کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد

ترافیک تهران اسیر مافیای اتوبان‌سازی

کدخبر:۲۹۵۳۷یکشنبه، ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۴۶۲۴۷۳ بازدید

تهران 4 برابر ظرفیت خودرو دارد؛ این موضوعی است که محسن طباطبایی، دبیر انجمن اقتصاد شهری آن را اعلام می‌کند و می‌گوید كه رشد جمعیت شهری هیچ ...
ترافیک تهران اسیر مافیای اتوبان‌سازی

شهروند| تهران 4 برابر ظرفیت خودرو دارد؛ این موضوعی است که محسن طباطبایی، دبیر انجمن اقتصاد شهری آن را اعلام می‌کند و می‌گوید كه رشد جمعیت شهری هیچ ارتباطي با ترافیک ندارد و 10 شهر پرترافیک جهان در کشورهای کمتر توسعه‌یافته واقع شده‌اند و کلانشهرهای توسعه‌یافته جهان با طراحی پایه شهر بر پایه حمل‌ونقل عمومی و ریلی توانسته‌اند به ترافیک فائق آیند.

این در حالی است که عارف اقوامی‌مقدم، کارشناس اقتصاد شهری نیز به «شهروند» می‌گوید: اتوبان‌سازی در جهان به نقطه پایان خود رسیده است؛ اما در ایران مافیای اتوبان‌سازی مانع از آن است که شهر از شر ترافیک خلاص شود. او تأکید می‌کند: در ایران نه‌تنها استفاده از خودروهای شخصی هزینه سنگینی ندارد که برخلاف بسیاری از شهرهای بزرگ جهان اتوبان‌ها را برای تردد ساده‌تر خودروها عریض‌تر می‌کنند و درواقع برای تردد خودروهای شخصی بسترسازی می‌کنند.

ترافیک جهان 13 درصد افزایش یافت

«ترافیک در جهان ١٣‌درصد افزایش یافت» این خبری بود که دبیر انجمن اقتصاد شهری ایران روز گذشته آن را اعلام کرد. برخلاف تصور عموم که رشد شهرنشینی به افزایش بار ترافیک در کلانشهرها منجر می‌شود، بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که از ١٠ شهر پرترافیک در دنیا ٩ شهر آن در دنیای در حال توسعه قرار دارد؛ این امر نشان می‌دهد که ترافیک حتما نتیجه رشد شهرنشینی نیست بلکه ناشی از فقر در دانش مدیریت شهری و به تبع آن حمل‌ونقل است. آن‌گونه که سیدمحسن طباطبایی می‌گوید در دهه‌های گذشته رویکرد اصلی در شهرسازی توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل خصوصی همچون بزرگراه‌ها، تعریض خیابان‌ها و... بوده است، اما این رویکرد عملا به نقطه پایان خود رسیده است و امروز اغلب شهرها برنامه خود را بر توسعه حمل‌ونقل سریع و انبوه (mass rapid transformation) قرار داده‌اند. اما داستان در ایران کمی متفاوت است. شهری که برخلاف کلانشهرهای بزرگ جهان مبنای توسعه را به گسترش حمل‌ونقل عمومی نگذاشته و سیاست‌هایش را بر این اساس چیده است که تردد خودروهای شخصی را ساده‌تر کند. این برنامه‌ریزی عجیب شهری تا جایی پیش می‌رود که در وصف اقدامات از سوی شهردار پایتخت عبارت «نهضت بزرگراه‌سازی در تهران» بیان می‌شود! نهضتی که برخی از کارشناسان اقتصادی آن را ناشی از سود بالای اتوبان‌سازی برای برخی از مافیای اقتصادی می‌دانند.

مکزیک شلوغ‌ترین شهر دنیا

دبیر انجمن اقتصاد شهری به آمار رشد ١٣‌درصدی ترافیک جهان از‌ سال ٢٠٠٨ تاکنون نیز اشاره کرد و گفت: همچنین طبق آخرین آمارها پایتخت مکزیک شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین شهر جهان است.
 
محسن طباطبایی‌مزدآبادی با اشاره به این‌که زمان مدیریت شهری به سبک و روش قدیمی به پایان رسیده و امروز باید علم را چاشنی مدیریت شهری کنیم، یادآور شد: روند رشد شهرنشینی در سطح جهانی شتاب فزاینده‌ای به خود گرفته است و همین عامل نیز باعث شده تا مدیریت شهری روزبه‌روز جدی‌تر و حساس‌تر شود؛ زیرا با کیفیت زندگی میلیون‌ها انسان در ارتباط است.

او با بیان این‌که بخش عمده‌اي از رشد شهرنشینی در کشورهای درحال توسعه در حال رقم‌خوردن است، یادآور شد: نواحی شهری در آسیا و آفریقا به نوعی همه افزایش جمعیت بین سال‌های ٢٠١٥ تا ٢٠٥٠ را پوشش خواهند داد و این برآورد صورت گرفته که از قریب به ٢,٥‌میلیارد نفری که طی این سال‌ها به جمعیت کره زمین اضافه می‌شود، بیش از 90 درصد آنها در آسیا و آفریقا زندگی کنند.

مدرس دانشگاه خوارزمی با بیان این‌که این رشد فزایند فرصت‌ها و تهدیدات ویژه‌ای را در پیش‌روی شهرها پدید آورده است، گفت: به دلیل نهادینه‌نشدن دانش اقتصاد و مدیریت شهری ما شاهد هستیم که اغلب رشد شهرنشینی درجهان سوم به یک معضل تبدیل شده که پیامدهایی همچون آلودگی هوا، ترافیک، ناهنجاری‌های اجتماعی، فقر، حاشیه‌‌نشینی و غیره را درپی داشته است.

طباطبایی با تأکید این‌که برای توسعه دانش اقتصاد و مدیریت شهری ما چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های کشورهای پیشرو و بومی‌سازی علم آنها نداریم، گفت: خوشبختانه اخیرا فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری توانسته است در انجمن علمی اقتصاد آمریکا نمایه شود که بیانگر گام‌های جدید محققین کشورمان در توسعه دانش اقتصاد شهری است.

وی در ادامه به موضوع ترافیک اشاره کرد و گفت: ترافیک زاییده زندگی شهری است، اما می‌توان آن را مهار و مدیریت کرد.

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این‌که جالب است بدانیم از ١٠ شهر پرترافیک در دنیا، ٩ شهر آن در دنیای درحال توسعه قرار دارد، افزود: این امر نشان می‌دهد که ترافیک حتما نتیجه رشد شهرنشینی نیست، بلکه ناشی از فقر در دانش مدیریت شهری و به‌تبع حمل‌ونقل است.

تهران 4 برابر ظرفیتش خودرو در خود جای داده است

او دربخش دیگری از سخنان خود به وضع ترافیک تهران اشاره کرد و افزود: پایتخت ایران جزو ١٠ شهر پرازدحام و پرترافیک جهان نیست اما وضع ترافیک این شهر کلافه‌کننده شده و آثار منفی همچون تشدید آلودگی هوا، هدررفت سوخت، تشدید استرس‌های شهری درپی دارد. کارشناس مسائل شهری با تأکید بر این‌که تهران امروز ٤برابر ظرفیتش خودرو را درخود جای داده است، ادامه داد: همین مسأله نیز باعث شده تا این کلانشهر عملا ٢٥‌درصد بنزین کل کشور را به خود اختصاص دهد.

عارف اقوامی‌مقدم کارشناس اقتصاد شهری با قیاس دو شهر لندن و تهران پرداخت و به «شهروند» می‌گوید: ضریب مالکیت شهری و جمعیت در این شهر بیش از تهران و سطح معابر اختصاص یافته به شبکه حمل‌ونقل کمتر از تهران است؛ اما نتیجه کاملا برعکس بوده و چنین ترافیک بی‌حد و نصابی در پایتخت انگلستان مشاهده نمی‌شود. او با بیان این‌که در ٦٠‌سال گذشته برنامه‌ریزی درحوزه مدیریت شهری استیلای بلامناظره داشته است، ادامه می‌دهد: با یک تصور بچه‌گانه می‌توان حس کرد که عریض‌کردن خیابان‌های شهر می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند، حال آن‌که واقعیت چیز دیگری است، چراکه اگر این تصور درست بود، امروز نباید معضلی به نام ترافیک در پایتخت ایران وجود داشت.

این کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به نهضت بزرگراه‌سازی در تهران می‌گوید: تجربه نشان داده که هرجا بزرگراهی احداث شده، از فردای آن به پارکینگ خطی تبدیل شده، حال آن‌که این پروژه میلیاردها تومان از بودجه‌های ملی را بلعیده، قرار بوده که از بار ترافیکی منطقه بکاهد، نه این‌که خود به یکی از معابر پرترافیک تبدیل شود. او که یکی از راهکارهای کاهش بار ترافیکی را واقعی‌سازی قیمت سوخت می‌داند، تأکید می‌کند: البته باید توجه داشت که بالابردن فله‌ای قیمت سوخت دردی را دوا نمی‌کند؛ باید به‌گونه‌ای عمل کرد که هزینه حمل‌ونقل شخصی درکشور افزایش یابد و درمقابل به حمل‌ونقل عمومی توجه شود.

اقوامی‌مقدم با بیان این‌که تهران یکی از عقب‌مانده‌ترین پایتخت‌های دنیا درحمل‌ونقل زیرزمینی است، انباشت بخش اعظمی از بیکاران درتهران را مورد اشاره قرار داد و گفت: ساده‌ترین راه برای کسب درآمد درچنین شرایطی جابه‌جایی مسافر با استفاده از خودروهای شخصی است.

براساس اعلام دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری تهران چهاربرابر ظرفیت خودرو دارد که این کارشناس اقتصاد شهری این اتفاق را ناشی از انحصار خودروسازی در ایران و سود بالای تولید و فروش خودرو در ایران می‌داند. به باور این کارشناس اقتصاد شهری سودی که اتوبان‌سازی برای برخی از گروه‌های مافیایی دارند، موجب شده که همچنان بر طبل این مهم بکوبند و آن را تنها راهکار حل معضل ترافیک عنوان کنند. کار به جایی رسیده که دوطبقه‌سازی اتوبان‌ها در دستورکار مسئولان شهرداری قرار گرفته است.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

كسري: 1395/8/901:01:34،
80
10
بله اون چيزي كه آقاي قاليباف و دوستان به عنوان نهضت و انقلاب اتوبان سازي با افتخار مطرح ميكنند اين اثرات رو هم داره. البته من حدس ميزنم بندگان خدا تقصيري هم ندارن متاسفانه سواد و دانش مديران اين چند دهه همين قدر بوده
احسان: 1395/8/907:26:44،
64
10
مافیا در حد تیم ملی داریم و میاد صدر رو دو طبقه می کنه تونل نیایش و توحید و رسالت و اتوبان آسشیا رو می سازه با کیفیت پایین و قیمت بالا و پور سانت آنچنانی برای ....و هدفش فقط اختلاس جهادیه
پدر پسر شجاع: 1395/8/908:00:25،
71
5
مافیای خودرو
مافیای واردات کالای چینی
مافیای شکر
مافیای میوه
مافیای برنج
مافیای روغن پالم
مافیای بیت
مافیای بنزین
مافیای شهرداری
و حالا مافیای اتوبان سازی

بابا سیسیل ایتالیا هم اینقدر مافیا نداره که این کشور داره، دنیا رو، رو سپید کردید

تفو بر تو ای چرخ گردون، تفو
ناشناس: 1395/8/908:13:50،
34
8
براي پل صدر و تونل آن بيش از 4000 ميليارد تومان هزينه شده ؟!! با اين وجود ترافيك پابرجاست . نكته اينكه چرا يك دهم اين بودجه رو صرف ميدان انقلاب و يا بيرون بردن ترمينال جنوب به خارج از شهر و يا زير گذر چيت سازي اختصاص نداديد؟‌جوابشاين هست كه مافياي ساخت و ساز منافع بزرگيدر اين موارد بدست نمي اورند.
علی: 1395/8/908:43:34،
31
5
نام کارشناس روی خود می گذارند و چاره را فقط در گران کردن بنزین می دانند!!! جناب کارشناس درست است که بزرگراه سازی مافیا است مثل دهها مافیای دیگر که در کشور ما وجود دارد اما کاهش ترافیک تهران راههای زیادی را می طلبد مثلا شما به عنوان کارشناس بفرمایید در تهران برای پیاده روی یا دوچرخه سواری چه امکانی فراهم شده است؟ آیا می توانید یک مسیر درست و حسابی پیاده رو در تهران را نشان دهید؟ آیا امنیت دارید با دوچرخه در خیابان بروید؟ پیاده رو به معنای واقعی در تهران اصلا وجود ندارد یا پارکینگ تعمیرگاههاست یا کارواش ها یا بساط مغازه ها یا پارکینگ بنگاههای خودرو . یک جا پیاده رو یک متر عرض دارد یک جا ده پله پایین می رود یک جا ده پله بالا می رود.در حقیقت شهرداری و شورای شهر تهران به یک دولت فدرال تبدیل شده است که تابع منافع باندها و جناح است نه تابع منافع مردم.
پدرام: 1395/8/910:42:56،
10
4
احسنت به این کارشناس
بسیار خوب به هدف زد.
واقعیت همین است در واقع قالیباف ژست سازنده جهادی را به خود گرفته ولی پشت اوو این مافیا او را مجری استفاده از منابع و پتانسیلهای درآمد زایی بالا از شهر تهران میدانند و برای همین منظور وی را در این سمت نشاندند.
تمامی پروژه های تهران بدون انجام تشریفات قانونی و بدون مناقصه به قرارگاه خاتم واگذار میشود. همه پلها و اتوبان ها در دست شرکتهای زیرمجموعه قرارگاه است. تمام خطوط در حال ساخت مترو به شرکتهایی چون سپاسد ( پیمانکار کل خط 7 مترو) و شرکتهای برادران جهادی! داده شده است. اگر هم شهرداری پول نداشت باشد بجای پول تراکم و زمین مفتی برای ساخت مجتمع تجاری و شاپینگ مال و پارکینگ طبقاتی میدهند و آنها هم تهران را روز بروز خفه تر و جیبشان را روز بروز پر تر میکنند
این شده روش جاری مافیای سازندگی تهران
mahdi: 1395/8/901:16:13،
55
5
الان دیگه اتوبان هم نمیسازن...الان اختلاسهم سودش بیشتره هم دردسرش کمتره
Rabolf: 1395/8/902:34:42،
95
8
مافیای اتوبان سازی
مافیای مسکن
مافیای خودرو سازی
مافیای قطعه سازی
مافیای واردات خودرو ...
مافیای دارو
مافیای شیر
مافیای قند...
مافیای میخ، دسته بیل، سوزن منگنه، آفتابه و ...

نظر سنجی :
زیر این همه مافیا بازی :
له شدیم +
له نشدیم -
پيمان: 1395/8/909:28:40،
21
7
اونايي كه منفي دادن خوب جزو منتفعين اين مافيان!
رضامیلانو: 1395/8/903:30:22،
18
7
باواردات خودرو جیب خودتان را پراز پول زور کردید حالا می خواهید یک دقیقه ای از این کارخونه به اون کارخونه سر کشی کنید.
rs.vahid@gmail.com: 1395/8/906:12:13،
14
12
از جمله اول تا پاراگراف آخر صحبت های ایشون رو باید با طلا نوشت و بارهای برای مسوولان خواند.
حی: 1395/8/906:16:38،
27
4
مافیای اتوبان سازی یا مافیای فروش ماشینهای بی کیفیت ایرانی
آرش: 1395/8/908:26:05،
10
5
این همه که صرف حمایت از لگن سازا شد اگه حمل و نقل عمومی تقویت میشد الان این مشکلات نبود نیازی به اتوبان جدید هم نبود
hamid: 1395/8/906:55:46،
21
4
دقت کنید "یکی از راهکارهای کاهش بار ترافیکی را واقعی‌سازی قیمت سوخت می‌داند"
اینا همه چیو می خواند با گرون کردن حل کنند اگه مردید قیمت خودرو رو واقعی سازی کنید، بیایید قیمت و سرعت اینترنتو واقعی سازی کنید، بیایید حداقل حقوق کارگری رو با جاهای دیگه دنیا واقعی سازی کنید
انصاری: 1395/8/907:23:29،
7
41
باز هم در زیر این مقاله شاهد مردمی هستیم که با فاز منفی اقدام به نوشتن کامنت کرده اند

به نظر بنده ، هم تعداد انبوه خودرو تولید شده در ایران و هم واردات خودرو به ایران ، هر دو اقداماتی مثبت و در جهت رفاه حال مردم ایران بوده است.

ترافیک موجود در تهران نیز ریشه در فرهنگ نادرست مردم ایران در استفاده از خودرو شخصی دارد ، من مطمئن هستم که تعداد خودروها در تهران با خیابان های تهران تناسب و هماهنگی دارد
آریا: 1395/8/908:26:03،
17
8
اولا تولید فرغون های موتورداری که در خوشبینانه ترین حالت متعلق به بیست سال پیش هستند و این روزها به موزه های خودرویی جهان راه یافته اند و عامل اصلی آلودگی فزاینده محیط زیست و مصرف سوخت های فسیلی یا واردات به طمع اخذ مالیات و عوارض و واریز بحساب فلان شخص و بهمان ارگان شاید فقط در نزد افرادی همچون شما تلاش برای رفاه ملی اطلاق گردد!بعلاوه خودت میگی "مردم ایران" اما بدبختی اینجاست مردم ایران این روزها همه شده اند "مردم تهران"!!!کشور اسما سی و یک استان دارد اما انگار رسما فقط همین یک تهران برایش باقی مانده...!
مهدی: 1395/8/914:05:11،
5
4
شما نظر نمیدادی هم میشدهاااا
اراکی: 1395/8/909:46:41،
7
5
حالا مثلا جاده های بیرون شهری مون ظرفیت دارند؟ وقتی این ماشینها میزنند بیرون ببینید چه غوغایی است در جاده های بیرون شهری مون.....
ترافیک ناشی از فقر در دانش مدیریت شهری و(بین شهری) و به تبع آن حمل‌ونقل است...
درست نگر: 1395/8/909:59:47،
6
5
با سلام. نابغه تازه فهمیدی . وقتی 40% از قیمت خودرو سهم دولت باشه توقعی جز این نمیشه داشت.آقای احمدی نژاد با یک اقدام نابخردانه ،سرویس ادارات و موسسات دولتی را جمع کرد و نرخ خدمات حمل و نقل عمومی رو هم بالا برد تا ناچار بشی از خودرو شخصی استفاده کنی در اصل این آقا مردم را مجبور محتوم به استفاده از خودرو شخصی کردتا بتونه خودروهای با فن آوری 30 یا 40 سال قبل را به دو برابر نرخ خوردوهای نوین امروزی به مردم قالب کنه.من تعجب ن میکنم چرا دولت تدبر و امید نمیاد خدمات حمل و نقل عمومی رو توسعه بده ویا ارزون کنه الان یک ایستگاه اتوبوس سوارمیبشی باید 800 تومن ناقابل بدی.
مینی بوس کارمندان: 1395/8/911:13:56،
9
5
سرویس ادارات دولتی، حجم ترافیک تهران را افزایش داده بود چون اتوبوس هایی که ادارات دولتی برای جابجایی کارمندان از آنها استفاده می کردند، معمولا پر نمی شد و اکثر کارمندان دولت با اتومبیل شخصی به محل کار می رفتند.
بنابراین حذف سرویس کارمندان دولت اقدام درستی بود.
علیرضا: 1395/8/911:01:23،
6
6
عزیزای دلم اگه دقت کنید زود میندازیمش تقصیر ماشینهای تک سرنشین خوب حالا خوده من فقط میتونم برای مسیرهای اصلی از وسایل عمومی استفاده کنم و برای رسیدن به اون وسایل عمومی باید کلی کرایه راه بدم تازه برسم به وسایل عمومی بعد کلی وقت برارم اگه زیر دست و پا خفه نشم خوب مگه مریضم همون پولو میدم بنزین راحت با ماشینم میرم تو طرافیکم تو ماشین خودم هستم ولی اگه بجای بالا کشیدن پولا به اسم اتوبان بیان ماشینای فرسودرو به قیمت خوب بخرن و وسایل عمومی جوری برنامه ریزی بشن که بدرد مسافراش بخورن من خودم ماشینمو میزارم تو پارکینگ مثل آقاها سوار وسایل عمومی میشم میرم دنبال زندگیم ماشینم واسه تفریحی استفاده میکنم.
نتورکر: 1395/8/911:46:16،
6
10
خب مگه حمل و نقل عمومی فقط اتوبوس و مترو عه؟
آژاتس یا اسنپ بگیر

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا