کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ورود مجلس به اختلافی درباره سند رسمی خودرو


کد خبر : ۲۹۴۹۹شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۳۲۶۰۴۶ بازدید

ثبت سند خودرو در دفترخانه‌های اسناد رسمی اختلاف چندین ساله بین سازمان ثبت اسناد و نیروی انتظامی ...
ورود مجلس به اختلافی درباره سند رسمی خودروورود مجلس به اختلافی درباره سند رسمی خودرو

ثبت سند خودرو در دفترخانه‌های اسناد رسمی اختلاف چندین ساله بین سازمان ثبت اسناد و نیروی انتظامی است.

از نظر پلیس نیازی به مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت سند خودرو نیست چرا که هم وقت و هزینه از مردم گرفته می شود و هم برگه سبز خودرو به نشانه سند رسمی مالک است.

ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هم بر این موضوع تاکید دارد.

این ماده در جلسه روز هشتم اسفندماه سال 89 درصحن مجلس اصلاح شد که بر اساس متن مذاکرات مجلس شورای اسلامی در آن زمان، هم نماینده دولت و هم نمایندگان موافق و مخالف مجلس اذعان داشته‌اند که ثبت اسناد خودرو در دفترخانه‌های کشور الزامی نیست.

از همان زمان پلیس برگه سبز را بعنوان سند رسمی تلقی می کند و تاکید دارد که نیازی به هزینه اضافی مردم در این زمینه نیست.

پلیس معتقد است که ماده 29 قانون مصوب 1389 همانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان شرط لازم برای فروش و انتقال خودرو به دیگری را احراز اصالت خودرو و هویت خریدار و فروشنده دانسته است که تشخیص و تأیید این سه موضوع برعهده پلیس گذاشته شده و پلیس نیز با تأیید موارد فوق سند رسمی خودرو را صادر می‌کند.

این ماده قانونی هم تاکید دارد که «نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکوردر دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه کنند».

همچنین طبق ماده 1287 قانون مدنی سند مالکیت صادره توسط پلیس، سند رسمی محسوب می‌شود.

اما در این میان سازمان ثبت اسناد می گوید که وظیفه نیروی انتظامی شماره‌گذاری و تعویض پلاک است و این دفترخانه‌های ثبت هستند که صلاحیت ثبت رسمی معاملات و نقل و انتقالات خودرو را بر عهده دارند.

البته مردم از پرداخت هزینه اضافه در دفاتر اسناد رسمی و همچنین اتلاف وقت خود در این دفاتر ناراضی هستند و نظر پلیس را می پسندند.

این اختلافات باعث شد تا کمیسیون اصل 90 مجلس به این موضوع ورود کند و بعدازظهر روز یکشنبه آینده به بررسی اختلاف خواهد پرداخت.

در جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس که مسئولین دستگاههای محتلف از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس، نیروی انتظامی، نماینده کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، دستگاه قضائی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون سردفتران و دفتریاران حضور خواهند داشت، در باره لزوم تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی و یا کفایت برگه سبز در انتقال خودرو تصمیم گیری می شود.

- علیرضا تهرانی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها