کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

میلیونر شدن به شرط محال / بخش دوم


کد خبر : ۲۹۴۸۰جمعه، ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹:۴۲۲۱۳۲ بازدید

بعد از چاپ مطلب پنج شنبه، برخی از بازاریابان شبکه ای یا همان نت ورکر ها گفتند که اساس این کار شبکه ساختن و سود بردن از زیر مجموعه ...
میلیونر شدن به شرط محال / بخش دوممیلیونر شدن به شرط محال / بخش دوم

بعد از چاپ مطلب پنج شنبه، برخی از بازاریابان شبکه ای یا همان نت ورکر ها گفتند که اساس این کار شبکه ساختن و سود بردن از زیر مجموعه هاست. لذا همانطور که قبلا وعده داده بودیم، امروز در مورد بخشی از طرح درآمدی این شرکت ها صحبت می کنیم که به گروه زیرمجموعه شما مربوط می شود. این بررسی نشان خواهد داد که «معجزه تصاعد» برای همه اتفاق نمی افتد و افراد اندکی هستند که می توانند این کار را انجام دهند. اگر کاری به مسائل شرعی این شغل نداشته باشیم، بعید به نظر می رسد که رویای حقوق 20 میلیونی یا حتی 2 میلیونی برای افراد زیادی اتفاق بیفتد. تمام آنچه می خوانید براساس بررسی چند شرکت بازاریابی شبکه ای است و هرجا که صحبت از شرکت های بازاریابی شبکه ای می باشد، منظور شرکت های مورد بررسی است. هرچند که شواهد نشان می دهد که تفاوت عمده ای میان آن ها وجود ندارد. صفحه امروز دخل و خرج را بخوانید.

در قسمت قبل دیدیم که در شرکت های بازاریابی شبکه ای می توان از دو مسیر پورسانت و پاداش، پول درآورد. همچنین دیدیم که نرخ پورسانت معمولا بین 10 تا 15 درصد است که این رقم ها را می توان در بازاریابی محصولات شرکت های دیگر هم به دست آورد. لذا از این جهت جذابیتی برای ورود به این شرکت ها وجود ندارد اما نت ورکر ها نیز با ما هم عقیده هستند. آن ها هم می گویند که این چنین کار کردن، صحیح نیست و آن چه بازاریابی شبکه ای را متمایز می کند، «معجزه تصاعد» است. یعنی شما زیرمجموعه می سازید، زیرمجموعه، زیرمجموعه می سازد و...! این فعل و انفعالات هم سبب می شود که شما از درصدی از سود محصول سهم ببرید و به صورت تصاعدی ثروتمند شوید. آن هم تصاعد هندسی! اما این اتفاق چقدر احتمال دارد که رخ دهد.

خب فرض می کنیم که شما قصد دارید در آینده ای نه چندان دور درآمدی 5 میلیونی (هرچند این شرکت ها از حقوق 10 میلیونی سخن می گویند)از طریق بازاریابی شبکه ای کسب کنید. چند حالت که این اتفاق را برای شما رقم می زند را بررسی می کنیم، تا نشان دهیم این اتفاق به سختی رخ خواهد داد. امکان وقوع این اتفاق را در یک شرکت شرح می دهیم. محاسبه در شرکت های دیگر نیز کمابیش مشابه این شرکت است اما به دلیل کمی فضای صفحه قادر به ارائه آن نیستیم.

پورسانت؛ سرجای خودش

دیدیم که پورسانت 24 درصد امتیاز هر کالاست. گفتیم که امتیاز کالا براساس سود ناخالص شرکت شکل می گیرد اما با اندکی اغماض می توان گفت که هر 10 هزار تومان خرید بین 0.14 تا 7.5 امتیاز خواهد داشت که هر امتیاز نیز 1000تومان می ارزد. اگر فروش مستقیم توسط شما انجام شود، 24 درصد از ارزش امتیاز نصیب شما می شود. میانه امتیاز به ازای هر 10 هزارتومان خرید 5 است و کل محاسبات را براین مبنا محاسبه می کنیم. حال فرض کنید که شما یک میلیون تومان در ماه می توانید بفروشید. در این صورت شما 500 امتیاز کسب می کنید که 500 هزارتومان ارزش دارد. با این حال، تنها 24 درصد این مبلغ به شما می رسد. یعنی 120هزارتومان. این می شود پورسانت شما. (حالت های دیگر را می توانید در جدول یک ببینید)



معروف ترین پلن درآمدی؛ دریافت از فروش زیرمجموعه

«معجزه تصاعد» این جا اتفاق می افتد. شما کسانی را جذب می کنید و در سطح زیر شما قرار می گیرند. در این شرایط، شما درصدی از فروش فرد و افراد زیرمجموعه آن فرد را به عنوان پاداش دریافت می کنید. این اتفاق در شرکت های مختلف رخ می دهد اما اگر چه در شرکت مورد بررسی شرطی وجود ندارد، برخی از شرکت ها پرداخت های مشروط انجام می دهند که شرایط بسیار سخت تر است. در شرکت مورد بررسی شما از زیرمجموعه خود تا 7 سطح پورسانت دریافت می کنید. این پورسانت برای زیرمجموعه های بعد از سطح هفتم به شما نمی رسد.این پاداش در جدول 2 آمده است.خب برای روشن شدن بحث، ساختار شبکه ای زیر را در نظر بگیرید. فرض کنید آقای سعیدی که در سطح چهارم شما قرار دارد، 100 امتیاز فروش دارد. در این صورت، امتیاز کل 100هزار تومان می شود که 3 درصد این مبلغ به شما می رسد: یعنی 3هزارتومان.این طرح که بعضا آن را طرح«یونی لول» یا پاداش جدا شونده می نامند، اصلی ترین طرح درآمد زایی در شرکت های بازاریابی شبکه ای است اما برای این که بتوانید از این طرح درآمد های میلیونی کسب کنید لازم است که خیلی فروش داشته باشید. به جدول یک نگاه کنید. این جدول حالت های مختلف درآمدی و عایدی انتهایی شما را مشخص کرده است.



نمونه درآمد یک بازاریاب خوب

فرد اول کسی است که خودش یک میلیون تومان به صورت مستقیم فروخته است و سطح یک او یک میلیون تومان فروخته است. سطح دوم، یعنی زیرمجموعه کسانی که او معرفی کرده است 6میلیون تومان فروش کرده است. فرض می کنیم سطح چهارم، پنجم، ششم و هفتم او هم رقم های 3.5میلیون تومان، 1.2میلیون تومان، 2.5 میلیون تومان و یک میلیون تومان فروخته باشد. در این صورت، پورسانتی که به فرد تعلق می گیرد، تنها 500هزار تومان خواهد بود. تنها 500 هزار تومان. چیزی کمتر از یک سوم حقوق کار مند عادی.

اما حالا که درآمد 500 هزار تومانی را مشاهده کردید، بد نیست بدانید که ایجاد 7 سطح چقدر دشوار است. خب شما انسانی هستید که زبانتان خوب کار می کند و افراد زیادی را جذب می کنید. این می شود سطح اول اما باید کسانی هم که جذب کردید، خیلی خوب و خوش سر و زبان باشند تا آن ها نیز بتوانند نیرو های مستعدی جذب کنند تا سطح دوم شما را شکل بدهند اما سطح سوم، کسانی هستند که با سه واسطه به شما می رسند و الی آخر. یک اصل کلی در اقتصاد وجود دارد و آن بازدهی نزولی نسبت به مقیاس است. این اصل می گوید در ابتدای فرآیند تولید چون منابع خوب به کار گرفته می شود، تولید با سرعت زیادی افزایش می یابد، اما به مرور زمان منابع درجه دو (اعم از نیروی کار، سرمایه و...) به میان می آیند و سبب می شود که بازدهی کم کم کاهش پیدا کند.

این موضوع در مورد بازاریابی شبکه ای و سطوح نیز وجود دارد. اگر در ابتدای شبکه وارد شده باشید، احتمالا بازاریاب های خیلی ماهری می توانید پیدا کنید که می توانند سطوح شما را تقویت کنند اما اگر شما بعد از چندین سال وارد این شرکت ها شوید، خیلی بعید است که به اندازه کافی نیروی خوب وجود داشته رباشد که بتوانند هفت سطح شما را ادامه دهند.

بیایید رویاپردازی کنیم!

آرزو بر جوانان عیب نیست و من هم دوست دارم رویا پردازی کنم. پس بیاید با هم رویا پردازی کنیم. من دوست دارم حقوق 10 میلیونی به دست بیاورم، برای این کار باید مانند نفر چهارم فعالیت کنم. یعنی خودم باید 1میلیون جنس بفروشم.فرض کنید سه نفر هم به صورت دایرکت به مجموعه من اضافه شوند. فرض می کنیم که هر سه نفر هم یک میلیون تومان بفروشند. اگر آن سه نفر نیز هر کدام سه نفر را به مجموعه بیاورند که آن ها نیز هر کدام ماهی یک میلیون بفروشند و آن ها نیز... تا سطح هفتم. یعنی سطح ششم شما 729 میلیون تومان خرید کنند!!! اتفاقی که انشاءا... رخ دهد. در این صورت می توان امید داشت که درآمد شما 10میلیون تومان شود.

غیر ممکن ها، ممکن می شود؟

اگر به تازگی پرزنت شده اید یا کتاب و سی دی های شرکت های بازاریابی شبکه ای در مورد موفقیت و قورت دادن قورباغه را خوانده اید، بد نیست بدانید که فقط این شرکت ها نیستند که می توان در آن قورباغه را قورت داد. شما می توانید در یک کار تولیدی نیز با این فعالیت موفق باشید. البته باید کمی صبور باشید و با ممارست به اهداف خود برسید. شاید درآمد های بسیار بیشتر از بازاریابی شبکه ای نصیب شما شود.

چقدر می توان به طرح های دیگر دل بست؟

البته شرکت های بازاریابی شبکه ای طرح های دیگر ی هم دارند که با آن ها پروژه خود را جذاب جلوه می دهند. در یکی از این طرح ها اگر 3 گروه زیرمجموعه از گروه شما بالای 500 امتیاز کسب کنند، شما می توانید سه درصد حجم فروش را از آن خود کنید. این اتفاق برای زمانی که 4 گروه 1500 امتیازی یا 5 گروه 3000امتیاز هم داشته باشی بانرخ های 3.5 یا 4.5 درصد از کل حجم فروش محاسبه می گردد.

مثلا اگر حجم فروش سازمان شما در گروه A 2000 امتیاز، گروه B، 3000 امتیاز، گروه C، 1600 امتیاز و در گروه D، 1500 امتیاز می باشد.
در این مثال شما می توانید3.5 %از حجم فروش سازمانتان را به عنوان پاداش دریافت کنید:البته دستیابی به این طرح خیلی سخت است و شما و زیرمجموعه تان باید به سختی کار کنید. اگرچه شرکت های مختلف طرح های متفاوتی دارند اما نباید فراموش کرد که این طرح ها خیلی کم موضوعیت پیدا می کنند و بعید است برای شما که تازه وارد این سازمان شده اید، اتفاق بیفتد.
 
2 نکته درباره ورود به بازاریابی شبکه ای

1 - یک تجربه؛ فروریختن شبکه
البته حتی اگر توانستید که شبکه خود را تا سطح هفتم سامان ببخشید، نباید خیلی خوشحال باشید. چون شبکه هرچه قدر که سخت شکل می گیرد، همان قدر آسان هم از بین می رود. آقای ح یکی از بازاریابان مجرب یکی از شرکت های شبکه ای در مشهد است. او یک سالی می شود که از بازاریابی شبکه ای بیرون رفته است. او به خراسان می گوید که در طول فعالیت دو سه سال اش بار ها و بار ها (حدود 20 بار) شبکه اش فرو ریخته است. به گفته این بازاریاب کارکشته، هیچ تضمینی برای بقا وجود ندارد.

2- فقط عضو اضافه می کنم؛ آیا می شود؟
برخی از افراد که دوستان و آشنایان زیادی دارند، معتقدند که لازم نیست که دنبال فروش کالا بروی و با معرفی افراد مختلف می توان ماهانه چند ده میلیون درآمد کسب کرد. بگذریم که این اتفاق مشکلات شرعی قابل توجهی به نظر بسیاری از مراجع دارد که در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت اما بد نیست بدانید که اگر می خواهید میز شما یا جایگاه شما در بازاریابی شبکه ای باقی بماند لازم است که ماهانه 100هزار تومان خرید کنید. اگر این خرید را هم سه ماه متوالی انجام ندهید، با شما خداحافظی می شود.

- روزنامه خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها