کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت دلار در بازار اصلاح شد


کد خبر : ۲۹۴۲۱پنجشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۰:۴۳۲۳۵۱ بازدید

در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز از سقف 9 ماهه پایین آمد، ولی سکه تمام بهار آزادی به روند افزایشی خود ادامه داد. دلار که روز سه‌شنبه قله ...

در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز از سقف 9 ماهه پایین آمد، ولی سکه تمام بهار آزادی به روند افزایشی خود ادامه داد. دلار که روز سه‌شنبه قله 9 ماهه را با رسیدن به قیمت 3620 تومان فتح کرده بود، روز چهارشنبه 5 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3615 تومان رسید. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم به زیر محدوده 990 تومان یکی از عواملی بود که زمینه ساز افت شاخص ارزی شد. با این حال، اکثر معامله‌گران افت روز چهارشنبه را ناشی از اصلاح روند دانستند.

به گفته این گروه، شماری از معامله‌گران در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه احساس کردند که قیمت به سقف خود رسیده است، در نتیجه تصمیم گرفتند در موقعیت فروش قرار بگیرند. به این ترتیب، در ابتدای روز چهارشنبه قیمت دلار از سقفی که در برابر افزایش بیشتر در آن مقاومت شده بود، پایین آمد تا معامله‌گران در نقطه جدید قیمتی موقعیت فروش یا خرید خود را تنظیم کنند. در این شرایط، در ساعات انتهایی روز و پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی، بیشتر معامله‌گران بار دیگر در موقعیت خرید قرار گرفتند و قیمت‌های بالاتری در بازار غیررسمی ثبت شد.

سکه تمام بهار آزادی که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با کمک رشد دلار در ابتدا از مرز یک‌میلیون و 100 هزار تومان عبور کرده و در ادامه به یک قدمی کانال یک میلیون و 110 هزار تومانی رسیده بود، روز چهارشنبه نیز به روند افزایشی خود ادامه داد. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 3 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 112 هزار تومان رسید. با این حال، رشد سکه این بار متاثر از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر چهارشنبه تا قیمت هزار و 274 دلار بالا رفته بود.

فشار فروش

در حالی روز سه‌شنبه بازار با تحرکات خریداران ارزی به سرعت گام‌های افزایشی را می‌پیمود، در ابتدای روز چهارشنبه تمایل معامله‌گران ارزی به فروش بسیار بالا بود. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3613 تومان آغاز کرد که کاهشی 7 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز سه‌شنبه داشت. به گفته شماری از حاضران در بازار، در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه و پس از تعطیلی صرافی‌ها، تعدادی از معامله‌گران غیررسمی در موقعیت فروش قرار گرفتند که بخشی از آن در کاهش ابتدایی روز چهارشنبه انعکاس یافت. البته پیش از شروع بازار در ساعت معمول نیز تعداد فروشنده‌ها در بازار زیاد بود. به گفته فعالان، معامله‌گران ارزی تصور می‌کردند که روز سه‌شنبه دلار به سقف خود رسیده است، در نتیجه با توجه به اینکه احساس می‌کردند قیمت کشش رشد بیشتر را ندارد، در موقعیت فروش قرار گرفتند. با وجود این، پس از شروع کاهشی روز چهارشنبه، بازار با نوسانات بیشتری مواجه نشد. دلار در پنجمین روز هفته تا قیمت 3609 تومان پایین رفت، ولی سرانجام با نرخ 3 هزار و 615 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 5 تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. این در شرایطی بود که پس از ساعت 3 بعدازظهر پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی قیمت کمی بالا رفت.

به گفته فعالان، یکی از عواملی که روز چهارشنبه به کاهش نوسانات بازار کمک کرد، نرخی بود که شماری از صرافی‌های بانکی برای عرضه ارز تعیین کردند. در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه در حالی که قیمت در معاملات نقدی حدود 3612 تومان بود، این صرافی‌ها با قیمت 3 هزار و 608 تومان اقدام به عرضه ارز کردند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، چنین قیمت‌گذاری، این حس را در میان برخی معامله‌گران ارزی ایجاد کرد که بازارساز تمایلی به کاهش سریع قیمت ندارد. به این ترتیب، نوسانات روز چهارشنبه کاهش یافت و از هیجان بازار کاسته شد. برخی از کارشناسان این تاکتیک بازارساز را به فال نیک گرفته‌اند؛ یعنی در واقع سیاست‌گذار ارزی به جای مدیریت قیمت اقدام به مدیریت نوسان کرده است. کاهش نوسانات در نهایت منجر به کاهش دامنه فعالیت دلالان ارزی می‌شود و نقش این دسته در بازار کمتر خواهد شد.

فشار درهم

یکی دیگر از عواملی که در روز چهارشنبه به کاهش قیمت دلار کمک کرد، افت نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم که روز سه‌شنبه به بالای 990 تومان رسیده بود، روز چهارشنبه از این محدوده پایین آمد و در نهایت به قیمت 988 تومان رسید. بازیگران ارزی به طور سنتی انتظار دارند که جهت حرکت نرخ حواله درهم و دلار بازار داخلی یکسان باشد. در نتیجه، پایین آمدن درهم سیگنال کاهشی به بازار داخلی ارسال کرد و تعداد فروشنده‌های دلار را بالا برد. در کنار این، ارزش دلار روز چهارشنبه در مناطق مرزی نیز چندان بالا نبود تا از این سو نیز قیمت تحریک نشود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها