کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی تخصصی شیائومی Redmi Note 2 - یک خرید ارزشمند


کد خبر : ۲۹۴۷۸جمعه، ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵:۵۵۳۲۵۷ بازدید

حضور پر رنگ و موفقیت چشمگیر در بازار گوشی‌های هوشمند با ظهور رقبای بیشمار، تغییرات در سلایق کاربران و اتفاقات پیش‌بینی نشده‌‌ای ...

حضور پر رنگ و موفقیت چشمگیر در بازار گوشی‌های هوشمند با ظهور رقبای بیشمار، تغییرات در سلایق کاربران و اتفاقات پیش‌بینی نشده‌‌ای که گه‌گاه نام‌های بزرگ را نیز تا مرز ورشکستی پیش می‌برد این روزها به شدت دشوارتر از گذشته به نظر می‌رسد؛ در این شرایط که نام‌‌های بزرگی همچون سونی، HTC و حتی سامسونگ نیز فشار روزافزون آن را حداقل برای حفظ جایگاه فعلی خود در بازار کاملا حس می‌کنند برخی شرکت‌های دیگر با کاهش سود و تکیه بر فروش بالا برای جبران هزینه‌ها در پی تسخیر این بازار دست‌نیافتنی هستند. شائومی در کنار دیگر همتایان چینی خود همچون هواوی، Oppo و vivo از جمله این شرکت‌های موفق به شمار می‌رود. شائومی که همچنان عمده فروش خود را در کشور چین تجربه می‌کند آرام‌آرام در حال گسترش بازار خود به دیگر کشورها بوده و بدین‌ترتیب می‌توان انتظار موفقیت بیشتری را از این برند داشت.

Xiaomi Redmi Note 2

یکی از پر فروش‌ترین و محبوب‌ترین اسمارت‌فون‌های شائومی مدل Redmi Note 2 است که با وجود عرضه مدل‌های جدیدتر Note 3 و Note 4 هنوز نیز با تکیه بر امکانات مناسب و قیمتی ناباورانه به فروش خود ادامه می‌دهد. Note 2 در چند ماه نخست ورود به بازار به گفته مدیرعامل شائومی به فروش فوق‌العاده 10 میلیون عددی نزدیک شد که این میزان فروش برای یگ گوشی رده میانی خبر از کیفیت بالا و البته قیمتی بسیار مناسب می‌دهد. نسخه 16 گیگابایتی شائومی Redmi Note 2 موضوع بررسی این نوبت است.

Xiaomi Redmi Note 2

جعبه محتویات

مثل تقریبا تمامی محصولات شائومی، Note 2 نیز با جعبه مقوایی ساده‌ای از جنس مواد قابل بازیافت و بدون هیچگونه تصویر و حتی نام مدلی از گوشی ارائه می‌شود. در بخش پشتی این باکس البته برچسبی با نوشته‌های کاملا چینی به چشم می‌خورد که ظاهرا اطلاعاتی را در مورد دستگاه در اختیار کاربران قرار می‌ً دهد.

درون این باکس که برای ابعاد گوشی نسبتا بزرگ به نظر می‌رسد به جز خود دستگاه همراه با شارژ و کابل USB، نکته خاص دیگری دیده نمی‌شود و طبیعتا برای صرفه‌جویی هرچه بیشتر در قیمت، از ارائه هدست نیز در اینجا صرفنظر شده است.

شارژر گوشی یک نمونه 10 واتی (5 ولت و 2 آمپر) است که به گفته شرکت سازنده قادر به شارژ سریع باتری دستگاه خواهد بود. این ادعا را در ادامه در بخش باتری بررسی خواهیم کرد.

Xiaomi Redmi Note 2

طراحی ظاهری

Redmi Note 2 با بدنه پلاستیکی و طراحی مستطیلی از فرم ساده و کلاسیکی بهره می‌برد که جلوه ارزان‌تری به آن در مقابل برخی دیگر از مدل‌های رده میانی می‌بخشد. دکمه‌های سه‌گانه زیر صفحه‌نمایش از جمله نخستین موارد قابل مشاهده در المان‌های طراحی این مدل به حساب می‌آیند؛ این دکمه‌های لمسی قرمز رنگ نه‌تنها به جلوه بیشتر گوشی کمک فراوانی کرده‌اند بلکه با جدا شدن از رابط کاربری و تعبیه آنها به صورت فیزیکی در زیر پنل، فضای بیشتری از صفحه‌نمایش در اختیار کاربران خواهد بود.

کاور پلاستیکی بخش پشتی به صورت مات و مقاوم در برابر اثر انگشت طراحی شده اما در زمینه خراشیدگی مقاومت چندانی از خود نشان نداده و در گذر زمان به آهستگی خراش‌های کوچکی روی آن ظاهر می‌شوند.

انتقال پورت microUSB از وسط به کناره بخش پایینی با اینکه هنگام متصل بودن کابل شارژر به گرفتن بهتر گوشی کمک می‌کند اما قرار دادن این مدل را در داک‌های رومیزی (که معمولا پورت‌هایی در مرکز دارند) بسیار مشکل می‌کند. مطمئنا برای بسیاری از کاربران این مدل حفظ امکانات سخت‌افزاری و قیمت پایین Note 2 بسیار با اهمیت‌تر از یک بدنه تمام‌فلزی اما گران‌قیمت خواهد بود از این رو با توجه به رده قیمتی گوشی می‌توان به لطف مواردی همچون ترکیب رنگ متنوع، کاور جدا شدنی باتری و دکمه‌های زیر صفحه‌نمایش، از طراحی Note 2 رضایت نسبی داشت.


Xiaomi Redmi Note 2

ابعاد و وزن

طول 152 میلیمتری Note 2 در قیاس با بسیاری دیگر از گوشی‌های رده میانی 5.5 اینچی ارتفاع مناسبی محسوب می‌شود و در این میان می‌توان آن را یکی از کوتاه‌قامتان این کلاس به حساب آورد برای نمونه می‌توان به Desire 830 از اچ‌تی‌سی اشاره کرد که با صفحه‌نمایش یک‌اندازه به دلیل فضای بسیار زیاد در بالا و پایین صفحه‌نمایش، از ارتفاع 157.5 میلیمتری برخوردار بوده و شرایط دشوارتری را برای استفاده با یک دست ارائه می‌دهد. البته طبیعتا Note 2 کوچک‌ترین مدل در این رده نبوده و هنوز می‌توان به نمونه‌های کوچک‌تری مثل honor 5X با ارتفاع 151.3 میلیمتری اشاره کرد. Note 2 در زمینه عرض نیز با ابعاد 76 میلیمتری موفق عمل می‌کند و این بار نه‌تنها Desire 830 با عرض 78.9 میلیمتری بلکه honor 5X با عرض 76.3 میلیمتری نیز هر دو ابعاد بیشتری را نسبت به Note 2 ارائه می‌دهند. ضخامت این مدل 8.25 میلیمتر است که با وجود آنکه در مقایسه با پرچمدار 6 و 7 میلیمتری دیگر برندها چندان Slim محسوب نمی‌شود اما در این کلاس قیمتی آنچنان ضخیم نیز نخواهد بود.


Note 2 در دست دیوایس سبک‌وزنی احساس نمی‌شود و با وزن کلی 160 گرم یکی از سنگین‌ترین نمونه‌ها در این کلاس نام می‌گیرد. البته این وزن نسبتا بالا در حضور باتری نسبتا حجیم دستگاه امری طبیعی به نظر می‌رسد.

Xiaomi Redmi Note 2

صفحه‌نمایش

Note 2‌ از یک صفحه‌نمایش IPS TFT LCD با ابعاد 5.5 اینچ و رزولوشن 1920×1080‌ پیکسلی بهره می‌برد که تراکمی در حدود 400 پیکسل در هر اینچ را برای آن به همراه می‌آورد. کنتراست مطلوب در کنار نمایش مناسب رنگ‌ها نکات مثبت اصلی این پنل را تشکیل می‌دهند و در زیر نور خورشید نیز (به شرط تنظیم روشنایی روی حداکثر) با وجود کاسته شدن از کیفیت تصویر هنوز مشکل چندانی برای مشاهده محتوای این پنل وجود ندارد. به عنوان یک نکته مثبت در مورد این صفحه‌نمایش باید به روشنایی حداقلی بسیار پایین آن اشاره کرد که در تاریکی شب نیز مشکلی را برای چشم‌ها ایجاد نمی‌کند.

روی این صفحه‌نمایش به عنوان یک نکته منفی دیگر، ظاهرا هیچ پوشش محافظی (از نوع معمول شیشه‌های محافظ همانند خانواده گوریلا گلس) در نظر گرفته نشده و بنابراین احتمال خراشیده شدن آن در صورت استفاده نکردن از کاورهای شیشه‌ای و پلاستیکی جداگانه وجود دارد.

زیر صفحه‌نمایش همانطور که در بخش طراحی اشاره شد از سه دکمه لمسی جداگانه شامل home ،back و منو استفاده شده که ظاهر این آخری همانند دکمه‌های سال‌های پیش مجموعه اندروید در نظر گرفته شده است.

در بالای صفحه‌نمایش نیز مثل همیشه سنسورهای دوگانه این بخش همراه با دوربین دوم 5 مگاپیکسلی و البته اسپیکر تماس قرار دارند.
 

 

Xiaomi Redmi Note 2

 


المان‌های جانبی

در سمت چپ گوشی نکته خاصی دیده نمی‌شود و در سمت راست نیز تنها دکمه‌‌های پاور و تغییر صدا قرار دارند. این دکمه‌ها در حقیقت شاسی‌هایی روی کاور پلاستیکی بخش پشتی (که به کناره‌ها و بالا و پایین نیز ادامه یافته) بوده و دکمه‌های اصلی را با کنار زدن کاور در زیر آن می‌توان مشاهده کرد. از ابعاد و اندازه این دو دکمه می‌توان رضایت داشت اما به دلیل تفکیک نشدن از یکدیگر ممکن است در زیر دست با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

 

پورت microUSB و میکروفون تماس در پایین دستگاه قرار دارند که هردو که کناره سمت چپ متمایل شده‌اند. این طراحی که به ظاهر تنها به هنگام استفاده از گوشی در حین شارژ سودمند به نظر می‌رسد در عمل مشکلاتی را برای استفاده‌کننده‌گان ایجاد می‌‌کند که مهم‌ترین آنها به جز ناسازگاری گوشی با داک‌های رومیزی معمول، به پوشیده شدن میکروفون تماس زمان گرفتن گوشی با دست راست حین تماس است. منظره بالای گوشی شرایط امیدوارکننده‌تری را به معرض نمایش می‌گذارد. در این قسمت میکروفون دوم، ‌جک هدست و درگاه اینفرارد دستگاه قرار دارد که این آخری معمولا در اغلب اسمارت‌فون‌های شائومی حضور دارد.

Xiaomi Redmi Note 2


بخش پشتی

دوربین و فلش LED در مرکز بخش بالایی و اسپیکر اصلی دستگاه در پایین، اجزای قابل ذکر در بخش پشتی دستگاه را تشکیل می‌ً‌دهند. نشان برجسته Mi نیز چون همیشه در این قسمت جای دارد.

با کنار زدن کاور بخش پشتی نخستین المان جلب‌نظر کننده،‌ باتری نارنجی‌رنگ بزرگ گوشی است که به صورت جدا شدنی در نظر گرفته شده و برای دسترسی به سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه نیاز به خارج کردن آن و طبیعتا خاموش کردن دستگاه است.

 

Note 2 از دو اسلات میکروسیم جداگانه و یک اسلات حافظه مستقل بهره می‌برد و می‌توان همزمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه در آن بهره برد.


دوربین اصلی

شائومی از یک دوربین 13 مگاپیکسلی مجهز به اتوفوکوس تشخیص فاز در بخش پشتی Note 2 استفاده کرده که به گفته شرکت سازنده در زمان 0.1 ثانیه عملیات فوکوس را انجام می‌دهد. گشودگی دیافراگم لنز این دوربین f/2.2 است که انتظار چندانی را برای روبرو شدن با یک دوربین فوق‌العاده، در ذهن ایجاد نمی‌کند. حداکثر وضوح عکاسی این دوربین 3120×4160 پیکسل (13 مگاپیکسل) در نسبت تصویر 4:3 و 2368×4208 پیکسل (10 مگاپیکسل) در نسبت تصویر 16:9 است.

رابط کاربری دوربین در سمت چپ دارای سه آیکون دایره‌ای برای شاتر دوربین، دکمه تعویض بین عکاسی و فیلم‌برداری و نمایی از آخرین عکس گرفته شده بوده و در دیگر سو نیز تنها می‌توان HDR را خاموش و روشن کرد و وضعیت فلش را مشخص نمود (خاموش، ‌روشن، اتوماتیک). یک ردیف جلوتر از شاتر دوربین آیکون افکت‌های لایو، سوئیچ تعویض بین دوربین جلو و عقب و گزینه Modes یا حالت‌ها قرار دارد.

در بخش Modes می‌توان به مواردی نظیر تایمر، برداشت پانوراما، عکاسی در شب، زیباسازی چهره (Beautify)، گزینه Audio (برای گرفتن عکس به محض شنیدن یک صدا)، گزینه Straighten (برای صاف نگه داشتن سوژه درون کادر با وجود گرفتن دوربین به صورت کج و ناصاف)، گرفتن عکس در منظره‌های پیش‌فرض (Scene) و بالاخره عکاسی Manual یا دستی می‌شود.

در مد دستی یا Manual برخلاف انتظار خبری از گزینه‌های پیشرفته‌ای نظیر تغییر سرعت شاتر و فوکوس دستی نیست و تنها می‌توان White balance و عدد ISO (از 100 تا 1600) تغییر داد.
 

Xiaomi Redmi Note 2

در قسمت Modes علاوه بر موارد یاد شده آیکون کوچکی نیز برای دسترسی به سایر تنظیمات دوربین در نظر گرفته شده که در آن لیست بلندبالایی از گزینه‌های مختلف مرتبط با دوربین همچون محل ذخیره تصاویر، فعال و غیر فعال کردن صدای شاتر، امکان اسکن QR Code، تعیین نسبت و وضوح تصویر (با عبارات کلی High، استاندارد و Low)، مکانیزم تشخیص چهره، تغییر کنتراست، درجه اشباع و sharpness در نظر گرفته شده است. نشان داده نشدن وضوح دقیق تصاویر یکی از نکات منفی این رابط کاربری به حساب می‌آید که در دیگر گوشی‌های این برند از جمله Mi 5 نیز به چشم می‌خورد.

در صورت استفاده از دوربین در نور روز با روشنایی کافی از کیفیت تصاویر برداشت شده در صفحه‌نمایش خود گوشی می‌توان تا حدود زیادی رضایت داشت. رنگ‌های زنده و کنتراست مطلوب جلوه مناسبی را به این تصاویر می‌بخشند و مشکل خاصی در زمینه فوکوس و دقت آن نیز وجود ندارد. البته سرعت فوکوس در برخی موارد چندان در سطح مورد ادعای شرکت سازنده یعنی 0.1 ثانیه نبوده و تاخیرهای گاه و بیگاهی در آن به چشم می‌خورد. با انتقال تصاویر به نمایشگری دیگر و یا بزرگ کردن آن در اندازه واقعی هجوم نویز به تصویر را به راحتی می‌توان مشاهده کرد.

عملکرد این دوربین در برداشت‌های HDR در سطح مناسبی قرار دارد و با اینکه هنوز نیز مشکل جزئیات نچندان بالا و سطح مشهود نویز در این تصاویر هم پابرجاست اما در کل می‌توان امتیاز قابل‌قبولی به این قسمت در خارج کردن سوژه‌ها از سایه اختصاص داد.

 

فیلم‌برداری این دوربین حداکثر با وضوح 1080p با 30 فریم در ثانیه با بیت‌ریت ویدئویی 15Mbps و صدای دو کاناله با بیت‌ریت 130Kbps صورت می‌پذیرد که با وجود بیت‌ریت نچندان بالا در عمل کیفیت متوسط رو به بالایی ارائه داده و رنگ‌ها و کنتراست مطلوبی در آن دیده می‌شود. از لحاظ میزان نویز و جزئیات نیز از نتیجه نهایی نمی‌توان چندان ناراضی بود. کیفیت ویدئوهای این دوربین نیز به میزان بسیار زیادی به حضور و شدت نور محیط بستگی دارد و در محیط‌های داخلی با نور کمتر با افت مشهودی در کیفیت روبرو می‌شویم.

از معدود امکانات در دسترس در بخش فیلم‌برداری این دوربین باید به قابلیت برداشت اسلوموشن در وضوح HD اشاره کرد که با بیت‌ریتی حوالی 2Mbps صورت می‌گیرد.


دوربین سلفی

دوربین 5 مگاپیکسلی بالای صفحه‌نمایش Note 2 در حالت تمام‌صفحه (16:9) حداکثر قادر به دستیبابی به وضوح 3.7 مگاپیکسل (2560×1440 پیکسل) بوده و دیافراگم آن نیز با f/2.0 اندکی گشوده‌تر از دوربین اصلی است. کیفیت عکس‌های این دوربین برای سلفی‌هایی به قصد شبکه‌های اجتماعی (به شرط داشتن نور مناسب) راضی‌کننده است اما در مقایسه با دوربین‌های سلفی پیشرفته با فوکوس خودکار و رزولوشن‌های بالا امتیاز خاصی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.


باتری

Xiaomi Note 2 از یک باتری 3060mAh جدا شدنی بهره می‌برد که به کنار زدن کاور پلاستیکی بخش پشتی به راحتی در دسترس قرار می‌‌گیرد. این باتری نارنجی‌رنگ نسبتا بزرگ به گفته شائومی با یک بار شارژ تا 144 ساعت (6 روز) در حالت Stand-by گوشی را روشن نگه می‌‌دارد و در پخش موسیقی و نمایش ویدئو نیز به ترتیب 46 و 7.5 ساعت دوام دارد. در بخش نرم‌افزاری دستگاه نیز گزینه‌های فراوانی در مواقع ضروری برای کاهش مصرف باتری در نظر گرفته شده است. در یک استفاده نچندان سنگین از گوشی به زحمت می‌توان روز دوم را با این باتری به پایان رساند و در صورت استفاده بیش از اندازه از 4G، وای‌فای یا GPS این باتری تردیدی در خاموش شدن در همان روز اول به خود راه نمی‌دهد. شرایط و کیفیت این باتری در نسخه جدید رابط کاربری شائومی یعنی MIUI 8 ‌نسبت به MIUI 7 اندکی بهتر شده اما هنوز با توجه به ظرفیت بالای باتری انتظار دوام بالاتری از این مجموعه می‌رود.

Xiaomi Redmi Note 2

یکی از مزیت‌های بارز Note 2 با توجه به رده قیمتی دستگاه پشتیبانی از شارژ سریع در این مدل با همان شارژر قرار گرفته در جعبه دستگاه است. این شارژر کوچک 10 واتی (5 ولت و 2 آمپر) فرایند شارژ سریع متفاوتی نسبت به دیگر فناوری‌های معمول در این زمینه همچون Quick Charge کوالکام ارائه می‌کند اما در عمل می‌توان از آن بسیار رضایت داشت.

برای تست سرعت شارژ این مدل طبق معمول با قرار دادن گوشی روی Airplane mode و شارژ 3 درصد باتری آغاز می‌کنیم. در 3، 5 و 7 دقیقه ابتدایی شارژ 10 واتی دستگاه عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان می‌دهد و باتری را به ترتیب تا 7، 10 و 17 درصد شارژ می‌کند. پرچمداران بزرگ سال 2016 همچون HTC 10 و سامسونگ Galaxy S7 که هر دو از باتری‌های 3000mAh و شارژرهای قدرتمند‌تر بهره می‌برند نیز پس از 10 دقیقه حوالی 17 تا 18 درصد باتری دستگاه را شارژ می‌کنند که این نشان از توان بالای شارژر ارائه شده همراه با Note 2 دارد.

پس از 15 و 20 دقیقه از آغاز آزمایش، شارژ باتری به 24 و 30 درصد رسید؛ پس از 30 دقیقه باتری 43 درصد شارژ داشت و 10 دقیقه بعد نیز این شارژ به 54 درصد رسید که اندکی نسبت به قبل روند کندتری دارد. در دقیقه پنجاهم شارژ به 64 درصد رسید که برای اولین بار نسبت به رقبای گران‌قیمت خود تا حدودی کندتر عمل کرده است: باتری HTC 10 و S7 در همین شرایط در این لحظه به ترتیب تا 68 و 70 درصد ظرفیت خود شارژ شده‌اند. رأس یک ساعت باتری گوشی تا 72 درصد شارژ شد و در 75 و 90 دقیقه این شارژ به ترتیب به 83 و 94 درصد رسید؛ گوشی در 100 دقیقه تا 98 درصد ظرفیت خود شارژ شد و روند شارژ کامل آن پس از گذشت 106 دقیقه کامل شد. بدین‌ترتیب با ثبت زمانی کمتر از 2 ساعت برای شارژ باتری، Redmi Note 2 یکی از برجسته‌ترین گوشی‌های ارزان‌قیمت در زمینه شارژ سریع به حساب می‌آید.

 

 

 

 

Xiaomi Redmi Note 2

 

سیستم‌عامل – رابط کاربری

 

Note 2 از ابتدا با نسخه 5.0.1 اندروید لالی‌پاپ و رابط کاربری MIUI 6 یا MIUI 7 به بازار عرضه شد و پس از چندی با تغییر ناچیز ورژن سیستم‌عامل به 5.0.2، رابط کاربری دستگاه همچون پرچمداران این شرکت به MIUI 8 ارتقا پیدا کرد. زمان بوت سیستم بسیار طولانی و در حدود 70 ثانیه است که تا به امروز به نمونه دیگری با این زمان برنخورده‌ایم.

نخستین برخورد با MIUI 8 در صفحه قفل یا لاک‌اسکرین رخ می‌دهد که در آن به جز اطلاعات زمان و تاریخ، تنها یک میانبر برای دسترسی به دوربین در نظر گرفته شده که با لمس و اسلاید صفحه‌نمایش به سمت چپ فعال می‌شود. حرکت دست رو به بالا روی این صفحه نیز قفل صفحه‌نمایش را بازگشایی می‌کند. با لمس آیکون چهارپره کناره سمت راست بالای صفحه‌نمایش امکان تغییر در والپیپر این قسمت و تغییر آن به صورت خودکار از بین تصاویر حاضر در حافظه گوشی بدین‌ منظور امکان‌پذیر می‌شود. صفحه هوم به سبک برخی دیگر از لانچرهای موبایلی از جمله رابط کاربری هواوی، فاقد App drawer یا منوی اصلی بوده و همه آیکون برنامه‌ها، ویجت‌ها و میانبرها در صفحات مختلف دسک‌تاپ قرار می‌گیرند.

Xiaomi Redmi Note 2

ورود به مد ویرایشی این قسمت تنها با نزدیک کردن دو انگشت به یکدیگر صورت گرفته و نگه‌داشتن دست روی صفحه‌نمایش نیز تاثیر در این حالت ندارد. در مد ویرایشی علاوه بر افزودن ویجت و تغییر والپیپر دسک‌تاپ می‌توان افکت حرکت بین صفحات را تغییر داد و هچنین به شیوه آسان‌تری آیکون برنامه‌ها را جابجا کرده یا به درون یک فولدر منتقل ساخت.

یک نکته جالب در این بخش پس از گرفتن اسکرین‌شات از صفحه (با گرفتن همزمان ولوم پایین و دکمه پاور) رخ می‌دهد جایی‌که برای چند لحظه تصویر کوچکی از شات گرفته شده در بالای صفحه‌نمایش باقی می‌ماند که با لمس این تصویر کوچک می‌توان برخی تغییرات ویرایشی از جمله برش، افزودن افکت یا نوشتن متن روی عکس را همراه با امکان گرفتن اسکرین‌شات کامل از یک صفحه دارای اسکرول (مثل صفحات وب) اعمال کرد.

Notification Shade یا منوی قابل اسکرول بالای صفحه‌نمایش در بالاترین بخش زمان و تاریخ و وضعیت آب و هوا همراه با میانبری به منوی Setting را به نمایش می‌گذارد و یک پله پایین‌تر از آن نیز ردیفی از تاگل‌ها با قابلیت اسکرول افقی در نظر گرفته شده‌‌اند. اسلایدر تغییر روشنایی (بدون امکان فعال‌سازی روشنایی خودکار) و نوتیفیکیشن برنامه‌ها دیگر موارد حاضر در این بخش را تشکیل می‌دهند.

در ردیف تاگل‌های این قسمت مجموعا 19 عنوان متفاوت دیده می‌شوند که همگی با اسکرول در دسترس قرار دارند و طبیعتا امکان جابجایی و تغییر مکان آنها وجود دارد. تاگل‌های بلوتوث و وای‌فای این قسمت امکان نمایش جزئیات را بدون خارج شدن از این منو ارائه می‌کنند. امکان جدا کردن نوتیفیکیشن برنامه‌ها از تاگل‌ها نیز در منوی تنظیمات در نظر گرفته شده که در این حالت اعلان برنامه‌ها در صفحه‌ جداگانه‌ای به نمایش در می‌آید.

در منوی Setting خیل عظیمی از تنظیمات مختلف در دسترس قرار دارند که لیست بسیار کاملی را در مقایسه با دیگر لانچرها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در بخش SIM cards & mobile networks با لمس آیکون هر سیم‌کارت می‌توان نوع شبکه ارتباطی را از بین سه گزینه LTE، 3G و 2G مشخص کرد. این قابلیت در اکثر گوشی‌های دیگر تنها با کدهای دستوری در دسترس قرار دارد.

 

در بخش Display گزینه‌ای برای فعال کردن Reading mode در نظر گرفته شده که با فعال شدن آن انتشار نور آبی از صفحه محدود شده و زمینه برای استفاده از دستگاه در شب فراهم می‌آید. شدت ایجاد محدودیت برای نور آبی نیز توسط اسلایدری در همین بخش قابل تعیین است.

 

Xiaomi Redmi Note 2

گزینه جذاب دیگر در منوهای دستگاه قابلیتی تحت عنوان Second Space است که همانطور که از نام آن مشخص است می‌توان دو محیط کاملا متفاوت را برای گوشی تعریف کرد و مثلا یک فضای کاملا متفاوت برای محیط کاری و فضای دیگری برای محیط شخصی در نظر گرفت بازگشت از فضای دوم به فضای اول نیز با وارد کردن پسورد یا پترن انجام می‌شود.

دیگر نکته جالب در رابط کاربری MIUI 8 امکانی تحت عنوان Dual apps است که می‌توان دو نسخه مختلف از یک برنامه را در گوشی اجرا کرد. این قابلیت به عنوان نمونه برای داشتن دو اکانت جداگانه روی اپلیکیشن فیس‌بوک و موارد مشابه یا امکان اجرای یک بازی یکسان در دو اپلیکیشن جداگانه کاربرد دارد. برنامه‌هایی که اسلایدر Dual apps در مقابل آنها فعال می‌شوند با یک نشان زرد رنگ کوچک از سایر برنامه‌ها شناخته می‌شوند.

 

امکان پاک‌سازی خودکار فایل‌های غیر ضروری همچون کش برنامه‌ها یکی دیگر از گزینه‌های مثبت این رابط کاربری به حساب می‌آید که مانع از پر شدن سریع حافظه (که عمدتا به دلیل ذخیره خودکار فایل‌های مولتی‌مدیایی شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد) می‌شود.


چیپ‌ست پردازشی – حافظه

Redmi Note 2 در بخش پردازشی از چیپ‌ست MediaTek Helio X10 حاوی 8 هسته 2 گیگاهرتزی ARM A53 همراه با گرافیک PowerVR G6200 بهره می‌برد که در کنار 2 گیگابایت رم LPDDR3 مشخصات میانه رو به پائینی را به نمایش می‌گذارد. حافظه داخلی گوشی 16 گیگابایت است که از این مقدار طبق معمول رقمی در حدود 10 گیگابایت در اختیار کاربران قرار دارد. اسلات حافظه دستگاه تا 32 گیگابایت دیگر امکان ارتقا این حافظه را ارائه می‌کند.

در نخستین آزمون بررسی کیفیت مجموعه پردازشی گوشی از Geek bench 4 بهره می‌گیریم. این تست مثل همیشه تنها کیفیت هسته‌های پردازشی را اندازه می‌گیرد و سایر گزینه‌های همچون گرافیک و وضوح صفحه‌نمایش تاثیری در آن ندارد. Note 2 در تست تک هسته‌ای این آزمون به امتیاز 738 و در آزمون چند هسته‌ای به امتیاز 2,802 واحد دست پیدا کرد. این امتیاز با توجه به فرکانس نسبتا بالای تمامی هسته‌ها در حالت Muti-Core شرایط مناسبی را برای دستگاه فراهم آورده و آن را هم‌سطح مدل‌های برتری همچون Nexus 6P قرار می‌دهد اما از سوی دیگر به دلیل کیفیت نچندان بالای هسته‌های تکی ARM A53 این شرایط در حالت Single-Core تکرار نشده و امتیاز دستگاه از مدلی همچون نکسوس 5X نیز کاملا پایین‌تر است.

Xiaomi Redmi Note 2

 

در تست AnTuTu v.6.2.1 با وارد شدن گرافیک نچندان قدرتمند مجموعه، شرایط برای تضعیف نتیجه نهایی کاملا فراهم می‌شود. در این تست که بهترین گوشی‌های حال حاضر بازار امتیازهایی فراتر از 130 تا 170 هزار را در آن ثبت می‌کنند و بهترین‌های رده میانی نیز با امتیازهایی نزدیک به 100 هزار آن را به پایان می‌برند به زحمت می‌توان انتظار نتیجه‌ای حول و حوش 50 هزار واحد را در Redmi Note 2 داشت؛ انتظاری که در عمل نیز برآورده شده و با رقم 46,795، نوت 2 در این تست در جایگاه گوشی‌های رده میانی سطح پایین قرار می‌گیرد.

 

در نهایت مثل دیگر گوشی‌ها، Note 2 را نیز تحت تست گرافیکی بسیار سنگین Sling Shot ES 3.1 با اجرا در وضوح 1440p قرار می‌دهیم. پرچمدارانی چون Sony XPERIA XZ و LG G5‌ این تست را با امتیازهایی در حوالی 2,400 تا 2,500 واحد به پایان می‌رسانند و مدل‌های رده پایین‌تری چون هواوی P9 حوالی 900 تا 1000 امتیاز را در این تست سنگین کسب می‌کنند. با حضور گرافیک نچندان قدرتمند PowerVR G6200 بار دیگر انتظار مشاهده تنها نیمی از امتیاز بهترین گوشی‌های رده میانی و رقمی حوالی 400 تا 500 واحد را در این تست داریم. امتیاز نهایی Redmi Note 2 در این تست رقم 492 بود که به خوبی منطبق بر انتظار اولیه است. البته این امتیاز رقم چندان بدی نیز برای گرافیک یک گوشی ارزان‌قیمت رده میانی نبوده و از امتیاز بسیاری دیگر از رقبا در این تست رقم بهتری محسوب می‌شود که از آن جمله می‌توان به P9 Lite با امتیاز 370 واحد در این تست اشاره کرد.


Xiaomi Redmi Note 2

ارتباطات

نکات برجسته Redmi Note 2 در بخش ارتباطات گوشی را می‌توان در ارائه دو سیم‌کارت مجزا از کارت حافظه با پشتیبانی از 4G، درگاه ارتباطی اینفرارد و وای‌فای ac خلاصه کرد که این آخری را به زحمت می‌توان در گوشی دیگری در این کلاس قیمتی پیدا کرد. حداکثر سرعت ارتباطات 4G این گوشی 150Mbps است و از حداکثر سرعت 3G یعنی حوالی 42Mbps‌ نیز در این مدل پشتیبانی می‌شود. غیبت NFC و حضور بلوتوث نسخه 4.0 در مقابل مدل‌های دارای بلوتوث 4.1 و حتی 4.2 نکات منفی مهم این قسمت را تشکیل می‌دهند اما در سوی دیگر با پشتیبانی از هر سه گزینه مسیریابی یعنی ماهواره‌های GLONASS، GPS و Beidou ‌مشکلی خاصی در مسیریابی وجود نخواهد داشت. در نهایت با پشتیبانی پورت microUSB گوشی از OTG لیست گزینه‌های ارتباطی Note 2 تکمیل می‌شود.


کلام آخر

Xiaomi Redmi Note 2 با فروش چند میلیونی و محبوبیتی که پس از گذشت بیش از یک سال از حضور آن در بازار همچنان ادامه دارد بدون شک دیوایسی موفق و مثال‌زدنی به حساب می‌آید. نکات مثبت این مدل را در ارائه یک صفحه‌نمایش بزرگ فول اچ‌دی، ارائه یک باتری جدا شدنی همراه با دو سیم‌کارت مجزا از کارت حافظه، گزینه‌های ارتباطی مناسبی همچون وای‌فای ac و اینفرارد و البته قیمتی بسیار مناسب می‌توان جست‌وجو کرد. در سوی دیگر از دوربین عکاسی این مدل نمی‌توان چندان رضایت داشت و مجموعه گرافیکی و پردازشی نیز با رده قیمتی دستگاه همخوانی دارند. اندروید 6 به احتمال زیاد برای Note 2 ارائه نمی‌شود و رابط کاربری MIUI 8 نیز با وجود گزینه‌های متعدد و فراوان گه‌گاه با کندی‌ها و مشکلاتی همراه است.  

- سایت موبایل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها