کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد

چینی‌ها سوپاپ اطمینان خودروسازی ایران شده‌اند؟

کدخبر:۲۹۴۸۳شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸:۴۷۲۱۸۳ بازدید

با حضور خودروسازان اروپایی در ایران، گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر میلی به گسترش فعالیت شرکت‌های چینی در بازار خودرو کشور ...
چینی‌ها سوپاپ اطمینان خودروسازی ایران شده‌اند؟

با حضور خودروسازان اروپایی در ایران، گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر میلی به گسترش فعالیت شرکت‌های چینی در بازار خودرو کشور نداشته و حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا راندن چینی‌ها به صلاح صنعت و بازار خودرو کشور است؟

شاهد مثال این بی‌میلی وزارت صنعت را می‌توان در ماجرای واگذاری «سایت بن‌رو» به وضوح دید، چه آنکه مسوولان وزارتخانه اجازه ندادند این سایت به چینی‌ها واگذار شود. بن‌رو یکی از زیرمجموعه‌های سایپا به حساب می‌آید که این شرکت قصد داشت آن را به شریک چینی‌اش (چانگان) واگذار کند، اما ناگهان وزارت صنعت از راه رسید و مانع این کار شد.

دقیقا در روزهایی که سایپا و چانگان مشغول چانه‌زنی بر سر بن‌رو بودند، وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنوی فرانسه به توافق رسیده و اعلام شد این سایت (بن‌رو) به رنو واگذار شده است. این موضوع نشان می‌دهد مسوولان وزارت صنعت حالا که پای خودروسازان مطرح به ایران باز شده، می‌خواهند تا حد امکان فعالیت چینی‌ها را محدود کنند. این در شرایطی است که خودروسازان چینی در دوران تحریم و رفتن شرکت‌های بزرگ از ایران، به‌نوعی نقش سوپاپ اطمینان را برای بازار خودرو کشور ایفا کرده و توانستند سهم مناسبی از بازار را به دست بگیرند. در حال حاضر نیز آمارها نشان می‌دهند خودروهای چینی سهم قابل‌توجهی در بازار ایران دارند و هم‌اکنون نیز شاهد فعالیت گسترده خودروسازان بخش خصوصی کشور با چشم‌بادامی‌ها هستیم.

در این شرایط، دو سناریو در مورد حضور خودروسازان چینی در ایران مطرح است؛ اول اینکه حضور خودروسازان چینی در کشور محدود و به حداقل برسد و دوم اینکه چینی‌ها همچنان به گسترش فعالیت‌های خود ادامه داده و به‌عنوان یک رقیب، با سایر خودروسازان حاضر در کشور رقابت کنند.در این بین اگر قرار به اجرای سناریوی دوم باشد، این موضوع به‌نوعی باید به تایید مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد و چینی‌ها و شرکای ایرانی شان، این وزارتخانه را بابت اجرای سناریوی موردنظر قانع کنند. به‌عبارت بهتر، اجرایی شدن سناریوی موردنظر زمانی خواهد بود که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قانع شوند که خودروسازان چینی همچنان می‌توانند نقش سوپاپ اطمینان را برای خودروسازی و بازار ایران ایفا کنند. تجربه قبلی تحریم‌ها و رفتن خودروسازان بزرگ از ایران، می‌تواند استدلال مناسبی برای قانع کردن وزارت صنعت بابت محدود نکردن خودروسازان چینی باشد، چه آنکه اگر به هر دلیلی شرکت‌های بزرگ دوباره ساز رفتن کوک کنند، می‌توان باز هم روی چینی‌ها با همه نقاط ضعف شان حساب باز کرد.

نکته دیگر اینجا است که خودروسازان چینی با سرعت زیادی در حال توسعه و پیشرفت بوده و با بزرگان خودروسازی جهان نشست و برخاست می‌کنند و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده، علاوه‌بر کمیت، در حوزه کیفیت و تکنولوژی نیز حرف برای گفتن داشته باشند. به‌عبارت بهتر، شراکت با چینی‌ها می‌تواند در آینده پلی باشد به‌سوی تکنولوژی روز دنیا، هرچند از نظر وزارت صنعت، این پل باید به سمت اروپایی‌ها و خودروسازان بزرگ آسیا (کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها) باشد. در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودرو کشور می‌گوید: خودروسازان چینی به سرعت در حال پیشرفت هستند و قطعا 10 تا 15 سال دیگر، شرایط بسیار بهتری در کیفیت و سطح تکنولوژی خواهند داشت. وی با بیان اینکه دو نکته مثبت در مورد خودروسازان چینی وجود دارد، می‌افزاید: نکته اول اینجاست که چینی‌ها با خودروسازان بزرگ دنیا مشغول شراکت هستند؛ بنابراین رفته‌رفته با تکنولوژی روز دنیا آشنا شده و این موضوع تاثیر بسیار مثبتی روی روند کیفی محصولات آنها داشته و خواهد داشت. نکته دوم نیز به بازار چین برمی‌گردد، چه آنکه رقابتی بودن آن اجازه نمی‌دهد خودروسازان چینی غفلت کرده و سطح کمی و کیفی محصولات خود را بالا نبرند. به گفته زاوه، خودروسازان چینی حکم چند سال پیش شرکت‌های کره‌ای را دارند، چه آنکه آن زمان نیز کمتر کسی روی آنها (کره‌ای‌ها) در خودروسازی حساب می‌کرد، اما هم‌اکنون امثال هیوندایی و کیا اوضاع مناسبی در صنعت خودرو جهان دارند.

اما به سراغ سناریوی اول برویم که این روزها احتمال رخ دادنش بیش از اولی است. پایه و اساس این سناریو را مسوولان وزارت صنعت روی خودروسازان و خودروهای چینی تشکیل می‌دهد، چه آنکه اقدامات این وزارتخانه نشان می‌دهد چندان میلی به گسترش فعالیت این چشم بادامی‌ها ندارد. در واقع فرصتی که توافق هسته‌ای و برجام در اختیار خودروسازی ایران قرار داده و پای شرکت‌های معتبر را به کشور باز کرده است، وزارت صنعت را بر آن داشته تا با محدود کردن چینی‌ها، جای بیشتری برای خودروسازان دلخواهش باز کند. جدای از اینکه دخالت وزارت صنعت در امور خودروسازان، موضوعی قابل‌بحث و بررسی است، به‌نظر می‌رسد این وزارتخانه در راستای ارتقای سطح کیفی و تکنولوژی محصولات خودروسازی کشور، در پی محدود کردن چینی‌ها و فضا دادن به خودروسازان معتبرتر است.

در واقع مسوولان وزارت صنعت با اعتقاد به اینکه مشارکت با شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی، خروجی کیفی و فنی بهتری نسبت به مشارکت با چینی‌ها دارد، به‌دنبال پیاده کردن سناریوی موردنظر هستند.در این مورد زاوه اما با بیان اینکه بازار باید برای بودن یا نبودن خودروهای چینی تصمیم بگیرد، می‌گوید: بدون شک با توجه به ورود خودروسازان اروپایی، فعالیت خودروسازان چینی به‌تدریج محدود خواهد شد، اما نمی‌توان آنها را از بازار کشور حذف کرد.وی می‌افزاید: چینی‌ها مدت‌ها است که فهمیده‌اند بازار خودرو ایران در حال رقابتی شدن است؛ بنابراین رفتار خود را تاحدودی تغییر داده‌اند، چون می‌خواهند در بازار بمانند و رقابت کنند. به گفته این کارشناس، محدود شدن چینی‌ها سبب می‌شود آنها در حوزه‌های قیمتی و کیفی و همچنین خدمات پس از فروش، بهتر از گذشته عمل کنند تا توانایی رقابت با رقبای خود در بازار ایران را داشته باشند.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

شهر باران: 1395/8/807:20:27،
44
11
این دوستان فقط انحصار رو دوست دارن.مطمئن باشین اگه قضیه رقابتی بشه چینی ها قیمت محصولاتشون رو به نصف کاهش میدن
11: 1395/8/808:39:12،
32
7
حالا حتي با همين چيني ها يه قرارداد درست درمون نمينويسند و فقط جلوي پاشون رو ميبينند
وقتي چيني ها هم فردا شاخ شدن مثل كره ما ميمونيم و حوضمون
علی: 1395/8/812:15:55،
10
5
واقعا قیمت محصولات چینی خیلی خیلی گرونه. قیمتشون دقیقا پا به پای بهترین محصولات روز خودروسازهای برتر دنیاست. درحالیکه در کیفیت و خدمات پس از فروش حرفی برای گفتن ندارن.
کیانی: 1395/8/807:23:44،
21
13
ایران بنجل اب کن چینی ها شده .لابد طبق قول و قرار وزارت {نابود کننده} صنعت قرارشده بازار ایران رابطور کامل به انحصارکارتل پژو -رنو بدهند و درازای ان ؟؟؟؟؟
امیر: 1395/8/807:26:46،
19
6
دقیقا هرجا که منافعتون باشه همونجا میرید مردم هم که هیچی دیگه !!!!!!
خسین 2: 1395/8/807:35:09،
20
8
چینی‌ها مدت‌ها است که فهمیده‌اند بازار خودرو ایران در حال رقابتی شدن است؛ بنابراین رفتار خود را تاحدودی تغییر داده‌اند.!!!!!چه تغییری دادند ؟؟؟؟؟
جواد: 1395/8/808:03:14،
23
5
تنها دلیلی که میشه برای محدود کردن شرکتهای چینی. عنوان کرد جلوتر نگه داشتن دو شرکت تنبل داخلی هستش. چون فقط چینی ها می تونن به این دو شرکت ضربه بزنن. همانطور این که همین تابستان گذشته با افزایش تعرفه واردات قطعات خودروهای چینی که در ایران مونتاژ می شوند قیمت همه اونها بالا رفت تا مردم متقاضی این رده رو کمی دور کنند و خیال خودشون رو حداقل برای مدتی راحت کنند. فعلا این دو پیربچه ننر پرخور ناکارامد قصد حرکت نداشته و اگر زمانی یک تکانی می خوره صرفا جهت راحت تر نشستن خودش هست نه چیز دیگه...
ناشناس: 1395/8/808:05:21،
22
7
اگر همین خودروهای چینی نبود حالا این لگن سازان یک پژو 405 را می فروختن 50 ...میلیون.حال چون قیمت خودروهای اروپای بالا ست می خواهند کمی به صنعت حلبی سازی کنند
آریا: 1395/8/808:28:06،
24
8
هر چه سریعتر این اتفاق بیفته بهتره آخه احتمال داره مجددا در سالهای آتی یکی که نظرش خیلی به نظر بعضی ها نزدیکه از راه برسه و ما رو به مستعمره بلافصل چین تبدیل کنه!!
ملنگ: 1395/8/808:35:57،
12
15
چینی بی وجدان ایران را کرده موش آزمایشگاهی ماشیناش.تازه با قیمت بالا هم میشینه به ایرانیا!!!
بیژن: 1395/8/808:36:07،
19
7
این که میگن چینی های امروز مثل کره ای های چندسال قبل هستند رو نمیشه قبول کرد. یادمون نرفته محصولات قدیمی کره مثل دوو ریسر و اسپرو و هیوندای النترا واکسل رو که واقعا خوب بودن.
وحيد: 1395/8/808:36:44،
12
10
اين چينيها رو بندازيد بيرون و كاري هم نكنيد كه بخوايد دوباره تحريم شيد
حسین: 1395/8/808:40:15،
19
13
اگر منظورتون از اروپایی لگن های فرانسه است ، بهتر از چینی ها نیستند ....ماشین مناسب برای اقلیم ایران و نگاه ایرانی به خودرو بعنوان وسیله کاربردی طولانی مدت ، فقط تویوتا ... ولی حیف که تویوتا حاضر نیست با خودروسازان خیلی خوب و درستکار ما کار کند .
jj: 1395/8/808:40:44،
11
7
وزارت صنعت و معدن اگه عاقل باشه الان قراردادهای انتقال تکنولوژی و تولید داخل محکم با چندتا شرکت خوب چینی ببنده که 5 سال دیکه بتونیم از قبل چینی ها نیمچه خودروسازی بشیم ولی این فرانسویها ما رو خودروساز نمی کنن که بعد براشون شاخ شیم
ناشناس: 1395/8/809:15:46،
14
7
مشکل وزارت صنایع رشد سریع چینی ها است اگه همینطور پیش برن کسی آشغال فرانسوی رو نمیخره. پس همین الان باید جلوشون گرفته بشه.
امیر: 1395/8/809:42:15،
14
5
ماشین امریکایی که صد سال عقبه و تاریخ خودروسازی در
پشت سر خود دارد ورودش اشکال دارد ولی چینی بی هویت
و بی کیفیت از نظر مسولین وارداتش بی اشکال است!!
ایرانی: 1395/8/811:01:49،
8
5
اگه چینی های با کیفیت می امد بسیار هم خوب بود نه اینکه مدل 2011 یک خودروی بی نام ونشان مثل بی وای دی
اس6 اون هم بقیمت 28 هزار دلار
9090: 1395/8/811:13:29،
6
6
سایپا همین سراتو را ازش نمیدزدید و به قیمت عادلانه میداد خیلی بهتر از چانگان بود و سایت بن رو هم میداد
به کیا کره جنوبی
ویرو گردی: 1395/8/1000:37:24،
6
5
چینی ها سود خودشون رو از بازار بی کس و کار ایران بردن و ایران طی چند سال اخیر بزرگترین بازار فروش خودروهای سواری و سنگین چین بوده(نه از لحاظ ارزش) از لحاظ تعداد خودرو

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا