کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 روش تشخیص روغن زیتون تقلبی


کد خبر : ۲۹۴۵۸جمعه، ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱:۴۱۱۴۷۶۵ بازدید

عضو شورای ملی زیتون با اشاره به جولان روغن زیتون‌های تقلبی در بازار، 3 راه تشخیص روغن خالص از نوع تقلبی آن را تشریح کرد.
3 روش تشخیص روغن زیتون تقلبی3 روش تشخیص روغن زیتون تقلبی

عضو شورای ملی زیتون با اشاره به جولان روغن زیتون‌های تقلبی در بازار، 3 راه تشخیص روغن خالص از نوع تقلبی آن را تشریح کرد.

نادر جلالت در گفتگو با مهر با بیان اینکه برداشت زیتون هنوز به پایان نرسیده است، اظهارداشت:برداشت زیتون برای روغن کشی در برخی نقاط آغاز شده و در نقاطی دیگر هنوز شروع نشده است ضمن اینکه براساس شواهد موجود، امسال محصول کمی به مرحله روغن کشی می‌رسد.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیق مبنی بر اینکه میزان تولید در سال‌جاری چقدر خواهد بود، نداریم، خاطرنشان کرد: نیاز کشور به روغن زیتون با در نظر گرفتن مصرف سرانه ۲۰۰ گرم، بین ۱۵ تا ۱۶ هزارتن است. البته مصرف سرانه روغن زیتون در کشور طی ۱۰ سال از ۳۰ گرم به ۱۱۰ گرم افزایش یافت و ۳ تا ۴ سال هم طول کشید تا این عدد ۱۱۰ گرم به ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم برسد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت روغن زیتون باعث شد بازار این محصول دچار رکود شود، گفت: واردات روغن‌های قاچاق (پومیس) باعث شده مصرف سرانه مقداری افزایش پیدا کند اما چون این روغن‌ها به شکل قاچاق وارد می‌شوند ما آمار درستی در این زمینه نداریم.

جلالت با بیان اینکه مصرف روغن زیتون با فرهنگ‌سازی‌هایی که انجام شده، افزایش یافته است، ادامه داد: متاسفانه مردم هنوز در تشخیص روغن زیتون سالم با نوع تقلبی آن مشکل دارند و به‌راحتی نمی‌توانند روغن سالم را از نوع تقلبی آن تشخیص دهند.

3 روش تشخیص روغن زیتون تقلبی

عضو شورای ملی زیتون با اشاره به  جولان روغن زیتون تقلبی (پومیس) در بازار کشور، افزود: چند راه برای تشخیص روغن زیتون سالم از نوع تقلبی آن وجود دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده از حس چشایی در این زمینه اشاره کرد.

جلالت ادامه داد: در این روش یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را در دهان می‌ریزیم، آن را در دهان می‌چرخانیم و با هوا قورتش می‌دهیم، اگر روغن سالم باشد، چند لحظه بعد احساس تلخی، تندی و تیزی گلو را می‌سوزاند و سپس این تلخی و تندی از بین رفته و طعم آن بسیار مطلوب می‌شود.

عضو شورای ملی زیتون اضافه کرد: همه روغن‌ها چرب هستند و در دهان ماسیده می‌شوند اما روغن زیتون چرب نیست و حس ماسیدگی را در دهان ایجاد نمی‌کند.

وی یکی دیگر از روشهای تشخیص روغن سالم را رنگ آن عنوان کرد و اضافه کرد: رنگ روغن سالم، زرد تا  زرد مایل به سبز است اما در این روش امکان تقلب وجود دارد و ممکن است رنگ روغن تقلبی را نیز به همین شکل درآورند.

عضو شورای ملی زیتون روش سوم را تشخیص از طریق بوی روغن زیتون عنوان کرد و گفت: روغن زیتون سالم بوی میوه یا علف تازه می‌دهد که البته درحال حاضر با افزودن برخی اسانس‌ها به روغن‌های پومیس، امکان تقلب در این زمینه وجود دارد بنابراین روش چشایی تنها روش مطمئن است.

جلالت به این پرسش که قیمت روغن زیتون سالم و خالص چقدر باید باشد؟ پاسخ داد: قیمت روغن در دنیا بنابر کیفیت روغن‌ها حداقل ۲ تا ۳ دلار و حداکثر ۲۰ تا ۲۵ دلار است؛ ۱۰ تا ۱۵ دلار حدود معمولی قیمت این محصول است.

وی با بیان اینکه در ایران نیز این عدد حدود ۴۰ هزارتومان است، ادامه داد: در ایران ما  نمی‌توانیم برای قیمت مشخصه‌ای تعیین کنیم چون در این زمینه نظارت خوبی وجود ندارد که آن را مدیریت کند و مطمئن باشیم روغنی که به دست مصرف کننده می‌رسد براساس کیفیتش باید به این قیمت مشخص باشد.

جلالت تصریح کرد: کیفیت را نمی‌توانیم از روی قیمت تشخیص دهیم اما قطعا روغن باکیفیت قیمت بالاتری نسبت به انواع تقلبی آن دارد به شرط آن‌که ما بتوانیم با کیفیت بودن یا نبودن آن را تشخیص دهیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها