن با توجه به اینکه در حیطه کاری من نیست، بنابراین نمی‌توانم در مورد آن اظهارنظری داشته باشم.  
وی افزود: البته بعد از چند ماه گرانی با توجه به فصل تولید داخل و همچنین واردات، قیمت شکر هم‌اکنون کاهش یافته است. 

آقا طاهر در مورد قیمت عرضه این کالا در خرده‌فروشی‌ها بیان داشت: قیمت هر کیلو شکر در خرده‌فروشی‌ها حدود 3 هزار تومان است. 

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد قیمت شکر در عمده فروشی گفت: قیمت هر کیلو شکر در کیسه‌های 10 کیلویی هم حدود 2800 تومان است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها