کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران،صد و بیستمین اقتصاد جذاب دنیا


کد خبر : ۲۹۵۸۲یکشنبه، ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸:۴۷۱۰۹۴ بازدید

بعضی از اخبار هفته گذشته امیدوارکننده و برخی دیگر ناامید کننده بودند. در حالی که یک نفر در دنیا برنده میلیون‌ها یورو پول نقد می‌شود، در یک سوی ...
ایران،صد و بیستمین اقتصاد جذاب دنیاایران،صد و بیستمین اقتصاد جذاب دنیا

بعضی از اخبار هفته گذشته امیدوارکننده و برخی دیگر ناامید کننده بودند. در حالی که یک نفر در دنیا برنده میلیون‌ها یورو پول نقد می‌شود، در یک سوی دیگر دنیا کودکان از گرسنگی رنج می برند و با وجود همه مخالفت ها، اعتراضات و تظاهرات توافق نامه تجارت آزاد کانادا و اروپا به تصویب می رسد. 

توافق نامه تجارت آزاد نهایی شد

28کشور عضو اتحادیه اروپا به طور غیر رسمی روز 28 اکتبر بر سر تصویب قرارداد تجارت آزاد اروپا و کانادا به توافق رسیدند. اکنون اتحادیه اروپا به طور کامل برای امضای توافق نامه CETA آماده است و امروز با وجود مخالفت افکار عمومی اروپایی ها به طور رسمی آن را به تصویب می رساند. رئیس این دوره از اتحادیه اروپا، رئیس جمهوری کشور اسلواکی در بیانیه ای خوشحالی خود را از آمادگی اروپا برای امضای توافق نامه ابراز کرد. امضای این قرار داد تا پیش از این دوره از مذاکرات به خاطر تعلل بلژیک به تاخیر افتاده بود.

امیدواری اسپانیا با کاهش نرخ بیکاری

به نظر می رسد بحران بیکاری در اسپانیا رو پایان می رود. براساس آمار رسمی کشور اسپانیا، برای نخستین بار در شش سال گذشته نرخ بیکاری این کشور به زیر 20 درصد کاهش یافت. این رقم اوایل سال 2013، حتی به 27 درصد هم رسید. نرخ بیکاری اسپانیا در سه ماهه سوم سال 2016، برای نخستین بار طی شش سال اخیر به 18.6 درصد کاهش یافت. دلیل عمده این تحول، افزایش فعالیت و اشتغال به ترتیب در بخش های خدمات، صنعت، ساخت و ساز و سپس کشاورزی است. با این وجود هنوز 4میلیون و 300هزار نفر از جمعیت فعال اسپانیا بیکار هستند و نرخ بیکاری آن با متوسط نرخ بیکاری در منطقه یورو که برابر با 10.1 درصد است، فاصله زیادی دارد.

رشد سریع نرخ تورم آلمان

نرخ تورم در آلمان پرشتاب است. براساس گزارش دفتر آمار فدرال آلمان، نرخ تورم این کشور در ماه اکتبر، نسبت به روندی که طی دو سال اخیر داشته، به 0.8 درصد افزایش داشت. در مقایسه با ماه گذشته، قیمت مصرف کننده افزایشی 0.2 درصدی داشت. در ماه سپتامبر نیز نسبت به ماه آگوست، قیمت مصرف کننده 0.7 درصد رشد داشته است. این ارقام نشان می دهد که نرخ تورم در آلمان با سرعت رو به افزایش است. البته هنوز نرخ تورم آلمان از سوی متوسط بانک مرکزی اروپا منطقه اروپا با 2 درصد فاصله زیادی دارد، اما به نظر می رسد روز به روز این فاصله کمتر می شود.

رده بندی جذابیت اقتصادی

DoingBusiness در یک رده بندی 190 کشور دنیا را از نظر میزان جذابیت اقتصادی معرفی کرده است. در این گزارش، کشور ها از نظر شرایط و مقررات راه اندازی کسب و کار های جدید و معیار های دیگری مانند نرخ مالیات بررسی شده اند. ایران در این رده بندی در رتبه 120 قرار دارد و کشور های نیوزیلند، سنگاپور و دانمارک به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند. براساس این گزارش، یک روزه می توان در نیوزیلند کسب و کار راه انداخت، در حالی که در کشوری مانند ونزوئلا که جزو سه کشور آخر رده بندی است، 230روز راه اندازی یک استارتاپ زمان می برد.

برنده خوش شانس ایتالیایی

یک خریدار بلیت های بخت آزمایی SuperEnalotto هفته گذشته برنده 163میلیون یورو شد. او دومین نفری است که در ایتالیا چنین مبلغ زیادی را از یک لاتاری به جیب می زند. نفر اول سال 2010، 178میلیون یورو برنده شد. کارشناسان اقتصادی درباره فرصت های مشابه در ایتالیا، توصیه می کنند که برای استفاده بهتر این مبلغ بزرگ، بهتر است نیمی از آن را به شکل طلا به برندگان تقدیم کنند، ضمن اینکه دولت باید با اصلاح قوانین و نظام مالیاتی در سرمایه گذاری ها در نحوه خرج کردن آن نظارت کند.

چین پیروز جهانی سازی

با روی آوردن دنیا به اقتصاد جهانی، فضای تجاری و اقتصادی در دنیا باز تر شد و کشور ها بیشتر از گذشته موانع تجاری را از میان برداشتند. هفته گذشته، شبکه الجزیره گزارشی درباره رابطه جهانی سازی اقتصاد و کشور چین منتشر کرد. براساس این گزارش چین هم با به کار گیری انواع تجارت های آزاد، صادرات خود را به دنیا افزایش داده است. این کشور در حال حاضر یک هشتم سهم صادرات دنیا را در تصاحب خود دارد. بنابراین کاهش صادرات دنیا و چین به طور موازی حرکت می کنند. چین با بهره مندی از روند دنیا به سمت جهانی سازی، طی 25 سال گذشته سود زیادی به دست آورده است و با متوقف شدن جهانی سازی قطعا به خطر می افتد. جهانی سازی اقتصاد دنیا در سال های 2007 و 2008 به اوج خود رسید، اما پس از آن روندی نزولی داشته است.

1.5میلیون کودک گرسنه در یمن

نزدیک به 7میلیون شهروند یمنی نیاز مطلق به مواد غذایی دارند. به گزارش سازمان ملل متحد، نیمی از جمعیت کشور یمن در گرسنگی شدید به سر می برند و نزدیک به 1.5میلیون کودک از سوءتغذیه در رنج هستند. درگیری و جنگ 18ماهه یمن، به گرسنگی و سوءتغذیه مردم این کشور منجر شده است. سازمان یونیسف درباره این وضعیت هشدار جدی داده است. سخنگوی برنامه جهانی غذا، بتینا لوشر در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام اینکه جان کودکان یمنی در خطر است و مرگ آنها را تهدید می کند، گفت: «دیدن این واقعه در قرن 21 وحشتناک است.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها