کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آزادراه تهران - شمال جوک شده!


کد خبر : ۲۹۳۸۴چهارشنبه، ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۵۶۳۴۳۷ بازدید

همه می‌دانند که ماجرای آزادراه تهران– شمال به موضوعی خنده‌دار تبدیل شده است؛ شاید برای همین است که علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس دفتر بازرسی ...
آزادراه تهران - شمال جوک شده!آزادراه تهران - شمال جوک شده!

همه می‌دانند که ماجرای آزادراه تهران– شمال به موضوعی خنده‌دار تبدیل شده است؛ شاید برای همین است که علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام‌معظم‌رهبری، در بازدید از «عملیات اجرائی منطقه دو این آزادراه شامل تونل البرز تالون»، می‌گوید: سالیان سال است که «پروژه آزادراه تهران- شمال ادامه دارد و به‌نوعی تبدیل به جوک و طنز شده است»؛ هرچند او هنوز هم امید دارد و می‌گوید: «با آمدن دولت یازدهم و به‌ویژه آقایان آخوندی و سعیدی‌کیا شاهدیم که روند کار بسیار سریع شده است، زیرا هر دو با توجه به کمبود بودجه دولت خوب کار کردند». در این اظهارنظر، می‌توان دو نکته دید؛ نخست اینکه خود مسئولان هم به وضع وخیم آزادراه ٢٠ساله و تبدیل‌شدن این روند به شوخی آگاه‌اند. دیگر آنکه برای این آزادراه بودجه کمی وجود دارد. این کمبود بودجه را هم می‌توان با وضع بد اقتصاد، رشد پایین و نبود رونق، کم‌گذاشتن دولت از بودجه عمرانی و بودجه‌سپاری به بخش جاری تحلیل کرد. 

سرگذشت افسانه تهران-شمال

٤٢ سال پیش مطالعه‌های نخستین طرح آزادراه تهران-چالوس آغاز شد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شد و بهترین طرح از سوی هیأتی متشکل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهاد ریاست‌جمهوری کشور انتخاب شد. در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها که در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده، بر ساخت یک راه ارتباطی سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده ‌است. این آزادراه بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج‌فارس است و در ترانزیت منطقه، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.  طول این آزادراه ۱۲۱ کیلومتر است. سرجمع ۱۴۵ تونل در باند رفت و برگشت به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر دارد (بلندترین آنها تونل‌های تالون و البرز هستند که دیروز وزیر راه و هیأت همراهش از آن بازدید کردند.)‌تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت در مجموع ۹۷ پل به طول کل حدود ۱۳ کیلومتر است. حداکثر شیب جاده شش درصد است. تمام جاده دو خط و در مکان‌های بهمن‌گیر و پرارتفاع و گردنه‌ها سه خط است. راه‌اندازی این جاده کاهش ۳۵درصدی سوخت را به همراه خواهد داشت.  به گفته‌ یکی از نمایندگان مجلس، احداث این آزادراه هزینه‌‌ای بیش از پنج‌ هزار‌ میلیارد تومانی داشته است.  

در مشخصات فنی آزادراه گفته شده که پنج قطعه دارد که طول مجموع آنها به ٣٢ کیلومتر می‌رسد. قطعه نخست از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع می‌شود. با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد. دومین قطعه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است. سومین قطعه حد فاصل پل زنگوله - سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است. چهارمین بخش حد فاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است. بخش نهایی و پنجم آزادراه هم ادامه مسیر آزادراهی است که به بزرگراه شرق و غرب دریای خزر متصل می‌شود.  

در ٢٠سالی که گذشته، ساخت این آزادراه مشکلات زیادی داشته است. یک ‌بار ساخت قطعاتی از آزادراه متوقف شد و بار دیگر بودجه کافی برای ادامه ساخت‌وساز موجود نبود. هرچند با روی‌کارآمدن دولت یازدهم، نه‌تنها رئیس‌جمهوری بلکه وزیر راه و شهرسازی ساخت این آزادراه را در دستور کار جدی قرار داد، این بار دولت پیگیر تأمین فاینانس و اعتبارات لازم برای تکمیل قطعات نیمه‌تمام بود. اکنون با برجام به نظر می‌رسد نظر شرکت‌های خارجی برای مشارکت با ایران در پروژه‌های عمرانی بیش از سال‌های گذشته شده است. به‌گونه‌ای که مقام‌های متولی ساخت آزادراه تهران-‌شمال گفته‌اند در مدت گذشته، چینی‌ها برای ادامه قراردادشان به ایران برگشته‌ا‌ند و مشغول به کار شده‌اند و حتی شرکت‌های روسی، ایتالیایی و فرانسوی هم خواستار همکاری با ایران در تکمیل آزادراه تهران-‌شمال هستند. 

بازدید وزیر از آزادراه بی‌سرنوشت

به‌هرروی روز گذشته عباس آخوندی، وزیر راه، علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام‌معظم رهبری و رئیس بنیاد مستضعفان، از روند عملیات اجرائی منطقه دو آزادراه تهران – شمال شامل تونل البرز تالون بازدید کردند. در این بازدید آخوندی روند پیشرفت کار را بسیار خوب دانست و گفت در «قطعه یک» با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه هستیم و در بهار سال ۱۳۹۶ این قطعه را زیر بار می‌بریم. وی افزود: اسناد مناقصه قطعه دوم هم باز و عملیات اجرائی قطعه سوم هم به‌زودی آغاز می‌شود و قطعه چهارم هم در‌حال‌حاضر زیر بار است. آخوندی با بیان اینکه ۱۰‌ هزار‌ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آزادراه انجام شده است، اظهار کرد: طراحی‌ها به‌دقت انجام شده و تلاش می‌شود با توجه به طولانی‌بودن تونل‌ها، معماری خوب و چشم‌نوازی داشته باشیم.

همچنین ناطق‌نوری در این بازدید با اشاره به اینکه سالیان سال است پروژه آزادراه تهران – شمال ادامه دارد و به‌نوعی تبدیل به جوک و طنز شده است، گفت: با آمدن دولت یازدهم و به‌خصوص آقایان آخوندی و سعیدی‌کیا شاهدیم که روند کار بسیار سریع شده است، زیرا هر دو با توجه به کمبود بودجه دولت خوب کار کردند. او تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است این است که در این پروژه ٣١‌ هزار نفر مشغول کار هستند و در بخش اشتغال جانبی نیز در بخش سیمان، فولاد و برخی صنایع دیگر اشتغال خوبی ایجاد شده است. ناطق‌نوری ادامه داد: نکته جالب‌تر اینکه در روند کار از متخصصان ایرانی استفاده شده و امیدواریم در آینده نزدیک اسناد مناقصه قطعات دوم و سوم باز شود. سعیدی‌کیا نیز با اشاره به کارفرمایی وزارت راه و شهرسازی با مشارکت بنیاد مستضعفان در اجرای این طرح، ادامه داد: هزینه‌ها به شکل ۵۰ – ۵۰ از سوی هر دو دستگاه تأمین می‌شود و الحمدالله روند کار به‌خوبی پیش می‌رود. وی اظهار کرد: اگر از پیمانکاران سؤال کنیم متوجه می‌شوید که هزینه‌ها به‌موقع پرداخت می‌شود. در ادامه مدیر اجرائی پروژه آزادراه تهران – شمال اظهار کرد: در‌حال‌حاضر آزادراه ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. البته هم‌اکنون از هفت درصد از برنامه عقب هستیم که سعی می‌کنیم این کاستی را جبران کنیم. در ابتدای سال ۱۳۹۴ این رقم ۱۸ درصد بود که نشان می‌دهد درصد پیشرفت ماهانه از دو درصد در ۱۷ سال، به ماهانه ۳.۳ درصد رسیده است. 

- روزنامه شرق



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها